Lite tumregler...
Slarvade med beskrivningen. Sorry. Avstängd utan förbrukare 12,45V. Tomgång utan förbrukare 14,0V. 3' varv utan förbrukare 13,5V. Tomgång M E D förbrukare 13,3V. 3' varv med förbrukare 13,0 V. Förbrukare = strålkastare. Märkligt att spänningen sjunker när jag ökar till 3' varv. Ser med spänning fram emot tips. Kjell.
Spänningen borde inte sjunka!
N.B Värden nedan är "mellan-tummen-och-pekfingret", som det brukar vara, och inte på något sätt huggna i sten. Läs alltid bruxen för just ditt batteri!
Ett normalt bly-syra batteri bör inte under användning laddas med mer än ~2,4 V / cell vilket för ett 12 V batteri ger ~14.4 V. Alltså vet vi att spänningen "under drift" inte skall överstiga 14,4 V. I den andra ändan så för att nå och bibehålla ett fortfarighetstillstånd m.a.p laddning så brukar man vilja att cellspänningen hålls över ~2,26 V / cell, vilket ger en batterispänning på ~ 13,6 V. Alltså polspänning under drift mellan 13,6 V men under 14,4 V. Pga. att det finns ett temperaturberoende inbakat i det här så är 14,4 V över gräns vid rumstemperatur d.v.s 20 grader C. Vid högre temp så sjunker den spänning vid vilket batteriet börjar gasa (avger vätgas och konsumerar vatten) och för att ha tillräckliga mariginaler mot det så vill man gärna inte att polspänningen ligger över 14 V. Det kan och rent tekniskt sett så skulle det kunna finnas temperaturkompenserade laddare även på motorcyklar. Mer att läsa finns t.ex
här. De flesta batteritillverkare har bra till mycket bra info på sina websidor.
Summa summarum...polspänningen borde mellan tummen och pekfingret ligga någonstans mellan ~13,6 och ~14,0 V vid last/drift. Detta förutsatt att den pålagda lasten inte överstiger laddsystemets kapacitet.
Så att spänningen sjunker på din hoj är ett tydligt tecken på att ngt inte står rätt till.
Jag skulle mäta och inspektera med början från generatorn, själva generatorn,allt kablage, alla kontakter, likriktare, regulator eller den förmodligen kombinerade ladd-/reglerenheten. Andra hållet går väl iofs bra det också.
Som Bob Sweden skrivit ta isär och mät/kolla/gör rent reglagen på styret! :tummenupp Låter som ett bra tips...och även om felet inte skulle ligga där så är det aldrig fel med lite underhåll.
Om du inte har gjort det så borde du kolla hemma, i garaget, stillastående med motorn igång se om du kan provocera fram felet! När du gör det...se till att prova med styrutslag från max vänster till max höger! :wink:
Lycka till och glöm inte bort att berätta hur det går...men framförallt om du lyckas får ordning på det så vi vill och förmodligen många andra veta vad i hela fridens namn det var som var orsaken!