SMC - En stagnerande organisation?

powerglide

New member
Om vi bortser från SMC School med verksamhet som faktiskt efterfrågas av de flesta unga som känner till det så verkar SMC har svårt att nå ut till nya medlemmar. En hel del på t.ex. SH är direkt kritiska till verksamheten i övrigt och ifrågasätter tom de resultat som faktiskt uppnåtts.

Varifrån kommer den inställningen?

I boken "Motorcycle, Theory, and Practice" tas följande möjliga punkter upp på en organisation med problem med medlemsåterväxt.

1. Not welcoming the new member
2. Detailed committee reports
3. Begging for leadership election candidates
4. Club Officer egoism
5. Dues collection

Hur mkt av detta stämmer in på SMC:s olika delar?
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
:confused: En organisation, oavsett vilken, har väl sitt mönster för engagemang.
1. Först skapas organisationen ur spretiga viljor och en massa energi som på något sätt ändå riktas till att bli något.

2. Organisationen har blivit ett embryo men fullt av liv och diskussionerna ger eko och drar till sig medlemmar. (Kanske den fasen som SH saknar?)

3. Arbetet har kommit över en massa initiala problem och blivit effektivt arbetande mot mål.

4. Arbetet ger resultat och man får respekt från sina motparter. Nu skördas frukterna av allt nedlagt arbete. Kanske är det här SMC är i nuläget, det känns så. :tummenupp

5. Organisationen glider fram på "vunna segrar" som på en räkmacka. Motparterna har blivit kompisar och det klias rygg lite hipp som happ, nepotismen börjar bli standard och förtroendet blir för stort.

6. Majonäsen härsknar och räkorna är inte så goda längre. Det blir allt mer uppenbart att det inte funkar längre. Det går inte längre att lita på att dom som fått delegation att sköta uppgifter utan att kontrolleras gör sitt jobb. Organisationen ruttnar inifrån och när ytan också krackelerar så kommer en härva av bortförklaringar och att man skyller på andra och att man känner sig drabbad av häxjakt, drev och sån skit. Panikåtgärder som bara blir fel förekommer.
Det enda rätta i det läget vore att ärligt och rakt analysera vad som är fel inom organisationen och börja ett restaureringsarbete så att man så småningom kan vinna allmänhetens förtroende och respekt igen.

Enligt den modell som jag skissat på lite hastigt befinner sig SMC i läge 4. Må vi stanna där länge! :tummenupp

Trafikverket är i läge 6 och har varit där en längre tid. Jag gissar att det kommer en jobbig framtid, men hoppas att man gör det bästa för att komma vidare till en omstart. :angel:
 

Niklasinorr

New member
Jag tror att medlemstillväxten är ett mått på samhället och detta går i vågor. Sverige har ju under väldigt lång tid varit ett "föreningsland", det har varit klubbar och föreningar för f-n och hans moster, alltifrån knypplingsföreningar till grannsamverkan, schackklubbar och korplag i fotboll och innebandy. De senaste åren har detta minskat radikalt. Titta bara på innebandylagen inom korpen, där det för några år sedan bara här i Luleå fanns över 50 lag i olika serier. De senaste åren har det minskat till kanske 20 lag men nu är det på väg tillbaka och antalet lag ökar.
Samma sak med MC-klubbar. I början av 90-talet fanns det VÄLDIGT många små och stora mc-klubbar, detta har minskat radikalt och det är samma inom många intressetyper. Personligen tror jag att föreningar och klubbar har ersatts av internetforum, det är på nätet man hittar alla dessa föreningar idag och skillnaden är egentligen bara att medlemmarna inte längre är en lokal företeelse utan sträcker sig över hela världen. Titta på gixxer.com eller r1-forum.com där det finns medlemmar från alla världens hörn.
Vi har inte längre samma behov av att träffas i unkna lokaler i någon gammal skola, en gång i månaden med protokoll, sekreterare och ordförande och det skall väljas folk och det skall hittas på aktiviteter och det är ett ständigt tjat om pengar för att få verksamheten att gå runt. På internetklubbarna så träffas man flera gånger per dygn och man är medlem i flera klubbar och föreningar och man träffar som sagt människor från Australien till Canada.

Nu lägger jag ingen värdering i vad man som person tycker om att göra, vissa vill träffas "på riktigt" men de flesta vill nog träffas på nätet, den moderna människan har helt enkelt inte tid att vara med i en massa organisationer.

Om vi pratar om SMC så förstår jag inte frågeställningen. Måste SMC ha fler medlemmar än de ca 65000 som är med? Att ha en organisation som hanterar frågor om nöjesfordon som i förhållande till den presumtiva kundbasen är bättre än många fackföreningar tycker jag är helt fantastiskt.

Att hojägare INTE är medlemmar i SMC är mer ett prov på den enskilda människans förmåga att ha okunskap och oförstånd för vad SMC gör. Vissa människor på SH men även här visar ju bara prov på att inte ha fattat ett dugg och deras svar på varför de inte är medlemmar är oftast personliga "för att de inte gillar brorduktig-organisationer" eller för att de någon gång i forntiden hamnade i dispyt med en skäggig BMW-snubbe som tyckte att "snorvalpen på sporthojen skulle ta och kamma sig..."

SMC gör ett fantastiskt jobb och är en mycket väl fungerande organisation, det är nog de flesta av oss överens om men kostnaden för att få fler medlemmar kanske inte motsvarar det antal vi i så fall kan öka. Vissa människor vill helt enkelt inte vara med oavsett argument.

Ove 60+ har definitivt en poäng i att SMC befinner sig i steg 4 just nu, det är det bästa steget och visar på en organisation som är mogen och hanterar sina frågor väl. Sen finns det givetvis massor av utrymme för att förbättra saker såklart och det är viktigt för SMC ( vi alla) att hjälpa till så gott vi kan i att utveckla verksameheten så att den anpassas till det föreningsklimat som råder för tlllfället...
 

powerglide

New member
Jag pratar inte om organisationens mognad.
Jag pratar om dess medlemsbestånd.

Utan tillväxt av yngre medlemmar kommer ju SMC till slut bara att bestå av 40+ med noll förankring hos den yngre generationen som kör hoj.
 

Niklasinorr

New member
Jag pratar inte om organisationens mognad.
Jag pratar om dess medlemsbestånd.

Utan tillväxt av yngre medlemmar kommer ju SMC till slut bara att bestå av 40+ med noll förankring hos den yngre generationen som kör hoj.

Precis, och detta hänger ihop. En mogen organisation som fungerar blir intressant och lockar till sig medlemmar. I det här fallet som gäller motorcyklister i Sverige så är det kanske så att de som är intresserade av att vara med i en organisation som SMC redan är med?

SMC lägger ner massor av pengar och engagemang i att öka medlemsantalet, dessutom finns det tusentals lobbyister ute på forum, på träffar, på mässor, på bandagar, på fikaträffar som missionerar och sprider informationen. Det kan inte finnas speciellt många som kör hoj som inte vet om att det finns något som heter SMC, eller vad tror du?

Ändå ökar inte medlemsantalet... Varför? Precis som du säger så är det nog många av de yngre hojåkarna som inte är med. Detta kan säkert bero på att kanske tycker att SMC är en mossig organisation med gamla gubbor (könsneutralt :)
Samtidigt klagar många av dessa gubbor på att SMC bara bryr sig om yngre förmågor (satsningen på School) dvs ingen är nöjd, precis så som en demokrati fungerar...:)

Sen tror jag att en del av orsaken till att yngre förmågor inte vill vara med är för att de inte vill vara med, de har full gemenskap med andra människor på nätet och de träffar de de vill träffa på andra ställen. Dessutom förstår de inte SMC:s betydelse för historien plus att de inte förstår eller struntar i att SMC behöver så många som möjligt för att höras... Det ligger liksom i tiden på något sätt och jag vet inte vad SMC (dvs vi) skall göra för att få fler medlemmar.

Lite grann som med dagstidningar, tidingsredaktionerna runt om i världen sitter och diskuterar exakt samma sak som SMC, hur få fler prenumeranter, speciellt från yngre generationer... Pratade för övrigt med en journalist på en av dagstidningarna här i Luleå och han sa att med nuvarande nedgång så packar de ihop i november 2017... roliga framtidsutsikter... Nä, såklart inte för dem, men det kommer nya branscher och nya sätt att förmedla nyheter som ersätter de gamla, det kanske blir samma sak för motorcyklisterna?
 

VBK

New member
Att hojägare INTE är medlemmar i SMC är mer ett prov på den enskilda människans förmåga att ha okunskap och oförstånd för vad SMC gör. Vissa människor på SH men även här visar ju bara prov på att inte ha fattat ett dugg och deras svar på varför de inte är medlemmar är oftast personliga "för att de inte gillar brorduktig-organisationer" eller för att de någon gång i forntiden hamnade i dispyt med en skäggig BMW-snubbe som tyckte att "snorvalpen på sporthojen skulle ta och kamma sig..."

Det här var nog det mest korkade jag sett hittills..

Att SMC gjort och gör mycket gott för oss på hoj är det väl ingen som kan ifrågasätta, men när enskilda sakfrågor dyker upp som ej är sluttänkta och som i förlängningen kunnat bli en rejäl härdsmälta så vill det väl fan till att enskilda medlemmar skriker sig hesa på alla forum det bara går, och känner man som jag gjorde att denna lilla formulering i extremfrågan gick så vida ifrån mitt hojliv som det bara går så valde jag att kliva av medlemskapet.

Att det sen faktiskt var några som just tog diskussionen till största delen på SH gjorde ju faktiskt att SMC gjorde ett omtag i frågan och utan att ha facit i hand så verkar det som att ståndpunkten i denna frågan från SMC,s sida hittade rätt till slut.

Att idiotförklara personer som gör ett aktivt val att inte vara medlemmar är undfallande och faktiskt ganska lamt,, tänkte skriva fegt men det är nog lite starkt..för det är väl dom som faktiskt inte bara knyter näven utan faktiskt gör någonting i det lilla för att påverka den stora björnen på sitt lilla vis, för det kostar faktiskt redia pengar för dom flesta att inte vara medlemmar.

Tack vare att jag har en pissig attityd, speciellt när extremfrågan rullade på som värst, så fick jag förmånen att Dansken tittade förbi Helsingborg och Bjöd på både kaffe och ett mycket trevligt och givande samtal en sensommarsöndag.


Bara för att en organisation i stort sett gör allting rätt så skall man inte bara bocka och le åt allt dom gör, det urholkar på nått vis demokratin i det hela.
 

Niklasinorr

New member
Det här var nog det mest korkade jag sett hittills..

Att SMC gjort och gör mycket gott för oss på hoj är det väl ingen som kan ifrågasätta, men när enskilda sakfrågor dyker upp som ej är sluttänkta och som i förlängningen kunnat bli en rejäl härdsmälta så vill det väl fan till att enskilda medlemmar skriker sig hesa på alla forum det bara går, och känner man som jag gjorde att denna lilla formulering i extremfrågan gick så vida ifrån mitt hojliv som det bara går så valde jag att kliva av medlemskapet.

Att det sen faktiskt var några som just tog diskussionen till största delen på SH gjorde ju faktiskt att SMC gjorde ett omtag i frågan och utan att ha facit i hand så verkar det som att ståndpunkten i denna frågan från SMC,s sida hittade rätt till slut.

Att idiotförklara personer som gör ett aktivt val att inte vara medlemmar är undfallande och faktiskt ganska lamt,, tänkte skriva fegt men det är nog lite starkt..för det är väl dom som faktiskt inte bara knyter näven utan faktiskt gör någonting i det lilla för att påverka den stora björnen på sitt lilla vis, för det kostar faktiskt redia pengar för dom flesta att inte vara medlemmar.

Tack vare att jag har en pissig attityd, speciellt när extremfrågan rullade på som värst, så fick jag förmånen att Dansken tittade förbi Helsingborg och Bjöd på både kaffe och ett mycket trevligt och givande samtal en sensommarsöndag.


Bara för att en organisation i stort sett gör allting rätt så skall man inte bara bocka och le åt allt dom gör, det urholkar på nått vis demokratin i det hela.

För det första så är det inget "idiotförklarande" i att vissa, speciellt unga människor tar ett aktivt val att inte vara med i en viss organisation, det passar helt enkelt inte alla människor att vara med i organisationer och enligt min mening så blir det färre och färre, det ligger i tiden, det är inget "idiotförklarande" och har ingeting med demokrati att göra, tvärtom, det är en åsikt jag har och det har jag rätt att ha.

För det andra så är de parafraser jag skriver ovan saker som riktiga människor har sagt, som svar på frågan om varför de inte är medlemmar. VÄLDIGT många yngre (och äldre) som jag har pratat med får information om att det i princip är tjänstefel att inte vara med eftersom det inte kostar nånting att vara med, de flesta tjänar ju pengar på att vara och att i det läget välja att inte vara med är ju inte jättesmart,
OM man inte har en väl genomtänkt orsak baserad på att man faktiskt har en annan åsikt än vad SMC har i huvuddelen av de frågor som man är intresserad av. Det är ju det som är demokrati... Att du väljer att hoppa av baserat på EN fråga tycker jag dock är lite trångsynt men det är ju DIN åsikt och DITT val, dvs demokrati.
Jag håller inte med dig, det är MIN åsikt och mitt val, dvs demokrati.

Men nu var det inte demokrati mitt inlägg handlade om utom varför det inte blir fler medlemmar inom SMC, trots alla pengar som läggs på detta och trots alla engagerade människor som informerar och jobbar för frågan.
Det är påfallande många som faktiskt resonerar på det sättet som jag skriver i förra inlägget, dvs de har en okunskap eller att de helt inte fattar eller struntar i att det är ganska bra att vara medlem när man kör hoj i Sverige. Detta innebär ju inte att ALLA är sådana där du är ett bra exempel även om jag personligen tycker att din orsak till att inte vara med är ganska lam... ;-)
 

VBK

New member
För det första så är det inget "idiotförklarande" i att vissa, speciellt unga människor tar ett aktivt val att inte vara med i en viss organisation, det passar helt enkelt inte alla människor att vara med i organisationer och enligt min mening så blir det färre och färre, det ligger i tiden, det är inget "idiotförklarande" och har ingeting med demokrati att göra, tvärtom, det är en åsikt jag har och det har jag rätt att ha.

För det andra så är de parafraser jag skriver ovan saker som riktiga människor har sagt, som svar på frågan om varför de inte är medlemmar. VÄLDIGT många yngre (och äldre) som jag har pratat med får information om att det i princip är tjänstefel att inte vara med eftersom det inte kostar nånting att vara med, de flesta tjänar ju pengar på att vara och att i det läget välja att inte vara med är ju inte jättesmart,
OM man inte har en väl genomtänkt orsak baserad på att man faktiskt har en annan åsikt än vad SMC har i huvuddelen av de frågor som man är intresserad av. Det är ju det som är demokrati... Att du väljer att hoppa av baserat på EN fråga tycker jag dock är lite trångsynt men det är ju DIN åsikt och DITT val, dvs demokrati.
Jag håller inte med dig, det är MIN åsikt och mitt val, dvs demokrati.

Men nu var det inte demokrati mitt inlägg handlade om utom varför det inte blir fler medlemmar inom SMC, trots alla pengar som läggs på detta och trots alla engagerade människor som informerar och jobbar för frågan.
Det är påfallande många som faktiskt resonerar på det sättet som jag skriver i förra inlägget, dvs de har en okunskap eller att de helt inte fattar eller struntar i att det är ganska bra att vara medlem när man kör hoj i Sverige. Detta innebär ju inte att ALLA är sådana där du är ett bra exempel även om jag personligen tycker att din orsak till att inte vara med är ganska lam... ;-)


Ok då feltolkade jag "okunskap och oförstånd"

Okunskap är bara brist på kunskap brist på kunskap kan man lösa
Oförstånd är avsaknad av förstånd, vilket i min värld är lite djupare rotat och svårare att få bukt med.

Men jag tror du fattar vad jag menade med mitt inlägg, och helt från hjärtat så har jag inte känslan av att nya bara skiter i SMC utan att man brister lite i att förmedla att man finns och varför.
 
Last edited:

Martin Eves

New member
Det här var nog det mest korkade jag sett hittills..

Att SMC gjort och gör mycket gott för oss på hoj är det väl ingen som kan ifrågasätta, men när enskilda sakfrågor dyker upp som ej är sluttänkta och som i förlängningen kunnat bli en rejäl härdsmälta så vill det väl fan till att enskilda medlemmar skriker sig hesa på alla forum det bara går, och känner man som jag gjorde att denna lilla formulering i extremfrågan gick så vida ifrån mitt hojliv som det bara går så valde jag att kliva av medlemskapet.

Att det sen faktiskt var några som just tog diskussionen till största delen på SH gjorde ju faktiskt att SMC gjorde ett omtag i frågan och utan att ha facit i hand så verkar det som att ståndpunkten i denna frågan från SMC,s sida hittade rätt till slut.

Att idiotförklara personer som gör ett aktivt val att inte vara medlemmar är undfallande och faktiskt ganska lamt,, tänkte skriva fegt men det är nog lite starkt..för det är väl dom som faktiskt inte bara knyter näven utan faktiskt gör någonting i det lilla för att påverka den stora björnen på sitt lilla vis, för det kostar faktiskt redia pengar för dom flesta att inte vara medlemmar.

Tack vare att jag har en pissig attityd, speciellt när extremfrågan rullade på som värst, så fick jag förmånen att Dansken tittade förbi Helsingborg och Bjöd på både kaffe och ett mycket trevligt och givande samtal en sensommarsöndag.


Bara för att en organisation i stort sett gör allting rätt så skall man inte bara bocka och le åt allt dom gör, det urholkar på nått vis demokratin i det hela.

Håller med dig.
Tyvärr är det så det blir när det är ett bristande engagemanget hos medlemmarna inkl mig själv. Det blir lite vad man gör det till.
Jag får känslan att ortodoxa medelålders skäggiga extrembeteendevetare (ironi) som vart aktiva i typ 40 år är mer aktiva i föreningen.
Bristande engagemang skapar odemokrati och småpåvarna får mer att säga till om.

Jag ska i varje fall försöka vara mer aktiv och påverka åt det håll jag själv skulle vilja att man siktar.
 

Ove 60+

Active member
Jag pratar inte om organisationens mognad.
Jag pratar om dess medlemsbestånd.

Utan tillväxt av yngre medlemmar kommer ju SMC till slut bara att bestå av 40+ med noll förankring hos den yngre generationen som kör hoj.

Jahaaa, du menar så?! Det är knepigare... Kollade hur många som tittar på forumet, en ögonblicksbild: 39 medlemar/ 318 gäster.

Det finns alltså en massa människor som är väldigt intresserade av SMC och vad som händer, men dom är för snåla, för lata, inga föreningsmänniskor, vetefanvadföranledning men dom blir inte medlemmar!?

Att det finns en stagnation i mc-körandet kan man lätt konstatera på vägarna. Kanske samma sjuka som drabbat båtlivet. Större båtar(/MC) ligger längre vid bryggan(/står i garaget) än vad dom små gjorde. Besvärligare, dyrare och därmed mindre kul och använder man inte grejerna finns det kanske ingen tanke på att man ska vara med i en förening som kanske man inte har någon glädje av?

Konklusion: Jag har inte en aning!!
 
Last edited:

Diversion

New member
Jag tycker man gör för lite reklam för sig. I höst var jag på Nolia där man hade ett tält. Inget ont om de som var där men ett ställ med broschyrer och en BMW och en custom räcker inte för att locka de unga och då pratar jag inte om medlemskapet i sig utan helt enkelt om att locka dem att stanna så länge i tältet att man kan informera om vad man håller på med.

Dagens generation har ofta inte tålamod att stanna så att traditionella rekryteringsmetoder biter (har läst en del intressant litteratur i ämnet) händer inget spännande inom 30 sekunder så går man vidare till nästa website, i det här fallet monter.

Mitt förslag till nästa år: Upp med i alla fall fyra cyklar, en touring, en custom, en sporthoj och en offroad/äventyrshoj. Spela in en skojig film där det händer saker. En actioncam måste ju gå att ordna. Filma konbanan från förarplats och från bredvid, lite olika klipp på olika hojar i trafiken och på banor, ja ni fattar.

Tältet var så anonymt att man skulle kunna ta det för hyresgästföreningen, gissa vikten på hojen och vinn en tröja. Det duger inte om ungdomarna bara behöver gå ett par meter till där det pågår aktiviteter eller ett tält fyllt med smartphones och hemelektronik.
 
Last edited:

TMax500

Member
Powerglide, din trådstart var var intressant. Texten fick mig att minnas hur jag själv valde bort MG Car Club på den tiden jag körde M.G. för att de var så himla fina i kanten när jag kom rullande med min blå 66:a i skavt bruksskick. Och gick med i en annan klubb där jag upplevde att man var mer öppen i sinnet.

Till medlemsfrågan, då.

Det skrivs om skäggiga BMW-gubbar och broschyrer i ett tält. Och det är nog så, enligt min erfarenhet, att SMCs medlemsaktiviteter i samband med mc-handlares jubileer, Öppna Hus osv. ofta bemannas av en äldre herre med grått hår. Som talar för SMC och delar ut broschyrer. Kanske någon som har varit med sedan 1974, som nu är pensionerad och har tid och intresse att bidra med något till organisationens och hojåkarnas bästa. Så är det i många ideella sammanhang, det är den generationen som har tid och som kan prioritera fritidsuppdrag i föreningar.

Kruxet är att race-killen/tjejen eller motard-putten eller cafésnubben (eller någon annan - välj själv!) kanske inte känner samhörighet med den 67-åriga mannen som förespråkar varselväst och som tycker att ljudliga slip-on system är av ondo.

Nu är det nog en och annan som går i taket och vill protestera mot den här nidbilden av SMC. Men jag skriver medvetet så här för att provocera och frammana den bild som en del får av SMC. Jag vet att den inte stämmer. (Fast jag är själv över 50 och omåttligt gråhårig...:))

Men det spelar ofta inte så stor roll hur det egentligen är, under ytan. Det är hur det uppfattas av en utomstående som avgör dennes syn på en organisation, ett företag eller ett varumärke. Jag tror att föreningen behöver "sexa till sig" i publika sammanhang. Framstå som lite läckrare och fräschare. Broschyrer och en roll-up i alla ära, men det krävs ett coolare utställningskoncept. Tala med reklambyrån om detta, de har säkert bra idéer.

Nu kanske någon skriver något om innehåll i budskapet visavi yta. Att det inte borde spela någon roll vilken förpackning innehållet har om det underliggande budskapet är intressant. Men det stämmer inte. Förpackningen är avgörande för om vi som individer skall kunna ta till oss innehållet. Om förpackningen inte är bra så vill det mycket till innan vi är intresserade av innehållet.

Det är en svår nöt att knäcka. Jag menar då främst bemanningsfrågan. Jag tror att massor av föreningar brottas med den. Försök att få en 20-30-40-åring att tillbringa sin lediga helg i ett tält oavlönat propaganderandes för en intresseförening. När polarna är ute och kör hoj. Eller när gräsmattan måste klippas hemma innan det blir regn. Eller när maken/makan/familjen kräver sitt. Det är mycket enklare att få en mer senior medlem som har mer fritid att ställa upp och göra något meningsfullt med den energi han eller hon har.

Men jag tror att vi ändå måste få med de yngre vid värvarborden. Det är på sikt helt avgörande. Frågan är hur!

EDIT: Diversion är inne på ett spår. Något i den riktningen tänker jag också. "Förpackningen" är mycket viktig, som sagt.
 
Last edited:

powerglide

New member
Mitt förslag till nästa år: Upp med i alla fall fyra cyklar, en touring, en custom, en sporthoj och en offroad/äventyrshoj. Spela in en skojig film där det händer saker. En actioncam måste ju gå att ordna. Filma konbanan från förarplats och från bredvid, lite olika klipp på olika hojar i trafiken och på banor, ja ni fattar.

Tror det missar målgruppen igen. Sporthojar lockar ju givetvist.
Men det som är fränt bland många yngre är ju bushojar och YouTube (och Instagram och Flickr etc).
KTM är ju i princip ikonförklarat i de kretsarna.

Hur ställer sig SMC till att ge sig in i världen av icke rumsren trickkörning?
SMC propagerar emot det (i alla fall på gata). Men det är mkt det som lockar många yngre (och en del andra med).

Jag föreslog för en grusinstruktör för ngt tag sedan att man borde dra igång aktiviteter för motarder.
Tänk dig en asfrän trickvideo på YouTube med SMC:s logga.
Det skulle rucka världsbilden för många :tummenupp

Hur får man ihop den ekvationen?
 

Cyborg

New member
Drar vi slutsatsen att dagens människor hellre håller till på forum än i lokaler för att delta i en förening känns inte detta forum som något som då attraherar nya (och framförallt yngre medlemmar).

Problemet med detta forum är att majoriteten av medlemmarna är medelålder eller äldre och en hel del av dem som gör sin röst hörd förespråkar alltsom oftast det som SMC är ökända för, det vill säga exempelvis reflexväst, inget bus på vägarna, inte köra för fort, välkomnar alla former av anti-system, alla typer av säkerhet, lag på helljus i dagsljus för mc m.m. Samtidigt ser dessa medlemmar ner på exempelvis sporthoj.com och viftar bort det som oseriöst (så var det i exempelvis tråden jag skrev om SMC Skånes facebooksida).

Vidare är dessa medlemmar politiskt korrekta och försöker trycka ner alla som har andra eller avvikande åsikter (ungefär som SMCs rykte ser ut?) vilket inte heller bådar gott. Finns även en slags familjeåsikt som anser att SMC alltid har rätt och att man inte får kritisera SMC (tydligt exempel är tråden om SMC-boken som släpptes i förra numret av MC-folket, rätt skrämmande bevis på detta existerar).

Som sagt, om det nu stämmer att folk hellre hänger på internetforum inom förening så kanske just detta forum är ett av problemen för SMC att locka till sig nya medlemmar.
 

Robert 73

New member
Om man läser lite mellan raderna och försöker förstå varför många motorcyklister avstår medlemskap i SMC så kan man konstatera att de saknar motiv och ser för få fördelar. De flesta menar att vi inte gör något konkret och att det skulle se ut som det gör oavsett om SMC fanns eller inte.

Frågan är om vi kan vända trenden hos alla dessa "icke medlemar" och om det överhuvudtaget går att göra det?

Men eftersom medlemsantalet sjunker så kan det vara läge att göra som många andra klubbar, föreningar eller politiska partier gör och det är att satsa på ungdomsverksamheten eller åtminstone yngre publik.

Det är genom dessa nya människor som vi kan komma åt fler framtida medlemar men även få mer tyngd när vi möter beslutsfattarna.
 
Top