Powerglide, din trådstart var var intressant. Texten fick mig att minnas hur jag själv valde bort MG Car Club på den tiden jag körde M.G. för att de var så himla fina i kanten när jag kom rullande med min blå 66:a i skavt bruksskick. Och gick med i en annan klubb där jag upplevde att man var mer öppen i sinnet.
Till medlemsfrågan, då.
Det skrivs om skäggiga BMW-gubbar och broschyrer i ett tält. Och det är nog så, enligt min erfarenhet, att SMCs medlemsaktiviteter i samband med mc-handlares jubileer, Öppna Hus osv. ofta bemannas av en äldre herre med grått hår. Som talar för SMC och delar ut broschyrer. Kanske någon som har varit med sedan 1974, som nu är pensionerad och har tid och intresse att bidra med något till organisationens och hojåkarnas bästa. Så är det i många ideella sammanhang, det är den generationen som har tid och som kan prioritera fritidsuppdrag i föreningar.
Kruxet är att race-killen/tjejen eller motard-putten eller cafésnubben (eller någon annan - välj själv!) kanske inte känner samhörighet med den 67-åriga mannen som förespråkar varselväst och som tycker att ljudliga slip-on system är av ondo.
Nu är det nog en och annan som går i taket och vill protestera mot den här nidbilden av SMC. Men jag skriver medvetet så här för att provocera och frammana den bild som en del får av SMC. Jag vet att den inte stämmer. (Fast jag är själv över 50 och omåttligt gråhårig...
)
Men det spelar ofta inte så stor roll hur det
egentligen är, under ytan. Det är hur det
uppfattas av en utomstående som avgör dennes syn på en organisation, ett företag eller ett varumärke. Jag tror att föreningen behöver "sexa till sig" i publika sammanhang. Framstå som lite läckrare och fräschare. Broschyrer och en roll-up i alla ära, men det krävs ett coolare utställningskoncept. Tala med reklambyrån om detta, de har säkert bra idéer.
Nu kanske någon skriver något om innehåll i budskapet visavi yta. Att det inte borde spela någon roll vilken förpackning innehållet har om det underliggande budskapet är intressant. Men det stämmer inte. Förpackningen är avgörande för om vi som individer skall kunna ta till oss innehållet. Om förpackningen inte är bra så vill det mycket till innan vi är intresserade av innehållet.
Det
är en svår nöt att knäcka. Jag menar då främst bemanningsfrågan. Jag tror att massor av föreningar brottas med den. Försök att få en 20-30-40-åring att tillbringa sin lediga helg i ett tält oavlönat propaganderandes för en intresseförening. När polarna är ute och kör hoj. Eller när gräsmattan måste klippas hemma innan det blir regn. Eller när maken/makan/familjen kräver sitt. Det är mycket enklare att få en mer senior medlem som har mer fritid att ställa upp och göra något meningsfullt med den energi han eller hon har.
Men jag tror att vi ändå måste få med de yngre vid värvarborden. Det är på sikt helt avgörande. Frågan är hur!
EDIT: Diversion är inne på ett spår. Något i den riktningen tänker jag också. "Förpackningen" är mycket viktig, som sagt.