SMC - En stagnerande organisation?

TMax500

Member
Det är nog så att en film med folk som driftar eller börnar drar en del publik bland de yngre hojåkarna.

Men jag tror inte heller att SMC skall/bör gå för långt åt hållet 'köra-på-bakhjulet-genom-stan-och-ge-fingret-åt-bilister'. Det betraktas inte som seriöst hos våra motparter, om man får kalla dem så.

Jag tänker då på Trafikverket, förbudsnissar i Riksdagen och som andra som stör sig i största allmänhet på oss. Vi ligger redan pyrt till på en del håll eftersom vi envisas med att fara omkring och släppa ut avgaser för vårt eget höga nöjes skull. Och att en del av oss dessutom gör det i höga farter (långtifrån alltid - men ibland) och att andra av oss (inte alla - men vissa) kör väldigt bullriga hojar och retar upp omgivningen.

(Innan någon nu slår mig i huvudet och kallar mig 'reflexväst' så skall jag säga direkt att jag också kör för fort ibland. Ehh... eller oftast, då då. Och jag har bulleravgas på alla mina hojar. Det måste ju låta lite för fasen...;) Men jag inser också att en och annan stör sig av att bli omkörd av en bullrig trajja som håller 95 på en 70-väg. "Hemskt vad fort dom kör, dom där motorcyklarna!" Och så högt det låter!")

Så SMC måste klara den svåra balansgången att vara tillräckligt intressant för att attrahera de yngre, och för att få vildhjärnorna att kanske gå en kurs och köra säkrare, och en massa annat. Samtidigt som man måste vara seriös, miljö- och säkerhetsinriktad nog för att betraktas som en bra samtalspart av politiker och myndigheter.

Och hur mycket enklare blev det nu då? Inget alls... ;)
 
Last edited:

Diversion

New member
Tror det missar målgruppen igen. Sporthojar lockar ju givetvist.
Men det som är fränt bland många yngre är ju bushojar och YouTube (och Instagram och Flickr etc).
KTM är ju i princip ikonförklarat i de kretsarna.

Hur ställer sig SMC till att ge sig in i världen av icke rumsren trickkörning?
SMC propagerar emot det (i alla fall på gata). Men det är mkt det som lockar många yngre (och en del andra med).

Jag föreslog för en grusinstruktör för ngt tag sedan att man borde dra igång aktiviteter för motarder.
Tänk dig en asfrän trickvideo på YouTube med SMC:s logga.
Det skulle rucka världsbilden för många :tummenupp

Hur får man ihop den ekvationen?

Det viktiga är att presentationen blir aptitligare, när jag var in kom en man och växlade några ord för att sedan gå och sätta sig igen. Det ger ju inte ett entusiastiskt intryck. Vad gäller avgaserna som nämndes i ett annat inlägg så ser jag inte varför det skulle vara något avgörande. Så länge man inte klagar på båtarna i skärgården och folk som kör bil för nöjes skull så kan man inte klaga på folk som kör MC utan att vara inkonsekvent.

Nej SMC behöver inte uppmuntra buskörning men vill man nå de yngre så tror jag inte PRO modellen fungerar. Sedan kan det ju vara bra med även äldre folk i montrar/tält så inte äldre som vill börja köra skräms bort.
 

Robert 73

New member
Nya medlemar

Tror att det är lättast att attrahera dvs locka yngre genom att ge de ansvar och låta de själva bestämma vad de tycker är viktigt och sedan försöka genomföra det.

Vi kan inte förvänta oss att de ska ha samma förståelse som vi äldre men genom att låta dem att arbeta för frågor som de brinner för väcks deras intresse och vilja att kanske vara med i en organisation där de har möjlighet att påverka både sin egen och samhällets situation.
 

powerglide

New member
Men jag tror inte heller att SMC skall/bör gå för långt åt hållet 'köra-på-bakhjulet-genom-stan-och-ge-fingret-åt-bilister'. Det betraktas inte som seriöst hos våra motparter, om man får kalla dem så.
Varför?
Det måste ju vara bättre att visa att man har en plan för att fånga in de obekväma grupperna på samma sätt som det nu finns Steg 5 och 6 på bankörning för de som "kör för fort på gatan".

Om SMC kan sätta formen för utbildning och utveckling inom drifting och annat bus på två hjul på avlysta områden (med publik?) så har SMC chansen att göra även denna form av motornöje rumsrent.
 

Peter1980

New member
Problemet för många föreningar är att det är svårt att förnya sig och följa med i vad medlemmarna faktiskt vill ha.

Tycker att det är rätt vanligt att man hamnar i en sits där det är svårt för nya viljor och tankar att nå fram när dessa innebär att man får byta spår mot hur man tidigare arbetat. Det blir lixom ofta så att de som varit med längre och kanske engagerat sig mer per automatik har mer "rätt" i sina åsikter (även fast verkligheten inte ser ut så). Lite "såhär har vi alltid gjort och det har alltid fungerat förut" så du som tycker något annat har fel.

För att ta kurserna som ett exempel så tycker jag att man ganska ofta hör/ser att en del personer gärna inleder med att "jag har hållt på med det här sen <något årtal på hedenhöstiden>.." och i om det försöker insinuera att att deras åsikt är mer "rätt" än den hos någon som kanske är nyare, eller någon som kanske bara är en "vanlig medlem" som tycker till i en diskussion.

Bortsett från det så tycker jag att det fungerar ganska bra.

Och frågan om "Extremt beteende" blev till sist ett ganska lyckat exempel på där SMC i slutänden faktiskt lyssnade på medlemmarna och efter en het debatt faktiskt ändrade begreppet till något som de flesta verkar kunna acceptera.

Vad gäller återväxten så har jag egentligen ingen annan synpunkt än att jag tror att man dels behöver marknadsföra sig bättre, och vara noga med att i så stor mån som möjligt hänga med i vad folk faktiskt vill ha, och se till att inte tappa kontakten med medlemmarna/"marknaden" genom att köra på i gamla hjulspår och ta för givet att det är det enda rätta sättet.
 
Last edited:

Diversion

New member
Vad jag förstår så är det ett problem många föreningar har. Till och med fotbollen har ju (enligt media) färre aktiva utövare, hockeyn likaså. Vi lever i en ny tid. En varmkorv i läskpapper medan man tittar på Dyngåkra BK:s div. 5 match lockar inte ungdomar (kanske inte många vuxna heller) längre, inte ens chansen att få vara med och spela själv gör det i lika hög grad som förr.

Nu är det surfplatta, utlandsresa och smartphone som gäller istället för bil/MC-körkort. Vill man sporta är det individuella extremsporter som alltmer börjar "stjäla" utövare från traditionella sporter och vill man vara vara åskådare så slår man hellre på TV:n och kollar på Champions League istället för Dyngåkra (fullt förståeligt).
 

VBK

New member
Här är jag av en helt annan åsikt när det gäller dom högre stegen.

Ja att förnya sig och hitta nya sätt att knyta till sig hojåkare är ju i bland bra.

Men här tror jag man biter sig i svansen, i den stora medlemsmassan så TROR jag att detta faktiskt bara är ett insteg för få i banåkande (banåkande är bra).

Men när man väl fått blodad tand så är det så många andra arrangörer som kan erbjuda så mycket mer när det gäller detta att många kliver vidare och då finns inte längre behovet av ett SMC medlemskap.

Jag har skrivit det innan och jag tycker SMCs uppgift är att fortbilda i kunskapen om säker körning och driva för medlemmarna viktiga frågor, dom högre stegen känns lite populistiskt. Ja jag kan ha fel men jag tror inte det.
 

powerglide

New member
Här är jag av en helt annan åsikt när det gäller dom högre stegen.
De högre stegen är bara en möjlig väg för de som vill börja köra bana lite mer seriöst.

Men iom att de finns som ett spår inom SMC åt det hållet så öppnar det ögonen på ett helt annat sätt för de som kommer i kontakt med SMC School första gången.
Även om de aldrig funderat på att köra riktigt snabbt på bana förut verkar väldigt många, som inte funderat på det tidigare, nu börjat känna sig för och tom lägga ner gatkörningen.
 

Paerhc

New member
SMC finns på Facebook och är aktivt där. Där är man med i tiden. Den där tidningen MC-folket brukar jag knappt läsa, men det brukar finnas något jag tycker är intressant i den. Jag läser helt enkelt annat och det har inget att göra med att MC-folket skulle vara en dålig tidning. Det fanns visst en tråd om MC-folket här på forumet. Man kom säkert fram till något vettigt i den tråden.

Jag har egentligen inga egna förslag, men en sak som jag upptäckte var att det var svårt att få något intresse för att vara med i radio från SMC:s sida. Nu är det där radioprogrammet jag sysslar med inte ett program där det är MC som är huvudnumret och det är lokalt i Malmö, men man kan väl kanske ändra rutiner när det gäller media? Och då inte bara när det gäller att vara med i nationell TV. SMC kan bli klart bättre och vara mer på tårna beträffande media. Det gäller att nå ut till så många målgrupper som möjligt.

I den där montern som det föreslogs åtgärder för, så var de förslag jag läste här om förbättringar mycket bra. Det gäller att följa med i tiden och jag tror nog att de som är i något slags ledande befattning inom SMC läser och tar till sig av de idéer som kommer fram i den här tråden.
 

powerglide

New member
Hur många MC-förare har radiokanalen?
Det är ju den målgruppen (helst unga sådana) som bör få budskapet.

Det gäller ju samtidigt att inte trötta ut de som lyssnar men inte är ett dugg intresserade av varken MC eller SMC.
 

Paerhc

New member
Jag vet faktiskt inte hur många MC-förare vi har som lyssnar, men de som lyssnar på lokalradion i Malmö hör ju det vi sänder också. Och de som lyssnar på oss på nätet kan ju vara vem som helst. Jag tror att man kan få upp ett intresse även bland dem som inte vet att de är intresserade av MC än.

Men jag gör inslag om MC själv. Det har jag har gjort förut. Det får vara mitt lilla bidrag till saken.
 

powerglide

New member
Mitt intryck av radioinformation/reklam är att det är väldigt trubbigt och spam-likt.

Ska man få genomslagskraft måste budskapet ut ofta. Balansen för att få till en lyckad mediakampanj via radio kräver nog en väl avvägd och planerad insats med bra kunskap om den regionala demografin och lyssnarvanor.
 

Ove 60+

Active member
Jag har en känsla av att SMC-logga på hjälmen och på hojen gör bättre verkan än reklamkanpanjer i tidningar, radio, TV eller vad som helst som inte har direkt anknytning till MC. Tillvaron är så full av reklam, så även om den fungerar i viss mån så lyckas man filtrera bort det allra mesta. Telemarketing kommer man inte undan men gör bara att man blir förbannad så det är ingen bra idé...
 

HkanB

New member
Varför?
Det måste ju vara bättre att visa att man har en plan för att fånga in de obekväma grupperna på samma sätt som det nu finns Steg 5 och 6 på bankörning för de som "kör för fort på gatan".

Om SMC kan sätta formen för utbildning och utveckling inom drifting och annat bus på två hjul på avlysta områden (med publik?) så har SMC chansen att göra även denna form av motornöje rumsrent.

Det blir lätt med det här som med läxhjälpen i skolan....

De som man behöver nå skiter i det och de man når behöver det inte eller/och har man redan kontakt med....!
 

HkanB

New member
En frälsningskampanj utan dess like stundar runt hörnet...

Jag pratar inte om organisationens mognad.
Jag pratar om dess medlemsbestånd.

Utan tillväxt av yngre medlemmar kommer ju SMC till slut bara att bestå av 40+ med noll förankring hos den yngre generationen som kör hoj.

Det är lite svårt separera de båda...

Problemet med att rekrytera yngre spretar...en hel del.

Det är en inte helt liten "frälsningskampanj" som ligger framför oss.

Dels för att som några nämnt har attityden till föreningsliv i allmänhet förändrats rätt mycket från självklart till "vad kan jag kanske få ut av det" och kom inte här och försök tvinga på mig något, eller några åsikter för den delen heller. De två senaste i några varianter dyker upp rätt ofta på t.ex Sporthoj.com.

Sen finns varianten "Jag är här, underhåll mig!" Fan, jag har ju betalat, ska jag behöva göra något också...och varianter på dessa teman.
Det har hänt en hel del med och i föreningssverige sedan jag var liten och långt ifrån allt är bra.

Och så finns framförallt de yngre som knappt har råd...av flera anledningar. Vägen till körkort har blivit mycket längre och dyrare och så även försäkringarna. De drivs verkar det mer av något som jag i all fall kan känna igen...att det är genuint roligt att åka hoj. De lär väl som de flesta om de inte ha slutat redan upptäcka att ha motorcykel för att imponera på någon är...rätt meningslöst.

Någras intresse är förmodligen svårare än andras att väcka men...som nämndes i det bifogade engelskspråkiga sidorna....
att vara mer välkomnande, mindre sig själva nog är en rätt bra början. Det syns här och var, och hörs inom SMC att här och där lånas vår organisation för, nåja, nästan eget bruk på ett rätt exkluderande sätt.

Att tydligt visa att "Vi vill ha dig/er med!"
Å så gäller det att trubba av eller kanske gömma pekpinnarna ett tag...det verkar som om rätt så många av våra yngre hojåkare har, skall vi säga, vissa auktoritetsproblem! Att på ett långsiktigt hållbart sätt kunna få fram budskapen utan att framstå som förstockade, självgoda, reliker...är en utmaning.

Går budskapet inte hem så är det oavsett innehållet, felformulerat! Det måste gå att få ihop en omvärldsbeskrivning är korrekt utan att den för den skull är så tråkig och svåremottaglig att inga rimliga mått av lagliga stimulantia räcker till för att hålla en vaken.
Vi har ett viktigt budskap att föra fram och en ännu viktigare historia att berätta...Rapport 13, Rädda 125:an med flera saker utan vilka vi knappast/trots åkt något roligt på två hjul alls idag. Tro inte att framtiden kommer att vara utan liknande utmaningar, många här idag kommer inte kanske att kunna vara med då, när nästa nya variant på [fyll i valfri dystopi här] dyker upp på horisonten. Så visst behöver det fyllas på i leden.

Nu blir det väl ett par öppna dörrar...här men att synas mer. Något som jag t.ex saknar är klibbande utan kemikalier avtagbara dekaler...det skulle göra tröskeln för reklam och synlighet mycket lägre. Jag ställer gärna upp några kvadrat-decimetrar,-meter på hojar, bil och släpvagn om det inte innebär löjigt mycket arbete att för att få av dekaler m.m

Och så en sista sak...vilket somliga verkar glömma bort.
Det sägs och refereras till här och på andra ställen[läs sporthoj] om de mindre fiffiga och alltför anpassliga saker som SMC "kläckt ur sig". Det tyder på ett visst mått av okunskap om hur den faktiska vardagen ser ut för den agerar i opinionsmässig motvind och politisk snålbåst. Många tar det synbarligen ibland svårförståeliga beteendet från SMC:s sida som intäkt för både det ena och det andra men mest för att inte vilja vara med...

Det beror på det allmänpolitiska spelet som SMC och andra intresseorganisationer måste spela med i.

Tag ett större eller mindre mått av anpasslighet, tillsätt sedan ett oroväckande stort mått av politisk korrekthet. Rör därtill ned ett också obehagligt stort men nödvändigt mått av servilitet och fjäsk. Utan denna vedervärdiga sörja går det inte att påverka "våra"
politiker och myndigheter. Tja, det finns iofs andra sätt men det är väl ingen här som har ett tillräckligt bra konto på Kaymanöarna för det skulle jag tro? Eller den ju närmare startpunkten det tiden går alltmer krympande skaran som förespråkar civil olydnad eller direkt aktion, var är ni?

Det finns tydligen de som tror att SMC skulle vara någon sorts likvärdig partner i det politiska spelet!
Det är bara att hoppas att SMC inte blir alltför lika de som man är nödd och tvungen att "samarbeta" med.

För att kunna påverka överhuvudtaget så måste man hålla god min i elakt spel....annars kommer den av någon lobbyist köpta "domaren" och säger: Ni är ute!
 
Last edited:

HkanB

New member
Du menar som med Sporthojarna?
Är inte det ett tydligt exempel på vad som faktiskt går att göra?
Nu vet jag inte om det är mitt inlägg du syftar på....då du inte citerade....
Men...visst man nådde sporthojsåkare...men den större delen av de som riktigt ordentligt sabbar statistiken fick man aldrig tag på...
De är visserligen en mindre men de är en alltför "synlig" minoritet...

Det finns tydligen de vars ego det skulle gå förnär att "åka bana" med allt vad det innebär....tro det eller ej.
 
Last edited:
Top