Visirskydd mot insekter?

Bansaie

New member
Jag stämmer in i detta med Pledge möbelpolish. Perfekt att ha en flaska i tankväskan tillsammans med en mjuk trasa eller papper. Har man dessutom behandlat visiret innan man åker så lossnar det mycket lättare. Bara spreja på en tunt lager, vänta en minut eller 2 och sen torka av och putsa upp ytan.
Och som nån redan nämnt, regnvattnet rinner också av lättare.

För de som bor i närheten kan jag nämna att KONTORAB i Borlänge har beställt hem en kartong så de bör ha det på lager inom kort. :)

Dessutom kan jag nämna att det visiret jag har nu köpte jag 2007, samma år som jag började med Pledge, och det är fortfarande fullt användbart även om det nog snart är dags att byta. Visiret jag hade innan behövde jag byta efter 2 säsonger.

Enda viktiga att tänka på är om man har ett visir med imbehandlad insida är vara väldigt försiktig så man inte får Pledge på insidan för då förstörs imbehandlingen.
 
Last edited:

Hojkul!

New member
Halloj igen
...nu är jag tillbaka med en hel del information om detta med att försöka få till ett bra skydd för visiret.

Jag har först försökt få tag i statisk transparent film, som enkelt kan monteras och demonteras från visiret. Det jag har lyckats prova är tyvärr inte transparent och fungerar alltså inte.
Möjligen kanske det finns helt transparent sådan film, men jag har inte lyckts hitta det.

Jag har även provat transparent tejp (Biltema), men den är inte heller transparent i tillräcklig grad.
(Biltema säljer även solskyddsfilm, men den är ju färgad och det vill jag inte ha.)

Har även provat "lackskyddstejp" vilken är NÄSTAN transparent, men inte helt och fungerar således inte heller.

Pledge möbelpolish finns inte i de butiker jag har letat i (Coop, ICA, Hemköp). Däremot finns något som heter MP52 som jag provat, men det verkar inte fungera särskilt effektivt som vattenavstötare eller gör att insekter lossnar lättare.

Till sist jag har även köpt ett skärmskydd för iPad, som jag har klippt i 55 x 130 mm bitar och försökt montera på visiret. Denna är faktiskt HELT transparent! Men... tyvärr är den för styv i materialet vilket innebär att den INTE fastnar över hela den visiryta som jag vill ha den på. Detta pga. visirets välvning från överkant till nederkant. Inte ens den remsa jag klippt till på 55 mm höjd kan fastna, utan släpper i över- och nederkanten... Det betyder att den lossnar helt och flyger av om man vrider på huvudet... Det fungerar om man klipper till en testbit på ca. 10 mm höjd - men en så smal remsa har man knappast någon nytta av.

Har även mailat till USA och säljarna av "Tint-a-shield", med frågan om de möjligen kan få fram transparent statisk film. Men det kan de inte.

Återstår att försöka kontakta Kontorab i Borlänge och fråga om de har Pledge möbelpolish hemma.

Trist att inte lyckas bättre med detta projekt :(

Önskar er alla en fortsatt skön MC-sommar.
Håkan
 

Pisken

New member
Har använt något vi kallar "helikoptertejp" i jobbet många år , hittade den på nätet
http://solutions.3msverige.se/wps/portal/3M/sv_SE/EU-Scotch/Home/Products/Clear/

ganska tjock och slitstark , vet ej hur det är med limrester när man ska byta dock ... men kanske värt att pröva ?

Bra till mycket annat åxå , tex skydda lacken på utsatta ställen , sätta på dimljusen på bilen för att hindra sprickor pga stenskott mm,mm

Själv använder jag endast Lahega 33 vaxet på visiret , funkar klockrent (har iofs inga jätteproblem med insekter , men mot regn är det grymt bra,samt att eventuella insektslik släpper lätt o bra när man ska göra rent)

//Edit , det är "Scoth klartejp" 3dje uppifrån,dom breda stora rullarna
 

Hojkul!

New member
"Pisken";
Bra tips om 3M - det tackar jag för.

Kollar nu på 3M´s hemsida via länken du bifogade och ser att de faktiskt säljer en tejp som heter "kristallklar" (den andra uppifrån på sidan). Jag ANTAR att den som du kallar för helikoptertejp därmed Inte är helt transparent (klar), eller tillräckligt genomsynlig för mina behov.

Nackdelen med "kristalltejpen" är att den inte är bred, men det kanske går att få till på ett bra sätt med kanske 3 remsor "ovanpå" varandra.
Allt under förutsättning att den lossar enkelt från visiret och att den inte lämnar limrester vid demontering, såklart.
Ska se om jag kan hitta någon i närheten som säljer denna kristallklara tejp och om de har öppet.

Förresten, pratade med Kontorab i Borlänge och de säger att det inte är möjligt att få tag i Pledge möbelpolish längre. MEN, de ska kolla med en säljare om det ändå på något sätt kan fungera. Det blir om ca. en månad från dagens datum räknat.

Håkan
 

powerglide

New member
Jag har alltid med mig en fiberduk. På långa resor i solvärme har jag också alltid med mig vatten.

Att köra med vätskebrist är inget kul. Först huvudvärk, sedan vimmelkantig och slutligen muskelkramper om man låter det gå för långt :död
 
Last edited:

Hojkul!

New member
Hej igen.

"Powerglide"; vatten är givetvis väldigt bra att ha med sig, av den anledning som du beskriver. Men som du kanske har erfarenhet av, är det inte helt enkelt att få med sig allting som man verkligen vill ha med, på långturer.
Själv har jag 2 sidoväskor (max 3 kg last), en tankväska och en stor ryggsäck när jag kör iväg på t.ex. semester, och det är inte helt enkelt att få med mig vatten som jag önskar. Dessutom är det tungt.
-

Nu har jag provat att montera en bit Scotch "kristalltejp" på visiret.
Enkelt att montera och väldigt enkelt att ta bort, utan limrester kvar på visiret.

Men... uppenbarligen, som med all annan tejp är inte genomsynligheten helt ok. Förmodar att det inte går att undvika att lim skapar denna "suddighet".

Jag kan tänka mig att för den som inte har bra syn och som inte använder glasögon/linser, tycker att det inte är någon direkt skillnad, men för en som har en något sånär bra syn, märks det en tydlig skillnad.

För mig är genomsynligheten i dessa fall inte acceptabelt.

Har inte provat "helikoptertejpen" som "Pisken" rekommenderade, men jag utgår från att även den skapar "suddighet".

Inväntar således besked från Kontorab i Borlänge, beträffande tillgängligheten framöver för Pledge möbelpolish.

Håkan
 

113bom

New member
brukar vaxa visiret ordentligt, sedan lätt att hålla rent + att det är bra sikt vid regnoväder som dyker upp mellan varven, sitter trots allt ingen torkararm på visiret....
 

Bighoj

New member
Jag har operfymerade våtservetter,och efteråt torkar jag med en microfiberduk så slipper man att det blir flammigt.Nu kör jag goldwing och får inte speciellt mycket insekter på visiret,men däremot på "skyltfönstret".
 

Hojkul!

New member
I´m back!
Mästaren på att väcka gamla trådar :) (nej jag har inget liv...! :) )

Fick för någon vecka sedan ett tips om att en lokal ICA-butik i norra Sthlm säljer Johnson/Pledge möbelpolish, och begav mig Genast dit för att köpa det! Men säg den glädje som varar... inte hade de något sådant kvar... Suck.

Nåja, jag läste en liknande (och gammal) tråd på annat forum, där det skrivs om bl.a. vax och polish - och då kom en tanke till mig. Jag har ju faktiskt ett polishmedel för metalliclack, som jag testade på min förra hoj, vilket ger en väldigt glatt yta som är enkel att hålla ren. Som jag upplevt det så har även regn "pärlat av" från lacken ganska effektivt.
Så det har jag nu polerat visiret med - får väl se när nästa regnskur kommer, om det fungerar eller inte.
Förresten, "torkargummit" som sätts på tummen som Feltema (förlåt, Biltema) säljer, är faktiskt ett relativt bra alternativ till att försöka få bort vattnet med handskarna, vilket brukar fungera dåligt.

P.S. Jag har även mailat Johnson i Rotebro med frågan om det är de som tidigare sålde Pledge möbelpolish, samt om det finns möjlighet att få tag i det någonstans. D.S.

Återkommer säkert med mer info.
 

Bansaie

New member
Tear off's till till trådskaparens hjälm ska visst finnas på MX24
http://www.24mx.se/mc/p/tear-off-shoei/22229/mc-hjalmar/k288/mc-hjalm-shoei-visir/s676/

Och universal tear off's kanske kan va nått för oss andra som inte har en hjälm från Tjohej.
http://www.thevisorshop.com/acatalog/Product_Catalogue_Visor_Tear_Off_s_974.html

Gamla hederliga Pledge Möbelpolish Classic verkar inte finnas längre men Kontorsvaruhuset verkar ha Pledge Möbelrengöring så jag tänkte själv försöka se om jag kunde få tag på det för att testa om det funkar lika bra som den "gamla" classic.
 
Last edited:

Hojkul!

New member
Tear off's till till trådskaparens hjälm ska visst finnas på MX24
http://www.24mx.se/mc/p/tear-off-shoei/22229/mc-hjalmar/k288/mc-hjalm-shoei-visir/s676/

Och universal tear off's kanske kan va nått för oss andra som inte har en hjälm från Tjohej.
http://www.thevisorshop.com/acatalog/Product_Catalogue_Visor_Tear_Off_s_974.html

Gamla hederliga Pledge Möbelpolish Classic verkar inte finnas längre men Kontorsvaruhuset verkar ha Pledge Möbelrengöring så jag tänkte själv försöka se om jag kunde få tag på det för att testa om det funkar lika bra som den "gamla" classic.

Jodå, jag har faktiskt inhandlat tear-off´s (s.k. siktskivor) anpassat till min Shoei-hjälm. Däremot har jag inte borrat hål i visiret och alltså inte monterat siktskivorna.
Det som jag har testat är att tejpa fast en (1) siktskiva på ett rent visir, och kört några mil med det (inte med visiret, men med hojen ;-) ). Tyvärr så är inte siktskivorna formade efter visirets välvning, vilket resulterade i att det "flapprade" och gnuggade lite upp och ner på visiret! Det blev inte SÅ bra... :/ = små repor, vilka nu finns där för alltid. Jag har därför köpt ett nytt visir.
Jag betvivlar att det blir bättre även om jag monterar "riktiga" fästen för siktskivorna.

Bansaie:
Jag råder dig verkligen att ringa till Kontorsvaruhuset först, och fråga om de känner till MöbelPOLISH från Pledge, och om de kan ge info. om att de båda produkterna är avsett att användas för liknande ändamål. Jag har en aning om att möbelrengöring Inte är lika som möbelpolish.

Jag fick förresten svar från Johnson i Rotebro angående Pledge möbelpolish - de bekräftar att varan utgått ur sortimentet, pga. dålig efterfrågan. Trist, och vi får nog inte tag i detta kanonmedel igen.

Men prova gärna Sonax Bilpolish för metalliclack (säljs av bl.a. SHELL). Jag tror att det kan fungera bra.
-
 

Kraftfull

New member
Själv har jag alltid med en "mirakeltrasa". Några insektslik får man lätt bort med torr trasa, vid större antal får man fukta trasan något. Även bra att torka bort diverse "bös" från hojen.
 

Triumph int

New member
Våtservetter

Det är väldigt lätt att ta bort insekter när dom är nydödade

Jag torkar visir hjälm och mc med en servett

Ska komma ihåg papper för det vart lite flammigt
 

Ove 60+

Active member
Eller, så kör man bara på höst, vinter och vår! :)

:tummenupp Ja vinter stämmer. Men höst och vår? Jag har bl.a. lyckats fånga en stor grön gräshoppa med visiret i november och bara någon enda plusgrad. En stor och kletig blaffa i nederkant och läpparna smakade inte gott. :p

När jag var hemma igen och tittade till i spegeln - ett bakben, 8 -10 cm långt, hade torkat fast i mustaschen. Äääckligt! :p

På våren säger det ofta "Ping!" i visiret av några knepiga, hårda skalbaggar. Jag har aldrig lyckats se vad det är för art som är så tidigt vakna.
 

990 Adventure

New member
testade Veidecs glasbehandling idag 20 mil i ösregn , funkade riktigt bra faktiskt bättre än något annat jag provat och fördel mot motsvarande servetter är att detta medel är på flaska så jag tror det räcker till typ 80-100 visir, insekter var det inga men det funkar kanon på bilen att få bort dom så det ska inte vara ett problem, lägger man dessutom en blöt servett på visiret i några minuterr så lossnar insekterna även på obehandlade visir.
 
Top