Halloj igen
...nu är jag tillbaka med en hel del information om detta med att försöka få till ett bra skydd för visiret.
Jag har först försökt få tag i statisk transparent film, som enkelt kan monteras och demonteras från visiret. Det jag har lyckats prova är tyvärr inte transparent och fungerar alltså inte.
Möjligen kanske det finns helt transparent sådan film, men jag har inte lyckts hitta det.
Jag har även provat transparent tejp (Biltema), men den är inte heller transparent i tillräcklig grad.
(Biltema säljer även solskyddsfilm, men den är ju färgad och det vill jag inte ha.)
Har även provat "lackskyddstejp" vilken är NÄSTAN transparent, men inte helt och fungerar således inte heller.
Pledge möbelpolish finns inte i de butiker jag har letat i (Coop, ICA, Hemköp). Däremot finns något som heter MP52 som jag provat, men det verkar inte fungera särskilt effektivt som vattenavstötare eller gör att insekter lossnar lättare.
Till sist jag har även köpt ett skärmskydd för iPad, som jag har klippt i 55 x 130 mm bitar och försökt montera på visiret. Denna är faktiskt HELT transparent! Men... tyvärr är den för styv i materialet vilket innebär att den INTE fastnar över hela den visiryta som jag vill ha den på. Detta pga. visirets välvning från överkant till nederkant. Inte ens den remsa jag klippt till på 55 mm höjd kan fastna, utan släpper i över- och nederkanten... Det betyder att den lossnar helt och flyger av om man vrider på huvudet... Det fungerar om man klipper till en testbit på ca. 10 mm höjd - men en så smal remsa har man knappast någon nytta av.
Har även mailat till USA och säljarna av "Tint-a-shield", med frågan om de möjligen kan få fram transparent statisk film. Men det kan de inte.
Återstår att försöka kontakta Kontorab i Borlänge och fråga om de har Pledge möbelpolish hemma.
Trist att inte lyckas bättre med detta projekt
Önskar er alla en fortsatt skön MC-sommar.
Håkan