Visirskydd mot insekter?

Hojkul!

New member
Sökte på "visir" och fann en tråd om Pinlock. Läste alla inlägg och fann tyvärr inte svar på min fundering. Hänvisa mig gärna till annan tråd som kanske besvarar detta;

Jag kör ca. 750 mil om året och under den varma sommarperioden är det på vissa ställen i Sverige VÄLDIGT många insekter i luften. Detta ställer till med problem i form av att visiret blir "bombarderat" av dessa flygfän, och de fastnar och kletar ut sig över snart sagt hela visiret. Sikten begränsas oerhört mycket och dessutom blir det repor av stora och tunga insekter av olika slag, och det är inte trafiksäkert. Beroende på var någonstans man kör, finns det inte tillgång till vara sig bränslemack (som har vatten till rengöring av visiret), eller vatten i naturen enkelt tillgängligt.

Det idealiska vore att kunna ha lösa skyddsfilmer med sig för att enkelt byta när en film har blivit så smutsig att man inte längre har bra sikt!

Vid en tur mellan Umeå och Dalarna (55 mil) för ett par år sedan blev jag tvingad att rengöra visiret 4 gånger... Inte helt idealiskt om man vill köra kanske 25-30 mil i stöten för att komma fram någon gång.
Inte heller är det idealiskt att ta bort visiret och rengöra det med vatten och med hjälp av fingrarna. Att "släpa på" en vattenflaska för ändamålet är jag inte så bekväm med.

Om man kör en kortare tur så är problemet ingen större sak, eftersom man efter körningen kan rengöra visiret när man kommer hem, såklart.

Är inte detta insekt-/visirproblem förekommande även för er andra?
SÅ många motorcyklister i Sverige och jag har svårt att finna ens en enda sida på Internet som diskuterar problemet... underligt. Jag hittar inte heller någon sida där det faktiskt finns lös siktfilm (eller liknande) att köpa för att montera på utsidan av visiret.
Det jag hittar är "Tint-a-shield", som är en lös solskyddsfilm som kan monteras på visirets utsida. Perfekt! Men det verkar inte finnas i transparent... :( Och att betala 20 dollar för 2 st solfilmer är jag inte särskilt intresserad av. Jag har rökfärgat glas till min SHOEI Multitec från 2009.

Jag har ingen lust att köpa nytt visir för 5-600:- var och varannat år.

Hur löser ni andra långåkare detta med insekter som fastnar på visiret?

/Håkan
 

Zopilote

New member
Intressant! Jag har själv inte tänkt på det, eftersom mina turer oftast inskränker sig till max 30 mil i stöten, och då mest i trakter där det finns mackar med vatten och torkpapper...
Till Cross/enduroglasögon finns det ju både s.k. "tearoffs" och även siktfilm på rulle. Har däremot inte sett liknande till vanliga hjälmar. Kanske man kunde prova med vanlig plastfolie sträckt över visiret? :)
 

Speed_da

New member
Vet att det finns Tearoffs på mc visir oxå men med din beskrivning så känns väl inte det så smifdigt heller? Då hade du fått ha mängder med sådana med dig. fast hade sluppit köpa nya visir iallafall.
En lösning jag såg på en gruppkörning va en kille som hade våtservetter med sig. Tar ingen plats o va tydligen extremt billiga på Lidl butikerna.
HAn tog fram en sån så fort vi stannade.. ett drag över visiret o allt va borta o rent o fint =)
 

SGM

Moderator
Tearoff är väl enda lösningen på det problemet om man inte vill stanna och göra ren visiret. Racingpojkarna vet 'la hur det fungerar och var man handlar (det är laminerade paket med film som appliceras på visiret, så drar man ett i taget).
 

UglyJazz

New member
Gapa stort och ät upp det som kommer.
Då slipper man ju t.o.m. stanna för mat. Bara tanka hojen och köra vidare.:confused:

Våtservetter a la Savett funkar bra för mig.
Man kan ju tänka på att vidhäftningskoefficienten på de små före detta liven ökar med tiden i kvadrat...
 

Chopperbyggarn

New member
Gapa stort och ät upp det som kommer.
Då slipper man ju t.o.m. stanna för mat. Bara tanka hojen och köra vidare.:confused:
QUOTE]

Så brukar jag göra! Efterrätten brukar jag slicka i mig från mustachen...tidigaren när jag hade helskägg så hade jag en hel måltid extraproviant! Mums!!:D

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Ursäkta det var sikten det gällde ja.:eek:
Då jag kör med solbrillor så brukar jag om dom blir fulla med insekter lägga en spottloska på varje glas och torka av med en tröjärm...dessutom ger saliven ett visst imskydd...känns onödigt att släpa med sig produkter när man har det inbyggt så at säga..

Anders.J
 

800cc

New member
Jag har hjälmen bakofram,skämtåtsido,kör också med våtservetter men visst kan det vara irriterande när det precis efter att man stannat och gjort rent visiret smackar dit en jättestor insekt precis i synfältet ,man får väl åka när det är storm...
 

Hansi

Skrivit för mycket
Brukar köra med en sån där förpackning fuktiga glasputsdukar som finns på mackarna. Som våtservetter med fönsterputsmedel på.

Annars har jag också blivit sugen på att skaffa tear-offs till visiret, speciellt när det är bankörning och man helt plötsligt kör igenom en svärm med knott/mygg/whatever och hela visiret blir igenpepprat...
 

Mimmi

New member
Hej!

Ett litet tips i all enkelhet. En fuktig/våt frottéhandduk i en plastpåse är bra att ha med just för att göra rent visiret från insektslik.
Men så klart man får vara lite försiktig så att man inte repar visirets yta.

Numera slipper jag detta problem: Rutan på min K11LT styr undan vinden med däri befintliga insekter så bra att bara någon enstaka hamnar på hjälmens ovansida, aldrig på visiret.

Jag har ännu inte gjort rent visiret i år, det behövs helt enkelt inte.
 
Last edited:

TMax500

Member
Pausar då och då och väljer att pausa vid en mack. Med min typ av trajja så är det gott att pausa ett par minuter efter 10 mil! :)

Tar papper från macken (torkrullen ute eller från toaletten) blöter ned pappret ordentligt, lägger det som en våt filt över visiret och låter det ligga där några minuter för att lösa upp insektsresterna. Efter en bensträckare, en dricka eller ett toabesök är insekterna mjuka och fina och torkas lätt av med det blöta pappret. "Uppmjukade" insekter = få repor.

Eller, så kör man bara på höst, vinter och vår! :)

Det är svårt att klara sig från att byta visir vartannat år. De slits och blir repiga med försämrad sikt som följd och behöver bytas vart och vartannat år eller så, beroende på körsträcka och var man kör. Detta vet fabrikanterna och tar därför ohyggligt bra betalt för en liten j-a plastbit...
 
Last edited:

Chauffören

New member
Har under många år använt Pledge/Johnsons möbelpolish. spreja på, torka av. Löser upp insekter och "lyfter" bort skiten. Dessutom får visiret en mycket hal yta som gör att vattendroppar försvinner snabbt. Klarade visiret i flera år, trots körsträckor på 1500 - 1700 mil / år.
 

Carnivore

New member
Fick ett tips av en mc-polis en gång, att tvätta visiret rent och sen putsa upp det med bilvax för metallacker... vips så har du en yta på visiret som vatten bara rinner av från och dra på trissor men även många mygg och sånt försvinner bara man vrider på skallen lite... annars försvinner de fint när man bara sköljer av med vatten.
Har kört med det knepet i två år nu och kommer aldrig sluta om vi säger så. :)
 

Triumph int

New member
Fick ett tips av en mc-polis en gång, att tvätta visiret rent och sen putsa upp det med bilvax för metallacker... vips så har du en yta på visiret som vatten bara rinner av från och dra på trissor men även många mygg och sånt försvinner bara man vrider på skallen lite... annars försvinner de fint när man bara sköljer av med vatten.
Har kört med det knepet i två år nu och kommer aldrig sluta om vi säger så. :)

Har provat bilvax men jag tycker att jag ser bättre genom möbelpolish

Skulle vara kul att höra vad du tycker om möbelpolish
 

swischmc

New member
Får ta och testa helt enkelt. :)

Någon av er som vet vilket som luktar minst? Jag har känslig näsa... nyser och nyser och nyser vid starka lukter - funkar dåligt när man kör hoj. ;)
Fick prova möbelpolish av en kompis en gång, men det startade nysningarna direkt. :( Kanske luktar bilvax mindre?
 

anders r

Member
Fick ett tips av en mc-polis en gång, att tvätta visiret rent och sen putsa upp det med bilvax för metallacker... vips så har du en yta på visiret som vatten bara rinner av från och dra på trissor men även många mygg och sånt försvinner bara man vrider på skallen lite... annars försvinner de fint när man bara sköljer av med vatten.
Har kört med det knepet i två år nu och kommer aldrig sluta om vi säger så. :)

Även medlet Rain-X http://www.lellesmcdelar.se/images/38-833.jpg fungerar liknande, ytan på visiret blir halt och insekter fastnar inte lika lätt. Flaskan jag köpte för att klara att pendla i regn i stockholmstrafiken har räckt till mer än 4000 mil och det är lite kvar ännu.
 

Hojkul!

New member
Tack alla Ni för alla bra tips!

Plastfolie typ Gladpack fungerar inte - det har jag provat. Fäster helt enkelt inte på visiret. Tejpa fast tänker jag inte ens försöka "drittla" med :)

S.k. Roll-off´s ligger utanpå siktskivan (i detta fall visiret) och det bildas repor när man drar fram en ny ren filmsnutt. De är dessutom inte så breda (höga).

Det finns även ett annat problem; eftersom alla (?) visir är välvda så är det väldigt svårt att få en film att forma sig efter detta, dvs. att den monteras utan att det bildas "veck".
(Tänk att du monterar en rektangulär dekal runt en sprayburk - det är inget som helst problem. Dekalen blir slät och bra. MEN om du monterar samma dekal runt ett klot av något slag så blir det betydligt svårare, eftersom dekalen veckas.)

Lösa siktskivor alá "tear off" som racingnissarna använder kan säkert fungera - men finns dessa till min SHOEI Multitec? Inte hos Duells i vilket fall.
Vem kontaktar jag? Tips någon?

TMax500; jodå, jag har också "listat ut" det där med fabrikanternas taktik. Jag har haft 5 olika motocrosshojar från 16 års ålder, så det där med reservdelar vet jag hur det fungerar ;)

Det som jag kommer att prova är Rain-X, och dessutom ha med mig våtservetter.
Bilvax och möbelpolish ska jag nog prova också. Dock inte samtidigt.

Jag har en teori som jag ska prova, och det har att göra med "Tint-a-shield"-tekninen. Återkommer om resultatet blir bra! :cool:

/Håkan
 

Hansi

Skrivit för mycket
Tack alla Ni för alla bra tips!


Lösa siktskivor alá "tear off" som racingnissarna använder kan säkert fungera - men finns dessa till min SHOEI Multitec? Inte hos Duells i vilket fall.
Vem kontaktar jag? Tips någon?


/Håkan

En snabb googling på "shoei multitec visor tear-off" eller "cf-1v tear-off" ger t.ex.

http://www.mot-store.de/products/en.../SHOEI-visor-CF-1V-heavy-toned-for-foils.html


http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?products_id=1041

https://www.thehelmetwarehouse.com.au/store.php?crn=314&rn=2431&action=show_detail
 
Top