viltvarnare

Leif H..oj

New member
OlleA;35707..............en extra säkerhet. Pris endast 70:-( i stort självkostnad) + porto. Skicka mail till [EMAIL="olof.ahlsen@telia.com" skrev:
olof.ahlsen@telia.com[/EMAIL] så kan jag leverera dem från lager!:)
Tack för ordet!!

Tackar...det räcker övertygande för mig. Det kommer ett mejl. Dumt å va utan känns det som just nu. Vi har ett tiotal rådjur som springer på vägen här varje dag.

Kanske du åker till BMW-klubbens riksträff i Örnsköldsvik i augusti.
Ta med ett gäng Save-A-Deer dit vet jag. Viltrika trakter.....
 

mc-ist

New member
Vissla

Köpte en förpackning som innehöll 2st. på Hjula pris 99 kr. Tror det räcker med en på mc, har tänkt placera den under sprolliern.
 

klabbarpan

New member
Hej har läst om alla synpunkter om att en Viltvarnare funkar eller inte funkar. Notera att det finns flera olika tillverkare med olika bra produkter!!
Sedan flera år har jag tillhandahållit Viltvarnaren "Save-a-deer" och har haft väldigt få reklamationer. Däremot har jag fått många positiva kommentarer, ofta från sådana som först varit tveksamma, men kommit åter efter några månader och säger "ta mig katten den funkade" och sedan köper han/hon flera stycken och har som "giveaway"till vänner å bekanta. Att den funkar på ren har jag bevis på genom folk i BMWklubben som åkte upp till årsmötet i Björkliden och fick då ofta stanna pga ren på vägen. Då de reste hemåt MED nymonterade Viltvarnare då lystrade och flyttade renarna på sig!! Har många fler mail från nöjda användare. Folk som kör efter mig i grupp säger att de ser skogsfåglar flyga upp och emellanåt blir hästar alldeles stirriga då jag passerar!! Har själv 2 konkreta fall, där jag fått bevis på att den funkar. I ena fallet en älgko i språng över ett gärde på väg tvärs över vägen , den tvärnitar och jag hinner förbi. Den andra gången ett rådjur som hoppade upp på vägen en bit bort, men vände direkt åter ner i diket.
Några användare som dagligen åker genom viltrika områden har beskrivit att de ser betydligt mindre vilt nu efter montering av Viltvarnare.
Jag rekommenderar att man ska köra som om inte Viltvarnaren finns och ha den enbart som en extra säkerhet.
Pris endast 70:-( i stort självkostnad) + porto. Skicka mail till olof.ahlsen@telia.com så kan jag leverera dem från lager!:)
Tack för ordet!!

Jag köpte av dig för ca 1 år sedan, en till bilen och en till hojen. Jag har vid några tillfällen noterat rådjur som har stannat upp och sett ut som att de avvaktar vid vägkanten. Det har skett när jag kört bil, kör sällan hoj i mörker, det är oftast då man ser viltet.
Bilen går ju året runt och utsätts för mycket mer saltstänk och annan skit än hojen, misstänker att den jag har på bilen är hyfsat igensatt efter ett år. Vad rekommenderar du? Ska man byta efter en säsong eller nåt?

Till er Varaderoåkare som spånade om placeringen, jag har min under lyset och det måste ju bara ge fritt blås genom pipan. Att placera den på skärmen skulle ju knappast vara snyggt men förmodligen den allra bästa platsen.
 

jan-olovj

Active member
Till er Varaderoåkare som spånade om placeringen, jag har min under lyset och det måste ju bara ge fritt blås genom pipan. Att placera den på skärmen skulle ju knappast vara snyggt men förmodligen den allra bästa platsen.[/QUOTE]

Ungefär där jag tänkt mig placera den med, jag har också köpt både till bil och mc. Under lycktorna syns den inte alls.
 
Till er Varaderoåkare som spånade om placeringen, jag har min under lyset och det måste ju bara ge fritt blås genom pipan. Att placera den på skärmen skulle ju knappast vara snyggt men förmodligen den allra bästa platsen.

Den sitter inte riktigt rakt där under lyset, men det gör inget eller? Har inte blivit riktigt klar över hur mycket den lutar där under och om det är ok placering. Men du har mätt det eller?
Magnus
 

klabbarpan

New member
Den sitter inte riktigt rakt där under lyset, men det gör inget eller? Har inte blivit riktigt klar över hur mycket den lutar där under och om det är ok placering. Men du har mätt det eller?
Magnus

Den sitter inte helt rakt men det är inte jättemycket som felar, jag har inte mätt. Det är ju svårt att kolla men jag tycker att det borde blåsa rätt bra där jag har den.

Edit: Såg på din bild att du har en svart skärm, skulle ju inte synas lika mycket där som på min som är blå. Mitt upp på skärmen borde ju vara det absolut bästa stället.
 
Last edited:

Leif H..oj

New member
http://www.viltvarnare.se/
Enligt insruktionen skall visslan monteras så vinkelrät som det är möjligt mot luftströmmen men det får vara fel på 80-100 grader.

stopp...förtydligande.... det får inte vara så mycket felvinkel, felvinkeln får vara inom 20 grader, eller hur. Monteringen ska göras mellan 80-100 grader.

"Montera Viltvarnaren så rakt som möjligt mot luftflödet.
En vinkel på 80-100º krävs för att garantin ska gälla."

..... snart får jag mina varnare med posten också.
 
Last edited:
Den sitter inte helt rakt men det är inte jättemycket som felar, jag har inte mätt. Det är ju svårt att kolla men jag tycker att det borde blåsa rätt bra där jag har den.

Edit: Såg på din bild att du har en svart skärm, skulle ju inte synas lika mycket där som på min som är blå. Mitt upp på skärmen borde ju vara det absolut bästa stället.

Nej det har du rätt i. Ska ta en funderare för jag är inte helt säker på att jag vill ha den på skärmen även om den inte kommer att synas så mycket. Kanske räcker emd placeringen under lyset...
Magnus
 

ljunganz

New member
Julas viltvarnare

Har en viltvarnare från Jula, vilka säljs i par.
Jag har monterat den under strålkastarna.

21873487.jpg
 

Hansi

Skrivit för mycket
Julas viltvarnare "in action"'

http://www.youtube.com/watch?v=2OV8Y6y1WlA

Flaggvakterna undrade varför min hoj lät så det skar i öronen på dom varje gång jag for förbi på rakan. Jag fattade nada. Sedan blev jag svartflaggad för db-mätaren slog i botten. Hmm viltvarnaren tänkte jag och plockade bort den. Körde med kamera på hojen och nu när jag spelade upp filmen på datorn så förstår jag vad dom menade...jag får ont i öronen när jag spelar upp filmen på laptopen med inbyggd högtalare...
 

Hansi

Skrivit för mycket
Ser jag hästar så saktar jag ner, dom gånger en häst "reagerat" så har jag stannat helt och stängt av hojen tills ryttaren fått ordning på situationen. Tror inte det berott på viltvarnaren de gångerna :)

För en hund är det väl bara ett ljud som vilket annat som helst, är den inte tränad att reagera på ultraljud så lär den inte bry sig förutom att den hör att det kommer något.
 

Hasse-VTX

New member
Har en Hornet deer alert från USA går på 12V inga problem med placering, har inte haft problem med vilt dom tycks stanna upp vet inte om det beror på den pris 67,99 $ :cool:
 

Herr Fuggle

New member
Min fungerar INTE. Ett rådjur klev lugnt ut framför min hoj imorse. När jag började bromsa vände det på huvudet och fick först då, vid ögonkontakt, bråttom.
Nu var det flera meter tillgodo och ingen riktig panik men att lita på en liten plastbit ska man nog inte göra. Eller så var rådjuret kanske hörselskadat...
Min "viltvarnare" köpte jag av SMC-Stockholm för flera år sedan. Och jo, den sitter kvar och är inte fylld med insekter eller annat.
 

Chopperbyggarn

New member
Även om nu viltvarnare fungerar så kan man aldrig veta vilken "flyktväg" viltet tar...kan lika gärna var tvärs över vägen till terrängen på andra sidan vägen som den kortsaste vägen in i terrängen mao måste viltet bli bortskrämda i god tid innan.

Anders.J
 

Hansi

Skrivit för mycket
Även om nu viltvarnare fungerar så kan man aldrig veta vilken "flyktväg" viltet tar...kan lika gärna var tvärs över vägen till terrängen på andra sidan vägen som den kortsaste vägen in i terrängen mao måste viltet bli bortskrämda i god tid innan.

Anders.J

Tror inte man "skrämmer" viltet för 5 öre. Men min erfarenhet är att man ofta (men inte alltid) får ett par värdefulla extra sekunder att reagera på att det står rådjur och lyssnar vid vägkanten istället för att dom springer rakt ut i vägen och har sig.
 

Pisken

New member
Dom små plast tingesterna som sägs ska "skrämma/varna" vilt har funnits sen -80 talet , dyker upp med jämna mellanrum.
Har jobbat (mja , jobbar fortfarande) på bilverkstad/försäljning , "tutorna" dyker upp , säljs med (enl mig) sjukt överpris och har ingen bevisad effekt (gissar att det som viltet hör när du kommer är just din bil/mc/vägljud , inte nån liten fånig vissla)

Vad ni än gör som monterat dylika tingestar , lita ej blint på dom !

Samt varför tjuter dom ... vi människor hör väl inte "ultraljud" :rolleyes:
 
Last edited:

Hansi

Skrivit för mycket
Dom små plast tingesterna som sägs ska "skrämma/varna" vilt har funnits sen -80 talet , dyker upp med jämna mellanrum.
Har jobbat (mja , jobbar fortfarande) på bilverkstad/försäljning , "tutorna" dyker upp , säljs med (enl mig) sjukt överpris och har ingen bevisad effekt (gissar att det som viltet hör när du kommer är just din bil/mc/vägljud , inte nån liten fånig vissla)

Vad ni än gör som monterat dylika tingestar , lita ej blint på dom !

Samt varför tjuter dom ... vi människor hör väl inte "ultraljud" :rolleyes:

99:-/2st är ju inte direkt några pengar...

Mina började tjuta för att dom fått för mycket insekter i sig så dom blev "felstämda".
 

Pisken

New member
99:-/2st är ju inte direkt några pengar...

ofan så billigt nu , sist dom va på tapeten(när jag såg dom på "hyllan") så låg ett par på 159:- eller va det va :eek:

men 99 pix för 2 små plast-tutor .... :rolleyes:

åja vi gör alla som vi vill med våra pengar
 
Top