viltvarnare

Stig

New member
Jag hade en svart liten "gummiplupp-viltvarnare" på bilen. Märke okänt. Skulle testa och se om det var något för SMC att sälja och marknadsföra. Första veckan fanns följande vilt på vägen: åtta rådjur och en älg. Älgen tuschade jag i med bilen, det blev en minibuckla i plåten.
Min bestämda uppfattning är:jag tror inte på viltvarnare och har inte längre någon på bilen.

Har viltvarnare monterad på hojarna och familjens bilar, sedan flera år, har sett rådjur med utspärrad öron som stod blickstilla vid vägkanten när jag passerade med hojen. Använder "Save-A-Deer" modellen, det finns ju en massa olika fabrikat, där vissa i tester visat sig inte vara tillförlitliga!
Det kan ju bero på omständigheterna om viltet hör eller inte. Som med övrig säkerhetsutrustning, ska man inte ha övertro och "ta ut" säkerheten i högre fart/minskad uppmärksamhet!
Jag räknar inte en hundralapp i pizzor, utan som en spotstyver för att ev. rädda livhanken!! // Stig :cool:
 

STP-69

New member
Har viltvarnare monterad på hojarna och familjens bilar, sedan flera år, har sett rådjur med utspärrad öron som stod blickstilla vid vägkanten när jag passerade med hojen. Använder "Save-A-Deer" modellen, det finns ju en massa olika fabrikat, där vissa i tester visat sig inte vara tillförlitliga!
Det kan ju bero på omständigheterna om viltet hör eller inte. Som med övrig säkerhetsutrustning, ska man inte ha övertro och "ta ut" säkerheten i högre fart/minskad uppmärksamhet!
Jag räknar inte en hundralapp i pizzor, utan som en spotstyver för att ev. rädda livhanken!! // Stig :cool:


Djur med uppspärrade öron har jag sett utan så kallade viltvarnare.
Anledningen att de rusar ut på vägen kan ju vara att de blivit skrämda av något i skogen. Dessutom tror jag att det viner och tjuter om fordonen ändå, sånt vi människor inte hör.

Har kört bil utan varnare i 20 år och sett 4 rådjur och 2 älgar på den tiden.
Två av rådjuren har jag träffat på när jag åkt hoj. Jag ser det som att det är ren otur att köra på ett vilt, med eller utan varnare sker det när ödet vill.
 

jan-olovj

Active member
Det där med att stöta på vilt beror nog mest på var i landet man bor. Jag har haft älg vid ett flertat tillfällen även med hojen minst två gånger det senaste åren. Rådjur massor även det med hojen hare och annat småvilt kan ställa till det regält när man kommer med hoj, så finns det en minsta möjlighet att stöta bort något så är det värt det. Jag har för avsikt att köpa en viltvarnare inför nästa sommar.
 

OH-

Member
.............................

Dessutom en artikel som tekniskt beskriver förutsättningarna i lab tester men utan en klar slutsats.

http://www.bioacoustics.uconn.edu/reports/ARLOManuscript326 FINAL.pdf

/Stefan

Tja, om jag inte helt tappat förmågan att läsa "vetenskapliga" texter så säger den här artikeln att man testat några olika visslor (som man är hyggliga nog att inte namnge) och att dom dels inte ger nåt ultraljud att tala om, dels ger så lite ljud över huvud taget att dom inte hörs p g a övriga ljud från bilen och slutligen har man dubier om huruvida djuren kommer att "göra rätt" för det beror på om varningen kommer lagom lång tid före fordonet.

Med andra ord - visslorna dom provade var skit.
 

Roberth

New member
Viltvarnarna kommer troligen från samma tillverkare som gör ett korkskruvsliknande rör som monteras på bränsleledningen. Höjd effekt samt lägre bränsleförbrukning utlovas. Eller hur...:rolleyes:

Gör man en låda med fräck design och tillräckligt många dioder som styrs av en slumpgenerator skulle den kunna säljas som spökutdrivare eller något. Det handlar bara om att ta tillräckligt med betalt:D
 

Leif H..oj

New member
Det finns kanske en övertro på att om det kommer från Amerikat, då måste det var bra?

För den tillbehörsintresserade finns här lite mer att botanisera bland:

http://kalecoauto.com/index.php?main_page=products_all

Hahahaha.... där finns ju goa prylar som kan skrämma viltet. Bygg om ditt fordon till en stridsvagn (endast 1 ex kvar för 14500 USD) eller flygplan (out of stock...shit). TNT Flares skrämmer skiten ur alla klövvilt också, eftersom det står att människan också bör ta några steg bakåt.....hahaha....
 

waxmaster

New member
Eftersom det är så svårt att upptäcka vilt i trafiken så varför inte sätta reflexväst på djuren, man sätter ju redan på pejlingsutrustning (halsband) på en del djur så då kan man väl också passa på att förse dom med reflexväst. Nu finns det kanske lite väl många djur att fånga in, men eftersom det är hög arbetslös nu så skulle det skapa väldigt mycket jobb, både att söva ner alla djuren och framförallt så skule tillverkningen av reflexvästar bli stor, vem betalar det här? jo försäkringsbolagen, dom slipper betala alla viltdjursolyckor efter det här som säkert kostar mycket mer med inlösen av fordon och rehabilitering!
 

Leif H..oj

New member
Eftersom det är så svårt att upptäcka vilt i trafiken så varför inte sätta reflexväst på djuren, man sätter ju redan på pejlingsutrustning (halsband) på en del djur så då kan man väl också passa på att förse dom med reflexväst. Nu finns det kanske lite väl många djur att fånga in, men eftersom det är hög arbetslös nu så skulle det skapa väldigt mycket jobb, både att söva ner alla djuren och framförallt så skule tillverkningen av reflexvästar bli stor, vem betalar det här? jo försäkringsbolagen, dom slipper betala alla viltdjursolyckor efter det här som säkert kostar mycket mer med inlösen av fordon och rehabilitering!

Å när dom ändå är ute å sätter på djuren dessa västar så kan dom blåsa i riktiga visselpipor samtidigt....effekten blir ökad säkerhet vid vägen om viltet skräms därifrån av alla hjälparbetare.... Visst är vi smarta i mellansverige :rolleyes:
 

Ann

New member
Å när dom ändå är ute å sätter på djuren dessa västar så kan dom blåsa i riktiga visselpipor samtidigt....effekten blir ökad säkerhet vid vägen om viltet skräms därifrån av alla hjälparbetare.... Visst är vi smarta i mellansverige :rolleyes:

Ha ha!! Kan man få jobba deltid? Trevligt extraknäck :D:D
 

StefanB

New member
Alltså...man kan ju skratta åt det här men faktum kvarstår att det kommer att bli problem om det inte redan har utvecklats till ett. Med tanke på dessa vildsvin som förökar sig som råttor. Jag läste någonstans att det är mindre farligt att köra på en älg än ett vildsvin just för att svinen är så massiva i den del som man träffar. Nu gällde det bil och det faktum att man då träffar benen på älgen. Kör man mc kan det kanske kvitta...Vildsvinen kommer ju ofta i flock samtidigt vilket gör att de dessutom blir svåra att missa om man skulle ha oturen att träffa på dem på vägen.

I Roslagen har man börjat varningsskylta sedan något år tillbaka och det lär nog sprida sig, det lär väl redan finnas skyltar i Skåne kan jag tänka mig.

Det gör nog ont att köra in i ett svin.....och vad arga de skall bli.
 

Ballhead

New member
Alltså...man kan ju skratta åt det här men faktum kvarstår att det kommer att bli problem om det inte redan har utvecklats till ett. Med tanke på dessa vildsvin som förökar sig som råttor. Jag läste någonstans att det är mindre farligt att köra på en älg än ett vildsvin just för att svinen är så massiva i den del som man träffar. Nu gällde det bil och det faktum att man då träffar benen på älgen. Kör man mc kan det kanske kvitta...Vildsvinen kommer ju ofta i flock samtidigt vilket gör att de dessutom blir svåra att missa om man skulle ha oturen att träffa på dem på vägen.

I Roslagen har man börjat varningsskylta sedan något år tillbaka och det lär nog sprida sig, det lär väl redan finnas skyltar i Skåne kan jag tänka mig.

Det gör nog ont att köra in i ett svin.....och vad arga de skall bli.

Jag skulle också bli arg om du körde på mig.;)
 

Leif H..oj

New member
Nu jäklar ska ni få höra.........

jag är alldeles darrig just nu....körde på en hund , border collie, på vägen hem....faktiskt. F....n också. Mitt framför bilen på 70-sträcka, isgata, lyckades tack vare tränad broms-/undanmanöverträning med SMC undvika frontkrasch, men hunden slog in i höger blinkersinsats och framskärmen sprack på V70'n.

Hunden föll, men reste sig efter en minut och linkade hem till gården den bor i. Där var matte å husse hemma och blev ledsna. Jag också. Hunden lade sig ner och höger bakben verkar vara trasigt. Närmaste jourdjurklinik är Uppsala så när vi ringde distriktsveterinärjouren för råd finns inget att göra mer än vänta till 08 i morron bitti och hoppas hunden lever då så den kan röntgas i stan. Hoppas ingen inre blödning sätter stopp för det.

NU UNDRAR jag förstås om viltvarningsvisslor hade kunnat uppfattas med hundöron också? Inte en gång till vill jag köra på nåt djur...det här var första gången jag körde på nåt större än en bäver....för det har jag gjort....dödat en bäver på E18.
 

badpitt

New member

men hunden slog in i höger blinkersinsats och framskärmen sprack på V70'n.


Det är bara att beklaga, det är aldrig kul att ha skadat ett djur så där.
Jag vet att det låter lite hårt men, fick du ersättning för skadorna på bilen av hundägaren? Det är nämligen hundägarens ansvar, de har totalansvar.
 

Leif H..oj

New member
Det är bara att beklaga, det är aldrig kul att ha skadat ett djur så där.
Jag vet att det låter lite hårt men, fick du ersättning för skadorna på bilen av hundägaren? Det är nämligen hundägarens ansvar, de har totalansvar.

Alldeles nyss ringde hundägarn och meddelade att hunden är död. Veterinären kunde inget göra efter att man kollat röntgenbilderna. En massa senor var av i bakbenen och höften. Skulle kosta 35-40 tkr att operera. Dom hade ingen djurförsäkring så det blev en spruta.

Strikt skadeståndsansvar heter det och på skroten har dom redan fått beställa en blinkersinsats åt mig. Upptäckte dock att sprickan i fronten gör att allt där måste bytas ut, all plast och nån sa det kan kosta 10-12 tkr. Är bjuden hem till hundfamiljen i morgon för att gå igenom bilskadorna. Det löser sig på ett hyggligt sätt. Värre hade det varit om man aldrig fått tag i hundägaren. Då hade jag fått betala själv med vagnskadan.

That´s life.... ha alltid blicken med dig i trafiken. Men det räcker inte alltid.
 

P-O Noren

New member
Inte kul, jag har själv husdjur och vet hur mycket jag håller av dom.
Med katter är jag osäker, tror inte ägaren har ansvar då.

En kompis i Umeå väjde för en hund och förstörde motorcykeln och gjorde illa sig. Jag tror han tyckte det var skönt att slippa köra ihjäl hunden.

Finns det några undersökningar att det funkar med viltvarnare, eller är dom i samma kategori som magnetsulor och feng shui?
 

stahson

Member
Hade viltvarnare på en Gold wing och det funkade inte på renar, dom sprang upp på vägen så fort de såg ("hörde") att jag kom. Fast renar är väl tamboskap så viltvarnaren kanske har mot satt verkan på tamdjur eller så trodde de att jag var ledarrenen.
 

Olle Ahlsén

New member
Viltvarnare "Save-a-deer"

Hej har läst om alla synpunkter om att en Viltvarnare funkar eller inte funkar. Notera att det finns flera olika tillverkare med olika bra produkter!!
Sedan flera år har jag tillhandahållit Viltvarnaren "Save-a-deer" och har haft väldigt få reklamationer. Däremot har jag fått många positiva kommentarer, ofta från sådana som först varit tveksamma, men kommit åter efter några månader och säger "ta mig katten den funkade" och sedan köper han/hon flera stycken och har som "giveaway"till vänner å bekanta. Att den funkar på ren har jag bevis på genom folk i BMWklubben som åkte upp till årsmötet i Björkliden och fick då ofta stanna pga ren på vägen. Då de reste hemåt MED nymonterade Viltvarnare då lystrade och flyttade renarna på sig!! Har många fler mail från nöjda användare. Folk som kör efter mig i grupp säger att de ser skogsfåglar flyga upp och emellanåt blir hästar alldeles stirriga då jag passerar!! Har själv 2 konkreta fall, där jag fått bevis på att den funkar. I ena fallet en älgko i språng över ett gärde på väg tvärs över vägen , den tvärnitar och jag hinner förbi. Den andra gången ett rådjur som hoppade upp på vägen en bit bort, men vände direkt åter ner i diket.
Några användare som dagligen åker genom viltrika områden har beskrivit att de ser betydligt mindre vilt nu efter montering av Viltvarnare.
Jag rekommenderar att man ska köra som om inte Viltvarnaren finns och ha den enbart som en extra säkerhet.
Pris endast 70:-( i stort självkostnad) + porto. Skicka mail till olof.ahlsen@telia.com så kan jag leverera dem från lager!:)
Tack för ordet!!
 
Top