Vill du läsa mer om sånt här i MC-Folket?

Marie

Banned
Prova med toppluva. :D:D:D:D

Jodu, det var inget dumt förslag, bara jag hittar en CE-märkt toppluva!

Jag har för mig att jag hört att norrmännen arbetar med ett sådant godkännande. De släppte en toppluva och en godkänd hjälm nedför trollväggen. Hjälmen var helt krossad, men toppluvan var alldeles oskadd!
:D
 

pikeman59

New member
Jodu, det var inget dumt förslag, bara jag hittar en CE-märkt toppluva!

Jag har för mig att jag hört att norrmännen arbetar med ett sådant godkännande. De släppte en toppluva och en godkänd hjälm nedför trollväggen. Hjälmen var helt krossad, men toppluvan var alldeles oskadd!
:D

Hur tydligt som helst:

Hjulet snurrar men hamstern är död.
 

jan-olovj

New member
Men utan att tramsa så tester av den utrustning vi använder är bra, det ger tipps inför de byten son behövs frammöver. Jag står i begrepp att byta ut hjälmen efter 5 års brukande, inredningen är inte som den var som ny och det är en plasthjälm.
 

Katarina

Helt okej
Ja detta vore spännande att få läsa mer om, helt klart! Nån frivillig som vill anmäla sig som testare…? ;)

Skämt åsido men visst har man haft funderingar som: hur bra är t ex sömmarna i kläderna efter några års regn, solsken och vind? Ett mycket bra förslag tycker jag. =)
 

Scotsman

New member
Vi fick ett mail från Per som tycker att vi ska testa och skriva om mc-prylar som har några år på nacken. Jag tycker att Pers idé är jättebra. Vad säger ni andra. Vill ni läsa mer om såna grejer i MC-Folket?

Per skriver:
...vi är många som kört några år med hjälm och annan personlig skyddsutrustning. Hojen är viktig men så är också skyddsutrustningen (finns det mc-folk som kör utan!!??).*Hur länge håller grejerna innan det är dax att förnya? Jag köpte ny hjälm i början på säsongen. Efter 13-14 års användning av den gamla var det "nog dax" som säljaren diplomatiskt uttryckte saken.
Jag, och säkert många med mig, skulle uppskatta mycket - speciellt nu när tiderna är kärvare - om MC-Folket kunde göra tester och ge råd och anvisningar om hur länge t.ex ett skinnställ håller med och utan vurpor. Gå igenom hela utrustningen med alla varianter (skinn, allväder...) från huvudet ner till forsulorna. Artikeln/-arna bör ge svar på:
- livslängd
- vad påverkar livslängden
- skötsel underhåll
- hur, var slänger man t.ex. en hjälm? återvinning?
- att tänka på när man köper nytt
Slit och släng gäller men när skall man slänga?

Jag tycker att detta är en bra ide'. Jag började att köra mc igen igen för några år sedan efter ett långt uppehåll. Jag skulle köpte mig en godkänd integral hjälm av mc-handlaren som jag köpte hojen av. Hjälmen kostade cirka 1000 kronor. Tyvärr efter att ha haft på mig hjälmen i cirka en ½ timma så började det värka på sidorna av mitt huvud. Till slut blev värken olidlig efter en timmas körning. :confused: Är det fler hojåkare än mig som har stött på samma problem vid hjälmköp kan man ju fråga sig?

Så småningom när jag sedan skulle köpa mig en ny och dyrare hjälm så uppstod samma problem oavsett om hjälmen som jag provade kostade 3000 kronor eller 5000 kronor. Till slut köpte jag mig en hysat billig men bra integralhjälm av märket Lazer hos en lokal firma. Men jag blev tvungen att gå upp en storlek. Firman kände till problemet som jag hade och kunde hjälpa mig på ett proffsigt sätt.
Men det var en frustrerande tid innan jag hittade rätt hjälm. Detta är ett exempel på hur det kan gå för en återfallsknutte som inte har varit i kontakt med mc-branschen och dess produkter på många år. Jag är jättenöjd med den hjälmen jag till slut köpte. :)
 

kaihp

New member
Kanske går det att samarbeta med andra mc-tidningar, flera har ju tester mm.?
Bara genom att berätta att saker slits så folk förstår att även om hojen håller i 30 år så gör inte hjälmen det... kanske kan det rädda någon från en skada.
Hvad med et samarbejde med NMCU (Norge) og DMC/MCTC (Danmark) ?
 

adrian_vg

New member
Medan jag var instruktörsaspirant under säsongen 2009 och hjälpte till med hojbesiktningen för BKK på gokartbana märkte jag att många av åkarna inte visste hur man bla spänner kedjan eller hur man kollar om bromsbeläggen är slitna.

Man skulle som sagt kunna kika på hur man spänner kedjan (och då lite olika typer av mekanismer), hur man kollar bromsbeläggen, hur man kollar däckslitaget, fjädringen och styrningen.

När jag tänker efter, låter detta lite som en garagelektion man hade på körskolan för hundra år sen...

Skulle man kunna ha en serie med enklare mekartiklar enl ovan i MC-Folket?
 

Lasse N

New member
Jag tycker det skulle vara intressant att höra vilka erfarenheter folk har haft av sin säkerhetsutrustning när de kört omkull. Ni vet den dyrköpta kunskapen man får av att själv uppleva den.
Att ett allvädersställ t ex klarar test av sömmar i laboratorium enligt standard är en sak, att stället skyddar mig när jag verkligen behöver det är en annan.
 

Lejonell

New member
Låter som en toppen idé.
jag tror det var Allt om mc som hade en test med mc ställ "var det bättre förr? där dom testade nytt skinnställ och utrustning mot 20 år äldre utrustning. det gamla skinnstället som vårdats på rätt sätt sparkade sömmarna av det nya svindyra stället, däremot så var ju nya handskar stövlar hjälm och skydd oslagbara som nya.
 
Top