Vill du läsa mer om sånt här i MC-Folket?

Petra

Super Moderator
Vi fick ett mail från Per som tycker att vi ska testa och skriva om mc-prylar som har några år på nacken. Jag tycker att Pers idé är jättebra. Vad säger ni andra. Vill ni läsa mer om såna grejer i MC-Folket?

Per skriver:
...vi är många som kört några år med hjälm och annan personlig skyddsutrustning. Hojen är viktig men så är också skyddsutrustningen (finns det mc-folk som kör utan!!??).*Hur länge håller grejerna innan det är dax att förnya? Jag köpte ny hjälm i början på säsongen. Efter 13-14 års användning av den gamla var det "nog dax" som säljaren diplomatiskt uttryckte saken.
Jag, och säkert många med mig, skulle uppskatta mycket - speciellt nu när tiderna är kärvare - om MC-Folket kunde göra tester och ge råd och anvisningar om hur länge t.ex ett skinnställ håller med och utan vurpor. Gå igenom hela utrustningen med alla varianter (skinn, allväder...) från huvudet ner till forsulorna. Artikeln/-arna bör ge svar på:
- livslängd
- vad påverkar livslängden
- skötsel underhåll
- hur, var slänger man t.ex. en hjälm? återvinning?
- att tänka på när man köper nytt
Slit och släng gäller men när skall man slänga?
 

Mathias

Active member
Det tycker jag också är ett bra uppslag.

Har även fått förfrågan om hur och om det är skillnader på skinnställ och typ goretex och "knutte"skinn ställ. Samt fördelar/nackdelar mellan intergralhjälm och öppen hjälm. Jag tror ni förstår vad som menas.

Edit: det som menades med kläderna är vilka skillnader det är vid en omkullkörning, livslängd, skyddsfaktorer så att säga.
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Mycket mer av sånt i MC-Folket!
SMC vill också bygga en Faktabank om säkerhet här på hemsidan. Därför handlar en av fyra lämnade ansökningar till Vägverket ( ur potten "Bidrag till ideella organisationer") om just detta. Kan vara användbart för alla som jobbar med motorcyklism. Just detta med livslängd tänkte jag inte på när ansökan skickades, men det är ju en viktig faktor som vi får mycket frågor om. SMC väntar på svar. Ansökan bifogas.
 

Bajen-Sam

New member
Låter som en mycket bra ide.

Lägg även till mc kläder och hjälmar till barn.

Barn växer ju så det knakar, vågar man köpa en begagnad hjälm till sitt barn?

Som ett exempel.
 

Smartswede

New member
Läser väldigt gärna om sådant! Mycket bra idé!

Hur står sig en 5/10 år gammal hjälm i ett hjälmtest?
Vad är vanligaste felen på använda hjälmar och vilka fel leder till man bör slänga hjälmen?

Hur står sig ett 5/10år gammalt skinnställ sig? Om det torkat något... hur mycket av skyddande egenskaperna är väck?
 

Icelander

New member
Information om skyddsutrustning samt tester och jämförelser känns som precis den informationen em MC tidning skall ha, mycket bra förslag
 

evve

=)
Önskvärt och mycket bra. Mc-folket hade ju nu senast tester på handskar till exempel. Fabrikat å ca priser. Ökar medvetenheten och man får bättre begrepp om skillnader.
 

LC4ever

New member
Utmärkt förslag!

Köpte mitt ryggskydd för många år sedan. Ett av de bästa på marknaden DÅ, vid Bike's test av ryggskydd förra året klarade liknande skydd ej kraven, mao dags att uppdatera sina skydd.

Mitt första skinnställ var ett sk säkerhetsställ, skulle i dag inte få för mig att sätta på det, för dåliga skydd.

Så, hur står sig 5-10 år gammal utrustning i dag? Vad skall man tänka på?
Är alltid dyrast bäst?
 

rednax

New member
Jättebra att utrustning kritiskt granskas. Så kan vi ställa krav på fabrikanterna och kontrollmyndigheterna. Vem kan idag svara på vilka kravmärkningar som är justa ? (granska dem kritiskt oxå ! ) Köpte hjälm till dottern och det var ingen enkel affär. Lutade mig till sist på en MC tidnings stora test för något år sedan.
 

Maru

New member
Läser väldigt gärna om sådant! Mycket bra idé!

Hur står sig en 5/10 år gammal hjälm i ett hjälmtest?
Vad är vanligaste felen på använda hjälmar och vilka fel leder till man bör slänga hjälmen?

Hur står sig ett 5/10år gammalt skinnställ sig? Om det torkat något... hur mycket av skyddande egenskaperna är väck?

Exakt. Ett test som visar varför man ska byta. Om det nu är plånboken som styr(och inte förnuftet) när man byter så kan ett test som visar vad som händer när man trillar av hojen med en gammal hjälm/ ett gammalt ställ kontra en ny/ ett nytt.
 

Marie

Banned
Byta hjälm???? Så länge godkännandeetiketten är läsbar, behöver man väl inte fundera på huruvida man riskerar bli bötfälld eller inte?
Och det är väl för att slippa böter (satans SMC som medverkade till att införa hjälmlagen!) som man använder hjälm? :D
 

Petra

Super Moderator
Byta hjälm???? Så länge godkännandeetiketten är läsbar, behöver man väl inte fundera på huruvida man riskerar bli bötfälld eller inte?
Och det är väl för att slippa böter (satans SMC som medverkade till att införa hjälmlagen!) som man använder hjälm? :D


Ja visst är det därför man använder hjälm. Precis som med bilbälte... enbart för att slippa böter. NOT!!! :rolleyes:

Tack alla för all inputs. Bra idéer och och tips! Det kostar en del att skicka grejer på "vetenskapligt korrekta" test, men vi jobbar på det. :)
 

swischmc

New member
Tack alla för all inputs. Bra idéer och och tips! Det kostar en del att skicka grejer på "vetenskapligt korrekta" test, men vi jobbar på det. :)

Kanske går det att samarbeta med andra mc-tidningar, flera har ju tester mm.?
Bara genom att berätta att saker slits så folk förstår att även om hojen håller i 30 år så gör inte hjälmen det... kanske kan det rädda någon från en skada.
 

swischmc

New member
Byta hjälm???? Så länge godkännandeetiketten är läsbar, behöver man väl inte fundera på huruvida man riskerar bli bötfälld eller inte?
Och det är väl för att slippa böter (satans SMC som medverkade till att införa hjälmlagen!) som man använder hjälm? :D

Jag hoppas verkligen att du skojar, du klämde i alla fall dit en :D ...
Vet att du inte alltid har så gott om pengar, men snälla, ta vara på dig och se till att ha en hjälm som skyddar. Det är värt mycket.
Om inte annat, tänk på alla skattebetalare som får stå för sjukhuskostnaderna när något händer...
 

Taurus0504

New member
Är dyrt prisvärt?

Megabra idé! :)


LC4ever skrev "är alltid dyrast bäst?".

Det är ofta svårt att avgöra när produkten är ny och oanvänd och märks oftast efter några år.

Vore därför fint att jämföra produkttyper i tre prisklasser, låg, mellan och hög.
Kan dock vara omöjligt få fram begagnat material som har exakt samma förutsättningar. Om inte "vetenskapligt" test kan göras kanske man i alla fall kan få fram uppenbara skillnader?

Dels jämföra om funktionen fortfarande är som vid ny samt om material i övrigt "håller" efter några säsongers användning.

Vore intressant att se om produkter i lägsta till högsta prisklass lönar sig i längden, både ekonomiskt och funktionellt.

// Taurus
 

pikeman59

New member
Byta hjälm???? Så länge godkännandeetiketten är läsbar, behöver man väl inte fundera på huruvida man riskerar bli bötfälld eller inte?
Och det är väl för att slippa böter (satans SMC som medverkade till att införa hjälmlagen!) som man använder hjälm? :D

Mycket dumt har jag hört och sett, tro mig, men detta tar nog priset.:eek::eek::eek:

Men det klart, har man inget att skydda så .........................

Prova med toppluva. :D:D:D:D
 
Top