Vilken MC under Kemora Ironbutt Challenge?

Syster-Tysk

New member
Med Galne Danskens underbart Galna ide om en Ironbutt 2011 på Kemora så infinner sig nästa diskussion.

Nämligen, vilken är bästa hoj för ändamålet?

Kollar man på FIM World Endurance Racing så kör mästarna Yamaha R1, men är det bättre att köra en bränslesnålare hoj eller en motorstarkare hoj?

Tanken är att man borde köra en hoj som man sitter bekvämt på, kan hålla en hyfsat god hastighet på, och drar lite bränsle och kräver lite eller inget underhåll.

För denna uppgift skulle jag välja BMW's F800S.
Man sitter hyfsat, inget underhåll av kedja då den har gummiband, sen drar den otroligt lite.

Bränsleförbrukning per 100 km vid konstant 90 km/h 3.4 l
Bränsleförbrukning per 100 km vid konstant 120 km/h 4.4 l
Med 16 liters tank så betyder det att man kommer +40 mil på en tank.

Om varje tankning tar 5 minuter och man med BMW'n bara behöver stanna 4 gånger så förlorar man endast 20 minuter på tankning.

BMW's S1000RR kör man enligt erfarenhet runt 22 mil på en tank. Vilket betyder tankning 8 gånger, 7 om man har tur! Med andra ord 40 minuter tankstopp. Sen tillkommer smörjning av kedjan varannan tankning som även det tar 5 minuter. Det tillsammans ger 60 minuter längre tid i depå.

Varvtid.
Om vi ponerar en varvtid på 1.30 för F800S
och en varvtid på 1.25 för s1000rr
betyder det att det tar 14,7 timmar för f800s
och 13,9 timmar för S1000RR

Lägger vi då till depåtiden så tar det 15 timmar för F800S
och 14,8 timmar för S1000RR

Jag skulle då köra min egen hoj, även om F800S skulle vara bekvämare.

Varför? Jag får ju sova 15 minuter längre!!!! ;)
 
Last edited:

Kontorsråttan

New member
Jag som gammal BMW-åkare var inne lite på samma spår. Tänkte inte gummiband utan kardan för att slippa pilla med smörjningen. Frågan är hur körställningen ska vara? Har åkt många mil på GS och det är en av de mest komfortabla hojar jag vet, frågan är om fartvinden blir för jobbig på en sån hoj när man sitter både högt och brett?

Eller pratar vi om sporttourer möjligen med lite högre och bredare styre samt högre kåpglas? Gel-seat?

Mycket vrid för att slippa växla hela tiden tycker jag talar för en större hoj än en F800, men jag har aldrig kört nån...

Det här blir en kul diskussion :rolleyes:

/Roland
 

Syster-Tysk

New member
Jag som gammal BMW-åkare var inne lite på samma spår. Tänkte inte gummiband utan kardan för att slippa pilla med smörjningen. Frågan är hur körställningen ska vara? Har åkt många mil på GS och det är en av de mest komfortabla hojar jag vet, frågan är om fartvinden blir för jobbig på en sån hoj när man sitter både högt och brett?

Eller pratar vi om sporttourer möjligen med lite högre och bredare styre samt högre kåpglas? Gel-seat?

Mycket vrid för att slippa växla hela tiden tycker jag talar för en större hoj än en F800, men jag har aldrig kört nån...

Det här blir en kul diskussion :rolleyes:

/Roland

Jag tror fler BMW nissar än du och jag kommer att gilla denna diskussion! ;)
Detta är ju nåt BMW kan.

Kolla in F800S framgångar här: http://bmwklubben.se/artiklar.php?aid=6408&district=2&sort=DESC
Finished800Crew.jpg


En annan hoj som jag tror skulle göra sig riktigt bra är den du sitter på i din avatar-bild är R1200S som även den drar lite soppa, men håller bra varvtider.
Kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=JsxYUqL2RIU

Den stora frågan är ju om F800S verkligen är så långsam som min beräkning ovan, samt hur långsam R1200S är jämte S1000RR. Du kommer garanterat betydligt längre innan du måste tanka!
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Hmmm...
Varvtider och grejer - jag älskar att räkna på mina körningar, men jag har ingen aning vad som är rimlig varvtid på just denna banan.

Men, jag kan räkna på annat sätt:
Att sätta en Saddlesore 1000: 1000 miles på 24 timmar kräver 67,041666 km/h i snitt - pauser, underhåll, strul och sömn oräknat.

Det låter som en lätt uppgift, men många går bet.

Satsar man högre så handlar det om olika "Gold"-körningar:
exvis: BunBurner 2500K Gold kräver 250 mil inom 24 timmar, alltså ett dygnssnitt på 104,1666 km/h...
Det här är extrema körningar som man inte tillåts söka utan att ha stegat sig igenom systemet med enklare körningar först (och inget som IBA Sverige certifierar på det svenska vägnätet) och dom kostar på!
Fy tusan!

Så, att räkna med att man kan dra runt en SS 1000 på bana under en viss tid skapar bara grogrund för vurpor, elände och risk för DNF.
Det ger helt enkelt fel fokus på ett sådant här arrangemang.

Tiden att iaktta är 24-timmars gränsen, och hur man disponerar den tiden är förvisso upp till var och en - men inom LD-världen brukar faktiskt den som utnyttjat den tillgängliga tidsramen bäst vara den som får Guldstjärnan...

Det gäller att hitta "sitt" tempo - att ruscha och räkna varvtider för att skapa utrymme för "sömn" kan istället bli att man är för taggad för att sova när man stannar, varefter man är för oskärpt för att hålla tempot uppe när man legat bort körtid...

Racetempo leder dessutom till slitage, och roligare kan man ha än att feppla med glödheta bromsbelägg när killen på en CB 400 N lägger varv efter varv i sitt snigeltempo...

Eller - har ni tänkt köra dit hojen i buss och ha ett crew som servar hojen åt er när ni själva stoppar för mat, dryck och vila...?

Det finns alla tänkbara vinklar på ett sådant här arrangemang, men jag tror man biter sig själv i tummen om man tror sig kunna klara att både hålla högt tempo och sätta långa, tunga pass.
Detta är något som killarna i endurance racing har svårt att reda, så varför skulle vi vara bättre lämpade..?


Jag kommer att åka på den hoj jag har för tillfället, och det lär vara något offroad-aktigt.
Med GPSen på styret skulle jag se till att hålla dygnsnittet just kring 70 km/h - det vet jag att både hojen och jag klarar, och brukar innebära ett körsnitt kring 85 km/h
En 20 år gammal Africa Twin är förövrigt som klippt och skuren för ett sådant här jippo - eftersom det är en sådan jag har. Run what you brung.

Eller också går jag ut och köper någon billig 80-tals hoj som är extra otippad för ett sådant här arrangemang bara för att göra det ändå mer svårt och plågsamt. Kawasaki hade en landsvägshoj med den encylindriga motorn från KL 250 i ramen, och pyttetank.
Den borde vara nästan omöjlig att klara sig runt på... :D


Hampe
 
Last edited:

Syster-Tysk

New member
Hmmm...
Varvtider och grejer - jag älskar att räkna på mina körningar, men jag har ingen aning vad som är rimlig varvtid på just denna banan.

Det gäller att hitta "sitt" tempo - att ruscha och räkna varvtider för att skapa utrymme för "sömn" kan istället bli att man är för taggad för att sova när man stannar, varefter man är för oskärpt för att hålla tempot uppe när man legat bort körtid...

Racetempo leder dessutom till slitage, och roligare kan man ha än att feppla med glödheta bromsbelägg när killen på en CB 400 N lägger varv efter varv i sitt snigeltempo...

Det finns alla tänkbara vinklar på ett sådant här arrangemang, men jag tror man biter sig själv i tummen om man tror sig kunna klara att både hålla högt tempo och sätta långa, tunga pass.
Detta är något som killarna i endurance racing har svårt att reda, så varför skulle vi vara bättre lämpade..?

Hampe (EDIT AV SYSTER-TYSK)

Problemet som jag ser det är inte att köra 160mil, utan att på bana så är det så otroligt mycket fler kurvor än på landsväg.

Att köra Umeå till kiruna (150 mil ToR) för att hälsa på polarna över dagen, eller till Tjockhult över dagen (120 mil ToR) för att handla nåt på någon liten butik var ju inte omöjligt för några år sedan då man var ung och dum (Nu är man ju bara dum! ;)

Racetempo är det ju inte tal om, eftersom man inte kommer kunna orka, utan kommer att vurpa efter några/flera timmar.

Nä, avslappnad körställning med bra flyt utan att för den delen köra sakta är nog melodin. Att sen ha en hoj som man sitter bekvämt på är nog inte så dumt heller, eftersom man inte vill stanna för att man har ont i kroppen i onödan.

Men det blir verkligen en intressant utmaning, eftersom cb500:an, Africa Twin, BMW K1200LT, kan vara lika bra/bättre än S1000RR eller inte.
 

swischmc

New member
Alltså:

Långsam hoj - stor tank - liten soppaförbrukning = långsamma mil, men snabba stopp
Snabb hoj - mindre tank - högre soppaförbrukning = snabba mil, men många stopp

Vilken hoj har då det ultimata: relativt snabb - relativt stor tank - relativt liten soppaförbrukning? Plus fantastisk sittställning och förarmiljö...

Kemora är en bana med två hastigheter. Högfartsdelen där det bara är att gasa så mycket man kan (drar soppa, men tjänar in tid). Lågfartsdelen är knixig och svänger och svänger och svänger. Där sänks farten, men å andra sidan spar man in lite soppa.

Räkna med varvtiderna som de i lugn grupp hade i somras, så får ni se om det är praktiskt genomförbart. (Plus sömn, mat, tankning, strul, kedjespray osv) Ingen orkar ligga på topp hela ironbutt och en bana svänger betydligt mer än landsväg. Visst slipper man barn och fotbollar som plötsligt dyker upp, men banan i sig kräver koncentration.

Ska bli så kul att se om detta blir av! Jag måste säga att jag är sugen, men tror knappast att jag orkar köra så långt...
 

roffe_s

Active member
Banan är 2 723 m lång och en hyggligt snabb varvtid är 1.20, förmodligen inte möjlig att hålla någon längre tid med säkerhet och bränsleförbrukning i åtanke. Det innebär en snitthastighet av 122.5 km/h.

Vi pratar alltså 1 609 km innebärande 591 (!) varv runt slingan under 24 timmar.

Låt oss leka med tanken att Supersnabb grupp åkte någonstans runt 1.25, snabb 1.30 och medelgruppåkaren ca 1.35, där någonstans tror jag att snittiden som bäst kan hamna om man inte önskar tömma tank genom ideliga fullgasaccelerationer och det ger en snittfart av 104 km/h. Vilken tid gäller vid regn? Jag kan tänka mig att min Trajja skulle dra någonstans runt 0.8 liter/mil i det tempot.

Med 17 liter i tanken (och 4 dl i mariginal) ger det mig en aktionsradie om 21.25 mil eller 78 varv per tankning under en körtid på dryga 2 timmar per stint. Alltså lär jag få tanka möget 7 ggr under loppet.

1 609 km i farten 104 km/h innebär att min körtid skulle bli en körtid av 15.5h. Till detta kommer 7 stopp á 5 min, alltså en total tid av drygt 16 timmar, säg 16.5h. Mat? Vatten? Toa? 5 minuter räcker nog inte för samtliga stopp under dagen.

Är inte vädergudarna lika generösa som under de normala betingelserna överväger jag starkt att låna en Triumph Tiger eller möjligen en Sprint...:)
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
SPORT eller Comfort på RoadRacing bana = SPORT såklart.

Eftersom jag kommer köra sporthojen på Kemorakursen - blir det såklart den som Ironbuttas.

För min del är det bara roligt att reta alla som taler om att man inte kan köra långt på en sport!

Finns en annan fördel efter 4 kursdagar, att allt är inkörd.

Tror minSporthoj ska t. Service varje 800 mil - så jag ser inga mek-bekymmer!

Det saknas röktid för 19 cigaretter i samtliga kalkylar (fast jag röker inte 2011 enligt Dr. Artai)
 

SuperRetard

New member
Räknar ni med att dra av ytterligare ett antal sek per varv för att undvika krasch nu? För det är en sak att köra 1.25 i 20 minuter, en helt annan att göra det i över en timme.

Och hur håller däcken? 500 varv på bana låter som att det kräver om inte nya däck, så åtminstone ett depåstopp för att vända på dem.

Galet om ni gör det.
 

Hampe

Skriver massor!
Räknar ni med att dra av ytterligare ett antal sek per varv för att undvika krasch nu? För det är en sak att köra 1.25 i 20 minuter, en helt annan att göra det i över en timme.

Och hur håller däcken? 500 varv på bana låter som att det kräver om inte nya däck, så åtminstone ett depåstopp för att vända på dem.

Galet om ni gör det.


Hysch! Säg inget - låt dom andra sätta av som skållade råttor och tappa fokus efter några timmar så kan rundningsmärket glida in på 23 timmar och 53 minuter eller så - utan en aaaaning om vilka varvtider man satt... :D


H
 
Tror minSporthoj ska t. Service varje 800 mil - så jag ser inga mek-bekymmer!

Det saknas röktid för 19 cigaretter i samtliga kalkylar (fast jag röker inte 2011 enligt Dr. Artai)

1000 km så du har gott om marginal att köra den hem till Sverige sen också! För övrigt så har nog Artai rätt - rökning har ingen plats i endurance!
 

Bob Sweden

New member
Vilken hoj, det är en något teoretisk fråga, eller hur?

Hur många av oss här har råd / möjlighet / intresse av att skaffa en hoj
för ett speciellt ändamål, även om vi alla innerst inne vill ha minst tre hojar i garaget för olika ändamål?

"Kör vad du för tillfället råkar ha stående i garaget" är självklart det som gäller! ;-)

Nästan 600 banvarv på en Aprilia RS50 vore en rejäl utmaning, eller en gammal RD 125LC, dom kan man ju köpa för under 5000:- på Blocket ;-)

Nej, kör vad du har, det är min filosofi!
Men om jag nu mot förmodan skulle få välja helt fritt skulle det nog bli något i stil med Kawa ER5/6 eller Suzuki GS500. Små, smidiga, rimlig förbrukning, driftsäkert och lättkört. För du ska ju orka kasta runt skrotet ett par tusen svängar och få både däck och bromsar att hålla...
Kanske skulle man följa familjetraditionen och köra Guzzi på 24-timmars ;-)


/B
 

Hampe

Skriver massor!
Vilken hoj, det är en något teoretisk fråga, eller hur?

Hur många av oss här har råd / möjlighet / intresse av att skaffa en hoj
för ett speciellt ändamål, även om vi alla innerst inne vill ha minst tre hojar i garaget för olika ändamål?

"Kör vad du för tillfället råkar ha stående i garaget" är självklart det som gäller! ;-)

Nästan 600 banvarv på en Aprilia RS50 vore en rejäl utmaning, eller en gammal RD 125LC, dom kan man ju köpa för under 5000:- på Blocket ;-)

Nej, kör vad du har, det är min filosofi!
Men om jag nu mot förmodan skulle få välja helt fritt skulle det nog bli något i stil med Kawa ER5/6 eller Suzuki GS500. Små, smidiga, rimlig förbrukning, driftsäkert och lättkört. För du ska ju orka kasta runt skrotet ett par tusen svängar och få både däck och bromsar att hålla...
Kanske skulle man följa familjetraditionen och köra Guzzi på 24-timmars ;-)


/B


Du kan äta kakan och ha den kvar!
v35s.jpg


Knashoj och Guzzi på samma gång - en 350 V-twin, är det tillräckligt udda...? :D


Hampe
 

Bob Sweden

New member
Knashoj och Guzzi på samma gång - en 350 V-twin, är det tillräckligt udda...? :D

Är jag så lättläst?
jag funderade faktiskt på att köpa en sådan i våras, men det blev en Giiiiixer istället.
Kollade (i går!!) på Mobile.de, men den V35:an hade 500 cc cylindrar, så det går ju inte, den kanske accar ifrån stadsbussarna ju, och något så kraftfullt klarar jag ju inte av, det vet du ju!

/B
(Hmmm, jag måste jobba på att bli lite mer hemlighetsfull och inte så lätt att förutse...)
 

Josef

New member
Vad är det för däck som gäller då tror ni?

Enduranceslicks?
Sportdäck?
Touringbakelit?

Frågan är om touringdäck håller för värmen och påfrestningarna under så lång tid eller om enduranceslicksen håller längre trots bättre torrgrepp?

Sportsmart håller iofs imponerande länge på bana och har bra våtgrepp...
 

Hinkas

New member
Vad är det för däck som gäller då tror ni?

Enduranceslicks?
Sportdäck?
Touringbakelit?

Frågan är om touringdäck håller för värmen och påfrestningarna under så lång tid eller om enduranceslicksen håller längre trots bättre torrgrepp?

Sportsmart håller iofs imponerande länge på bana och har bra våtgrepp...

Jag tror inte du orkar hålla endurance-tempo i 160mil så det är kanske lite slöseri. Jag kommer nog kör på Sportsmart.
 

Bob Sweden

New member
Lugn och fin, du har 24 timmar på dig!

Jag tror inte du orkar hålla endurance-tempo i 160mil så det är kanske lite slöseri. Jag kommer nog kör på Sportsmart.

Återigen, det är inte frågan om att köra fort, du har 24 timmar till ditt förfogande, utnytja den tiden.
Glöm allt om racing. Tuffa runt lite lugnt, lägg minimalt med tid på strul och osäkerhet. :cool:

Men ok, byt däck halvvägs, helt ok för mig, men sparar du tid på det??

Snabba tankstopp, ät och drick förnuftigt så du inte hamnar i "koma" av den anledningen. Håll skrotet rullande. Under Germanbutt hade jag cykeln rullande 19,5 timmar av 24. Räknar med MINST detsamma på en bankörning, troligen mer. Det här blir tufft, det är ingen tvekan! :eek:

Nåja, hursomhelst, ska du köra Endurance, då är troligen Ironbutt fel forum.

Däck:
Däck, tja, allt som håller minst ett par hundra mil på vägen bör funka tycker jag, och räkna med att förhållandena kommer att variera. Temperatur, kanske regn etc.
Men ok, vill du köra slicks så att jag kan tuffa förbi dig på min 250 när du står i depå för att skifta till regndäck, inte mig emot...:D

Nyckeln är att få skrotet att HÅLLA. Ingen blir imponerad över 999 miles på 12 timmar, även om du i det läget har 12 timmar på dig att släpa skrotet över mållinjen... :confused:

Kanske är ni raceputtar rädda för vad Ironbutt egentligen är: Kontroll över längre tid. :cool:
Du måste känna materialet, men viktigare är kroppen!
Veta när det är dags för mat, eller sömn, och det INNAN du bromsat bort dig i 200+ km/tim... :confused:

Så för all del, bränn iväg utav bara helsike och krokna efter ett par timmar så att jag får ha banan för mig själv på morgontimmarna :p
Det ser jag fram emot!

Träning:
Som träning, kör en ÄKTA 24 timmars Ironbutt på landsväg. Använd HELA tiden du har till ditt förfogande bara så att du vet hur det känns där framåt timme 22-23...
Klarar du inte det, glöm bana, det lär vara så jädra mycket tuffare...
På vägen är det bara att åka med, bana kräver koncentration och aktiv förare!

OK, jag kanske sticker ut hakan för långt här, men med 7 godkända Ironbutt i bagaget varav 6 på cyklar 250cc eller mindre tror jag att jag har lite aning om hur trögt det kan vara, för trögt kommer det att bli, garanterat.

Iden om 600 varv på bana är fullständigt oemotståndlig, glöm bara inte att det som gäller är "Säker långdistanskörning", och "1000 miles på under 24 timmar". Ironbutt publicerar inga tider, och ingen minns en DNF...


Hojja långt.

/B
 
Top