Syster-Tysk
New member
Med Galne Danskens underbart Galna ide om en Ironbutt 2011 på Kemora så infinner sig nästa diskussion.
Nämligen, vilken är bästa hoj för ändamålet?
Kollar man på FIM World Endurance Racing så kör mästarna Yamaha R1, men är det bättre att köra en bränslesnålare hoj eller en motorstarkare hoj?
Tanken är att man borde köra en hoj som man sitter bekvämt på, kan hålla en hyfsat god hastighet på, och drar lite bränsle och kräver lite eller inget underhåll.
För denna uppgift skulle jag välja BMW's F800S.
Man sitter hyfsat, inget underhåll av kedja då den har gummiband, sen drar den otroligt lite.
Bränsleförbrukning per 100 km vid konstant 90 km/h 3.4 l
Bränsleförbrukning per 100 km vid konstant 120 km/h 4.4 l
Med 16 liters tank så betyder det att man kommer +40 mil på en tank.
Om varje tankning tar 5 minuter och man med BMW'n bara behöver stanna 4 gånger så förlorar man endast 20 minuter på tankning.
BMW's S1000RR kör man enligt erfarenhet runt 22 mil på en tank. Vilket betyder tankning 8 gånger, 7 om man har tur! Med andra ord 40 minuter tankstopp. Sen tillkommer smörjning av kedjan varannan tankning som även det tar 5 minuter. Det tillsammans ger 60 minuter längre tid i depå.
Varvtid.
Om vi ponerar en varvtid på 1.30 för F800S
och en varvtid på 1.25 för s1000rr
betyder det att det tar 14,7 timmar för f800s
och 13,9 timmar för S1000RR
Lägger vi då till depåtiden så tar det 15 timmar för F800S
och 14,8 timmar för S1000RR
Jag skulle då köra min egen hoj, även om F800S skulle vara bekvämare.
Varför? Jag får ju sova 15 minuter längre!!!!
Nämligen, vilken är bästa hoj för ändamålet?
Kollar man på FIM World Endurance Racing så kör mästarna Yamaha R1, men är det bättre att köra en bränslesnålare hoj eller en motorstarkare hoj?
Tanken är att man borde köra en hoj som man sitter bekvämt på, kan hålla en hyfsat god hastighet på, och drar lite bränsle och kräver lite eller inget underhåll.
För denna uppgift skulle jag välja BMW's F800S.
Man sitter hyfsat, inget underhåll av kedja då den har gummiband, sen drar den otroligt lite.
Bränsleförbrukning per 100 km vid konstant 90 km/h 3.4 l
Bränsleförbrukning per 100 km vid konstant 120 km/h 4.4 l
Med 16 liters tank så betyder det att man kommer +40 mil på en tank.
Om varje tankning tar 5 minuter och man med BMW'n bara behöver stanna 4 gånger så förlorar man endast 20 minuter på tankning.
BMW's S1000RR kör man enligt erfarenhet runt 22 mil på en tank. Vilket betyder tankning 8 gånger, 7 om man har tur! Med andra ord 40 minuter tankstopp. Sen tillkommer smörjning av kedjan varannan tankning som även det tar 5 minuter. Det tillsammans ger 60 minuter längre tid i depå.
Varvtid.
Om vi ponerar en varvtid på 1.30 för F800S
och en varvtid på 1.25 för s1000rr
betyder det att det tar 14,7 timmar för f800s
och 13,9 timmar för S1000RR
Lägger vi då till depåtiden så tar det 15 timmar för F800S
och 14,8 timmar för S1000RR
Jag skulle då köra min egen hoj, även om F800S skulle vara bekvämare.
Varför? Jag får ju sova 15 minuter längre!!!!
Last edited: