Vilken MC under Kemora Ironbutt Challenge?

BMW R90s

New member
Vilken hoj, det är en något teoretisk fråga, eller hur?

Hur många av oss här har råd / möjlighet / intresse av att skaffa en hoj
för ett speciellt ändamål, även om vi alla innerst inne vill ha minst tre hojar i garaget för olika ändamål?

"Kör vad du för tillfället råkar ha stående i garaget" är självklart det som gäller! ;-)

Nästan 600 banvarv på en Aprilia RS50 vore en rejäl utmaning, eller en gammal RD 125LC, dom kan man ju köpa för under 5000:- på Blocket ;-)

Nej, kör vad du har, det är min filosofi!
Men om jag nu mot förmodan skulle få välja helt fritt skulle det nog bli något i stil med Kawa ER5/6 eller Suzuki GS500. Små, smidiga, rimlig förbrukning, driftsäkert och lättkört. För du ska ju orka kasta runt skrotet ett par tusen svängar och få både däck och bromsar att hålla...
Kanske skulle man följa familjetraditionen och köra Guzzi på 24-timmars ;-)


/B
Kommer inte ihåg riktigt men jag tror den här killen körde dryga 150mil på
12 timmar :)
 

Bob Sweden

New member
Päronträd och deras frukter...

Kommer inte ihåg riktigt men jag tror den här killen körde dryga 150mil på
12 timmar :)

Tycker det där ser lite bekant ut på något sätt... :D
Hur var det nu med äpplen och päronträd, eller i det här fallet frukten till den något äldre grannen till päronträdet... :p

Så här kan det också se ut inför 24 timmars, troligen finns en koppling till föregående bild... ;)

NV07%5E035.JPG


/B
 

Hinkas

New member
Återigen, det är inte frågan om att köra fort, du har 24 timmar till ditt förfogande, utnytja den tiden.
Glöm allt om racing. Tuffa runt lite lugnt, lägg minimalt med tid på strul och osäkerhet. :cool:

Men ok, byt däck halvvägs, helt ok för mig, men sparar du tid på det??

Snabba tankstopp, ät och drick förnuftigt så du inte hamnar i "koma" av den anledningen. Håll skrotet rullande. Under Germanbutt hade jag cykeln rullande 19,5 timmar av 24. Räknar med MINST detsamma på en bankörning, troligen mer. Det här blir tufft, det är ingen tvekan! :eek:

Nåja, hursomhelst, ska du köra Endurance, då är troligen Ironbutt fel forum.

Nej jag menade att man bör nog inte köra på enduranceslicks eftersom slicks behöver en hel del arbete för att tempen ska bli rätt. Sportsmart är nog bättre som är ett sportigt gatdäck med lång livslängd, och eftersom man inte kommer ligga och tänja några gränser så kommer det med största sannorlikhet funka riktigt bra.

Att äta och dricka förnuftigt är extra viktigt för min del då jag har diabetes och lätt hamnar i just "koma" :).
På en vanlig kursdag så brukar man ju köra runt 20mil på 2h, men då är nog tempot högre än vad jag vill ha det på en sådan här utmaning, man ska som sagt orka köra en tank utan att stanna och vila.

// Hinkas
 

Hampe

Skriver massor!
Benny!
Du måste göra dig av med dom där fortografierna innan valet!
Tänk om den nya regeringen kräver en bildskatt av oss allihopa - då är du ju inte något unik alls längre...

Ha, alla måste ha en bildskatt sparad på banken, lite Vibble-vibbar där...


Ämnet!
Vad snackar vi? 160 mil minimum, 250 mil som mest, om man inte är ute efter att sätta något personligt rekord.
Till och med ett halvslitet TKC 80 klarar något sådant - om man konserverar däcken och kör med insidan.

Och, det är just det Ironbutt-andan handlar om!
Run what you brung; anpassa dig till förutsättningarna och vårda det du har.
Även om en Trackbutt är en udda fågel i IBA-familjen så har jag svårt att passa in servicebilar, och -personal, catering, däckstravar och -värmare i bilden.
IBA handlar inte om att ge järnet och ligga på gränsen, det handlar om att tuffa på. I detta fallet under 24 timmar, no biggie.
För min del kan det nog mer handla om hur man skall hålla tristessen stången när man inte kan köra vilse, och passa sig för åksjuka...


Hampe
 
Top