Vikten av rätt körkorsbehörighet, utbildning - och moral.

Hampe

Skriver massor!
Vi motorcyklister ser tydligt sambandet mellan onödiga, brutala olyckor, och avsaknaden av korrekt körkortsbehörighet och -utbildning.
Detta blev tydligt när "extremt beteende" fick ett namn och vi skärskådade det som kom i dagen.

Men, är det inte extremt beteende köpa sig ett förfalskat körkort, pass och nytt medborgarskap i ett annat land för 40 Euro och dra iväg till Sverige för att agera "yrkeschaufför"...?

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/mittnytt/bluffchaufforen-friad

Den makedonske chauffören greps i Njurunda med falsk pass, falskt körkort och saknade dessutom förarutbildning. Ändå friades han på onsdagen av Sundsvalls tingsrätt.

– Domen i Sundsvall är allvarlig. Den åsidosätter säkerheten på våra vägar och ger en signal till polisen på våra vägar att det inte lönar sig att rapportera den här brottsligheten. Signalen är att det inte behövs något körkort och om man ertappas så är det bara att hitta på en historia, säger Thomas Morell till Mittnytt.

Thomas Morell är duktig och stridbar bas för Åkeriförundet i Skaraborg, men vi lägger just nu den orättvisa konkurrensen åt sidan för tillfället, fusket med skatteojämlikhet och rovdriften på människor som bor permanent i den lastbil dom är satta att köra.

Fundera istället över det vansinniga i att vem som helst som har en femhundring över kan köpa sig ett förfalskat körkort som gör att man kan köra det största och tyngsta som rör sig på våra vägar utan att ha en aning om vad man håller på med!
Learning by doing? På vems bekostnad...?

Varför är vi så flata?

Hampe

Lenchris

New member
Föraren får inte fortsätta att köra även om det inte blev något straff. Nu är det ju klart även för honom att han inte har körkort.

För övrigt tror jag att domen kommer att ändras i hovrätten, om inte det är ett vinklat reportage av journalisten. Jag tror, men vet inte, att anledningen till att han blev frikänd är att det inte gick att bevisa att han visste att han inte hade ett riktigt körkort.

Skye

Kör Mycket!
Kanske dags att kolla in nämndemännens och kvinnors behörighet i domstolarna. När blev det ett politiskt uppdrag??

Hojkul!

New member
Jag spinner vidare på de båda sista frågeställningarna.

På din fråga om på vems bekostnad? Ja svaret är ju självklart - vi som bor och betalar skatt i det här landet...

Flatheten:
Man kanske bör försöka se lite längre och se varför någon utan körkort (och troligen utan arbete) vill köra lastbil till Sverige. En teori är att de har "hört talas om/fått info. om" att Sverige är ett bra land, där man kan få leva i en bra standard och en ingång kanske kan vara att bli dömd för ett brott och få sitta en tid i fängelse. Jag hoppas verkligen att det inte är så längre - och jag tänker på den man som kom till Sverige från öst och slog helt sonika ner en svensk medborgare (med yxa om jag minns riktigt) för att hamna i rätten och ta del avden svenska fångvården.
Så kan det gå.

gundj

New member
Kanske dags att kolla in nämndemännens och kvinnors behörighet i domstolarna. När blev det ett politiskt uppdrag??
Det har alltid varit politisk tillsättning av nämndemän.

Jag spinner vidare på de båda sista frågeställningarna.

På din fråga om på vems bekostnad? Ja svaret är ju självklart - vi som bor och betalar skatt i det här landet...

Flatheten:
Man kanske bör försöka se lite längre och se varför någon utan körkort (och troligen utan arbete) vill köra lastbil till Sverige. En teori är att de har "hört talas om/fått info. om" att Sverige är ett bra land, där man kan få leva i en bra standard och en ingång kanske kan vara att bli dömd för ett brott och få sitta en tid i fängelse. Jag hoppas verkligen att det inte är så längre - och jag tänker på den man som kom till Sverige från öst och slog helt sonika ner en svensk medborgare (med yxa om jag minns riktigt) för att hamna i rätten och ta del avden svenska fångvården.
Så kan det gå.
Det var med en hammare.
Och hade vi inte mjäkat så förbannat med packet i våra fängelser så hade det inte hänt. Jag hoppas någon sover dåligt om nätterna p g a det.

Beträffande föraren i det aktuella fallet så borde väl en tre, fyra år vara lagom, i ett fängelse hemma hos honom.

Hampe

Skriver massor!
Föraren får inte fortsätta att köra även om det inte blev något straff. Nu är det ju klart även för honom att han inte har körkort.

För övrigt tror jag att domen kommer att ändras i hovrätten, om inte det är ett vinklat reportage av journalisten. Jag tror, men vet inte, att anledningen till att han blev frikänd är att det inte gick att bevisa att han visste att han inte hade ett riktigt körkort.

Jo, i en överförd bemärkelse kan det fortsätta efter denna domen.
Det är en tydlig signal att inget längre spelar någon roll på svenska vägar.

En signal till polisen att inte lägga ned tid och jobb på utländska chaufförer, utan att lägga krutet (i ändå större utsträckning) på svenska chaufförer. Svenskt personnummer, folkbokförda i Sverige. Då kan man få ett resultat av sitt arbete, då kan man samla de pinnar man bestämt uppifrån att man skall samla in, då slipper man bli hånskrattad åt och förlöjligad.

En signal till alla andra i samma situation och alla ytterligare som står i startgroparna att köpa sig nytt medborgarskap, eller bara fejka en körkortsbehörighet; det är okay.
Hitta på en story som inte går att kontrollera så är det bara att rulla på. Sverige accepterar.

Visst, Tingsrätterna har under åratal positionerat sig själva i riktning Disneyland med sina befängda utslag, och vi får hoppas att Hovrätten styr upp det hela. Igen. Ånyo. Denna gången också.
Men ändå.

Hampe

Ove 60+

Active member
:confused: Fortsatt förundrad över Svenska myndigheter.

Svaga grupper som är på flykt för sina liv utvisas till ursprungsland, eller vad man finner för gott oavsett alla medicinska, politiska eller humanitära skäl. Men om någon kommer till domstol för att dom gjort något brottsligt blir det frikännanden?

Naturligtvis ska chauffören dömas till samma straff som om han varit svensk! Dessutom var det tydligen inte bara körkortet som var falskt. Alltså är det urkundsförfalskning och olovlig körning som gäller.

Ytterligare ett åtal skulle jag gärna se - mot åkeriet som anlitat chauffören. Har man ingen koll på vilka man sätter bakom ratten så ska man inte bedriva åkeriverksamhet!

Hoppas att det blir överklagan och ordentliga domar så att man slipper inkompetenta chaufförer på vägarna, som dessutom fuskar med flera körkort så att dom kan köra dubbla och tredubbla pass.

Om nu våra fängelser är så komfortabla så att man gärna bor på dom kanske böter till ruinens brant skulle få stopp på ofoget, både för förare och arbetsgivare. :mad:

Hampe

Skriver massor!
Ytterligare ett åtal skulle jag gärna se - mot åkeriet som anlitat chauffören. Har man ingen koll på vilka man sätter bakom ratten så ska man inte bedriva åkeriverksamhet!

Ja, varför inte.
Åkeriet heter "Norrköpings Transport AB" och är man inte mer intresserad av sin personal än att man inte ens har koll på deras nationalitet så finns det nog mer att hitta.

"Norrköpings Transport AB" kör för Danska DSV - som ju satt tveksamma cabotageupplägg i system.
"DSV" utläses förövrigt som "De Sultne Vognmænd"
En tacksam storkund till sådana här sjuka kryphålstransporter faktiskt är ICA-koncernen.
Vi är lååångt ifrån gamla hederliga MonICA och handlare ICAnder nu...

Det vore intressant om beställaransvaret någon enda gång kunde prövas, men icke sade nicke,

Finland däremot, dom skärpte kraven för 2 år sen.
http://transportnet.se/nyheter/finland-lyssnar-pa-akarna-utokat-bestallaransvar-pa-vag/

Bild ur GP idag

33255607.jpg

som visar att det alltid är fint väder i Göteborg.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2556705-exportgatan-fylld-av-lastbilar

...eller nåt. :)

Hampe

Lenchris

New member
Vi ska nog inte bara kritisera domstolen. För egen del tycker jag att det är fel att det krävs s.k. uppsåt för att man ska dömas för olovlig körning. Det innebär (något förenklat) att åklagaren måste bevisa att föraren visste att han inte hade rätt att köra fordonet. Lämpligare vore att föraren ska dömas för olovlig körning redan om han borde ha förstått att han inte fick köra fordonet. Det skulle vara föraren som skulle bevisa att han har rätt att köra fordonet

Last edited:

jan-olovj

Active member
Vi ska nog inte bara kritisera domstolen. För egen del tycker jag att det är fel att det krävs s.k. uppsåt för att man ska dömas för olovlig körning. Det innebär (något förenklat) att åklagaren måste bevisa att föraren visste att han inte hade rätt att köra fordonet. Lämpligare vore att föraren ska dömas för olovlig körning redan om han borde ha förstått att han inte fick köra fordonet. Det skulle vara föraren som skulle bevisa att han har rätt att köra fordonet

Hur kan någon missa att man inte har tagit körkort och samtidigt ha ett i sin hand.

tersan

New member
Åkeriet heter "Norrköpings Transport AB" och är man inte mer intresserad av sin personal än att man inte ens har koll på deras nationalitet så finns det nog mer att hitta.
Enligt lokalblaskan som redogjorde för ärendet idag så ville inte åkeriet svara på några frågor från journalisten utan la på luren och vägrade sedan lyfta på densamma...
Rent mjöl i påsen tror jag inte att de har, eller fraktar. :wink:

tersan

New member
Hur kan någon missa att man inte har tagit körkort och samtidigt ha ett i sin hand.
Dagens NT hade en artikel (kan inte länka eftersom jag läser den på papper till morgongröten) där det stod att chauffören köpt handlingarna i Bulgarien för 40 Euro och uppfattat dessa som äkta.

OH-

Member
Dagens NT hade en artikel (kan inte länka eftersom jag läser den på papper till morgongröten) där det stod att chauffören köpt handlingarna i Bulgarien för 40 Euro och uppfattat dessa som äkta.

Det var ju för himla väl att han inte hade lite mer att spendera, det hade ju kunnat slutat illa om han haft råd med en läkarlegitimation.

I min värld är detta fullgott bevis på uppsåt! Han köper ett körkort! Ingen utbildning, inget teoriprov och inte en massa krånglig byråkrati får vi väl gissa? Trodde rätten på att nån gör en sån affär "utan uppsåt" så kan man väl åtminstone döma för kriminell dumhet?

Kapten Stofil

New member
Enligt svensk lag måste det bevisas att man haft uppsåt om man ska dömas för ett brott. Dessutom är det upp till åklagaren att bevisa uppsåt, omvänd bevisbörda finns inte i svensk lag. Det finns bra skäl till varför det är så och att ändra på det skulle medföra konsekvenser vi nog knappast vill ha.
Det är helt enkelt så att polisen och åklagarna måste göra ett bättre jobb. Det kan vara svårt när de hela tiden får mindre resurser.

OH-

Member
Enligt svensk lag måste det bevisas att man haft uppsåt om man ska dömas för ett brott.

Där undrar jag om du har rätt. Hur skulle man t ex bevisa uppsåt med hjälp av en automatisk hastighetskamera? Går man generellt straffri om man bara "har otur när man tänker"? Nej, här är det nog olika beroende på brottets art.