Visst är det skillnad på folk och folk! Svensk - inget krångel - bara att döma. Utlänning - svårt, måste ta reda på fakta och hur ska vi göra, hur ska vi göra. Kulturkrock och andra regler, det blir svårt - frikänn.
På is och snömodd på E20 för ett par år sen sladdade en tradare med blanka däck och träffade en personbil, en person död och en svårt skadad. Lastbilens förare hade inte gjort något fel - han var ju spansk!? Frikänd alltså....
Visst är det skillnad på svensk och utländsk och visst sticker det i ögona när man läser om konstiga domar.
När det gäller fortkörning är straffet bara böter och då får polisen utdöma ordningsbot, det blir ingen domstolsprövning om inte den fortkörande vägrar acceptera boten. Hamnar det i domstol kanske det blir frågan om uppsåt eller ej, så brottet spelar roll som du säger. För brukande av falsk urkund gäller fängelse -> domstolsprövning.
Men, just där visar sig ju skillnaden på folk och folk!
Vart skall kontoristerna i Kiruna skicka böteslappen?
Svensk åkare - Utländsk chaufför 0-1
Ser vi utanför ATK-systemet blir orättvisan och ojämlikheten ändå större:
Eftersom böter inte krävs in kontant på vägkanten så får den svenske chauffören och den utländske med okänd identitet samma inbetalningskort med sig i handen och vinkas av från kontrollplatsen.
Vem får Kronofogden på halsen om dom inte betalar? Den inhemske föraren med ett personnummer som går att processa, eller någon från ett inte fastställt land som inte ens har en fast adress?
Svensk åkare - Utländsk chaufför 0-2
Och så fortsätter det. Förutom det helt tröstlösa i att stanna utländska fordon som i praktiken är straffimmuna eftersom dom inte behöver betala de böter som utfärdas. Vem fan vill jobba i en sådan miljö varje dag? Att uppleva hån och klappas på huvudet när man försöker hålla rent på vägarna?
Redan där är det förståeligt att man släpper de oantastliga fria på vägarna och låter dom hållas - trots att man
vet att dom kör olaglig godstrafik utan trafiktillstånd, utan behörighet, utan utbildning - och håller 3-4 identiteter igång samtidigt: komplett med lika många digitala förarkort för att varje gång man blir stannad kunna visa upp ett rent körschema. Trots att bilen borde haft 4 verkliga chaufförer för att rulla lagligt...
Svensk åkare - Utländsk chaufför 0-10
Nej, det riktigt allvarliga är att polisens arbete med att samla pinnar skapar ett arbetssätt där det är olönsamt för polisen att lägga tid på de immuna. Systemet styr dem till att jaga enstaka trasiga sidomarkeringsljus på svenska bilar med svenska förare samtidigt som genomillegala transporter styrda av kriminella ligor ges fri lejd genom Sverige.
Svensk åkare - Utländsk chaufför 0-100
Svensk transportnäring förlorar så det skriker om det - på sin hemmaplan.
Det kan man bli upprörd över, bara det.
Men det som upprör mig mest är hyckleriet ur ett trafiksäkerhetsperspektiv.
Noll vision och alla vackra ord faller platt till marken när vi inte kräver att de som håller på att ta över transportsverige skall följa de lagar som de som tar över efter tvingades göra. Varför har
praktisk trafiksäkerhet inget värde?
Läs gärna intervjun med Christoffer Hallgren:
http://www.tidningenproffs.se/nyhet/2014/11/Mot-polisen-bakom-DSV-storyn-i-Sundsvall/
Detta är killen som stoppade, grep och rapporterade den aktuelle Makedonska chauffören uppe i Njurunda.
En av mycket få - verkligen bara en handfull poliser som fortfarande arbetar med trafiksäkerhet ute på vägarna.
Resten yrar runt och jagar de pinnar som skrivbordspoliser kräver.
Skrivbordspoliser, som gladeligen parkerar utländska fyllchaufförers övergivna ekipage i körbanan helt utan utmärkning.
Noll Vision!
Hampe