Vikten av rätt körkorsbehörighet, utbildning - och moral.

Ove 60+

Active member
Tydligen skillnad på folk och folk.
I dag 2014-11-25 i Östgöta Correspondenten:

View attachment 7312

:p Visst är det skillnad på folk och folk! Svensk - inget krångel - bara att döma. Utlänning - svårt, måste ta reda på fakta och hur ska vi göra, hur ska vi göra. Kulturkrock och andra regler, det blir svårt - frikänn.

På is och snömodd på E20 för ett par år sen sladdade en tradare med blanka däck och träffade en personbil, en person död och en svårt skadad. Lastbilens förare hade inte gjort något fel - han var ju spansk!? Frikänd alltså.... :p

Visst är det skillnad på svensk och utländsk och visst sticker det i ögona när man läser om konstiga domar.

Last edited:

Kapten Stofil

New member
:p Visst är det skillnad på folk och folk! Svensk - inget krångel - bara att döma. Utlänning - svårt, måste ta reda på fakta och hur ska vi göra, hur ska vi göra. Kulturkrock och andra regler, det blir svårt - frikänn.

På is och snömodd på E20 för ett par år sen sladdade en tradare med blanka däck och träffade en personbil, en person död och en svårt skadad. Lastbilens förare hade inte gjort något fel - han var ju spansk!? Frikänd alltså.... :p

Visst är det skillnad på svensk och utländsk och visst sticker det i ögona när man läser om konstiga domar.

Där undrar jag om du har rätt. Hur skulle man t ex bevisa uppsåt med hjälp av en automatisk hastighetskamera? Går man generellt straffri om man bara "har otur när man tänker"? Nej, här är det nog olika beroende på brottets art.

När det gäller fortkörning är straffet bara böter och då får polisen utdöma ordningsbot, det blir ingen domstolsprövning om inte den fortkörande vägrar acceptera boten. Hamnar det i domstol kanske det blir frågan om uppsåt eller ej, så brottet spelar roll som du säger. För brukande av falsk urkund gäller fängelse -> domstolsprövning.

Hampe

Skriver massor!

När det gäller fortkörning är straffet bara böter och då får polisen utdöma ordningsbot, det blir ingen domstolsprövning om inte den fortkörande vägrar acceptera boten. Hamnar det i domstol kanske det blir frågan om uppsåt eller ej, så brottet spelar roll som du säger. För brukande av falsk urkund gäller fängelse -> domstolsprövning.

Men, just där visar sig ju skillnaden på folk och folk!

Vart skall kontoristerna i Kiruna skicka böteslappen?

images

Svensk åkare - Utländsk chaufför 0-1

Ser vi utanför ATK-systemet blir orättvisan och ojämlikheten ändå större:

Eftersom böter inte krävs in kontant på vägkanten så får den svenske chauffören och den utländske med okänd identitet samma inbetalningskort med sig i handen och vinkas av från kontrollplatsen.
Vem får Kronofogden på halsen om dom inte betalar? Den inhemske föraren med ett personnummer som går att processa, eller någon från ett inte fastställt land som inte ens har en fast adress?

Svensk åkare - Utländsk chaufför 0-2

Och så fortsätter det. Förutom det helt tröstlösa i att stanna utländska fordon som i praktiken är straffimmuna eftersom dom inte behöver betala de böter som utfärdas. Vem fan vill jobba i en sådan miljö varje dag? Att uppleva hån och klappas på huvudet när man försöker hålla rent på vägarna?
Redan där är det förståeligt att man släpper de oantastliga fria på vägarna och låter dom hållas - trots att man vet att dom kör olaglig godstrafik utan trafiktillstånd, utan behörighet, utan utbildning - och håller 3-4 identiteter igång samtidigt: komplett med lika många digitala förarkort för att varje gång man blir stannad kunna visa upp ett rent körschema. Trots att bilen borde haft 4 verkliga chaufförer för att rulla lagligt...

Svensk åkare - Utländsk chaufför 0-10

Nej, det riktigt allvarliga är att polisens arbete med att samla pinnar skapar ett arbetssätt där det är olönsamt för polisen att lägga tid på de immuna. Systemet styr dem till att jaga enstaka trasiga sidomarkeringsljus på svenska bilar med svenska förare samtidigt som genomillegala transporter styrda av kriminella ligor ges fri lejd genom Sverige.

Svensk åkare - Utländsk chaufför 0-100

Svensk transportnäring förlorar så det skriker om det - på sin hemmaplan.
Det kan man bli upprörd över, bara det.

Men det som upprör mig mest är hyckleriet ur ett trafiksäkerhetsperspektiv.
Noll vision och alla vackra ord faller platt till marken när vi inte kräver att de som håller på att ta över transportsverige skall följa de lagar som de som tar över efter tvingades göra. Varför har praktisk trafiksäkerhet inget värde?

Läs gärna intervjun med Christoffer Hallgren:

http://www.tidningenproffs.se/nyhet/2014/11/Mot-polisen-bakom-DSV-storyn-i-Sundsvall/

Detta är killen som stoppade, grep och rapporterade den aktuelle Makedonska chauffören uppe i Njurunda.
En av mycket få - verkligen bara en handfull poliser som fortfarande arbetar med trafiksäkerhet ute på vägarna.
Resten yrar runt och jagar de pinnar som skrivbordspoliser kräver.

Skrivbordspoliser, som gladeligen parkerar utländska fyllchaufförers övergivna ekipage i körbanan helt utan utmärkning.

002_zps5762095b.jpg

Noll Vision!

Hampe

Lenchris

New member
Där undrar jag om du har rätt. Hur skulle man t ex bevisa uppsåt med hjälp av en automatisk hastighetskamera? Går man generellt straffri om man bara "har otur när man tänker"? Nej, här är det nog olika beroende på brottets art.

Du har rätt. För vissa brott/förseelser räcker det med oaktsamhet för att man ska kunna fällas. Ett sådant brott är just hastighetsöverträdelse. (Det finns många andra.) Olovlig körning kräver dock uppsåt.

Ove 60+

Active member
Nej, det är inte så enkelt. Om föraren tror att det papper han visar upp ger honom eller henne rätt att framföra fordonet, är det inte brottsligt att köra.

Är det så illa att man kan köpa ett papper och sedan hävda att man inget begrep är det verkligen illa! Ska prova nästa gång jag får stanna i poliskontroll att visa upp ett gammalt P-kvitto och hävda att det är mitt körkort. Det borde fungera för jag ser nog tillräckligt dum ut för att dom ska tycka att jag är i god tro. :p

Hampe

Skriver massor!
Nu är ju detta en Tingsrättsdom, så den kan man både ha och mista. Numer...
Men vill man töja lite i konsekvensen av domen så skulle man kunna tolka den just nu gällande domen i ärendet med R-ordet!

Oh yes! Sundsvalls Tingsrätt har förkunnat en rasistisk dom, genom att förutsätta att människor från F.Y.R.O.M är så in i helskotta bakom flötet att dom tror att man kan köpa sig ett riktigt Bulgariskt medborgarskap, körkort och all vad som behövs för 40 EUR genom en "mellanhand".

Är det inte dags för någon Makedonsk förening att "rasa" över Tingsrättens behandling...?

Hampe

Lenchris

New member
Är det så illa att man kan köpa ett papper och sedan hävda att man inget begrep är det verkligen illa! Ska prova nästa gång jag får stanna i poliskontroll att visa upp ett gammalt P-kvitto och hävda att det är mitt körkort. Det borde fungera för jag ser nog tillräckligt dum ut för att dom ska tycka att jag är i god tro. :p

Jag uppfattar detta som ett skämt. Om du menar allvar, kan jag gärna försöka förklara vad jag menar. (Jag tror inte att man kan se på någon hur dum den är. Har dock svårt att tro att någon skulle tro att ett p-kvitto är ett körkort.)

Marie

Banned
Nej men man skulle väl kanske kunna köpa sig ett "körkort" på någon obskyr internetsajt och sedan hävda att man trodde att det gav rätt att framföra tung lastbil med släp yrkesmässigt....

Lenchris

New member
Nej men man skulle väl kanske kunna köpa sig ett "körkort" på någon obskyr internetsajt och sedan hävda att man trodde att det gav rätt att framföra tung lastbil med släp yrkesmässigt....

Det kan man väl hävda. Men jag tror inte att någon skulle tro det. Tror inte heller att någon skulle tro på den som hävdar det. Men det är ju inte så det gick till i fallet som domstolen dömde i heller. Tror jag.

Ove 60+

Active member
Jag uppfattar detta som ett skämt. Om du menar allvar, kan jag gärna försöka förklara vad jag menar. (Jag tror inte att man kan se på någon hur dum den är. Har dock svårt att tro att någon skulle tro att ett p-kvitto är ett körkort.)

Nej, det är inget skämt, det är ironi. Killen hade alltså köpt ett förfalskat körkort och vet med säkerhet att det ÄR en förfalskning. Om han inte begriper så borde han ändå straffas - för kriminell dumhet. Säg något annat land som skulle fria i det läge som var i det här och i en del andra fall när utländska chaufförer frias och en svensk chaufför med största säkerhet skulle fällts.

JAG tror inte på likhet inför lagen för i så fall skulle mitt P-kvitto fungera - jag har ju också betalat för det, i en automat! Det är dessutom äkta så jag kan inte åka dit på urkundsförfalskning. :p

Lenchris

New member
Nej, det är inget skämt, det är ironi. Killen hade alltså köpt ett förfalskat körkort och vet med säkerhet att det ÄR en förfalskning. Om han inte begriper så borde han ändå straffas - för kriminell dumhet. Säg något annat land som skulle fria i det läge som var i det här och i en del andra fall när utländska chaufförer frias och en svensk chaufför med största säkerhet skulle fällts.

JAG tror inte på likhet inför lagen för i så fall skulle mitt P-kvitto fungera - jag har ju också betalat för det, i en automat! Det är dessutom äkta så jag kan inte åka dit på urkundsförfalskning. :p

Jag tror på likhet inför lagen. En annan sak är att det säkert kan ske misstag i ett eller annat fall även av domstolar. Jag har inte läst domen. Om föraren med säkerhet visste att körkortet var en förfalskning, ska han naturligtvis fällas för olovlig körning. Jag trodde att föraren hävdade att han trodde att det var ett äkta och giltigt körkort, och att domstolen ansåg att detta inte var motbevisat. Det var det som var min utgångspunkt. Så jag har nog missförstått det hela. Ber om ursäkt.

Kapten Stofil

New member
Vad föraren visste och vad han sa i domstolen är två olika saker. Såvitt jag vet sa han att han trodde att körkortet var äkta, men åklagaren lyckades inte bevisa att han faktiskt visste att det inte var det. Därför frikändes han.

Lenchris

New member
Vad föraren visste och vad han sa i domstolen är två olika saker. Såvitt jag vet sa han att han trodde att körkortet var äkta, men åklagaren lyckades inte bevisa att han faktiskt visste att det inte var det. Därför frikändes han.

Det var så jag trodde att det var från början. Då har domstolen dömt rätt. En annan sak är att man kan tycka att domstolen borde ha kunnat bortse från hans påstående. Domen lär ju överklagas av åklagaren, och då får vi se hur hovrätten resonerar.

Min poäng i tidigare inlägg är att lagen skulle vara utformad så att föraren skulle fällas för olovlig körning redan om han borde ha förstått att körkortet var en förfalskning och inte bara om han (förenklat) visste att det var det.

Kapten Stofil

New member
Det kan man tycka. Problemet är antagligen att det måste hänga ihop med resten av svensk lag och rättsprinciper. Det är ju dessutom inte förbjudet att vara korkad, så det kan ju gå att komma undan med att helt enkelt spela dum.

Ove 60+

Active member
Vad jag kunnat läsa mig till kommer han från Makedonien och har inte arbetstillstånd inom EU. Han köper falska papper i Bulgarien och "får" därmed köra inom EU tycker han. Om någon i en annan yrkesgrupp gör samma sak vad händer då? T.ex om en läkare kommer med falsk/köpt legitimation och börjar utföra behandlingar?

OK. Killen har behörighet att köra lastbil med släp - i Makedonien. Men han har begått minst tre brott som han knappast kan vara omedveten om: Förfalskning av urkund, saknar arbetstillstånd, kör fordon som han inte har rätt att göra inom EU. Klart att han vet vad han har gjort!

Ännu värre tycker jag att åkeriet har agerat. Noll koll eller också har man medvetet anställt honom därför att han inte kräver mer än minimal lön. Där tycker jag att åklagaren borde agera. Jag är inte det minsta förvånad att tusentals chaufförer är skitförbannade!

Kapten Stofil

New member
Det är klart att han vet vad han gjort, men det gäller att bevisa det så att det inte råder något tvivel om att han visste. Sådan är lagen, med goda anledningar.
Polisen har också anmält åkeriet och utredning pågår.

Hampe

Skriver massor!
Åklagaren kunde absolut gjort ett bättre jobb i att beskriva det totalt fria fall som lastbilstrafiken befinner sig i.
Ett hundratal falska körkort har avslöjats i Sverige det senaste, och ungefär lika många i Norge. Detta är ingen isolerad företeelse, och ingen i branschen kan vara omedveten om vad som sker.
Tidningen Proffs skrev:
Glöm YKB- och ADR-utbildningar. Glöm hälsokontroller och – framförallt – glöm nollvisionen. För 80 euro kan du köpa professionellt förfalskade behörigheter. Du behöver inte genomgå en enda minuts utbildning.

Tidningen Proffs skrev:
Historien började med att en litauisk chaufför sökte jobb i Norge. Under anställningsintervjun berättar han att han har flera körkort, i tron att detta skulle göra honom mer attraktiv att anställa. Han säger vidare att detta är en "bra affär" i hans hemland.

Läs hela artikeln - det är skrämmande läsning:
http://www.tidningenproffs.se/nyhet...ndlingar-till-chef-i-norsk-akeriorganisation/

Hampe

Ove 60+

Active member
Åklagaren kunde absolut gjort ett bättre jobb i att beskriva det totalt fria fall som lastbilstrafiken befinner sig i.
Ett hundratal falska körkort har avslöjats i Sverige det senaste, och ungefär lika många i Norge. Detta är ingen isolerad företeelse, och ingen i branschen kan vara omedveten om vad som sker.

Läs hela artikeln - det är skrämmande läsning:
http://www.tidningenproffs.se/nyhet...ndlingar-till-chef-i-norsk-akeriorganisation/

Skrämmande läsning men ingenting som förvånar mig... :(