Oh, jag kör gärna mc.
Om jag hade gjort som jag tänkt i min ungdom när jag tog bilkörkort, att även köra upp för mc så var det kanske lika bra att så inte skedde. Om jag körde mc som jag körde bil på den tiden (rally-tjej med bredställ) så kanske jag inte suttit här i dag men det kan man aldrig veta.
Så, året är 2006 och jag slogs av en tanke: om jag skulle ta det där mc-kortet nu då? och satte igång. In med lämplighetsintyget och allt man behövde skicka in plus en privat handledare behövde jag också så en ansökan dito blev det också. Och det var det bästa jag nånsin gjort. Jag hade aldrig suttit på ens en moped, bara cyklat för egen maskin så det här var extra roligt att lära sig. Jag trodde att jag var en puts-tjej, jag tyckte glidare såg så fina ut så en sån sprang jag och köpte. Det blev en resa på 80 mil under en dag för just den jag sett skulle jag bara ha. Oavsett om andra tyckte att jag skulle vänta, för man vet ju inte vilken typ av mc-körning man gillar innan man hunnit börja köra. Nix, jag var glidartjej, punkt slut.
Ja det fick jag förstås äta upp, under tiden jag gick på trafikskola och lärde mig köra hemma modell uthållighetsträning (50+ mil kunde övningarna handla om hemma), insåg jag att jag är nog ingen puts-tjej. Nej, ju lerigare, skitigare och jävligare underlag desto roligare hade jag.
Hoppsan, jag var alltså en grustjej som en gång körde igenom ett lerhål med standarddäck utan att falla och gapskrattande tog mig över. Vattenpöl likaså, oj vad jag skrattade den gången. Att komma hem och se ut som en ler-tjej var också roligt. Att jag skulle gilla vinterkörning visste jag inte heller. Svärfar skulle lära mig köra på vintern men han hann tyvärr gå bort innan vi ens hade hunnit börja. Men sagt och gjort, jag tog kontakt med en av hans vänner och eftersom jag var medlem i samma klubb så följde jag med upp till Älvdalen. Det var det roligaste jag gjort!
Första dagen skickade hojen av mig i en böj. Jag hade gjort precis så som man inte ska göra, att sätta ner yttre skida i sväng så skidan hakade fast i isen och vips så flög jag över styret! Det var den hjälmen, den gick sönder på isen men jag hade en reserv med mig i fall att och sen var det bara att fortsätta köra.
På natten upptäckte jag en del muskler jag inte visste om att jag hade så det där med god sömn kunde jag glömma resten av veckan.
Det tog fyra dar innan jag vågade sätta fötterna på fotpinnarna, de första dagarna hade jag dem på skidorna i fall jag skulle ramla. Men ljumsken tyckte det var så jobbigt att hålla både ben och fötter på skidorna att jag provade sätta fötterna på fotpinnarna. Oj så mycket enklare och lättare det blev att köra!
Och så kom våren och förstörde allt det roliga. Nu var jag tvungen att genomlida en pådyvlad sommar men jag har andra mc beroende på humör och känsla för vilken typ av körning jag vill ha så jag överlevde sommaren.
Jag kör gärna på grus och på vintern, ibland är jag på kurviga asfaltsvägar.