H
honda cbf 500
Guest
jag håller med dig till 100% vätskylt är bättre än luftkylt. Luftkylningens enkelhet, mer service vänlig, kostar mindre, dess enkelhet när man är utomlands gör att dess fördelar överväger dess nackdelar. Dessutom ska ju en riktig cykel vara luftkyld.
//Amir
//Amir
Åter till grundfrågan.
Luftkylningens vara eller icke vara.
Luftkylningen kan man inte reglera på något vis. (Ja ja, på sätt och vis.)
Även när det är kallt är det problem med att det blir varmare bakom cylindern än framför. Det medför att cylindern blir orund.
Vattnet reglerar man med en termostat som går att man ständigt har rätt temperatur. En pump gör att hela cylindern håller jämn temperatur, och cylindern blir rundare, mer effekt/mindre effektförlust. Detta oavsett ute-temperatur.
Det är inte bara för hög värme som är ett problem, även för låg temperatur ger problem. Blir cylindern för kall och kolven för varm så blir det skärningsrisk. För att komma runt det använder man större kolvspel. Vilket rasslar mer och ger effektförlust.
OK luftkylt fungerar, men det är aldrig någonsin bättre.
Så MC handlaren som säger att Vattenkylning inte behövs i Sverige är ute och cyklar.
Mats