Vattenkylare + Customhoj varför?

H

honda cbf 500

Guest
jag håller med dig till 100% vätskylt är bättre än luftkylt. Luftkylningens enkelhet, mer service vänlig, kostar mindre, dess enkelhet när man är utomlands gör att dess fördelar överväger dess nackdelar. Dessutom ska ju en riktig cykel vara luftkyld.:p

//Amir




Åter till grundfrågan.
Luftkylningens vara eller icke vara.
Luftkylningen kan man inte reglera på något vis. (Ja ja, på sätt och vis.)
Även när det är kallt är det problem med att det blir varmare bakom cylindern än framför. Det medför att cylindern blir orund.
Vattnet reglerar man med en termostat som går att man ständigt har rätt temperatur. En pump gör att hela cylindern håller jämn temperatur, och cylindern blir rundare, mer effekt/mindre effektförlust. Detta oavsett ute-temperatur.

Det är inte bara för hög värme som är ett problem, även för låg temperatur ger problem. Blir cylindern för kall och kolven för varm så blir det skärningsrisk. För att komma runt det använder man större kolvspel. Vilket rasslar mer och ger effektförlust.

OK luftkylt fungerar, men det är aldrig någonsin bättre.

Så MC handlaren som säger att Vattenkylning inte behövs i Sverige är ute och cyklar.

Mats
 

Niklasinorr

New member
Åter till grundfrågan.
Luftkylningens vara eller icke vara.
Luftkylningen kan man inte reglera på något vis. (Ja ja, på sätt och vis.)
Även när det är kallt är det problem med att det blir varmare bakom cylindern än framför. Det medför att cylindern blir orund.
Vattnet reglerar man med en termostat som går att man ständigt har rätt temperatur. En pump gör att hela cylindern håller jämn temperatur, och cylindern blir rundare, mer effekt/mindre effektförlust. Detta oavsett ute-temperatur.

Det är inte bara för hög värme som är ett problem, även för låg temperatur ger problem. Blir cylindern för kall och kolven för varm så blir det skärningsrisk. För att komma runt det använder man större kolvspel. Vilket rasslar mer och ger effektförlust.

OK luftkylt fungerar, men det är aldrig någonsin bättre.

Så MC handlaren som säger att Vattenkylning inte behövs i Sverige är ute och cyklar.

Mats

"Liten föreläsnings mode ON"

I princip har du rätt så till vida att vattenkylningen i regel funkar bättre men det beror mest på att det är enklare att konstruera. Man sätter bara en överdimensionerad kylare och termostat så fixar den alla temperaturspann. Snabbt och billigt.

Men en kylfläns är ett tekniskt genidrag, så enkelt och så oerhört effektivt. Är flänsarna rätt dimensionerade så är en lyftkyld motor också självreglerande men utan mekanik. Flänsarnas tvärsnitt är triangulärt vilket innebär att kyleffekten blir olika vid basen mot för i spetsen. När motorn blir varm så går värmen längre ut mot spetsen och när det blir kallare så stannar värmen kvar närmare cylindern. Gör man flänsarna rätt så håller den en riktigt bra konstant värme i själva cylindern oavsett yttertemp eller vindförhållanden.
Det finns historiska tävlingsmotorer med luftkylning och oerhört små toleranser eftersom det lades ner tid på att dimensionera kylflänsarna men det tog tid och kostade stålar.

Vattenkylningen kom till därför att man fick problem på 2-takt tävlingsmotorer i crossammanhang, det överhettade punktvis speciellt vid avgasporten vilket gjorde att kolven smälte precis där. Detta beroende på att motorerna trimmades hårt och hade då en så hög flamtemperatur i motorn att man fick problem med överhettning. Detta i kombination med att farten inte var så hög så att adekvata kylflänsar skulle bli så stora att storlek och vikt skulle bli ett problem. I tävlingssammanhang gjorde detta att det var enklare med vätskekylning

På en gatmotor så skulle det funka utmärkt med luftkylning eftersom flamtemperaturen är relativt låg, det är bara de mest extrema supersporthojarna som har ett trimmningsförhållande som gör att det krävs vätskekylning. Suzuki körde t ex i många år med sina SACS-motorer som hade oljekylning OCH kylflänsar. De var för övrigt bland de vackraste motorerna som någonsin byggts, tycker jag:) Porsche hade ju luftkylda cylindrar på 911 i väldigt många år, även efter det att topparna kyldes med vätska.

V-twinnar får ju ett problem eftersom den bakre cylindern får sämre kylning men eftersom effektuttaget är så moderat så funkar det utmärkt i allafall. När man då trimmar dessa för tävlingsbruk så är man återigen inne på höga flamtemperaturer och då behövs vätskekylningen.

Den största orsaken till att man sätter vätskekylning på precis allt i dag är dels billigare utvecklingskostnad men framförallt av bullerskäl. Allting handlar om att få ner bullret på motorerna så då tar man till en ful vattenmantel, sänker tändningen precis där ljudmätning sker (därav momentsvackan kring 6000 rpm) och trycker in en ventil i avgassystemet som "skall öka mottrycket för förbättrad gasrespons på låg- och mellanregistret"... Detta är givetvis kvalificerat BS och är bara ett sätt för ingenjörerna att maskera ytterligare en ljuddämpande (effektbegränsande) teknik...

"Föreläsningsmode OFF":)
 

anders_69

New member
Kan bara hålla med. :)
Med vettig konstruktion klarar man att både hålla nere behovet av service och slipper onödiga vinkelväxlar.
För det var väl BMW du menade?? :p

BMW har mig veterligen aldrig haft några modeller med v-twin. Med brasklapp för förhistorisk tid, dvs innan ww2. :confused:
;)

/Anders
 

Mimmi

New member
Hej!

Alldeles rätt! BMW har aldrig haft någon V-twin. Premiären för BMW som mc-fabrik skedde 1923, och redan den första modellen, R32, hade tvåcylindrig boxermotor monterad med vevaxeln i motorcykelns längdriktning och kardandrift. Båda dessa sakerna har ju nästan blivit synonymt med BMW ända sedan dess.
 

bivius

New member
Har inte Moto Guzzi sina twinnar vridna 90 grader mot rådande custom mode?
 
Last edited:

anders_69

New member
Våga vägra vara vanlig!

Se min avatar, även om motorn där sitter i ett aningen sportigare chassi.

/Anders
 

Bob Sweden

New member
Fast de har börjat med felvända spisar sedan några år.....:mad:

Sant att vissa modeller av nyare BMW har gått ifrån sitt stolta arv.
Men så är ju dom nya också .... VATTENKYLDA! :eek:

Så grundtesen kvarstår:
BMW gjorde det bästa av situationen på den tid motorerna var luftkylda.
Precis som Guzzi.
Spännande att se när Harry Davidsson inser att det är SÅ man ska lösa kylning, inte genom att kyla insidan av cylindrarna med bensin... :rolleyes:
Vänta förresten, amerikaner + innovation = :eek::p

Tänk vilket ramaskri det skulle bli med en tvärställd HD motor.
Det kanske man skulle bygga en, bara för att retas. :D
 

@nderz

New member
Sant att vissa modeller av nyare BMW har gått ifrån sitt stolta arv.
Men så är ju dom nya också .... VATTENKYLDA! :eek:

Så grundtesen kvarstår:
BMW gjorde det bästa av situationen på den tid motorerna var luftkylda.
Precis som Guzzi.
Spännande att se när Harry Davidsson inser att det är SÅ man ska lösa kylning, inte genom att kyla insidan av cylindrarna med bensin... :rolleyes:
Vänta förresten, amerikaner + innovation = :eek::p

Tänk vilket ramaskri det skulle bli med en tvärställd HD motor.
Det kanske man skulle bygga en, bara för att retas. :D

HD har väl så smått insett det, fast dom behövde hjälp av Porsche??
V-rodens motor är väl utvecklad i Tyskland och vattenkyld??
 

Bob Sweden

New member
Så slutsatsen är att vattenkylning är enklare, tystare och billigare än luftkylt, lite tvärtemot de intuitiva argument som lagts fram i tråden?

Ja, totalkostnaden för producenten är lägre.
Hade den inte varit det, då hade de krassa ekonomiska verkligheter som styr all produktion sett till att vi alla kört luftkylt.

Vägar man ihop drift under mycket varierande förhållanden avseende temperatur / hastighet / belastning, avgaskrav, ljudkrav, krav på livslängd etc. så hamnar man på vatten, oavsett vad vi tycker eller tänker om det.

Kommer det alltid att vara så?
Tja, inte vet jag, den som lever får se.
En ledtråd kan ju vara att det finns påfallande få luftkylda bilmotorer, och teknikutvecklingen leds ju knappast av motorcykeltillverkarna, så...
 

Olle Å

New member
Ja, totalkostnaden för producenten är lägre.
Hade den inte varit det, då hade de krassa ekonomiska verkligheter som styr all produktion sett till att vi alla kört luftkylt.

Vägar man ihop drift under mycket varierande förhållanden avseende temperatur / hastighet / belastning, avgaskrav, ljudkrav, krav på livslängd etc. så hamnar man på vatten, oavsett vad vi tycker eller tänker om det.

Kommer det alltid att vara så?
Tja, inte vet jag, den som lever får se.
En ledtråd kan ju vara att det finns påfallande få luftkylda bilmotorer, och teknikutvecklingen leds ju knappast av motorcykeltillverkarna, så...[/QUOTE

Kommer mycket väl ihåg de gamla luftkylde Vw-bubblorna.

" Luften fryser inte om vintern, men föraren "

Blev sittande på en luftkyld hoj i tunnlarna på E18 genom Oslo en fruktansvärt varm sommardag. Fick några motorstopp ( jätteotrevlig ) innan jag tog mig ut i bussfilerna.
 

Niklasinorr

New member
Blev sittande på en luftkyld hoj i tunnlarna på E18 genom Oslo en fruktansvärt varm sommardag. Fick några motorstopp ( jätteotrevlig ) innan jag tog mig ut i bussfilerna.

Mmm, vet hur det känns. Suttit i krypande bilkaos i en förort utanför London, 30 grader varmt, stillastående luft, avgaser så det knappt gick att andas. Bägge våra vätskekylda hojar kokade så vi fick stänga av dem mitt i kaoset...HUGA!
 
H

honda cbf 500

Guest
Blev lite nyfiken av ditt inlägg. Om en vätskekyld hoj är frisk, hur kan den koka? Jag förutsätter att din hoj är fläktkyld?

Kan du förklara det?

Min cykel, när den går till mitten av tempmätaren så går fläkten igång och kyler ner den. Det är klart att fläkten på en hoj är inte av samma storlek som på en bil så den kanske inte klarar av det iaf eller?

Mvh

Amir
 
Top