Vattenkylare + Customhoj varför?

N

Nubbpiraten

Guest
Hej!

Jag kunde inte hitta någon tidigare tråd om detta.

Hur kommer det sig att så många nya hojar av glidarmodell har vattenkylning?
Det är enligt min åsikt bara fult och en sak till som kan krångla?

Jag snackade med en säljare om detta och han sa att i sverige spelar det inte någon större roll för här blir det aldrig så varmt, men i USA tex så kunde det hända att den bakre cylinder på V motorer kunde bli överhettad för att vinden inte kommer åt ordentligt.

Så varför inte anpassa hoj efter marknad?
Det finns ju (dock ett fåtal) större v-twin som bara har luftkylning som verkar gå att köra med ändå?

H-D och Dragstar som jag känner till.

Mvh /Christian
 

CB_Tobbe

New member
Sverige är en såpass liten marknad så att några speciallösningar är knappast intressanta för en tillverkare.
En vikig anledning till vattenkylning är nya avgas och bullerkrav. Det är mycket enklare att ha god koll på motortemperaturen med vattenkylning än med luftkylning. Det är också lättare att bygga in motorn mer med vattenkylning för att klara nya bullerkrav
 

mats757

New member
Tvärt om, vattenkylning är en super-bra uppfinning.
Har inte upplevt det som någonting som krånglar. Däremot slipper man slammande motorer pga kontrollerade kolvspel. Livslängde är mycket bättre i en vattenkyld motor också.
Står jag i valet och kvalet mellan två hojar, så är det vattenkylning i första hand. Nä, allting var inte bättre förr.

Fult, ja, kan så vara. Men det beror inte på vattenkylningen i sig. Det beror på Designer som inte har lagt manken till.

Mats
 

bivius

New member
vattenkylning är inte alls dumt när man står still i köerna varma sommardagar...
Att det skulle krångla särskilt mycket tror kag inte på, det är ju en rätt gammal uppfinning så konstruktörerna har nog god koll på hur den skall vara beskaffad. Ett större problem är när producenterna av hojjar skall krångla till saker som funkar bra. Ta viragons elektriska omställning av reserven t.ex. Ett typiskt exempel på en onödighet där en vanlig soppakran hade funkat bättre (Det var svettigt att knuffa 535:an ett par km på E4:an:D)
 
H

honda cbf 500

Guest
Min uppfattning om vätskekylda motorer:

Nackdelar: vurpar man, krockar man eller tappar cykeln antar jag kylningen tar stryk vilket kan vara besvärligt, speciellt om man är utomlands. Mer prylar innebär att mera kan krångla samt en riktig motorcykel ska vara luftkyld. Ser fult ut. kan tänka mig att den kan vara i vägen vid service, speciellt vid ventiljustering.

Fördel: Längre livslängd, tystare motor och renare avgaser.

Har endast haft en vätskekyld hoj och hoppas det är den sista.

//Amir
 
H

honda cbf 500

Guest
läs rubriken på mitt inlägg : " min uppfattning"

De allra första motorcyklarna var väl luftkylda eller?:rolleyes:

//Amir
 

pikeman59

New member
Och min uppfattning är att det är svammel.

Klassisk motorcykel är ett vitt begrepp, vem har sagt att en klassisk motorcykel måste vara över hundra år gammal, dvs en av de allra första?
 

Marie

Banned
läs rubriken på mitt inlägg : " min uppfattning"

De allra första motorcyklarna var väl luftkylda eller?:rolleyes:

//Amir

Jaha?

Då tycker du väl att en motorcykel skall se ut som Gottlieb Daimlers "Reitwagen" från 1885? Med stödhjul och allt....
800px-ZweiRadMuseumNSU_Reitwagen.JPG
 

anders_69

New member
Aningens OT, men sätter man motorn åt rätt håll får båda cyllarna lika mycket vindkylning
:cool:

Som glidare kan de heta California eller Nevada.

/Anders
 

Bob Sweden

New member
aningens ot, men sätter man motorn åt rätt håll får båda cyllarna lika mycket vindkylning /anders

Kan bara hålla med. :)
Med vettig konstruktion klarar man att både hålla nere behovet av service och slipper onödiga vinkelväxlar.
För det var väl BMW du menade?? :p

I övrigt tror jag diskussionen om vattenkylt eller inte är ganska så död i dagsläget. Vätskekylningen har ju den lilla fördelen att motorn får jämnare temperatur och därigenom lever ett betydligt trivsammare (=längre, tystare, bränslesnålare) liv.

För egen del skulle jag vara MYCKET mera orolig för att ge mig ut på en hoj som har något så modernt och svårmekat som BRYTARLÖS TÄNDNING. :rolleyes:

Allvarligt:
Det är större risk att du får problem på grund av vurpa eller elfel. Lycka till om du kör modern hoj med bränsleinsprutning och får problem när du befinner dig i Långtbortistan...

Men vill du att det ska se "riktigt" ut, köp en äldre hoj.
Den sämre driftsäkerheten på den äldre luftkylda hojen, den får du på köpet... :rolleyes:
/B
 
Last edited:

ezzo

New member
Vattekylning fult.
Kanske det. Min åsikt är att custom tex hd mfl bara ser tunga o klumpiga ut. Saknar väghållning och saknar totalt ljudämpning.
Kan inte förstå att man ens säljer skiten.
Ok i USA där de inte vet bättre. Men i Sverige?
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
.....Min åsikt . ....... USA där de inte vet bättre. Men i Sverige?

Ezzo, dags att någon lånar dig en typ FatBoy en dag!
- jag hadde nöjet och glädjan för en tid sedan!

Nästan en av mina bästa dagar på MC sedan jag fick körkortet.
- det är annat som är "livet" än bara svänga snabbt


God jul
 
H

honda cbf 500

Guest
Så länge man håller dem i rullning går det bra. Personligen tycker jag fördelarna med luftkylning överväger nackdelarna.

//Amir

Det går ganska bra att åka amerikansk luftkyld V-twin i varma länder...193 länder innan första motorbytet få väl räknas som godkänt även om det har innefattat några smårenoveringar.:)

http://www.youtube.com/watch?v=WI-zqYJg0Qw

http://www.horizonsunlimited.com/forwood/mytrip.shtml

http://www.horizonsunlimited.com/forwood/

Anders.J
 

ezzo

New member
Ezzo, dags att någon lånar dig en typ FatBoy en dag!
- jag hadde nöjet och glädjan för en tid sedan!

Nästan en av mina bästa dagar på MC sedan jag fick körkortet.
- det är annat som är "livet" än bara svänga snabbt


God jul

Jesper.
Jag har provat. Så länge hd accepterar en feltollerans på 1 tum när de kollar hur hojen spårar så förstår inte jag hur den ens kommer genom svensk bilprovning...

Det borde inte vara så svårt för en Yankee att lära sig läsa mindre skalor på tum-stocken.

Fast en ram som har sån självsvängning redan vid tomgång måste ju vara en upplevelse. ( som jag gärna lämnar till övriga att njuta av. Typ ha o Bandidos. Samt gamla farbröder med ha drömmar o prostataproblem)

God hjul på er
 

Niklasinorr

New member
Jesper.
Jag har provat. Så länge hd accepterar en feltollerans på 1 tum när de kollar hur hojen spårar så förstår inte jag hur den ens kommer genom svensk bilprovning...

Det borde inte vara så svårt för en Yankee att lära sig läsa mindre skalor på tum-stocken.

Fast en ram som har sån självsvängning redan vid tomgång måste ju vara en upplevelse. ( som jag gärna lämnar till övriga att njuta av. Typ ha o Bandidos. Samt gamla farbröder med ha drömmar o prostataproblem)

God hjul på er

Efter att ha kört HD på bana så måste jag säga att jag är positivt överraskad. Det är ingen banhoj men det funkar att gasa lite grann iallafall:)

Jag har dessutom bildbevis på att det går:D

http://www.youtube.com/watch?v=2d8UaaPv2So
 

ziggeolena

New member
Efter att ha kört HD på bana så måste jag säga att jag är positivt överraskad. Det är ingen banhoj men det funkar att gasa lite grann iallafall:)

Jag har dessutom bildbevis på att det går:D

http://www.youtube.com/watch?v=2d8UaaPv2So

Hihi härliga komentarer :)

Det gungar, det svajar och underredet skrapar i hela tiden. Förvånansvärt bra drag i motorn och helt ok bromsar. Den stora fördelen är att det inte spelar någon som helst roll vad man har för däck, all metall som skrapar i förhindrar effektivt att man kommer i närheten av däckens begränsning:)

Det ser riktigt härligt ut i vintervädret :)
 

mats757

New member
Åter till grundfrågan.
Luftkylningens vara eller icke vara.
Luftkylningen kan man inte reglera på något vis. (Ja ja, på sätt och vis.)
Även när det är kallt är det problem med att det blir varmare bakom cylindern än framför. Det medför att cylindern blir orund.
Vattnet reglerar man med en termostat som går att man ständigt har rätt temperatur. En pump gör att hela cylindern håller jämn temperatur, och cylindern blir rundare, mer effekt/mindre effektförlust. Detta oavsett ute-temperatur.

Det är inte bara för hög värme som är ett problem, även för låg temperatur ger problem. Blir cylindern för kall och kolven för varm så blir det skärningsrisk. För att komma runt det använder man större kolvspel. Vilket rasslar mer och ger effektförlust.

OK luftkylt fungerar, men det är aldrig någonsin bättre.

Så MC handlaren som säger att Vattenkylning inte behövs i Sverige är ute och cyklar.

Mats
 
Top