Abstinens! Redan abstinens...
Jag vandrar håglöst och hålögt omkring hemma på söndagarna, känner att något saknas, vet inte vad jag ska göra med tiden jag har. Hojarna ligger i respirator respektive vinteride och ställen infettade i klädkammaren. En fräschör innebärande avsaknad av gammal sursvett från ett lagom fuktigt skinnställ från Malung omger min kropp.
Med en klump i magen tänker jag på säsongen som nu är oåterkalleligt slut. Men slaget är ännu inte förlorat då tanken på kommande säsong värmer och ingjuter hopp då jag än en gång kan återuppta det som får mig lätt på foten och varmt välmående. Hoppas att jag kan fortsätta som jag slutade, i en gemenskap och kamratanda som likt ringar på vattnet sprider sig. Hoppas värme och solsken underlättar, även om beroendet gör att regn och rusk trotsas.
Nä fasen! På måndag är det jag som tar med utrustningen till garaget och kör slalom mellan parkerade bilar och pelare. Det är varmt och glest med trafik vid lunch så en friskvårdstimme skadar inte. Undrar om mitt beteende ses som extremt?