Varning för smc school

Kjell-Anders

New member
Jag måste på det allvarligaste varna för SMC School, det riskerar att förändra ditt liv. Själv höll jag på att lägga av med mc-åkning för 5-6 år sedan när jag mest av en slump "halkade" in på en knixkörning på Tuvängen. Ja, halka stämmer för det regnade stundtals. Instruktörerna med Bengt Allevad i spetsen var mycket vänliga och hjälpsamma (jag misstänker slug beräkning), vilket förmodligen bidrog till mitt öde, för trots regnet fick jag mersmak.

Från början var ambitionen att bli lite bättre, sedan trodde jag att jag skulle bli nöjd. Samma ambition gäller fortfarande, men jag inser nu att jag aldrig kommer att bli färdig. Jag har blivit en missbrukare som hela tiden behöver starkare doser. Mycket av livet börjar kretsa kring missbruket, hur ska man kunna få sig ytterligare en dos. Man börjar redan vid nyåret fundera över bankörningsschemat, när kan man tänkas komma loss? Hur ska man planera för att få acceptans av hustrun att ge sig iväg? Försummar familj och vänner, allt mer börjar kretsa kring banåkningen. När man inte fått köra mc (inte åka) på ett tag uppstår ett rastlöst tillstånd, är du också missbrukare lär du känna igen det.

Ett stort ansvar för den uppkomna situationen, ja rent ut sagt skuld, har de trevliga instruktörerna. Ja, egentligen borde de kallas langare, för de minskar ju motståndskraften och ökar beroendet. Sedan har vi de övriga missbrukarna, vilka också är så trevliga och får en att ytterligare fastna ohjälpligt i träsket.

Runt, runt - fortare och fortare. Det återstår hela tiden så mycket att lära och förbättra, jag inser nu att jag hamnat i ett livslångt beroende.

Jag var oerhört sugen på premiären nu i helgen på Gelleråsen, men tyvärr måste jag stanna hemma och bygga om köket. Som om inte vårt 30 år gamla kök skulle duga 30 år till! "Why change it, it works very well?" som gubbarna på Velocette sa när någon undrade varför de inte utvecklade sina hojar.
Nu måste jag erkänna att det är med någon form av tillfredsställelse jag tar del av väderprognoserna inför helgen, jaha det blir tydligen kallt och regnigt! Surt sa räven...

Men kanske jag kan komma loss åtminstone till nästa knix på Gröndal? Även om köket inte är klart kan man nog komma på någon förevändning för att smita iväg. Att övningen är viktig för trafiksäkerheten kan nog fungera.

Vi kanske ses?

Last edited:

SGM

Moderator
...ondskefullt är't...lider av samma problem här.

Här började det med en viss Peo på en röd 1098a som totalsågade våran grupp på en steg 1a för en bunt år sedan. xD På den vägen är det, nu är man medvetet inkompetent. xD

Ses på Gröndal!

Bengt Allevad

New member
Ja du Anders, kan bara hålla med:)

Och kan man, som både du och jag, lägga till "Boxer-gefräude" är kombinationen oslagbar.

/Bengt

bsajanne

New member
Barnsligt roligt missbruk vi hamnat i. Vet inte om jag ska lägga så mycket krut på att avbryta det. Tur jag har en drivande fru som också kör mc.
Ta med din fru/sambo så kan jag skjutsa runt henne på en röd mc några varv. Blir hon åksjuk så får du ta hand om henne ;)

påK-en

New member
Barnsligt roligt missbruk vi hamnat i. Vet inte om jag ska lägga så mycket krut på att avbryta det.....................................
Håller med - trots att det kostar många slantar per år.
Får dessutom rikta ett tack till Bengt A för att han fick mig att släppa rädslan för att köra i blött väglag under en kurs på Gelleråsen.

Kjell-Anders

New member
Tack BSA-Janne för ditt erbjudande!

Min fru gillar att åka med, men då ska det svänga. Rejält!
Åksjuk blir hon inte i första taget heller (saknar dessutom svindel och klättrar gärna i berg).

Jag planerar att bjuda med henne åtminstone till Gröndal samtidigt som en gemensam tjejkompis ska köra. Allt för att dra med fler i missbruket...

Om vi träffs kanske hon vill åka en sväng med dig också.

Gunsan

New member
Jag ställer mig till skaran som höjer Bengt och Hasse till skyarna, för det var 2005 med 3 veckor gammalt körkort som jag kom ner till Tuvängen och skulle bara prova, för jag skulle ju mest toura... men så blev det inte.

Men fantastiskt kul är det och också därför som jag hittade mannen i mitt liv på Rörken.
Och massor av jättehärliga människor.

En egen analys av varför alla som kör hoj har så mycket klokt att säga är för att man sitter tyst på hojen och kör och tänker för att sedan stanna till och fika och delar sina kloka reflektioner med kompisarna.

MiaSyrra

New member
...massor av jättehärliga människor.En egen analys av varför alla som kör hoj har så mycket klokt att säga är för att man sitter tyst på hojen
Instämmer som sagt. Började på Tjejdagen som jag gav mig själv i födelsedagspresent och upptäckte snabbt att roligare än så här kan man inte ha mä böxera på sig...;))

Lilldocke

New member
Här började det med en viss Peo på en röd 1098a som totalsågade våran grupp på en steg 1a för en bunt år sedan. xD

Såå länge sen kan det inte vara, för det var inte förrän efter han träffade mig som han kom på vilken hoj som man ska ha ;-)

//Anna

peoni887

New member
Kära SGM, jag vill ödmjukast be om ursäkt för den totala sågningen som har lett till detta missbruk. Kan tyvärr bara säga som gunsan att det nog är Bengt som tillsammans med Rörken- och Tuvängen-gängen som bär skuld till att jag har fört detta missbruk vidare. Ev kan jag även skylla på min granne som 12 dagar efter jag tog körkortet 2005 "tvingade" mig till Rörken.

Jag har dessutom försökt få min trafiklärare att ta en del av de uppstådda kostnaderna men han bara ler och säger "Vad var det jag sa....."

Sedan har även jag träffat min stora kärlek denna väg och det är praktiskt när man inte behöver hitta på ursäkter utan mer konstatera att vi båda vill nog till körningarna tillsammans. Vet inte om vi svarade "I nöd och lust" eller "I depå och sandfållor". :angel:

//Peo

...ondskefullt är't...lider av samma problem här.

Här började det med en viss Peo på en röd 1098a som totalsågade våran grupp på en steg 1a för en bunt år sedan. xD På den vägen är det, nu är man medvetet inkompetent. xD

Ses på Gröndal!