Varför köra utan handskar?

effte

New member
Det är klart att utrustningen påverkar graden av risktagande! Det har jag ju skrivit ovan.

Utan skyddsutrustning, d v s hjälm, stövlar, handskar, ställ, ryggskydd, så kör jag inte hoj.

Frågan som startade den här tråden är just hur somliga kan låta sitt risktagande vara såpass opåverkat av hur skyddade de är.

Avarage,
säger du att Olsson skulle vara en provokatör? Nähä?! :eek: ;)

Avarage

New member
-Den va enkel !

Svar: Brist på förstånd.

Eller för att det är varmt?
Kanske tappat/glömt handskarna?

Å andra sidan vad spelar det för roll om man kraschar i tillräckligt hög hastighet, en handske mer eller mindre! Man stryker väl med i alla fall!

Lyckas man dock få ner hastigheten och fastnar med handen i kläm mellan styre - asfalt så kan självklart en bra handske rädda rörelseförmågan! Händer hör ju, som vi alla förmodligen vet, till något av det svåare att reparera inom kirurgin!

// Niklas

Esquire

New member
handske1.jpg

Denna handske fick smaka på en marksyning i ca 70kmh. Inte en av marknadens bästa handskar, men föraren kom ändå undan med bara ett mindre skrubbsår på handflatan. Hade han inte haft någon handske på den handen så hade han haft en mycket söndertrasad handflata istället.

En av de reflexer vi människor har är att ta emot oss med händerna om vi ramlar. Därför är ordentliga handskar viktigt vid mc-körning.

För mig blir det aldrig för varmt för att ha handskar när jag kör mc. De är lika naturliga att ta på sig som ryggskydd och hjälm.

Last edited:

Avarage

New member
Enl. egen erfarenhet är det under ett begränsat temperaturområde där man skulle kunna köra utan handskar av ren bekvämlighet, dvs. pga. att det är för varmt.

Hur vi upplever temperaturer är ju i allra högsta grad individuellt. När jag fryser kanske någon annan svettas trots att vi utför samma arbete! Någon som känner igen sig? :)

När yttertemperatyren överstiger våran huds temperatur, som i mitt fall ligger på ca. 33-34 grader så upplever jag personligen det bekvämare, ur temperaturhänseende, att köra MED handskar som skydd mot...värmen!

Vid temperaturer under 22-23 grader blir jag, efter hand, nerkyld om jag kör utan kläder...och så även handskar! Prövat och köra med dragkedjan på skinnstället nerdragen någon gång!??? :p

Och där emellan kan man välja olika tjocklek på handskar för att göra det så temperaturmässigt bekvämt som möjligt för sig när vi är ute och gör något av det vi tycker är det roligaste som finns dvs. köra hoj! ;)

Mvh!
// Niklas

Marie

Banned
Lite OT...

Vid temperaturer under 22-23 grader blir jag, efter hand, nerkyld om jag kör utan kläder...och så även handskar! Prövat och köra med dragkedjan på skinnstället nerdragen någon gång!??? :p

Ja nu spårar jag ur från det specifika handskar (något som jag f.ö. använder till 99,95%), men du bjöd ju på öppningen.
Jag kör förvisso inte i skinnställ heller, utan använder textil.

Men visst har jag kört med dragkedjan nerddragen, åtminstone till mitt emellan tuttarna. Jag vet att detta beteende höjer risknivån tämligen rejält OM någonting skulle inträffa, men är det varmt så är det (och jag är såpass gammal att det kan bli ganska varmt plötsligt oavsett yttertemp). Nu är det ju så att jag inte kör hoj för att krascha så sannolikheten att något skall hända avviker ganska rejält från 100%. Jag tar en kalkylerad risk helt enkelt.

Likadant gör jag då jag aldrig använder ryggskydd. Ryggskyddet skrynklar nämligen till dräktjackan alldeles otroligt och eftersom jag ganska ofta har dräkt (kjol och kavaj) under mc-stället och jag inte är beredd att meka med att sätta i och plocka ur ryggplattan i mc-jackan alltefter hur jag är klädd under, så har jag strukit ryggskyddet helt från utrustningslistan.
/Marie

Last edited:

Avarage

New member
Ja nu spårar jag ur från det specifika handskar (något som jag f.ö. använder till 99,95%), men du bjöd ju på öppningen.
Jag kör förvisso inte i skinnställ heller, utan använder textil.

Men visst har jag kört med dragkedjan nerddragen, åtminstone till mitt emellan tuttarna. Jag vet att detta beteende höjer risknivån tämligen rejält OM någonting skulle inträffa, men är det varmt så är det (och jag är såpass gammal att det kan bli ganska varmt plötsligt oavsett yttertemp). Nu är det ju så att jag inte kör hoj för att krascha så sannolikheten att något skall hända avviker ganska rejält från 100%. Jag tar en kalkylerad risk helt enkelt.

Likadant gör jag då jag aldrig använder ryggskydd. Ryggskyddet skrynklar nämligen till dräktjackan alldeles otroligt och eftersom jag ganska ofta har dräkt (kjol och kavaj) under mc-stället och jag inte är beredd att meka med att sätta i och plocka ur ryggplattan i mc-jackan alltefter hur jag är klädd under, så har jag strukit ryggskyddet helt från utrustningslistan.
/Marie

Jupp, och så är det!

Vi människor väljer ibland att ta risker. Det hör lite till livet och är inget konstigt med det!

Ibland händer det att jag kör aningen fortare än vad skyltarna visar (70-sträckor på landsbyggden) vilket jag ibland gör helt medvetet ENBART för att det är så förb.. kul att köra hoj! Ett medvetet risktagande helt enkelt!

Vad gäller olycksrisken och min skyddsutrustning så kör jag 100% med både handskar och ryggskydd och har valt skinnställ eftersom inga tester än så länge visat att textilställen funkar lika bra eller bättre, under förutsättning att skydden sitter på plats! Och jag styr inte över när olyckan är framme!

Jag tror ju mig ha full koll när jag gasar och när jag inte gasar så självklart händer inte en olycka mig...?

Detta är MITT val och jag dömmer eller fördömmer inte andra för att de kör med bättre/sämre skydd än mig! Det är upp till var och en!

Vi kör ju allihop hoj för att vi tycker det är kul! Och om du inte tycker det är kul med ryggskydd så "fine by me". Tycker mina hojkompisar inte det är kul med öppen hjälm så "fine by me"!

Jag tycker inte det är kul UTAN skyddsutrustning (utanför sängen :D )! Och det är sannolikt så att det inger mig i en falsk förhoppning SAMT att det håller min kroppstemperatur på en bahaglig nivå!

Väl mött på vägarna!
// Niklas

-ah

New member
Jag har bara en kort och enkel fråga, utan baktanke att moralisera:

Varför kör folk utan handskar?

Ja, det kan man ju undra.
Min egen förträfflighet bevisas av att jag äger en 5-6 par handskar så att det alltid finns ett par att passa efter väderleken. Även för jättevarmt finns det bra ventilerade. Fast jag kör ju kåplöst också.;)

HonkyTonkMan

New member
För att svara på den inledande frågan:

Dom kanske har lagt händerna på en bandslip i full fart nån gång, och gillade känslan.:eek: ;)

Marie

Banned
För att svara på den inledande frågan:

Dom kanske har lagt händerna på en bandslip i full fart nån gång, och gillade känslan.:eek: ;)

Det tror jag inte, men de anser väl liksom jag att man inte hör hoj med avsikten att vurpa, så det är en kalkylerad risk.
Samma som att jag inte kör bil för att krocka, alltså struntar jag oftast i bältet.
/Marie

puman

New member
läste Maries ursäkt att skippa ryggskyddet ... dräktjackan blir skrynklig ... kör inte för att "det ska hända nåt" nä nä ... bra med självförtroende! :cool:

oavsett om jag kör bil eller min ducati monster så är jag ALDRIG ENSAM på vägarna :mad:
jag utgår också - varje dag - att det inte händer mig ... men chansen finns så varför leka med livet som insats. Bilbälte räddar liv har det konstaterats.
Ryggskydd ... tjaaa ... men OM det händer och ifall ryggskyddet kan rädda min ryggrad så är jag väldans glad ... därför har jag en "lagom" stor snygg rygga och tankväska där jag kan "rulla ihop" min dräktjacka o kjol (om dom nu inte är av skrykelfri material ... har också kläder hängandes på jobbet så jag byta ...

nä ... är för gammal för att låta skrykligheten gå före säkerheten ... :)

vad är det dom säger ... ska man va fin ... får man lida pin - med livet som insats ... sedan är det ju upp till var och en o välja.... :cool:

ha det gôtt ..

Marie

Banned
läste Maries ursäkt att skippa ryggskyddet ... dräktjackan blir skrynklig ... kör inte för att "det ska hända nåt" nä nä ... bra med självförtroende! :cool:

oavsett om jag kör bil eller min ducati monster så är jag ALDRIG ENSAM på vägarna :mad:
jag utgår också - varje dag - att det inte händer mig ... men chansen finns så varför leka med livet som insats. Bilbälte räddar liv har det konstaterats.
Ryggskydd ... tjaaa ... men OM det händer och ifall ryggskyddet kan rädda min ryggrad så är jag väldans glad ... därför har jag en "lagom" stor snygg rygga och tankväska där jag kan "rulla ihop" min dräktjacka o kjol (om dom nu inte är av skrykelfri material ... har också kläder hängandes på jobbet så jag byta ...

nä ... är för gammal för att låta skrykligheten gå före säkerheten ... :)

vad är det dom säger ... ska man va fin ... får man lida pin - med livet som insats ... sedan är det ju upp till var och en o välja.... :cool:

ha det gôtt ..

Eftersom jag åker runt bland kunder och till politiska sammanträden i olika lokaler, samt till kyrkan kan jag varken byta om på målet eller ännu mindre ha kläder hängande där. Samtidigt måste jag när jag tagit av mc-stället vara snygg och proper. Lösningen är enkel. Undvik sådant som skrynklar till kläderna - skippa ryggskyddet. Sannolikheten att något skall hända är ju så försvinnande liten att jag avrundar till noll. Jag förlitar mig på min skyddsängel.
/Marie

ZiP

New member
Eftersom jag åker runt bland kunder och till politiska sammanträden i olika lokaler, samt till kyrkan kan jag varken byta om på målet eller ännu mindre ha kläder hängande där. Samtidigt måste jag när jag tagit av mc-stället vara snygg och proper. Lösningen är enkel. Undvik sådant som skrynklar till kläderna - skippa ryggskyddet. Sannolikheten att något skall hända är ju så försvinnande liten att jag avrundar till noll. Jag förlitar mig på min skyddsängel.
/Marie

Ta bilen...

Victor

New member
Sannolikheten att något skall hända är ju så försvinnande liten att jag avrundar till noll. Jag förlitar mig på min skyddsängel.
/Marie

Att vinna på lotto är också en försvinnande liten chans.
Ändå vann grannen 2 mille förra året.
Själv spelar jag inte lotto men kör mc året om.
Gissa vilken odds jag satsat min slant på.

En som alltid kör med ryggskydd. Även med kostymen under stället.

Marie

Banned
Att vinna på lotto är också en försvinnande liten chans.
Ändå vann grannen 2 mille förra året.
Själv spelar jag inte lotto men kör mc året om.
Gissa vilken odds jag satsat min slant på.

En som alltid kör med ryggskydd. Även med kostymen under stället.

Jag approximerar båda sannolikheterna till noll.