Varför köra utan handskar?

Ducatista

New member
Jag har bara en kort och enkel fråga, utan baktanke att moralisera:

Varför kör folk utan handskar?

ulson

New member
Troligen för att det är varmt om händerna. Fast det lär ju bli ännu varmare om man vurpar. :cool:

Strömma

New member
Troligen för att det är varmt om händerna. Fast det lär ju bli ännu varmare om man vurpar. :cool:
Håller med. Det är nog enbart för att det är skönt och behagligt, fram till vurpan då :)

Förmodligen kommer dom också att lära sig att ta på sig dom efter vurpan, precis som jag har lärt mig att stänga visiret tidigare efter senaste getingbesöket i allt för hög fart :rolleyes:

effte

New member
För att det bara var skit kvar av handskarna efter att jag vurpade, så klart!

Eller också så är jag numera helt religös vad gäller handskar, efter att ha sett att det bara var skit kvar av handskarna efter tidigare marksyningar - och det i relativt låg fart (60 på asfalt, 50 på grustäckt asfalt)... :)

De handskarna är numera demonstrationsobjekt. Klart bästa investering jag någonsin gjort!

Jag vill förstärka frågan med: Hur kan många köra omkring i mjuka handskar?

Köp handskar med hårda knogar. Med handen under styret i en vurpa och ett par mjuka handskar på lär det inte heller bli trevligt, att döma av hur mycket stryk knogskydden tog.

Mvh,
/Fredrik

SvenneC

New member
Håller med. Det är nog enbart för att det är skönt och behagligt, fram till vurpan då :)

Förmodligen kommer dom också att lära sig att ta på sig dom efter vurpan, precis som jag har lärt mig att stänga visiret tidigare efter senaste getingbesöket i allt för hög fart :rolleyes:

Men det förutsätter att det finns handskar som passar till dom sönderslitna händerna... :rolleyes:

Jag får ont bara jag TÄNKER på vad som kan hända med nävarna om man vurpar utan handskar ens i LÅG fart.

Strömma

New member
Jag vill förstärka frågan med: Hur kan många köra omkring i mjuka handskar?

Köp handskar med hårda knogar. Med handen under styret i en vurpa och ett par mjuka handskar på lär det inte heller bli trevligt, att döma av hur mycket stryk knogskydden tog.

Mvh,
/Fredrik
Dumt inlägg, då alla former av säkerhet naturligtvis går bort eftersom "image är allt" nu för tiden :mad:

Personligen kör jag med vita och röda lovikavantar, dom går så fantastiskt bra ihop med färgerna på hojen :)

Red Baron

New member
Jag kör aldrig utan handskar, men de varmaste sommardagarna kör jag med träningshandskar i läder me korta fingrar och luftig ovandel. Komplett värdelösa som skydd.

Varför?

När det är +30 så måste kroppen få andas/kylas om man kör längre sträckor. Händer och handleder fungerar bra som "kylelement" då. Jag väljer dessutom hellre bort handskarna än min hjälm, läderjacka med skydd, ryggplatta, byxor med skydd, eller mina säkerhetsstövlar. Med riktiga handskar blir jag "överkokt" och är troligen en sämre trafikant.

Olsson

New member
Jag satsar på tunt mjukt skin och perfekt känsla för reglage. Har även provat en hel del utan men får skavsår och handbärsa om det är varmt. Jag landar som vanligast på någon typ av golfhandskar.

Dem med kulor och liknande uppe på knogar, känns mest som en modegrej och/eller om man ska åka på händerna mot asfalten. De ger heller inte samma känsla för reglagen.

Last edited:

effte

New member
När det är +30 så måste kroppen få andas/kylas om man kör längre sträckor. Händer och handleder fungerar bra som "kylelement" då. Jag väljer dessutom hellre bort handskarna än min hjälm, läderjacka med skydd, ryggplatta, byxor med skydd, eller mina säkerhetsstövlar. Med riktiga handskar blir jag "överkokt" och är troligen en sämre trafikant.

Köp en meshjacka istället och dra på dig handskarna!

Konstigt nog säljs det inte många sådana här. I Kalifornien såldes de överallt. Skydd som en "hel" jacka, det mesta av skyddsvärdet även mot slipning men så mycket luftgenomströmning att de skickar med ett tunt foder för dagar då det bara är +25 grader kallt... typ.

Jag köpte en när jag var där i våras. I fel storlek... :rolleyes: (Klart som sjutton det där var en smygannons! ;))

Skrotar man en eller fler händer så blir det fan inte roligt sedan. Kana skrovlig asfalt på händerna i 100 blås och sen är det väl frågan om det finns några händer att lappa ihop. Jag trivs med att kunna torka mig därbak utan hjälp så jag behåller handskarna på.

Har t o m förstärka knogar när jag kör offroad. Hittade crosshandskar med knogförstärkning. Dessutom är image ju som sagt ovan allt, och hur hård ser man inte ut när man glider omkring med knogjärn på? ;)

Mvh,
/Fredrik

effte

New member
Jag satsar på tunt mjukt skin och perfekt känsla för reglage. Har även provat en hel del utan men får skavsår och handbärsa om det är varmt. Jag landar som vanligast på någon typ av golfhandskar.

Dem med kulor och liknande uppe på knogar, känns mest som en modegrej och/eller om man ska åka på händerna mot asfalten. De ger heller inte samma känsla för reglagen.

Psst... ett tips! Det är för att man riskerar att åka på händerna mot asfalten som man har skydd till att börja med. Vore det inte för det skulle alla åka i limegröna speedos! :D

Men det är sant, lite sämre känsla blir det. Kanske bäst att låta de talanglösa grobianer som ändå inte har förmåga att utnyttja hojen fullt ut och därmed inte behöver den ultimata känslan för reglagen vara ensamma om handskarna. Typ Rossi, Gibernau, det gänget. Sickna hopplösa klåpare de är när de baxar runt sina hojar med smednävar och förstärkta handskar med hårda skyddsplattor på varje tänkbar yta! ;)

lime

Skriver inte
Det låter som ännu en marknadföringsgrej från tillverkarna. Jag menar, vem fasen åker på händerna? :D

I prinicip alla som går ikull. Eftersom jag har privilegiet att så vid banorna under roadracing har jag sett en hel del vurpur. Nästan alla som hasar över asfalten sätter ner händerna.

Har även sett en junior hasa med handen under en 125:a i nästan 30 meter. Hade inte velat se hans/hennes hand utan en riktigt bra handske...

Zopilote

New member

Modegrej eller inte, utan handskar skulle jag aldrig komma på tanken att åka hoj, möjligtvis när jag torkar bromsarna efter tvätt. Jag har gått omkull i ca 100 på en frostfläck på asfalten iklädd tygjacka, jeans och handskar. (16 år gammal och inte så smart. Handskarna räddade mina händer och min feta plånbok räddade rumpan :eek:
Både handskar och plånbok var utom all räddning efter det.
Nu för tiden kör jag alltid i FULL utrustning, inklusive handskar med hård kevlarförstärkning över knogarna. Jag tycker inte att handskarna försämrar känslan i reglagen alls, så länge det inte är tjock stoppning i handflatan.

Avarage

New member
OLSSON är endast ironisk och VILL att människor skall "gå igång" och argumentera mot/för hans inlägg. Syftet är dock tveksamt!

Så tills vidare bör man alltså ta "Olssons" inlägg med en inte så liten nypa!

// Niklas

Avarage

New member
Det låter som ännu en marknadföringsgrej från tillverkarna. Jag menar, vem fasen åker på händerna? :D

Håller med dig "Olsson" så fruktansvärt onödigt när man ändå har runda svarta gummiringar att åka på!

Keep the rubber side down! :D

// Niklas

Olsson

New member
OLSSON är endast ironisk och VILL att människor skall "gå igång" och argumentera mot/för hans inlägg. Syftet är dock tveksamt!

Så tills vidare bör man alltså ta "Olssons" inlägg med en inte så liten nypa!

// Niklas

Du har delvis rätt i det. Här kommer ett argument till, men det bör man ta på allvar.

Forskning visar att den upplevda risken till stor del styr vilken risknivå man befinner sig på. Om man känner sig trygg, finns ett större utrymme för medvet ökad risktagning, vilket också utnyttjas - man riskoptimerar.

Frågan blir då, har man ökat eller minskat den totala objektiva risken när man använder skydsutrustning. Självklart finns inga svar på det. Men enligt dessa påståenden påverkar känslan av risk, t ex genom avsaknad av skydshandskar eller annat, så att risknivån, för övrigt sjunker. Det kan alltså vara så att skydsutrustning ökar risken och kortbyxor minskar den totala risken.

Jag kör sällan med skydd, samtidigt vägrar jag köra på Essingeleden i rusningstrafik för det är så jävla läskigt. Om jag sätter på mig helställ, skulle jag då våga köra på Essingeleden? Vem vet vad som är viktigast, säkraste, minst riskfyllt och när? Jag kan bara se att handskar i det stora sammanhanget inte är mycket mer än en modegrej samt att de skyddar händerna.

Avarage

New member
Jag kan bara se att handskar i det stora sammanhanget inte är mycket mer än en modegrej samt att de skyddar händerna.

OK, KAN det vara det handskar rent generellt är till för, att skydda händerna!???:eek:

Vad gäller risktagning ligger det säkert en del i det du skriver, dvs. att risktagningen ökar ju säkrare man upplever situationen!

Å andra sidan så påverkar vårat självförtroende, vad avser vår körskicklighet, också våran förmåga att fatta beslut och att rent koordinatoriskt köra hoj på ett positivt sätt (dvs. rent körtekniskt kör man bättre, även om det kanske inte är 100% rätt, men bättre än om man känner sig osäker).

En säker förare riskerar därför att göra mindre/färre misstag än en förare som känner osäkerhet!

// Niklas

Olsson

New member
OK, KAN det vara det handskar rent generellt är till för, att skydda händerna!???:eek:

Vad gäller risktagning ligger det säkert en del i det du skriver, dvs. att risktagningen ökar ju säkrare man upplever situationen!

Å andra sidan så påverkar vårat självförtroende, vad avser vår körskicklighet, också våran förmåga att fatta beslut och att rent koordinatoriskt köra hoj på ett positivt sätt (dvs. rent körtekniskt kör man bättre, även om det kanske inte är 100% rätt, men bättre än om man känner sig osäker).

En säker förare riskerar därför att göra mindre/färre misstag än en förare som känner osäkerhet!

// Niklas

Ja, så är det nog.

Jag vänder mig bara mot dem som tror med absolut säkerhet att det är dumt att inte ha skydshandskar. Det kanske är dumt, eller till och med extremt dumt - eller så är det smart.