Jag har bara en kort och enkel fråga, utan baktanke att moralisera:
Varför kör folk utan handskar?
Håller med. Det är nog enbart för att det är skönt och behagligt, fram till vurpan dåTroligen för att det är varmt om händerna. Fast det lär ju bli ännu varmare om man vurpar.
Håller med. Det är nog enbart för att det är skönt och behagligt, fram till vurpan då
Förmodligen kommer dom också att lära sig att ta på sig dom efter vurpan, precis som jag har lärt mig att stänga visiret tidigare efter senaste getingbesöket i allt för hög fart
Dumt inlägg, då alla former av säkerhet naturligtvis går bort eftersom "image är allt" nu för tidenJag vill förstärka frågan med: Hur kan många köra omkring i mjuka handskar?
Köp handskar med hårda knogar. Med handen under styret i en vurpa och ett par mjuka handskar på lär det inte heller bli trevligt, att döma av hur mycket stryk knogskydden tog.
Mvh,
/Fredrik
När det är +30 så måste kroppen få andas/kylas om man kör längre sträckor. Händer och handleder fungerar bra som "kylelement" då. Jag väljer dessutom hellre bort handskarna än min hjälm, läderjacka med skydd, ryggplatta, byxor med skydd, eller mina säkerhetsstövlar. Med riktiga handskar blir jag "överkokt" och är troligen en sämre trafikant.
Jag satsar på tunt mjukt skin och perfekt känsla för reglage. Har även provat en hel del utan men får skavsår och handbärsa om det är varmt. Jag landar som vanligast på någon typ av golfhandskar.
Dem med kulor och liknande uppe på knogar, känns mest som en modegrej och/eller om man ska åka på händerna mot asfalten. De ger heller inte samma känsla för reglagen.
Psst... ett tips! Det är för att man riskerar att åka på händerna mot asfalten som man har skydd till att börja med.
Det låter som ännu en marknadföringsgrej från tillverkarna. Jag menar, vem fasen åker på händerna?
Jag satsar på tunt mjukt skin och perfekt känsla för reglage. Har även provat en hel del utan men får skavsår och handbärsa om det är varmt. Jag landar som vanligast på någon typ av golfhandskar.
Dem med kulor och liknande uppe på knogar, känns mest som en modegrej och/eller om man ska åka på händerna mot asfalten. De ger heller inte samma känsla för reglagen.
Det låter som ännu en marknadföringsgrej från tillverkarna. Jag menar, vem fasen åker på händerna?
OLSSON är endast ironisk och VILL att människor skall "gå igång" och argumentera mot/för hans inlägg. Syftet är dock tveksamt!
Så tills vidare bör man alltså ta "Olssons" inlägg med en inte så liten nypa!
// Niklas
Jag kan bara se att handskar i det stora sammanhanget inte är mycket mer än en modegrej samt att de skyddar händerna.
OK, KAN det vara det handskar rent generellt är till för, att skydda händerna!???
Vad gäller risktagning ligger det säkert en del i det du skriver, dvs. att risktagningen ökar ju säkrare man upplever situationen!
Å andra sidan så påverkar vårat självförtroende, vad avser vår körskicklighet, också våran förmåga att fatta beslut och att rent koordinatoriskt köra hoj på ett positivt sätt (dvs. rent körtekniskt kör man bättre, även om det kanske inte är 100% rätt, men bättre än om man känner sig osäker).
En säker förare riskerar därför att göra mindre/färre misstag än en förare som känner osäkerhet!
// Niklas