varför begränsad effekt.vs topphastighet?

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Om man kollar in vissa modeller i året bikekatalog som tex midnighstar xv 1900 så har den runt 90 hk och 1900 cc motor och toppfarten anges till 190 km/h.

Är det tryckfel eller är hastigheten begränsad på vissa av dagens hojar?

Jag menar 90 hk och 1900 cc motor borde klara mer än 190 km/h?

Se undrar jag varför vissa 125 :0R inte har mer än 10-11 hk trots att de enligt lag får han 15 hk?

Hälsningar,


Amir
 

Zopilote

New member
Motorstorleken är helt likgiltig, vad det gäller topphastigheten. Det som i första hand spelar roll är motoreffekt, luftmotstånd och utväxling. Effekten skall vara så hög som möjligt, luftmotståndet så litet som möjligt och utväxlingen skall vara anpassad så maximal effekt utvecklas vid rätt hastighet.
Vad gäller Midnight Star, antar jag att det först och främst är luftmotståndet som sätter gränserna för hastigheten. Tvivlar ändå på att någon vill åka fortare än 190 hängande i styret och med fötterna framåt (vindfång) :)
 
H

honda cbf 500

Guest
Tja Zopilote.

Men om du jmf midnightsstars motor och efffekt så har den mer effekt och motorvolym än många nya och gamla bilar och även om många nya bilar lägre luftmotstånd så väger de bra mkt mer än midnightstaren och de har högre toppfart än staren. Hur kan då staren bara göra 190? det får mig att tro att tillverkarna inte vill att vissa hojar ska göra mer än 200 km/h...kanske in informell överenskommelse mellan märken?

Hälsningar,


Amir
 
H

honda cbf 500

Guest
förresten Zopilote, jag sålde cb 400 n för ett tag sen. Vad skönt det var att bli av med den :)
 
Last edited:

Zopilote

New member
Hallå Amir!

Vikten spelar ju egentligen inte heller någon roll vad det gäller topphastighet, så länge det är plan väg och inga backar. Däremot påverkas givetvis accelerationen av fordonets vikt, men det var det ju inte frågan om i detta fall.
Den aerodynamiska utformningen på de flesta motorcyklar är en ren katastrof, skall man få dom att gå RIKTIGT fort måste dom designas på ett annat sätt. Se t.ex. på Hayabusan och ZZR1400.

På en motorcykel är det definitivt aerodynamiken som sätter gränsen för toppfarten, se gärna på 50-talets cigarrformade toppfartsmonster med små motorer och även nyare:

http://www.fasterandfaster.net/2008/05/buddfab-streamliner-fastest-50cc.html

50cc och 214 km/h !!! :eek:

Sedan kan det ju vara så att utväxlingen är för låg för högre hastigheter, så övervarvningsskyddet går i vid 190, men det tror jag inte är fallet.

Grattis förresten till att ha blivit av med CB400:an!
Jag köpte mig ett annat objekt istället, en Suzuki GR650 som är under ombyggnad till caféracer. Tror den kan bli ganska snygg när den blir kvar, det är ju en hoj med gammalt stuk från början.
 
H

honda cbf 500

Guest
Hej Zopilote,

Kul att det löste sig för dig med. Hondan blev köpt av rätt köpare. Han visste vad han gav sig in på och slapp ha dåligt samvete tack och lov.

Jag är medveten om att en motorcykels vikt har en underordnad roll när de gäller motorcykelns prestanda. Det är bara vid högprestanda hojar som vikten också är en detalj som är värt att jobba på.

I höga hastigheter är det aerodynamiken som är avgörande för såväl motorcyklar och bilar iaf så vitt jag vet och förstår.

Hur usel aerodynamik midnightstaren må ha..så kan den inte vara sämre än en volvo 244 som har en cw som är nästan 0.5vilket motsvarar en ladugårdsvägg.

Vad toppar en volvo 244? Jmf än volvo 244 med midnighstaren så börjar man misstro en topphastighet på 190 km/H


Zopilote, du vet ju om att jag vid flera tillfällen har nämnt min fars polishd med fotkoppling och handväxel. Den toppade 220 km/h och vägde 450 kg vilket jag iofs tror en totalvikt han har läst på hojen men den vägde nog en hel del i vilket fall som helst.

Hur kan då en hd roadking med 1800 cc motor toppa runt 175-185 km/h?

Min hjärna får det inte att gå ihop. :rolleyes::p:);) hjälp mig med detta innan min hjärna får en härdsmälta.

Hälsningar,

Amir
 
Last edited:

Marie

Banned
Hur usel aerodynamik midnightstaren må ha..så kan den inte vara sämre än en volvo 244 som har en cw som är nästan 0.5vilket motsvarar en ladugårdsvägg.

Nu är det ju faktiskt så att jämfört med en "vanlig" motorcykel så är en Volvo 244 rena mästerverket aerodynamiskt sett, och jämfört med en "glidarhoj" ligger inte ens ladugårdsväggen så illa till. Det som till viss del räddar hojen är den lilla frontarean.
Det som framför allt bromsar en hoj är den våldsamma turbulens som uppstår pga den totala avsaknaden av släta ytor, den har tvärtom mängder av skrymslen och vrår över hela fordonet.
 

Rubbe

New member
Hej,

Om man kollar in vissa modeller i året bikekatalog som tex midnighstar xv 1900 så har den runt 90 hk och 1900 cc motor och toppfarten anges till 190 km/h.

Är det tryckfel eller är hastigheten begränsad på vissa av dagens hojar?

Jag menar 90 hk och 1900 cc motor borde klara mer än 190 km/h?

Se undrar jag varför vissa 125 :0R inte har mer än 10-11 hk trots att de enligt lag får han 15 hk?

Hälsningar,


Amir

Hallå Honda!

Glöm luftmotståndet. Visa härinne har inte en aning om vad de pratar om, och ändå ger de sig på att svara...

Glöm även motorstorleken, den är av fullständig irrelevans så länge man inte medvetet försöker skapa en motor med många hästar och det är inte vad glidare handlar om.

Ska man köra snabbt med en hoj (bil, båt etc.) så är det endast hästkrafter som räknas, och hästar får man bl.a. av högt varvtal, vilket glidare heller inte har (Min blir röd runt 6000 varv, att jämföras med en sporthoj på runt 600cc som torde bli röd runt 15-16.000 varv?). Varken motorstorlek eller vrid hjälper det minsta för topphastigheten.

Dessutom skulle jag gissa att Yamman är strypt. Kawas VN2000 är t.ex.strypt.

Den absolut största anledningen är alltså motorkaraktären. Skulle man kunna varva en V-twin i 15.000 varv kanske den skulle göra närmare 300, men den skulle å andra sidan inte hålla i mer än en sekund. :rolleyes:
 

jan-olovj

Active member
När det gäller custum är det draget på låga varv som är av betydelse inte topp hastigheten. Farter över 150 är bara obehagligt inte njutbart ett dugg vilket hojen inie är avsedd att användas till
 

stagfock

New member
Ja, vad säger man?

Glöm luftmotståndet. Visa härinne har inte en aning om vad de pratar om, och ändå ger de sig på att svara...

Ja, det är så man häpnar...:D:D:D ...eller "look who is talking";)
Eller så har jag inte fattat någonting. Ledsen för kommentaren i så fall. Fast jag misstänker att Rubbe bara driver med oss och sig själv;)
 
Last edited:

Marie

Banned
Glöm luftmotståndet.

Man häpnar!
Så korkade var enligt min erfarenhet inte ens högstadieeleverna jag undervisade i teknik och fysik..... :eek:


Nästan all effekt som åtgår till framdrivningen i de hastigheter vi diskuterar här, åtgår till att övervinna just luftmotståndet. Alltså betyder luftmotståndet oerhört mycket för hur mycket effekt som behövs för att köra fordonet i t.ex. 190 km/h. Att sänka luftmotståndet kan vara en minst lika god ide som att höja motoreffekten (och dessutom oftast driftekonomiskt lönsammare)

För den som inte är så bevandrad i areodynamik så är luftmotståndet=luftmotståndskoefficienten * tvärsnittsarean i färdriktningen.
(slarvigt kallad frontarean)

En glidarhoj har påtagligt högre luftmotståndskoefficient än en Volvo 240. Att ändå toppfarten för en tidig 240 trots något högre motoreffekt än hojen du pratar om bara är c:a 165 km/h mot hojens 190 km/h beror på att hojen har så mycket mindre frontarea att det kompenserar den dåliga luftmotståndskoefficienten mer än väl.

Givetvis påverkar även hur man valt utväxlingen vilken toppfart man kan uppnå, men det finns alltid en teoretisk maximal toppfart vid en given motoreffekt och ett givet luftmotstånd.

Jag har som bekant två hojar i drift, en BMW K100RSoch en Yamaha XJ-900F. Att BMWn har påtagligt högre toppfart trots något lägre motoreffekt beror helt på att BMWn har en bättre utformning aerodynamiskt sett (lägre luftmotståndskoefficient) och därmed lägre luftmotstånd (eftersom fronareorna är tämligen lika)
 
Last edited:

Zopilote

New member
Rubbe lever upp till sin signatur:

"Argumentera aldrig med idioter för de drar ned dig till sin nivå och slår dig med erfarenhet."

Har sällan sett så många sakfel i ett enda inlägg...
 

Rubbe

New member
Oj oj, inte många sammanlagda IQ-poäng härinne inte... haha :rolleyes:;)

Skämt åsido, självklart bidrar luftmotståndet en viss del, men knappast tillräckligt mycket för att svara på TS fråga.

Ett praktiskt exempel:
Om vi skulle ta min hoj och montera aerodynamiska kåpor på den (den tillhör ändå kategorin större glidare med sina 1600cc) så skulle jag kanske göra 210km/h på mätaren istället för de 195 den gör nu.

Skulle vi sen ta en hayabusa och montera bort kåporna så skulle den med ert resonemang alltså inte göra mer än runt 195 den heller??

Bullshit säger jag! Om den gör 300 med kåpor så kanske den snarare skulle göra runt 270 utan?
Rätta mig gärna om jag har fel i mitt exempel eftersomjag inte har nån empirisk erfarenhet av att köra en kåpdemonterad busa...

Så vilken skulle ni välja om ni skulle köra fort, en kåpförsedd V-twin på 1600cc eller en busa utan kåpor?
Svarar ni busan så tackar jag för mig och säger varsågod för lektionen. ;)
Då är det alltså motorkaraktären snarare än luftmotståndet som gör den stora skillnaden.

Säger ni däremot den kåpförsedda glidaren så bör ni nog gå och undersöka skallen... :D


Hör jag fortfarande nån som skriker "luftmotståndet"?
Marie, luftmotståndet kanske?
Zopilote, som jag trodde hade lite innanför pannbenet, skulle du välja den kåpförsedda glidaren?
Nä, jag trodde väl inte det... :rolleyes:


Tänk efter innan ni försöker kasta skit och briljera...
 

Rubbe

New member
Man häpnar!
Så korkade var enligt min erfarenhet inte ens högstadieeleverna jag undervisade i teknik och fysik..... :eek:

Att du ens fått undervisa är vad som är häpnadsväckande. Mer korkad människa utan verklighetsanknytning får man leta efter...
 

Rubbe

New member
Rubbe lever upp till sin signatur:

"Argumentera aldrig med idioter för de drar ned dig till sin nivå och slår dig med erfarenhet."

Har sällan sett så många sakfel i ett enda inlägg...

Presentera gärna sakfelen, jag tror nämligen inte att du har så lätt med den biten (förutom att det finns en viss tolkningsfrihet i meningen "glöm luftmotståndet", men varför jag skrev så har jag redovisat ovan).
 

Rubbe

New member
Ja, det är så man häpnar...:D:D:D ...eller "look who is talking";)
Eller så har jag inte fattat någonting. Ledsen för kommentaren i så fall. Fast jag misstänker att Rubbe bara driver med oss och sig själv;)

Du får också gärna svara på vilken hoj du skulle välja för högsta maxfart, den med det låga luftmotståndet och stor V-twin eller den kåplösa busan med mycket luftmotstånd?
 

Diversion

New member
Hallå Honda!

Glöm luftmotståndet. Visa härinne har inte en aning om vad de pratar om, och ändå ger de sig på att svara...

Glöm även motorstorleken, den är av fullständig irrelevans så länge man inte medvetet försöker skapa en motor med många hästar och det är inte vad glidare handlar om.

Ska man köra snabbt med en hoj (bil, båt etc.) så är det endast hästkrafter som räknas, och hästar får man bl.a. av högt varvtal, vilket glidare heller inte har (Min blir röd runt 6000 varv, att jämföras med en sporthoj på runt 600cc som torde bli röd runt 15-16.000 varv?). Varken motorstorlek eller vrid hjälper det minsta för topphastigheten.

Dessutom skulle jag gissa att Yamman är strypt. Kawas VN2000 är t.ex.strypt.

Den absolut största anledningen är alltså motorkaraktären. Skulle man kunna varva en V-twin i 15.000 varv kanske den skulle göra närmare 300, men den skulle å andra sidan inte hålla i mer än en sekund. :rolleyes:

När rull och luftmotstånd precis balanseras av kraften som driver fordonet framåt färdas man i konstant fart. Vill man öka farten måste man öka kraften som är beroende av effekten. Effekt är M*w. Men då luftmotsåndet inte ökar linjärt så drabbas man av "the effect of diminishing returns" Det går visst att ha en lågvarvig motor med stort cylinderdeplacement som ger mycket effekt men det är inte praktiskt.
 

H-son

New member
Du får också gärna svara på vilken hoj du skulle välja för högsta maxfart, den med det låga luftmotståndet och stor V-twin eller den kåplösa busan med mycket luftmotstånd?

Intressant tråd, alltid bra med humor i jultider...

Som sagt tidigare, cc är inte allt, kan hitta en V-twin på 1100 cc, med 55 hk, samt en 600 cc på 120 hk...

För att nå max hastighet behöver man övervinna vissa motstående "krafter" (allt som missgynnar framfarten), så som internt motstånd i motor växellåda, rullmotstånd i däck (därför kan bränsleförbrukning skilja med lufttryck i däcken t.ex.) och då även luftmotstånd...

Det som ränkas i detta fallet som nämns mellan kåpad glidare eller av-kåpad busa, så är det busan som är snabbast, den ligger på 190hk, mot glidarens 80 ca. Ska en djävla massa luftmotstånd till för att radera skillnaden i hk, oavsett att glidaren har större cc.

Intressant vore om båda maskinerna var begränsade till samma antal hästkrafter, samma vikt, då kunde vi sett vad som är bäst från en aerodynamiskt perspektiv.

Keep up the good tone!

/K
 
Top