Vajerräcken skrotas!

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det beror på kurvans radie. Detta är inte enkelt, därför bifogar jag ett utdrag ur det kapitel man hänvisar till i VGU avseende kurvradie. Ju högre hastighet, desto större radie.
 
OK, nu förstår jag. De räcken med MPS som sätts upp ska installeras på nya vägar. Givetvis har jag och SMC förutsatt att man också använder dem när man byter ut räcken.
SMC ska bevaka vad som ska satsas i ny nationell infrastrukturplan. Ska presenteras senast 31 augusti och beslutas om våren 2018. Det handlar om både nationella och regionala satsningar. Här borde satsningar på MC finnas med....
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/03/nasta-steg-mot-en-ny-nationell-infrastrukturplan/

Ok, så texten gäller bara ny och ombyggnation? Då förstår jag, jag trodde att texten gällde överallt.

Mvh,
Ingvar
 

cleaner

New member
Hur kommer det sig att man sätter upp vajerräcken på kurvor med "negativ radie" dvs. i en högerkurva sätter man upp
vajer-räcken på höger sida av vägen, får inte ihop det och inte heller där dom sätts upp på spikrak väg.
E4:an på hela sträckan mellan Stockholm och tex Luleå (ca 90 mil) finns det otaliga exempel på bägge delarna.
 

Ove 60+

Active member
Hur kommer det sig att man sätter upp vajerräcken på kurvor med "negativ radie" dvs. i en högerkurva sätter man upp
vajer-räcken på höger sida av vägen, får inte ihop det och inte heller där dom sätts upp på spikrak väg.
E4:an på hela sträckan mellan Stockholm och tex Luleå (ca 90 mil) finns det otaliga exempel på bägge delarna.

Det verkar som det inom TrV finns en tro på att vajerräckena faktiskt fungerar. Det gör dom ju faktiskt men som jag hoppas inte som TrV vill, utan som "snubbeltråd" för bilar och som styckningsmaskin för oskyddad trafikant. Jag tror alltså inte att man sätter upp räckena av elakhet utan av ren dumhet.

Visst vore det bättre om kantzonerna gjordes mjukare och att man använder ordentliga räcken där barriärer behövs. Det finns en tro på att räcken ska vara energiupptagande som begränsar urvalet. Varför? Det är bättre med passiva(=fasta) barriärer så att energin tas upp på släta ytor som t.ex vägbanan.
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
View attachment 7950
Omkring hälften av de som dödas sitter upp då de kör in i räcket, resten ligger ner. Risken att dödas och skadas allvarligt ökar om man glider in i räcket. Sitter man upp får man allvarliga skador, främst på ben. ligger man ner får man både skador på armar, ben, huvud och thorax. Kroppsdelar slits av i kollision med räckens stolpar, jag använder aldrig begreppet "strimlad". Alla fristående stolpar, på vajer och w-balkräcken, kan leda till detta. Sitter det dessutom utstickande delar på räckena eller det sticker upp stolpar med vassa kanter bakom, ökar detta risken att man fastnar först vilket ökar risken att få kroppsdelar avslitna ytterligare.
Det är bättre för en motorcyklist att krocka med en bil jämfört med ett betongräcke. Risken att dödas ökar ytterligare om motorcyklisten krockar med ett räcke med stolpar, se ovan (w-balk/vajer).

Detta är vad SMC, VTI och SVBRF kom fram till i rapporten "Definition av ett säkert räcke för motorcyklister" då vi studerade fakta från hela världen. http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2015/Slutrapport definition säkert räcke.pdf
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Men andra ord, om jag fattat rätt: räcken minskar risken för en olycka men när man väl åker omkull blir man strimlad?

Trafikverket grundar sin tes att mitträcken skulle vara bra för motorcyklister på att vi är lika ouppmärksamma och ointresserade av vår framfart som bilister är. Bilar "kommer över mittlinjen" lite hipp som happ, oftast beroende på att förarma sysslar med annat än själva körningen.

Motorcykeln är smal och lättmanövrerad, motorcyklisten vanligtvis uppmärksam och angelägen att ta sig ur situationer som andra ställer till med. Räcken blir då i praktiken mer risk än säkerhet - speciellt sidoräckena.

"Strimla" är ett för snällt ord.
Implikationen av "strimla" är något som sker ordnat och där skivor hamnar i någon slags ordning.
En mer korrekt beskrivning av människokropp mot räcke är "sprängning".
Kroppsdelar slits av från kroppen, inte sällan slits även torson i stycken. Tittar man på bilder där motorcyklister varit med om räckesolyckor är inte sällan Räddningstjänsten ute med spolbil innan trafiken kan släppas på igen, och därtill är det inte ovanligt att det krävs sökhund för att få med alla väsentliga bitar till bårhuset.

Äckligt? Ja, men det är så det är, och det är just sådant som döljer sig bakom Trafikverkets eufemismer som

Tragikverket skrev:
För motorcyklister är dagens sidoräcken inte lika effektiva som mitträcken, eftersom sidoräcken kan försämra säkerheten för motorcyklister

Bilistverket skrev:
Det innebär ingen självklar säkerhetsvinst för motorcyklister att de med sidoräcke skyddas mot farliga föremål i sidoområdet, om sidoräcket i sig också är farligt att köra in i eller falla över.

Noll vision skrev:
Räcken dimensioneras normalt för personbilar, som är vanligast i trafiken och som oftare än andra fordon kommer över i mötande körfält.




Hampe
 

Ove 60+

Active member
Det är bättre för en motorcyklist att krocka med en bil jämfört med ett betongräcke.

:confused: Tror jag inte på ett ögonblick om det handlar om en slät betongmur med slät översida men enligt beskrivningarna av olika räckestyper han betong ojämn topp. Varför? Jag har sett miltals med betong med slät sida och topp, dock inte i Sverige. Jag tror i och för sig inte att det är det minsta behagligt att slita goretex eller läder på betong, men hellre det än att bli söndersliten av stolpar och annan skit.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
View attachment 7952
:confused: Tror jag inte på ett ögonblick om det handlar om en slät betongmur med slät översida men enligt beskrivningarna av olika räckestyper han betong ojämn topp. Varför? Jag har sett miltals med betong med slät sida och topp, dock inte i Sverige. Jag tror i och för sig inte att det är det minsta behagligt att slita goretex eller läder på betong, men hellre det än att bli söndersliten av stolpar och annan skit.

C Gabler har studerat tusentals olyckor i USA i flera delstater. När han upptäckte att fler motorcyklister dödades i räckesolyckor jämfört med bilister gick han in helhjärtat för att beskriva problematiken. Det är dessa olyckor han grundar sin statistik på. Då ska vi veta att ett mitträcke i USA är placerat på en mittremsa som är 9-16 meter bred, jämfört med Sverige där mitträcket får stå 0,35 m från körbanan. I USA är det 8 meter mellan varje stolpe jämfört med 1,5-2 meter i Sverige. D v s både utformning och placering av räcke i Sverige betyder ökad skaderisk. Infogar bild från mittremsa i USA där ett vajerräcke är placerat. Gabler besökte Sverige på inbjudan av SMC vid en workshop då rapporten "Definition av ett säkert räcke för motorcyklister" presenterades.

Trafikverket jämför olyckor mellan vajerräcken och w-balkräcken i sina uttalanden, d v s de enda räckestyperna som finns i Sverige. man bortser från statistik från andra länder som visar att andra räckestyper är skonsammare att krocka med som oskyddad trafikant.
 
Top