Vad styrde valet av Sumobrottare till Adventureklassens titelmatch?

Strikemaster

New member
Äntligen nåt att läsa i MC-folket tänkte jag när jag såg rubriken på första sidan. Men ack så besviken man blev när man skulle läsa då "min" Crosstourer inte är med. Jag undrar var i kvalet till slutspelet den ramlade ur? OK den är inte lättast, billigast och inte skogsvänlig men det är väl ingen av Sumobrottarna i "Titelmatchen" heller.
 

OH-

Member
Tja, nu minns jag inte ens vilka som var med, men vissa var väl mer eller mindre givna. Några relevanta siffror i form av fjädringsväg fram/bak i mm:

BMW R1200GS: 190/200
Triumph Tiger Explorer: 190/194
Yamaha XT1200ZE: 190/190
KTM 1190 Adventure: 190/190

Honda VFR1200X: 120/130 (siffror som Honda talar mycket tyst om, kallas oftast "long travel suspension" utan siffror).

Som jag ser det så är den stora frågan vilken katt som släpade in Ducatin som var med i testen. Den borde nog jämföras med kryss-viffern i en test för hojar som hakat på biltrenden med "crossovers", fordon skapade för asfalten med lite offroad-kosmetika.

Ingen av dom nämnda hojarna hör hemma i skogen men skall jag över Alvdal Vestfjell längs gamla linbanan så vet jag vilken typ av fjädring som gör resan njutbar :wink:
 
Last edited:

Jonkko

New member
Tja, nu minns jag inte ens vilka som var med, men vissa var väl mer eller mindre givna. Några relevanta siffror i form av fjädringsväg fram/bak i mm:

BMW R1200GS: 190/200
Triumph Tiger Explorer: 190/194
Yamaha XT1200ZE: 190/190
KTM 1190 Adventure: 190/190

Honda VFR1200X: 120/130 (siffror som Honda talar mycket tyst om, kallas oftast "long travel suspension" utan siffror).

Som jag ser det så är den stora frågan vilken katt som släpade in Ducatin som var med i testen. Den borde nog jämföras med kryss-viffern i en test för hojar som hakat på biltrenden med "crossovers", fordon skapade för asfalten med lite offroad-kosmetika.

Ingen av dom nämnda hojarna hör hemma i skogen men skall jag över Alvdal Vestfjell längs gamla linbanan så vet jag vilken typ av fjädring som gör resan njutbar :wink:


Vet inte vilken linbana du pratar om,men egen hoj KTM 640 Adventure har fjädringen 300/280,antar att jag njuter lite längre :wink:
Nu är det ju ingen sumo,men i alla fall :victorious:
 

OH-

Member
Vet inte vilken linbana du pratar om,men egen hoj KTM 640 Adventure har fjädringen 300/280,antar att jag njuter lite längre :wink:
Nu är det ju ingen sumo,men i alla fall :victorious:

Googla lite på Alvdal, Folldal och taubane så klarnar det, egentligen är det bara en liten bit öster om högsta punkten som brukar vara lite "grov". Senast jag var där var det på en Yamaha WR450F, bekväm fjädring på en hoj som klarar skogen men som inte med bästa vilja kan påstås passa på långtouring.

Det här med vilka hojar som hör hemma i samma kategori / test / användningsområde är självklart väldigt knepigt. På ett sätt gillar jag den omvända metoden: Definiera ett användningsområde (som t ex touring med tyngdpunkten på grusvägar), testa ett lite bredare urval hojar så att läsaren får lite inblick i hur olika kompromisser yttrar sig. Visst kan det vara roligt att få veta vilken allvägstungviktare testarna anser är bäst men det kanske vore ännu bättre att få lite åsikter om man tvekar mellan encylindrig smidighet, atletisk tvåcylindrig, kvartstonnare eller nån lätt touringhoj utan grusattribut.

View attachment 6581
Ibland är vägen äventyret,
ibland är det hojen :tummenupp
 

gundj

New member
MC-Folket skulle alltså ha tagit med dom då bagger-pråmarna ut i spåret ihop med dom mer skogsinriktade och så tvärt om, raggat utanför krogen med en KTM.
Se där, ett MC-test som inte görs av de andra tidningarna.
 

Hampe

Skriver massor!
View attachment 6581
Ibland är vägen äventyret,
ibland är det hojen :tummenupp

Jag blir glad av den bilden. Inte elakt hånskrattande, utan varmihjärtat-glad.
En söt liten SP 400 - en hoj många inte ens vet om att den ens har funnits.
En go gubbe som kör den, och som inte låter sig hindras varken av att kubiken i motorn inte mäter sig mot dagens ballhojar, eller att kubiken i tanken inte riktigt svarar upp mot dagens rundor. Han kör ändå; hänger med de flesta, hänger av en del andra - men gör inget väsen av sig. Äkta hojglädje för en liten peng!

...och skulle andra, underliga och oväntade fel uppstå så fixar man dom och kör vidare. No worries!
Jag kan avslöja att sifferkombinationen i regnumret på hojen är "666".

Om fler hade samma avslappade och prestigelösa inställning till motorcykelkörandet så tror jag att vi hade haft ytterligare lite roligare.



MC-Folket skulle alltså ha tagit med dom då bagger-pråmarna ut i spåret ihop med dom mer skogsinriktade och så tvärt om, raggat utanför krogen med en KTM.
Se där, ett MC-test som inte görs av de andra tidningarna.

Precis! Lite utanförboxen-tänk.
Hela "adventuresegmentet" är så sönderhajpat och skulle behöva sig en daglig taskspark för att veta sin plats och skärpa till sig lite.
Jag bjussar gärna på en:

adventure.jpg



Det handlar inte om vad man kör!



Hampe
 
Last edited:

LC4ever

New member
Vad är en Adventure-hoj?
För mig skall den klara av grova grusvägar och skogsstigar till Autobahn och alpvägar.
Jag tycker att det är fel att man blandar in touring-hojar av typen Multistrada och Crosstourer i dessa tester.
Varför inte då även ta med Triumph Tiger, Kawasaki Verys och KTM SMT?
Personligen kör jag KTM 990 Adventure, och den är på gränsen till för tung. Skulle inte kunna tänka mig ytterligare 50kg.
 

svenb

Member
Äventyrshoj. är inte det något i plus 200 kg klassen som kan utrustas med mycket frästa aluminiumkomponenter? Åtminstone enligt tillverkare och tillbehörsföretagen. Men, jag håller fullständigt med Hampe i hans definition.
Det vore roligt att se samma test, med samma hojar möta ex en 400 eller beggad 640 i jämförelse. Mest kul per krona?
 

Jonkko

New member
Hojen som passar mej bäst så länge man håller sig till en,är utan tvekan 640 Adventure!
Lyser på få ställen men klarar alla ställen galant.
500 kilometer på en tank,fjädringsväg 300/280,tillräckligt stor/stark för 2 personer + packning på längre utlandsresa,max hastighet låg,men kommer upp i den på alla underlag,BÅDE kick och knapp start,tillräckligt lätt i jobbiga sumphål,tillräckligt tung för motorväg,slät sadel för rövglidande för ändrad körställning under långa dygn då debörjar bli lite tungt att köra stående i över 110 km/h med min längd mot framkåpan,nästan hela hojen plockas isär/ihop med 8mm nyckel,olja/filterbyte 5000 kilometer men drar bara 2 liter så det kan man släpa på om man vill,listan fortsätter ... :eek:

+ Ganska långt befriad från Tyska bibeln som börjar på T :tummenupp
 

svenb

Member
Jonkko, tämligen svårt att inte hålla med dig på alla punkter, även på +
Tyvärr verkar detta segment av nya hojat vara stendött hos tillverkarna. Vi får hålla i våra 640 och visa dem kärlek och omsorg, ty de kommer att skänka oss glädje i surhål och på autobahn.
 

Sälen

New member
Nu vet jag att stora hojar är imponerande av någon anledning, jag har visserligen aldrig gett mig ut på ett "äventyr" med en stor hoj, men jag har kört en del offroad, och enligt min erfarenhet är låg vikt mycket viktigare än mycket effekt när det gäller att ta sig fram på dåligt underlag.
Borde inte då "lillebröderna" Triumph Tiger800XC och BMW 800GS Adventure vara bland äventyrshojarnas toppklass? De har tillräckligt med effekt och vikt för att fungera bra på vägen när det vankas touring och borde klara att hålla tempo med 1200-kubikarna. De har båda längre fjädringsväg än någon av "Sumobrottarna", det i kombination med den lägre vikten borde göra dom till bättre offroadmaskiner.
Dessutom kan du lägga de 40 000 kronor du sparar jämfört med att köpa storebröderna på packväskor i alluminium och allt annat som verkar behövas för den äkta adventurekänslan.
 

zappa

New member
Oj vad intressant det är när grusbusare definiera det stora äventyret med att ta en sporthoj ut på grusvägar, visst fasiken är det ett äventyr men själv tycker jag det är ett lika stort äventyr att ta en obekväm grushoj och som Jonko åka långt med den eller varför inte en 950 Super Enduro och dra inte bara 1 utan 2 IBA körningar.

Eller för den delen ta en sporthoj och köra till Nordpolen eller hur långt han nu kom.

För en renodlad bilåkare så är det ju ett äventyr att åka hoj till korvkiosken (vilket knappast kan sägas tvärtom).

Så vad är ett äventyr och när blir det inte ett äventyr, är det beroende på vilket verktyg vi använder eller för att man använder fel verktyg till rätt sak (eller ska det vara rätt verktyg för fel sak???). Är det ett äventyr att laga en Volvo V70 med spett och slägga eller ett ävntyr att laga en Volvo 140 med diagnosverktyg???

Så nästa test MC folket gör borde ju vara fel hoj till rätt sak och se vem som passar bäst där. :)

Dubbel hopp med en guldvinge?
Le Mans med en 2-takts 250 enduro (måste ju ha lyse)?
Grusbus med en långgafflad stelben?
Icebutt med en R1:a i Lappland?

Vilken av hojarna klara uppgiften bäst med tanke på utgångsläget.

:very_drunk:
 
Top