Vägverket vill ha 16år & KK för moppe!

HonkyTonkMan

New member
Som rubriken säjer, vill Vägverket höja både utbildningskrav och ålder för att få köra moped. Min fundering är vem som då kommer att ta moppekort. Vem vill nöja sej med 3hk och 45km/h när man kan få 15hk och 110km/h?

Naturligtvis kommer denna "reform" att döda moppemarknaden.:eek:

Vad kommer härnäst? Körkort för trampcykel? Att cykla är nästan lika farligt som att köra sportmotorcykel, och en stor del handlar om cyklisternas eget beteende. Kanske nån sorts trafikantbevis för att få gå till fots ute på stan? Fotgängare lever också farligt!
 
Last edited:

Mathias

Active member
Jag är för en obligatorisk trafikutbildning, dock i skolan i åk 8 och skylt bak på alla mopeder.
det enda som behöver kosta i trafikutbildningen är utskrift av "moped"-körkort som då oxå är ett id-kort.

Tänk vad många som skulle ha leg på sig.
 

Nea

New member
Jag är för en obligatorisk trafikutbildning, dock i skolan i åk 8 och skylt bak på alla mopeder.
det enda som behöver kosta i trafikutbildningen är utskrift av "moped"-körkort som då oxå är ett id-kort.

Tänk vad många som skulle ha leg på sig.

Jag kan bara hålla med dig. Vi har sagt länge att nåt måste göras, där vi bor så kör dom mopeder utan att överhuvudtaget tänka på trafikregler.

Vi har 50 i byn och utanför oss så kör dom dagligen i 70-80 dom bryr sig inte om där finns gångtrafikanter eller annat. Dom kör i foppa toffler och shorts/linne inga skyddskläder alls. Ibland inte ens hjälm.

Ska det behöva hända ännu fler olyckor innan vi reagerar????

Jag har själv varit med om en mc olycka, men jag hade full skyddsutrustning på mig körde av vägen i 50 km i timmen och fick stora skador, vad händer om dom kör och trillar.....vill inte ens tänka tanken.

Nej fram med en riktig utbildning i hela årskurs 8 så dom är väl förberedda.

MVH Nea:)
 

mc-ist

New member
klubbarna

Lägg utbildningen hos mc-klubbarna gärna i sammarbete med skola/kommun.
Moppedisterna får en gedigen utbildning, som kan sträcka sig hur långt som helst, med tanke på vilka kunskaper det fins innom klubben,samtidigt får klubben en enorm medlemspåfyllning som kanske är välbehövlig hos många klubbar. (med tanke på genomsnittsåldern i klubben).:cool:
 

morsan

New member
Jag håller med om att de ska ha trafikutbildning i skolan! Varför inte låta dem läsa in teorin? Även om de inte ska ta körkort bör trafiken blir säkrare om alla har ett hum om vilka regler som gäller.
 

Mathias

Active member
Lägg utbildningen hos mc-klubbarna gärna i sammarbete med skola/kommun.
Moppedisterna får en gedigen utbildning, som kan sträcka sig hur långt som helst, med tanke på vilka kunskaper det fins innom klubben,samtidigt får klubben en enorm medlemspåfyllning som kanske är välbehövlig hos många klubbar. (med tanke på genomsnittsåldern i klubben).:cool:
Ideén är god men har brister.
Man kan inte tillgodoräkna den som "eu-moppe utbildning" pga att personen troligen inte är godkänd av vägverket, vilket skulle gå att lösa med en snabb- utbildning hos dem.
Sen vet jag inte hur många klubbar som vill ha in 15 åriga mopedister i klubben.
Fördelen för klubbens del är att de blir kända för de som går vidare till mc-kort.
 

A_C_E

Moderator
Moppe utbildning

Tyvärr får jag hålla med de flesta :(
Dagens mopedutbildning är inte vad
lagstiftaren tänkt att den skulle vara.

Utan den fungerar mer som en sorts extra inkomstkälla för vissa handlare
de som får sitt moppekort via någon "bilskola", har en bättre utbildning.
Ja jag har erfarenhet inom familjen grabben fick sitt med moppeköpet,
:(-en teorikväll med en skrivning två dagar senare
-gasade omkring bland koner en lördag förmiddag
-med en automatväxlad skoter !!!
:( -lärare moppeförsäljarens son

Dottern som övertog grabbens moppe fick sitt via en körskola
fick hem materiale med övnings uppgifter och läsanvisningar
:)-4 träffar där läraren ( en riktig MC lärare).
-de hade självklar manöverprov
-sen ut på stan och köra
:) examinatorn var en av de andra lärarna på bilskolan :)
De går nog back, med de kommer få många av sina elever tillbaka när de ska ta kort till bil:)

Så en början hade varit att höja kraven på examinatorerna något
krav på att köra i trafik...vilket inte är fallet idag
kanske att man inte får examinera sina egna elever
examinatorn skall vara frikopplad från utbildaren.

Och idén med MC-klubbarna är nog inte så dumt
en extra inkomst för några individer/MC-klubbarna,
och vara examinator.

Det skulle vara genomförbart redan idag att ansöka om
för en klubb att få examinations rätt för moppekort.

:eek:
Men glöm inte alla föräldrar och moppehandlare som hjälper till
att TRIMMA.
har de förstått moppens egenskaper vid en panikinbromsning i 70 el 90
den är inte byggd för det
:eek:


A_C_E
 
Last edited:

Esquire

New member
-sen ut på stan och köra
Körde hon i trafik under utbildningen? Det finns det nämligen inget stöd för i de föreskrifter som finns i dagsläget för mopedutbildning. Som det är idag så får bara den som lägst har förarbevis för moped klass I köra en moped klass I ute i trafiken. När man går utbildningen så har man inget förarbevis eller körkort och får därför inte vara ute i trafik på mopeden, utan all övningskörning ska ske på inhägnat område.

Där finns en av bristerna i dagens mopedutbildning. Att eleven under utbildningstiden inte får någon praktisk erfarenhet av att framföra mopeden i trafik.

Jag har också hört talas om en del skräckexempel när det gäller vissa mopedhandlares utbildning, och där kan man fråga sig om utbildningen verkligen bedrivs på ett lagligt sätt. Det kan och ska Vägverket kontrollera.

Men jag har även hört talas om trafikskolor som kanske bedriver en något tvivelaktig utbildning. Likaså har jag hört talas om trafikskolor och andra utbildare (studieförbund, handlare etc) som utfärdar utbildningsintyg som eleven ska få köra på tills förarbeviset har kommit (vilket man inte får, alltid lägst förarbevis är det som gäller, inga intyg).

Det är även rent av skrämmande när man ser utbildare som under den praktiska delen av utbildningen låter eleverna köra omkring enbart med hjälm som enda vettiga skyddsutrustning. Mina elever tvingar jag alltid på full skyddsutrustning för mc (hjälm, handskar, stövlar, byxor och jacka med ryggskydd), jag vill inte vara ansvarig för 15åriga vildskinn som inte är ordentligt skyddade. Att tro att eleverna skulle välja något liknande när de själva är ute i trafiken sedan är jag inte naiv nog att göra, så min rekommendation till dem brukar vara: alltid hjälm, helst ryggskydd och handskar också, och heltäckande kläder är att föredra framför shorts, flipflops och linne.

Ett körkort för moped tycker jag skulle vara bra. Gärna med uppkörning och teoriprov på Vägverket (fast det faller på att Vägverket skulle vara tvungna att rekrytera en massa ny personal). Men att höja åldern till 16år tycker jag inte skulle vara bra på en enda fläck.

Dessutom skulle det vara bra med registreringsskyltar på ALLA mopeder och att det krävdes förarbevis/körkort oavsett vilken klass det är på mopeden. Gärna även kontrollbesiktning någon gång ibland. Dels för att kontrollera så att mopeden inte är trimmad, men även för att se så att bromsar och liknande är i ett trafiksäkert skick.

Sedan skulle jag också vilja se att moped klass I fick köra på cykelbanor. Men då med en hastighetsbegränsning på 30kmh på cykelbanor (som gäller för alla: mopedister, cyklister, inlinesåkare, etc).


/Emil, mopedutbildare genom trafikskola.



P.S. Jag kör även moped själv ute i trafiken ibland bara för att ha lite känsla för mopedkörningen. Det jag då har upptäckt är att bilister oftare än om jag hade kommit med motorcykel chansar på att svänga ut mitt framför mig så jag blivit tvungen att göra en hård inbromsning (och i vissa fall har jag varit tvungen att göra en undanmanöver också) för att undvika en kollision. Detta vid så väl korsningar med högerregel som vid utfarter och väjningsplikter. D.S.
 

Nea

New member
Moppe

Körde hon i trafik under utbildningen? Det finns det nämligen inget stöd för i de föreskrifter som finns i dagsläget för mopedutbildning. Som det är idag så får bara den som lägst har förarbevis för moped klass I köra en moped klass I ute i trafiken. När man går utbildningen så har man inget förarbevis eller körkort och får därför inte vara ute i trafik på mopeden, utan all övningskörning ska ske på inhägnat område.

Där finns en av bristerna i dagens mopedutbildning. Att eleven under utbildningstiden inte får någon praktisk erfarenhet av att framföra mopeden i trafik.

Jag har också hört talas om en del skräckexempel när det gäller vissa mopedhandlares utbildning, och där kan man fråga sig om utbildningen verkligen bedrivs på ett lagligt sätt. Det kan och ska Vägverket kontrollera.

Men jag har även hört talas om trafikskolor som kanske bedriver en något tvivelaktig utbildning. Likaså har jag hört talas om trafikskolor och andra utbildare (studieförbund, handlare etc) som utfärdar utbildningsintyg som eleven ska få köra på tills förarbeviset har kommit (vilket man inte får, alltid lägst förarbevis är det som gäller, inga intyg).

Det är även rent av skrämmande när man ser utbildare som under den praktiska delen av utbildningen låter eleverna köra omkring enbart med hjälm som enda vettiga skyddsutrustning. Mina elever tvingar jag alltid på full skyddsutrustning för mc (hjälm, handskar, stövlar, byxor och jacka med ryggskydd), jag vill inte vara ansvarig för 15åriga vildskinn som inte är ordentligt skyddade. Att tro att eleverna skulle välja något liknande när de själva är ute i trafiken sedan är jag inte naiv nog att göra, så min rekommendation till dem brukar vara: alltid hjälm, helst ryggskydd och handskar också, och heltäckande kläder är att föredra framför shorts, flipflops och linne.

Ett körkort för moped tycker jag skulle vara bra. Gärna med uppkörning och teoriprov på Vägverket (fast det faller på att Vägverket skulle vara tvungna att rekrytera en massa ny personal). Men att höja åldern till 16år tycker jag inte skulle vara bra på en enda fläck.

Dessutom skulle det vara bra med registreringsskyltar på ALLA mopeder och att det krävdes förarbevis/körkort oavsett vilken klass det är på mopeden. Gärna även kontrollbesiktning någon gång ibland. Dels för att kontrollera så att mopeden inte är trimmad, men även för att se så att bromsar och liknande är i ett trafiksäkert skick.

Sedan skulle jag också vilja se att moped klass I fick köra på cykelbanor. Men då med en hastighetsbegränsning på 30kmh på cykelbanor (som gäller för alla: mopedister, cyklister, inlinesåkare, etc).


/Emil, mopedutbildare genom trafikskola.



P.S. Jag kör även moped själv ute i trafiken ibland bara för att ha lite känsla för mopedkörningen. Det jag då har upptäckt är att bilister oftare än om jag hade kommit med motorcykel chansar på att svänga ut mitt framför mig så jag blivit tvungen att göra en hård inbromsning (och i vissa fall har jag varit tvungen att göra en undanmanöver också) för att undvika en kollision. Detta vid så väl korsningar med högerregel som vid utfarter och väjningsplikter. D.S.

Jag håller med i allt du skriver, verkar som om du funderat precis som jag på det ett tag. Vår son ska ha moppe nästa år och jag sa till honom att köpa kevlar jeans och jacka, fick till svar

-men mamma då blir jag den enda som har sånt att köra i. Tänk om fler föräldrar kollar på sina barn ser dom som levande ting som kan förolyckas precis när som helst, klä dom i vettiga kläder och framför allt stoppar trimmningen.

Jag skulle vilja att polisen står mer, i alla fall i vår by för den har blivit laglös ibland moppedisterna börjar bli trött på det.:(
 

hakan

New member
Det här med moppar, egentligen hur många kör moppe UTAN att trimma?

Har man trimmat är moppen ett fordon som inte har försäkring eller nåt i den stilen, olovlig körning och förmodligen nån mer rubricering om/när man åker dit (eftersom det egentligen är ett oreggat fordon).

Den dag jag har barn som är i moppeålder kommer jag inte köpa en moppe till dom, förutsatt att reglerna är ungefär samma som idag då förstås.

OM reglerna är liknande så kommer jag hellre köpa en 125:a som är besiktad och försäkrad.
Straffet är lägre för olovlig körning på en 125:a gentemot en trimmad moppe.
Man behöver inte trimma en 125:a, den är gjord för högre hastigheter och därmed är ju faktiskt bromsarna dimensionerade för det också (resten av hojen också såklart).

Skrota moppen, låt ungarna köra 125 från 15 år istället.
Började själv köra moppe vid 8:a års ålder, ungefär då var väl 50cc orginal helt OK, vid 10 byttes den mot en 80cc Suzuki cross som vid 12år byttes mot en 125:a,

Uppväxt LÅNGT ute på vischan och det enda sättet att egentligen ta sig till sina kompisar var att åka moppe/cross.

Helt klart olagligt, crossen borde ha varit en inreggad sak istället så nån sorts försäkring funnits.
Men så är det på landet, det va inte värst många som hade försäkringar på sina moppar heller så i praktiken spelar det ju liten roll.
Men ha sin Yamaha FZ1 göra 80-100km/h var det många som hade....

//håkan
 

Salle

New member
Klassiskt, när man blir äldre så ska man förbjuda sådant som man själv pysslade med. Själv körde jag moppe, cyklade utan hjälm, drack sprit, provade snusa, kysste flickor på rad, lyssnade på hög musik etc. Självklart ska mina barn skyddas ifrån sådant ofog - gärna genom lagstiftning så att det blir någon annans ansvar :p

Hur är det man säger? "När Fan blir gammal så blir han religiös"?

Edit: Ju äldre jag blir, desto mer förstår jag mina föräldrar :)
 
Last edited:

Marie

Banned
Det här med moppar, egentligen hur många kör moppe UTAN att trimma?

Hrrrrm.....
Antagligen är jag väl helkoko, men det första jag gjorde på min 15-årsdag, då jag fått en beg. moppe av farsan, var att jag ledde den till polisstationen och bad en av konstaplarna att kolla så att den inte var trimmad......
 

jan-olovj

New member
Jag blir lite förvånad när det verkar som det är ok att barnen kör trimmat.
Vi som är vuxna måste åtminstone försöka att hålla igen för var får de för signaler om vi axepterar olagligheter. Vi lever i en rättstat och måste lära våra barn vad som är rätt eller fel. Jag vet att vi inte behandlas lika inför lagen med det måste vara allas vår mening att lagar skall följas. Det kommer att gå utför med hela vårt sammhälle om det inte råder ordning och reda med det mesta vi tar oss för.
Jan-Olov
 

M1800

New member
Hrrrrm.....
Antagligen är jag väl helkoko, men det första jag gjorde på min 15-årsdag, då jag fått en beg. moppe av farsan, var att jag ledde den till polisstationen och bad en av konstaplarna att kolla så att den inte var trimmad......

hadde inte trott annat om dig, du är gud's bästa barn marie... du har säkert aldrig gjort något olagligt...
 
Last edited:

M1800

New member
Hur många av ni som gnäller om trimmade moppar här inne har inte själv haft en moppe som va trimmad... det värkar som om när man blir äldre glömmer man hur man sj va när man va ung... alla körde säker efter trafick regler o trimmade aldrig sinna moppar venta alltid på att det blev grön gubbe när man gick över fottövergångs ställen O.S.V
 

Marie

Banned
hadde inte trott annat om dig, du är gud's bästa barn marie... du har säkert aldrig gjort något olagligt...

Dä va då, dä.....

Numera går det inte många timmar mellan synderna..... De där runda skyltarna med vägverkets fromma önskemål om hastighet hinner jag sällan läsa.... Lite glesare mellan tillfällena blir det ju här nere, för myndigheterna här har en mera realistisk syn på vad som är lämplig fart. Här finns det åtskilliga vägar där man ofelbart kör rakt in i evigheten, om man håller det som är föreskrivet som maxhastighet, och så skall det vara.

Nej skall man hålla glorian blank så går det bra med Häxan kopparputs också...:p :D
 

M1800

New member
Dä va då, dä.....

Numera går det inte många timmar mellan synderna..... De där runda skyltarna med vägverkets fromma önskemål om hastighet hinner jag sällan läsa.... Lite glesare mellan tillfällena blir det ju här nere, för myndigheterna här har en mera realistisk syn på vad som är lämplig fart. Här finns det åtskilliga vägar där man ofelbart kör rakt in i evigheten, om man håller det som är föreskrivet som maxhastighet, och så skall det vara.

Nej skall man hålla glorian blank så går det bra med Häxan kopparputs också...:p :D

tänkte väl det... dom kostiga skyltarna med små sifror på ser väl utt som ett jäv...... långt staket när du kommer dundrande;)

ps o akta så glorien inte kassar ner om Rrruumpan på dig o fassnar:D Muahahaha

sorry om ni inte kan läsa det jag skriver men det är nog beträ än att jag börjar att skriva danska ist


M1800 Dansken:D
 

Nea

New member
Ämnet...hmm

Hur många av ni som gnäller om trimmade moppar här inne har inte själv haft en moppe som va trimmad... det värkar som om när man blir äldre glömmer man hur man sj va när man va ung... alla körde säker efter trafick regler o trimmade aldrig sinna moppar venta alltid på att det blev grön gubbe när man gick över fottövergångs ställen O.S.V

Tycker att vi har kommit lite på fel håll i ämnet. Jag har aldrig kört trimmad moppe och debatten kom upp för att det har hänt så många olyckor ute i trafiken med just mopeder. Jag vill inte se min grabb förolyckas så trimma det kan han glömma.

Jag är inte gammal och jag lyssnar fortf på hög musik, kör för fort ibland tom. :D

Nu va det så här att vi pratade om att dom ska få en ordentlig utbildning istället för den som är idag, för att lära sig trafikregler som en del inte kan eller bara struntar i.

Jag hoppas att det blir moppekort/läsning i skolan i 8:an

Ha en nice helg i regnet;)
Nea
 

HonkyTonkMan

New member
För att återföra debatten till det spår jag tänkte mej när jag startade tråden: Vilket försvinner, moped av EU-klass 1 eller lätt mc?

Jag tror ju, med tanke på den säkerhets- och trygghetsfascism som råder i Konungariket Sverige att det blir lättviktarna som försvinner, genom dekret från Överheten.
 

Salle

New member
Hur många av ni som gnäller om trimmade moppar här inne har inte själv haft en moppe som va trimmad... det värkar som om när man blir äldre glömmer man hur man sj va när man va ung... alla körde säker efter trafick regler o trimmade aldrig sinna moppar venta alltid på att det blev grön gubbe när man gick över fottövergångs ställen O.S.V
Jag trimmade inte, tyckte moppe var så tråkigt att jag sålde den efter en månad och köpte en 12-växlad race-cykel. Trampa var roligare. Året efter fick jag dock prova motorcykel och blev såld på det. 30 var alltså inte kul, men 130 var det. Dock fick jag bra utbildning för det senare.
 
Top