"Utrotningshotad" på allvar?

Oldbiker

New member
Även om dottern övningskör på en 125:a så ska ni nog överväga om hon inte ska sikta på att ta ett A2 kort. Annars får hon ta sitt körkort tre gånger innan hon får köra en tung hoj. Annars finns det gott om hojar som är under 35 kw, som är det nya kravet och då har hon en hoj hon kan använda i många år tills det är dags för fullstort kort.
Min dotter valde bort lättviktaren och satsade direkt på mellanklass, ett val som med facit i handen visade sig vara rätt.

Chopperbyggarn

New member
Ska bli intressant att se hur det stegvisa inträdet till tung mc som trafiksäkerhets experter talar sig varma för kommer att fungera i praktiken. Dom flesta hoppar nog över steg 1. Säkerligen många som hoppar över även steg 2.

Om det inte krävdes ny uppkörning för varje steg så skulle detta nog kunna fungera rikigt bra!

Att börja övningsköra vid 15 år och 9 månader på 125:a för att sen övergå till övningskörning till A2 vid 17 år och 6 månader och sen köra upp för A2 vid 18 år fyllda kan nog vara ett lite mer realistiskt sätt att att gå till tung mc via "stegvis inträde" för dom som har någon att övningsköra med.

Anders.J

Bansaie

New member
Även om dottern övningskör på en 125:a så ska ni nog överväga om hon inte ska sikta på att ta ett A2 kort. Annars får hon ta sitt körkort tre gånger innan hon får köra en tung hoj. Annars finns det gott om hojar som är under 35 kw, som är det nya kravet och då har hon en hoj hon kan använda i många år tills det är dags för fullstort kort.
Min dotter valde bort lättviktaren och satsade direkt på mellanklass, ett val som med facit i handen visade sig vara rätt.
Jo om du läste något av mina lite tidigare inlägg så skrev jag just det. Jag citerar mig själv

Som nämnt ovan så är min dotter lite intresserad av att köra hoj och tänker kanske i så fall att ta A2 samtidigt med B-kortet. Problemet är ju att man inte får övningsköra en A2-hoj förrän man är 17 år och 6 månader.
....
Därav diskussionen om 125:a för att få börja övningsköra hoj samtidigt med bil vid 16 år.