jag vill ändå inte vara så uppgiven när det handlar om att vi blir färre och färre som åker hoj. Jag jobbar som fan för att få fler att upptäcka den fantastiska känslan av att dra iväg på en motorcykel. Det börjar ge resultat, fler och fler i min omgivning börjar bli nyfikna, några har skrivit in sig på trafikskola, några har köpt hoj och några har både tagit körkort och köpt hoj.
Jag tror att vi som håller på med detta har en jätteuppgift i att vara ambassadörer för intresset. Berätta, visa och bjuda på provtur är den vägen vi måste gå.
Innan jag började åka hoj hade jag ungefär samma uppfattning som de flesta andra, att det kanska var lite speciellt, men samtidigt kanske lite farligt. Men i dag är jag jätteintresserad och engagerad, jag vill bara missionera om att åka hoj.
Det är precis där vi ska börja jobba, väcka intresse hos de som är nyfikna, hjälpa till med råd och dåd, ställa upp och övningsköra med nya hojåkare. Kanske hjälpa till med kläder och eventuellt låna ut en hoj. Visst det kommer att kosta en slant, men det ger samtidigt så mycket tillbaka.
Under hösten var jag ut och åkte med en tjej och hon har aldrig åkt på en hoj tidigare, saknar körkort både för bil och mc. Men för henne blev denna tur en kick i livit och flera gånger har hon frågat om vi inte kan åka fler gånger och dessutom ställt tusen frågor om vägen till att ha en egen hoj, både hojval och körkort har varit frågor som vi avhandlat. För mig känns detta oerhört bra och jag är övertygad om att andra skull kunna få samma upplevelser, om vi bara låter nya människor komma in i vår lite speciella värld.
Så ut och snacka hoj, bjud grannen på en tur och han eller hon är snart fast i träsket!