"Utrotningshotad" på allvar?

Maria Nordqvist

Super Moderator
Billigare att köra och äga MC jämfört med moped. Lägre bränsleförbrukning. Mycket högre säkerhet eftersom MC-förare alltid kör med heltäckande klädsel, något mopedisterna sällan gör. Maxfart: 100 km/h. MIndre risk för prejning av andra fordon eftersom hon kan hålla högre hastighet på gator och vägar. Hon kan hänga med farsan på Knix-kurser.
 

Bansaie

New member
Tack för tipsen men jag kan tyvärr inte ställa "problemet" mot moped då moped aldrig varit aktuellt. Grabbens moped står kvar i garaget men den har dottern aldrig varit intresserad av.
Blir nog tyvärr ingen lätt MC för henne, men kanske kan bli A-begränsad vid 18 om hon fortfarande är intresserad. Kan ju i.a.f. hoppas :)
 

Sara75

New member
Politiskt korrekt eller ej så så kan det vara. Själv kan jag säga att min 15åriga dotter är intresserad av att ta MC-kort men frugan stretar emot p.g.a. den ökade risken för skada. Så om nån har tips om hur jag och dottern ska kunna övertala frugan så fram med det bara :p

Måste hon vara med på det? Dottern och du får väl ha lite anarki där hemma. ;)
Övertala henne med att det är bättre att hon börjar på en lätt mc som inte går lika fort, än att vi 18 ha en begränsad. Den lär hon ändå skaffa vid 18, men då har hon hunnit vänja sig samt att hon inte har så mycket att säga till om längre :D
 

Oldbiker

New member
Jag är övertygad om att din dotter kommer att göra som hon vill. Att sedan hustrun inte vill samma sak hör inte till ovanligheterna. Eftersom jag är, eller var, i samma situation så gäller det att stödja dottern och försöka förklara för hustrun att du kommer att vara med och göra vad du kan för att hon ska bli en så duktig och säker motorcyklist som det bara går. Det handlar om att förstå att om hon vill köra motorcykel så kan varken du eller hustrun hindra det, hon kommer att köra hoj i alla fall. Så det gäller för dig att förklara detta, men som sagt det är ett pedagogiskt problem och den som inte åker kommer aldrig att förstå tjusningen. Har en kompis som åkte bakpå med mig för något år sedan, i dag är han helbiten och kör långa resor själv på hojen. Ett otal gånger har han sagt att det var jag som lurade honom, men han är glad att han blev lurad.
 
Politiskt korrekt eller ej så så kan det vara. Själv kan jag säga att min 15åriga dotter är intresserad av att ta MC-kort men frugan stretar emot p.g.a. den ökade risken för skada. Så om nån har tips om hur jag och dottern ska kunna övertala frugan så fram med det bara :p

Argument i hushållet.

1. Det är bra med ett ”far och dotter” projekt då far kommer närmare sin dotter. Annars är det ju ofta mor och dotter som står varandra närma.

2. Dottern får något annat att tänka på i en minst sagt känslig ålder 15 – 19 år. Då kan det uppstå mycket värre farligheter som man som förälder vill att dottern undviker. Det kan ske genom att ha en del av fokus på MC projektet. Sedan kan även MC projektet behöva ekonomiskt prioriteras till nackdel för andra mindre bra aktiviteter typ, musikfestivaler, nätter på staden o.s.v.

3. Risken kan jämföras med ridning som ofta är ett intresse i nämnd ålder. Är hon inte hästintresserad så är det inget argument. Annars är ridning ganska skadeintensivt och även kostsamt.

Själv har jag en 22 års hästintresserad/festivalintresserad dotter, samt tonårs son. Dock har ingen av dem intresserat sig för MC mer än när de varit ute och åkt med far någon gång då och då under åren.

Observera att jag INTE påstår att din dotter vill vara ute och riskexponera sig, jag bara utgår från hur jag själv tänker.:)

/Peter
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Politiskt korrekt eller ej så så kan det vara. Själv kan jag säga att min 15åriga dotter är intresserad av att ta MC-kort men frugan stretar emot p.g.a. den ökade risken för skada. Så om nån har tips om hur jag och dottern ska kunna övertala frugan så fram med det bara :p

Ta reda på vad för hoj o klädsel din dotter gillar... o sen i all hemlighet köper du en sådan hoj försäkrar den + samt köper klädsel och parralellt går du in på transportstyrelsens hemsida och med din dotters personnummer beställer du körkortstillstånd för henne samt handledartillstånd för att få övningsköra med henne. Lätt som en plätt!!

Om inte din fru är mycket dominant så kommer hon snart att svälja sin stolthet och kanske till och med bli glad av att ser hur far o dotter tränar tillsammans och kommer varandra närmare!!

Om din fru är av den svartsjuka sorten så gör du samma sak för henne samtidigt!!:tummenupp

Anders.J
 
Last edited:

Bansaie

New member
Om din fru är av den svartsjuka sorten så gör du samma sak för henne samtidigt!!:tummenupp

Anders.J
Njae hon är inte den svartsjuka sorten, och dessutom så har hon faktiskt provat på men insåg att det krävde för mycket tid och engagemang för nått hon inte var jätteintresserad av. Fanns annat hon ville satsa sin tid på.

Nåja jag börjar med lite diskret bearbetning redan nu så kanske vi (jag och dottern) i.a.f. får till det när är dags även för bil kortet. Dottern tyckte i.a.f. att en Suzuki GS500F (blå eller svart) var snygg och den verkar hamnar i mellanklassen utan strypning med de nya reglerna. ER-6f skulle nog också kunna falla i smaken men den lär i så fall behöva strypas.
 

Chopperbyggarn

New member
Njae hon är inte den svartsjuka sorten, och dessutom så har hon faktiskt provat på men insåg att det krävde för mycket tid och engagemang för nått hon inte var jätteintresserad av. Fanns annat hon ville satsa sin tid på.
QUOTE]

Påminner delvis om min fru (ja, hon har gett klartecken att skriva detta).

Hon som är född och uppvuxen i Mexico City ville i 15 års åldern börja köra motorcykel...inte någon liten mopedliknande hoj utan en stor motorcykel!
Hennes far sa bestämt nej men det är inte klart om det hade att göra med hans snålhet, "kvinnor ska inte köra motorcykel", eller riskerna det innebär...så småningom blev det egen bil och på nöjesfronten havsdykning + massor av års studier och kurser för karriären och tankarna på motorcykel bleknade bort.

Vi träffades första gången på ett barndop här i sverige som vi båda var bjudna till i samband med att hon och två lärar kollegor genomförde en Europa resa...jag som åkte hoj till barndopet bjöd henne på en åktur bak på hojen när dopet var över.

Så småningom blev vi ett par och hon flyttade till sverige och fick börja om igen från absolut noll..ta svenskt B-kort, nytt språk, lågstatus arbete parralellt med studier som fortfarande pågår för att få tillbaks sin gamla yrkesstatus.

Hon pratade fortfarande om att hon var ville lära sig att köra en stor tvåhjulig mc men studierna + arbetet här tog all tid.
Så jag tog helt sonika och byggde en trike till henne och efter rysslandsresan så hade hon blivit biten!

Fortfarande pratade hon om att hon ville köra 2-hjulig mc men det stora hindret var att hon fortfarande inte hade tid över för det stora hindret som heter SVENSKT A-KÖRKORT...

Tänkte att det kommer inte bli något av detta om hon inte "tar sig tid" till detta så jag hittade en billig Sportster 1200 som jag sänkte så mycket det gick samt köpte lite bättre hojkläder och ordnade fram alla tillstånd för övnings körning och vi började att träna manöver samt körning på alla typer av vägar (uppskattningsvis drygt 600 mil under sommaren). Hon gick en teorikurs och gick risk 1:an och nu tränar hon på trafikskola för risk 2:an... nu när bollen väl är i rullning så tror jag inte att hon ger upp innan hon har kortet i handen trots att arbete och yrkesstudier pockar på!

Om det finns ett visst intresse för att börja köra hoj så kan man göra mycket för att få bollen i rullning!!:tummenupp

Anders.J
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Sverige har blivit vad man såg i USA i slutet av 80-talet en nation där man nästan bara ser gubbar o kärringar på motorcykel.

Vad som händer i Japan kan vara mycket intressant att studera djupare! Japan har blivit ett trendsättarland att räkna med på många områden.
Inom mitt eget intresse område choppers har den Japanska minimalistiska "retro" byggstilen blivit ett begrepp som beundras världen över och här verkar även dom unga vara med...inte minst unga kvinnor!

Förmodar att det ser undgefär lika dant ut bland övriga motorcykelkategorier i Japan. Är det någon här som har studerat den Japanska mc- kulturen lite djupare och är bättre påläst ang tillväxten, förutsättningar och drivkrafter där?

Kan mycket väl vara så att det som nu händer i Japan kan bli en stor inspirations källa för unga människor här i Sverige framöver.:tummenupp

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Väcker liv i denna tråd igen.

Hur ser det ut globalt? Har sökt på lite olika länder och något som återkommer för varje land jag sökt på hittills är att andelen kvinnliga motorcyklister ökar när det gäller alla kategorier motorcyklar!

Japan är redan nämnt. I Indien ökar antalet kvinnligar motorcyklister samma sak när det gäller latinamerikanska länder som tex Mexico, Brasilien , Colombia antar att denna trend gäller större delen av Asien, Latin Amerika samt södra Afrika.

Länkar Brasilien:

https://www.youtube.com/watch?v=kbPotA-8qqA

https://www.youtube.com/watch?v=aRhhIv1IcDQ&feature=related

Av det lilla jag lyckas förstå av Portugisiskan så är 2% av Brasiliens motorcyklister kvinnor men uppgifter i klippen säger att av det som säljs nytt så är 20% kvinnliga kunder andra uppgifter som jag snappat upp är att var fjärde nysåld motorcykel här är till kvinnliga kunder.

Colombia:

https://www.youtube.com/watch?v=7rC6EaBGIe0&feature=related

Budskapet verkar vara undgerfär det samma här som Brasilien men har inte snappat upp några siffror.

Mexico:

http://www.youtube.com/watch?v=IfJqthaVUPE

Har svårt att tro att det är så mycket annorlunda i "gamla Västvärlden".

I sverige minskar antalet nya körkortstagare bland män men dock inte bland kvinnor.

Ser inte trenden ganska solklar ut om vilka som kommer att rädda åteväxten??:)

Anders.J
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
View attachment 5353Jo Anders, faktiskt har både antalet och andelen kvinnor minskat i Sverige de senaste åren bland dem som tar MC-körkort.

Det var tråkigt, då stämmer inte uttalandet som jag fick från en trafikskole instruktör.:(

Är det lika dant i resten av den "Gamla Västvärlden" (Västeuropa,USA, Canada,Australien,Nya Zealand)??

Världskartan kanske håller på att skrivas om även när det gäler motorcyklismen:confused:


Anders.J
 

Oldbiker

New member
jag vill ändå inte vara så uppgiven när det handlar om att vi blir färre och färre som åker hoj. Jag jobbar som fan för att få fler att upptäcka den fantastiska känslan av att dra iväg på en motorcykel. Det börjar ge resultat, fler och fler i min omgivning börjar bli nyfikna, några har skrivit in sig på trafikskola, några har köpt hoj och några har både tagit körkort och köpt hoj.
Jag tror att vi som håller på med detta har en jätteuppgift i att vara ambassadörer för intresset. Berätta, visa och bjuda på provtur är den vägen vi måste gå.

Innan jag började åka hoj hade jag ungefär samma uppfattning som de flesta andra, att det kanska var lite speciellt, men samtidigt kanske lite farligt. Men i dag är jag jätteintresserad och engagerad, jag vill bara missionera om att åka hoj.

Det är precis där vi ska börja jobba, väcka intresse hos de som är nyfikna, hjälpa till med råd och dåd, ställa upp och övningsköra med nya hojåkare. Kanske hjälpa till med kläder och eventuellt låna ut en hoj. Visst det kommer att kosta en slant, men det ger samtidigt så mycket tillbaka.
Under hösten var jag ut och åkte med en tjej och hon har aldrig åkt på en hoj tidigare, saknar körkort både för bil och mc. Men för henne blev denna tur en kick i livit och flera gånger har hon frågat om vi inte kan åka fler gånger och dessutom ställt tusen frågor om vägen till att ha en egen hoj, både hojval och körkort har varit frågor som vi avhandlat. För mig känns detta oerhört bra och jag är övertygad om att andra skull kunna få samma upplevelser, om vi bara låter nya människor komma in i vår lite speciella värld.

Så ut och snacka hoj, bjud grannen på en tur och han eller hon är snart fast i träsket!
 

Bansaie

New member
Som nämnt ovan så är min dotter lite intresserad av att köra hoj och tänker kanske i så fall att ta A2 samtidigt med B-kortet. Problemet är ju att man inte får övningsköra en A2-hoj förrän man är 17 år och 6 månader.
Funderingen just nu är om det skulle kunna gå att hyra en 125:a av någon för en överkomlig peng samt löfte/kontrakt på att ersätta ev. skador som skulle kunna uppstå så att dottern skulle kunna börja övningsköra hoj samtidigt som vi börjar övningsköra för bil.
Ser en fördel med att kunna göra både hoj och bil parallellt, dessutom får hon prova på om hoj är nått för henne utan krav på att köpa in en hoj innan hon bestämt sig.

Nån som har en 125'a som du kan tänka dig hyra ut för en rimlig peng inför nästa säsong?
 

Chopperbyggarn

New member
Som nämnt ovan så är min dotter lite intresserad av att köra hoj och tänker kanske i så fall att ta A2 samtidigt med B-kortet. Problemet är ju att man inte får övningsköra en A2-hoj förrän man är 17 år och 6 månader.
Funderingen just nu är om det skulle kunna gå att hyra en 125:a av någon för en överkomlig peng samt löfte/kontrakt på att ersätta ev. skador som skulle kunna uppstå så att dottern skulle kunna börja övningsköra hoj samtidigt som vi börjar övningsköra för bil.
Ser en fördel med att kunna göra både hoj och bil parallellt, dessutom får hon prova på om hoj är nått för henne utan krav på att köpa in en hoj innan hon bestämt sig.

Nån som har en 125'a som du kan tänka dig hyra ut för en rimlig peng inför nästa säsong?


Smart idé som gör det lättare sedan att ta A2 kort!

Lönar det sig verkligen att hyra en 125:a för privat övningskörning (om det handlar om mängd träning) jämfört med att köpa en billig begagnad som knappast kan falla så mycket i värde?

Några klipp från blocket efter bara ett par minuters sökning (reservation om alla är 11 kw hojar)

http://www.blocket.se/vastmanland/Prisvard_125_cc_44122368.htm?ca=16&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Daelim_Daystar_125cc___01_44088874.htm?ca=16&w=3

http://www.blocket.se/jonkoping/LIFAN__125cc_sport_43733952.htm?ca=16&w=3

Lycka till!!:tummenupp

Anders.J
 

Bansaie

New member

Chopperbyggarn

New member

Bansaie

New member
Alternativet är att låna/hyra några ggr bara för att se att hon tycker det är kul och därefter köpa en billig om det är så att hon vill fortsätta köra.
 
Top