"Utrotningshotad" på allvar?

Hampe

Skriver massor!
"Utrotningshotad" var en kampanj som drogs igång för 6 år sedan - då med anledning av den kommande reformeringen av trafikförsäkringsystemet.
...som sedermera aldrig genomfördes, utan vi blev sittande med nackdelarna i knät utan att se några fördelar mer än som rökpuffar vid horisonten. Men det är en annan historia.

Frågan är dock om vi inte är utrotningshotade på allvar nu. På ett högst påtagligt "organiskt" sätt:
Folk dör ifrån oss. Å dom är sannerligen inte KIA - tvärt om; hojåkare skrumpnar bort på ålderdomshem i en rasande fart, medans deras hojar vittrar bort på Blocket.

Var är återväxten?

Under årets "På Två Hjul" slogs jag av hur gamla besökarna är. Stela gubbar som stolpade runt till ingen nytta;
Visst - kul att titta på hojar och tillbehör, men en alldeles för hög andel av besökarna hade redan köpt sin allra sista hoj. Oftast utan att veta om det själva.

Samma sak på Mälaren Runt - herregud vilken pensionärsparad det var bitvis!

På det glada -80 talet kunde man få en slags 10 till 1-känsla: trots att vi var många som körde hoj så kändes det som det på varje motorcyklist fanns ytterligare 10 stycken som uttryckte intresse, ville ta kort, ville bli en av oss.

Jag undrar hur länge det dröjer innan vi kommer att finna oss i ett omvänt 1 till 10 förhållande: på 10 motorcyklister kommer det att finnas en enda som vill ta över våra hojar...

En del handlare och säljare på Blocket säger att vi är där redan nu, men det är nog en trist kombination av euroångest, postpestsommardepression och allmän håglöshet - men demografin står och kastar en mörk skugga över MC-Sverige: Vi blir allt äldre, alltför få unga är intresserade att börja köra hoj.

Jag är inte orolig för egen del - jag har ingen dyrköpt Harley som plötsligt visar sig ha ett andrahandsvärde som en sufflé. Jag är orolig för MC-Sverige! För handlarna som har ett helt annan horisont än för bara 6 år sedan, och jag är orolig för vår förmåga att i framtiden fortsätta vara en lika tung intresseorgansiation och värderad remissinstans.

Vi riskerar att marginaliseras ytterligare genom att vi blir färre.
Inte just nu! Men om 5 år till...? 10 år efter "utrotningshotad" så kanske vi är det på allvar!

Vem tar över din hoj när du ledsnat på att be om hjälp för att få upp den på centralstödet?

Vem tar över ansvaret för att nöta ner knäpuckar när reumatismen gör det omöjligt för dig att ens komma i skinnstället?

Vem sprätter grus när du själv behöver en rullator att hålla balansen med?


Vad tror vi om framtiden? Kan vi påverka den?




Hampe
 

Skye

Kör Mycket!
Ja, Hampe.

Tror vi kan påverka men som har skrivits i ganska många trådar så är det körkortsdirektiven som gör det bara krångligare och dyrare att ta kort. Många har idag inte fast inkomst förrän vid inträdet i 30-års åldern och då ska det skaffas en bostad.

Alltså ett lån och spara kapital för att ha råd med 15% av insatsen. Kanske bilda familj och ha små barn som det ska göras aktiviteter med.

Det blir inte så mycket tid över för att åka på sin hoj. Satsa då ca 20.000 på kort och 50.000 på en hoj som man vet håller och en försäkring på det för att kanske komma ut 3 timmar per säsong. Är säsongen som denna sommar kanske hojen inte kommer ut alls. Det kan vara en dyr hobby

Är inte så konstigt att kollektivet generellt är över 50 för de har "stora" barn och kan offra mer tid och pengar på sig själva istället för barnen. Sedan är det väl att du gärna åker med en kompis och har kompisen inte körkort, så blir det att köra själv.

Jag drömde om A-kort efter moppe. Det tog 20 år innan jag fick det. Dels ingen att övningsköra privat med. Dyra försäkringar. Skall finnas garage för vinterförvaring samt att det skall ordnas jobb och karriär där emellan.

Mc-åkningen i det läget blir nedprioriterat. Idag önskar jag att jag vore penisonär så att jag kunde åka hur ofta och hur långt bort jag ville och bara hoppas att kroppen håller fram tills dess.
 

Kraftfull

New member
För att få fart på nyrekryteringen måste vi visa på de positiva värdena som finns - även för den som kanske inte har varit genuint MC-intresserad från barnsben. Det är lätt att parkera en hoj och det finns mycket gratis p-platser till och med i city. Man är undantagen från trängselavgifter och tar sig smidigt fram i en bilkö. När vi pratar med våra kompisar som inte har MC-kort om hur trångt och bökigt det är i stan, kanske vi ska tipsa dem om att de får köra EU-moppe på sitt B-kort.

Har man väl upptäck fördelarna med att åka tvåhjuligt tror jag det är lättare att vilja skaffa MC-kort. Vägen dit går kanske via en trehjulig scooter som man får köra på bilkörkortet och på sikt ligger A-behörigheten i fickan ;-)

Det här är väl att svära i kyrkan och jag lägger inga aspekter på om man är för eller emot trängselavgifter men faktum är - med rätt marknadsföring kan motorcyklarna få ganska bra draghjälp 1 januari 2013 i Göteborg.

Vi kanske rekryterar på fel ställe? De som redan går på MC-mässan har ju åtminstone ett uns intresse av motorcyklar. Jag har ingen standardlösning och kan inte tillräckligt mycket om marknadsföring men det kanske är dags att vidga vyerna. Vi kanske hittar nästa generation MC-åkare där vi minst anar det!

Dessutom kan vi själva vara goda ambassadörer - kanske övertala kompisen att åka med en sväng (utan att köra skiten ur honom/henne) och visa hur trevligt det kan vara med en fika längs någon naturskön väg. Visa grannen hur smidigt det är att ta sig fram i stan. Kort sagt - visa den vi inte tror är intresserad hur mångsidig och praktisk motorcykeln är - inte enbart en fritidssysselsättning.

Återväxten är viktig. Vi kanske borde ha som personligt mål att var och en övertyga minst en person om året om motorcykelns förträfflighet ;-)
 

Skye

Kör Mycket!
Kraftfull:
Jag vill gå ännu längre och sagt det förut. Kan de köra skoter på B-kort i södra europa ska vi banne mig kunna göra det här uppe i norr oxå och trängselskatterna kommer att göra att behovet av skoter ökar. Det kan öka intresset för att köra motorcykel. Att det sedan är tidsbesparande och kö-slippande är ytterligare bonus. Naturligtvis kommer det att ske olyckor men å andra sidan. Det gör det på trampcykel också och de kommer upp i liknande farter och där finns inte ens hjälmtvång. Jag har i min ungdom även kommit upp i 65km/h på gamla sortens rullskridskor..

Vad kan då SMC göra?
Idag fungerar SMC som fortbildare och det är först när du har ditt körkort och mc du kommer i kontakt med organisationen. Förr i tiden gick det att ta sitt körkort via FMCK och få utbildning och träning där. SMC ska kanske inrikta sig på samma väg? Ta upp utbildningen för moppekortet så att ungdomar tidigare kommer in i SMC och på det en naturlig väg in på mc-spåret. Körskolorna kommer att bli bittra men å andra sidan har de väl knappt någon ungdom som har råd att ta lätt a-kort.
 

V Saarela

New member
För att få fart på nyrekryteringen måste vi visa på de positiva värdena som finns - även för den som kanske inte har varit genuint MC-intresserad från barnsben. Det är lätt att parkera en hoj och det finns mycket gratis p-platser till och med i city. Man är undantagen från trängselavgifter och tar sig smidigt fram i en bilkö. När vi pratar med våra kompisar som inte har MC-kort om hur trångt och bökigt det är i stan, kanske vi ska tipsa dem om att de får köra EU-moppe på sitt B-kort.

Har man väl upptäck fördelarna med att åka tvåhjuligt tror jag det är lättare att vilja skaffa MC-kort. Vägen dit går kanske via en trehjulig scooter som man får köra på bilkörkortet och på sikt ligger A-behörigheten i fickan ;-)

Det här är väl att svära i kyrkan och jag lägger inga aspekter på om man är för eller emot trängselavgifter men faktum är - med rätt marknadsföring kan motorcyklarna få ganska bra draghjälp 1 januari 2013 i Göteborg.

Vi kanske rekryterar på fel ställe? De som redan går på MC-mässan har ju åtminstone ett uns intresse av motorcyklar. Jag har ingen standardlösning och kan inte tillräckligt mycket om marknadsföring men det kanske är dags att vidga vyerna. Vi kanske hittar nästa generation MC-åkare där vi minst anar det!

Dessutom kan vi själva vara goda ambassadörer - kanske övertala kompisen att åka med en sväng (utan att köra skiten ur honom/henne) och visa hur trevligt det kan vara med en fika längs någon naturskön väg. Visa grannen hur smidigt det är att ta sig fram i stan. Kort sagt - visa den vi inte tror är intresserad hur mångsidig och praktisk motorcykeln är - inte enbart en fritidssysselsättning.

Återväxten är viktig. Vi kanske borde ha som personligt mål att var och en övertyga minst en person om året om motorcykelns förträfflighet ;-)

Mycket bra!

Tiden finns och pengarna finns. Gissar att det just nu knallar runt tusentals personer som år ut och år in ska ta tag i saken och ta det där förbaskade kortet, men det liksom blir aldrig av. En osäkerhet?

Suget kommer och går och dom kommer tillslut in i en fas där dom vet att, orkar dom vänta några veckor så går det värsta över. Det är för besvärligt att ta körkort, dom vet också att, tänk om dom slänger ut en massa pengar och det var i slutändan inte så roligt som dom trodde.

Känns ibland som att det där att ta steget in är för långt borta och det behövs en liten knuff framåt....tänk om det skulle finnas lite billigare sätt att se om det var roligt. Ja, mopeden är ju faktiskt ett sätt. Märkligt att den branschen(moped) är så klen att dom inte lyckas att förhandla till bättre försäkringsvillkor för "äldre användare".
 

Hansi

Skrivit för mycket
Jag har ju en gammal classicaförsäkrad 2:a hoj från 1990. Den har jag dels lånat ut till en "f.d." knutte i bekantskapskretsen, samt övertalat en gammal kompis att hänga med och övningsköra ibland. På så sätt har jag fått med polaren på fikaturer m.m.

Nu har jag kommit överens om att "bytlånas" så att en bekant inom hojklubben kan få övningsköra och eventuellt köra upp på min gamla kawa, och jag får låna hans 125:a och övningsköra med min dotter.

Svårare än så behöver det ju inte vara. Att man inom SMC eller någon mc-klubb skaffar en billig övningskörningshoj och enkel utrustning som man kan få låna och låta bekanta prova på en "övningskörning".

Körkortstillstånd och handledartillstånd är ju inte speciellt svåra att fixa, speciellt inte om man har en "mentor" som håller handen lite och ser till att det blir gjort.
 

Diversion

New member
Jag tror inte att det handlar om kostnaden så mycket som man kan tro även om den givetvis är en faktor. Motorfordon är helt enkelt "ute". Jag bor i glesbygd och när jag var ung så skulle alla ha B-kortet, helst kl. 00.01 den dag de fyllde 18. Idag är det inte så, dagens ungdom prioriterar utlandsresor och iPhones högre än att kunna köra bil. Körkortert är något som kan vara bra att ha, sen någon gång... Detta slår givetvis igenom när det gäller A-behörigheten också, kanske i ännu högre grad då en MC i mångt och mycket är ett rekreationsfordon.

De ungdomar som är genuint motorintresserade ser till att ta sina behörigheter även om de måste prioritera bort annat, resten kommer aldrig att göra det.
 

Oldbiker

New member
Jag och en kompis skrev för ett år sedan ett förslag till den klubb vi var med i. Det handlade om att klubben skulle köpa en äldre hoj och ställa den till förfogande för unga intresserade ungdomar. De kunde låna hojen och tillsammans med en i klubben åka ut och övningsköra. Klubbens medlemmar kunde även lämna in grejer som de hade över, men som självklart var felfria, hjälmar, jackor, byxor och liknande. Jag kontaktade även försäkringsbolag och de var med på banan.
När styrelsen fick detta kallades det till extra möte. Med ett klubbslag avslog styrelsen förslaget, varför har jag aldrig fått reda på. Jag trodde syftet med klubben var att främja motorcyklismen, men hade tydligen fel.Jag har lämnat klubben efter detta och jobbar med ungdomar som vill ha mc-kort. Har två 18-åriga tjejer som jag är mentor åt och de kör upp i dagarna. Nästa år är det redan klart att jag ska jobba med två killar. Vi får alla försöka att bidraga, för det är som tråden handlar om, vi dör ut. De yngsta i dag som fick körkortet på köpet är 54 år, om tio år är de 64 år...
 

Chopperbyggarn

New member
En sak slog mig när jag tittade på programserien "förbudstiden iUSA" .

Det går ta mig tusan inte ta död på något som har en tillräckligt lång historia med hjälp av lagar o förbud!!

Det enda man åstadkommer med hårda lagar o förbud är att man gör hyggliga o skötsamma människor till lagbrytare o kriminella.

Motorcyklar har en lång och rik historia likaså människorna runt hojarna och detta finns i alla världsdelar och håller fortfarande på och breder ut sig till länder där det tidigare bara funnits motorcyklar för rent bruks ändamål.

Att motorcyklismen har varit ovanligt stor i sverige under en period kan vi nog tacka dom gamla AB körkorten för.

Hittills har motorcyklismen varit mansdominerad även om det hela tiden har funnits kvinnliga motorcyklister .... frågan är när/om det kommer "släppa" riktig rejält bland tjejerna som det har gjort på flera andra mycket mansdominerade områden i samhället? Kom igen tjejer och ta för er!!

Vi kanske kommer att återgå till en mer "normal" nivå av hojåkare här i landet men att vi försvinner... inte en chans!!

Många saker som nästan försvinner kommer igen med jämna mellanrum som tex mopeder..

Det kanske kommer att bli tufft ett tag men vi kommer att finnas kvar.:tummenupp

Anders.J
 

Jari69

New member
Tyvärr så tror jag att: hur mycket vi än anstränger oss så har vi sett "alltime high" vad gäller hojåkare.

Få människor kommer framledes att höra till "vår" kategori, vi som väljer att lägga små förmögenheter på vårt hojintresse!
Körkortskostnaden är bara en liten del i detta, ta sedan en titt på drift och hojkostnaden för att se dessa summor "vi" valt att lägga på en hobby! JA, hobby! Inte kan ens den mest inbitne pendlaren få detta att gå plus rent ekonomiskt med tanke på att det vintertid ändå behövs bil i vårt kalla klimat!

Gjorde en liten kalkyl på vad mitt intresse kostar mig per år och glömmer den uträkningen helst... ;-)
Körkort, hoj, kläder+utrustning, bensin, försäkring, underhåll (av utrustning+hoj), garage m.m kostar en hel del och när man lägger ihop alla de posterna så blir det en hel del...
 

Oldbiker

New member
Jag är övertygad om att vi som är hojåkare kan göra jätte mycket för att få fler intresserade och ta steget till att ta förverkliga drömmen om ett mc-kort. Vi måste bara på alla möjliga sätt föra fram budskapet och väcka intresset. Själv har jag tänt gnistan hos ett par av mina grannar, som nu skrivit in sig på trafikskola för att ta kort. Jag tror att det är lite så vi måste jobba för att få fler in i gemenskapen. De absolut bästa ambassadörerna är utan tvekan vi som redan har fastnat för hojåkning.
Det behöver inte bli så dyrt att skaffa både kort och motorcykel. Mycket av kostnaderna ligger på övningskörningen på trafikskolan. Genom privat övningskörning kan mängdträningen hämtas där. När det gäller motorcyklar finns det tusentals begagnade maskiner som är i bra skick och som genom att de är 20 år eller äldre går att försäkra för runt 1500 kronor om året, ännu billigare om den är 30 år eller äldre. Kläder finns det en uppsjö av begagnat, eller till bra priser vid rea eller på mässor.
Jag är övertygad om att om var och en lockade en ny motorcyklist om året så skulle mängden växa lavinartat.
En annan sak som kan ta musten ur en körkortsaspirant är möjligheterna att köra upp och genomföra teoriprovet. I går fanns det en enda uppkörningstid i hela Dalarna och den var i Mora. För övrigt var det fullbokat.
Jag och min dotter har under denna sommar varit handelsresande runt om i landet för att kunna genomföra körkortsutbildningen. Detta är inget annat än en skandal. Att sedan trafikskolorna tar flera veckors semester i juli gör ju inte saken bättre, när folk har tid att ta körkort.
 

V Saarela

New member
Jag är övertygad om att vi som är hojåkare kan göra jätte mycket för att få fler intresserade och ta steget till att ta förverkliga drömmen om ett mc-kort. Vi måste bara på alla möjliga sätt föra fram budskapet och väcka intresset. Själv har jag tänt gnistan hos ett par av mina grannar, som nu skrivit in sig på trafikskola för att ta kort. Jag tror att det är lite så vi måste jobba för att få fler in i gemenskapen. De absolut bästa ambassadörerna är utan tvekan vi som redan har fastnat för hojåkning.
Det behöver inte bli så dyrt att skaffa både kort och motorcykel. Mycket av kostnaderna ligger på övningskörningen på trafikskolan. Genom privat övningskörning kan mängdträningen hämtas där. När det gäller motorcyklar finns det tusentals begagnade maskiner som är i bra skick och som genom att de är 20 år eller äldre går att försäkra för runt 1500 kronor om året, ännu billigare om den är 30 år eller äldre. Kläder finns det en uppsjö av begagnat, eller till bra priser vid rea eller på mässor.
Jag är övertygad om att om var och en lockade en ny motorcyklist om året så skulle mängden växa lavinartat.
En annan sak som kan ta musten ur en körkortsaspirant är möjligheterna att köra upp och genomföra teoriprovet. I går fanns det en enda uppkörningstid i hela Dalarna och den var i Mora. För övrigt var det fullbokat.
Jag och min dotter har under denna sommar varit handelsresande runt om i landet för att kunna genomföra körkortsutbildningen. Detta är inget annat än en skandal. Att sedan trafikskolorna tar flera veckors semester i juli gör ju inte saken bättre, när folk har tid att ta körkort.

Visst är det dyrt att ta körkort, men ser man till totalkostnaden och bakar in den i köpet av motorcykel, utrustning etc etc, så är det väl inte katastrof direkt. Jämfört med det övriga så finns ju kortet där och det är ju ingen värdeminskning.

Dessutom som du nämner så finns det ju massor av begade hojar med vettiga försäkringar. Tror att tendensen är också att man går mer och mer mot mindre maskiner och det ser ju också ut att det snart kommer att finnas massor av nya mindre maskiner för vettiga pengar.
I Sverige har vi ju en tendens till att ha vilja ha dom största vräkigaste kärrorna och skyller sen på att vi har så långa avstånd. Iron Butts 125 körningarna som det nu jobbas febrilt på, kommer visa att man behöver inte ha stora maskiner för att köra långa sträckor. Personligen tycker jag att dom skulle göra en mini IBA(halva sträckan) på hösten också.....:tummenupp (typ marknadsföringsgrej)

Det är nog mer det katastrofala hanteringen av myndigheterna och man blir lite röd i ansiktet av skam när man hör att dom har semesterstängt. Vilket fiasko :(
 

Skye

Kör Mycket!
Iron Butts 125 körningarna som det nu jobbas febrilt på, kommer visa att man behöver inte ha stora maskiner för att köra långa sträckor. Personligen tycker jag att dom skulle göra en mini IBA(halva sträckan) på hösten också.....:tummenupp (typ marknadsföringsgrej)
En mini IBA är ingen dum idé för då kan vi få med 16-18 åringarna oxå att haka på. De som verkligen har åldern inne och få med i återväxtprogrammet. ;)
 

Jari69

New member
Den återväxt som kommer att ske när gamlingarna med "kortet på köpet" lägger handskarna på hyllan är ju upp till oss att värva, men det räcker inte på långa vägar för att kompensera för tappet som sker.

Jag är inbiten, svårt att hitta fler likasinnade eller folk som blir lika engagerade som jag.. Antar tyvärr att det gäller alla skribenter i denna tråd.. ;-)
Vi får stå för att "marknadsföra" vår hobby till fler, men att kräva att dessa nya tar samma ansvar är för mycket begärt...

Ställer gärna upp på både handledarskap och jippon av olika slag för att främja mc-livet..
 

blacken

New member
Frågan är nog "flerdelad" som det heter, en orsak till den klena återväxten hos mc folket är nog tiderna som dom är nu liasom först så var hojåkarna vad dom var pga att det var för apdyrt för dom att ha en bil, sedan så var det ungdomsrevolten på 50/60/70 talet som främjade "motorburen ungdom" däribland knuttarna, för oss var det en livssak att få känna vinden i håret, känna friheten på vägen när man satt på sin "taskruska", även kamratskapen i gängen var avgörande för sitt val av fordon och livsstil. Idag så har ungdomen inte samma "intresse" av friheten som vi äldre har/hade, pc/tvspelen/"flash in the pan" livstil har ersatt mc intresset.
Kort sagt tiden har runnit förbi för hojåkarna det är inget behov av den kamratskapen i dagens samhälle, i dag så främjas egoismen som det alllenarådande bästa för individen, av tongivande individer i samhället. Det känns som det är "svanesången" för hojåkaren, jag ser på min gamla klubb som har det svårt och stretar i uppförsbacke med att fylla medlemslistan och ser man på andra klubbar så är nyrekryteringen dvs YNGRE förmågor som vill åka hoj, nästa obefintlig.

Och som tidigare nämnts så är det alldeles för aphemult dretsvårt att ta svänglappen för järnhäst idag, även försäkringsbolagens proffenit gör det svårare och krångligare för nya att ta över "facklan", ifrån oss äldre vad hojars framtid i Svedala anbelangar.

"Min fem cent"
 
Last edited:

Sara75

New member
Det här kanske man inte får säga, men om man får med regeringen i familjen så skulle nog återväxten vara stor.
Jag vet i flera familjer där det inte sitter i plånboken, tiden finns om man vill etc. Men det ursäktas så fint jämt om att det måste renoveras hemma eller det passar inte så bra med barnen. Nåja, jag kan fortsätta mer ursäkterna. Så länge fruarna inte vill så kommer det aldrig att prioriteras. För trots allt så är det dyrt och helt klart så blir det något annat som man inte kommer att ha råd med.

Ser man till de små barnen idag så verkar både tjejer och killar lika intresserade. Vi har t.ex. i vår pojkes grupp i crosskolan lika många tjejer som killar i gruppen. De flesta barn i området vi bor i skulle mer än gärna vilja få köra om de bara fick. Återväxten skulle nog vara stor nog om så bara 1/10 av dessa fortsätter som vuxen och tar körkort.
Så nog finns intresset hos de små idag. Även om det inte kommer att bestå hos alla. Dessutom så vet jag inga av mina manliga bekanta som säger något om att barnen kör cross etc. Däremot flertalet av mina kvinnliga vänner.
Sen kombinera detta med att det är så pass dyrt att det inte är ovanligt att många hinner bli 30+ innan de har råd att börja gör inte saken lättare. Kanske skulle underlätta om körkort för lätt mc var billigt nu när man ändå måste ta körkort för moppe? Ett bra steg in.

Nåja, detta inlägg var allt annat än politiskt korrekt. ;)
 

Oldbiker

New member
Jag tycker att idén med att vi som åker hoj ska jobba för att få nya yngre tjejer och killar att börja åka hoj är kanon. Bara inom SMC finns det över 60000 medlemmar och skulle var och en fixa en ny var ganska snabbt ganska många nya. Jag har bjudit med tjejer och killar på en åktur och det kan vara den första gnistan till att ta MC-kort. Ställ upp och låt nya hojåkare prova att köra med en hoj på en bana eller industriområde. Många av oss har en gammal hoj stående som med ganska enkla medel går att göra körbar. Låna ut den till någon som är intresserad och börja övningskör. Listan med tips går att göra hur lång som helst, för ska vi göra något så lär vi göra det själv. Ingen kommer att underlätta för nya hojåkare om inte vi gör det.
Tror att detta skulle kunna vara något för MC-tidningarna att medverka i, för de är synnerligen påverkade av att antal hojåkare minskar.
 

Bansaie

New member
Det här kanske man inte får säga, men om man får med regeringen i familjen så skulle nog återväxten vara stor...

Ser man till de små barnen idag så verkar både tjejer och killar lika intresserade....

Nåja, detta inlägg var allt annat än politiskt korrekt. ;)
Politiskt korrekt eller ej så så kan det vara. Själv kan jag säga att min 15åriga dotter är intresserad av att ta MC-kort men frugan stretar emot p.g.a. den ökade risken för skada. Så om nån har tips om hur jag och dottern ska kunna övertala frugan så fram med det bara :p
 
Top