Uppmanig eller råd?

P-O Noren

New member
I senaste numret av mc-folket 2/09 på sidan 23 finns något i mina ögon tveksamt. En i mina ögon onyanserad diskussion om bötfällning av buller.

liknelserna går som jag uppfattar det ut på att man i alla lägen vägrar skriva på en "bullerbot" om inte ett mätinstrument använts. Med liknelsen att fälla rattfyllerister utan mätning.

Jooo..... ...men;
Om jag själv har bytt till en dämpare jag VET inte uppfyller kraven?
(är rådet fortfarande att man skall vägra skriva på, av trots?)

Det blir ju som att uppmana rattfylerister som HAR druckit 8 starköl och sluddrar kraftigt att inte skriva på ett erkännande.

Jag tycker att smc/mc-folket skall vara synnerligen restriktiva med att gå ut med sådana här uppmaningar. Resultatet kan faktiskt bli att folk får sina motorcycklar beslagtagna vid vägkanten för "teknisk utredning".

Civil olydnad är bra och det förespråkar jag med, MEN då ska man veta att man gör rätt på alla plan. Både juridiskt såsom rent moraliskt.
/ min åsikt
 
Last edited:

Ballhead

New member
Det är väll Stefan Dangardts personliga åsikt. självklart kan du skriva under böterna om du vill.
Jag skulle heller inte skriva under. Om jag visste att jag låg på rätt sida av lagen.
 

jan-olovj

New member
Att skriva under bara för att polisen tycker att det bullrar skulle inte jag heller skriva på, en bot måste styrkas med bevis som visar fakta.
 

OH-

Member
...............
Resultatet kan faktiskt bli att folk får sina motorcycklar beslagtagna vid vägkanten för "teknisk utredning".

Civil olydnad är bra och det förespråkar jag med, MEN då ska man veta att man gör rätt på alla plan. Både juridiskt såsom rent moraliskt.
/ min åsikt

Nåväl, inte är det väl civil olydnad att göra precis det som lagen säger att man har full rätt att göra!

Men, jag har oxå problem med artikeln och SMC:s argumentation i frågan.

1. Man harvar på om hur svårt, godtyckligt jada jada jada det är att bullermäta på hojar utan varvräknare. Finns det inte en enda polis eller centralt på SMC som har en enda gnutta teknisk fantasi?
Det har vissa likheter med hur andra har menat att enda sättet att fånga MC i fartkamera är med skylt fram. Läser ingen på?

2. I artikeln görs det stor sak av dom akustiska mätproblemen. Det är helt OK att varna för att detta. Men det har ju faktiskt inget med saken att göra om det gäller en hoj som ligger skyhögt över gränserna, och ärligt talat vet vi ju att det är ganska gott om sånna. Gnäll när någon fått böter för t ex 104 dB på en hoj med 103 dB tillåtet.
 

P-O Noren

New member
Håller med er på en del.

Men för att förtydliga vad jag menade:
Är det OK att stå vid vägkanten och blåneka, trots att man har köpt ett effektsystem eller öppna rör till hojen som man är fullkomligt klar över om att det låter för mycket?

Naturligtvis har man det juridiskt, men det är knappast ok att detta skulle bli en officiel ståndpunkt från SMC´s sida om hur vi skall bete oss.
Uppträder man ödmjukt och vänligt i trafiken med hojkläder är sannolikheten stor att detta ger bra rykte. Motsatsen gäller troligtvis samtidigt.

Motorcycklar som körs med öppna rör och väldigt dålig ljudämpning är en egoistisk/narcissist handling som skadar vårt kollektiv. Inget vi skall uppmuntra från SMC´s håll, i någon form.
 

ezzo

New member
I senaste numret av mc-folket 2/09 på sidan 23 finns något i mina ögon tveksamt. En i mina ögon onyanserad diskussion om bötfällning av buller.

liknelserna går som jag uppfattar det ut på att man i alla lägen vägrar skriva på en "bullerbot" om inte ett mätinstrument använts. Med liknelsen att fälla rattfyllerister utan mätning.

Jooo..... ...men;
Om jag själv har bytt till en dämpare jag VET inte uppfyller kraven?
(är rådet fortfarande att man skall vägra skriva på, av trots?)

Det blir ju som att uppmana rattfylerister som HAR druckit 8 starköl och sluddrar kraftigt att inte skriva på ett erkännande.

Jag tycker att smc/mc-folket skall vara synnerligen restriktiva med att gå ut med sådana här uppmaningar. Resultatet kan faktiskt bli att folk får sina motorcycklar beslagtagna vid vägkanten för "teknisk utredning".

Civil olydnad är bra och det förespråkar jag med, MEN då ska man veta att man gör rätt på alla plan. Både juridiskt såsom rent moraliskt.
/ min åsikt

Nu är du allt ute och cyklar i halkan.
Även om du bytt ljuddämpare till en som låter mer än 103 dB (vilket är bilprovningens övre gräns) Så ska du för det första ha bullrat så pass mycket när du blir tagen. De måste ha en mätning.
En person som misstänks för rattfylla tas ALLTID in för en provtagning.
Det räcker inte med att personen erkänner att han druckit.


Detta står i tidningen:
Rubrik "Skriv aldrig under bullerböter"
Rubriken står inom citattecken dvs rubriken är ett citat ur artikeln.

I texten står detta:
Även SMC:s samarbetsadvokat Mats Wikner anser att man som motorcyklist inte ska acceptera ett bötesbelopp som grundar sig på en polismans öra utan kräva ett objektivt bullertest.
-Det låter helt sjukt att en polis ska ha rätt att bötfälla på subjektiva grunder som att enbart lyssna på hur högt fordonet låter. Det är ju som att säga att någon kör rattfull utan att ta något prov. Innan man fälls måste det finnas bevisning. Min rekommendation är att man aldrig någonsin skriver under en böteslapp på plats utan att det gjorts en riktig mätning med korrekta instrument.

Detta är alltså inte en rekommendation från SMC utan från en Advokat som blir citerad i tidningen. Och i grunden handlar det om rättsäkerhet! DIN och MIN!

Om man nu jmf med att du möter en polis när du är ute och kör lite för fort.
Polisen stoppar dig och säger att du kört för fort och skriver ut ett bötesbelopp på xx kr för 13 km/h för fort. Även om du vet att du kört för fort... Hur kan du veta att hans uppskattning är korrekt?
Skulle du erkänna det? Jag skulle absolut inte göra det.
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Jaha?

Förklara för mig så att jag förstår då:
Du köper en ljuddämpare som du vet inte upfyller bullerkraven, du får med en lapp i lådan där det står "Endast för tävlingsbruk, får inte användas i trafik".
Enda saken som kontrolleras för ljuddämpare är ju just ljudet, inga andra parametrar blir ju aktuella vid testet.

Du monterar den, har sedan oturen att bli stoppad för att en polisman tycker att det låter för mycket. Ni konstaterar båda på plats att det INTE är en ljuddämpare som är med i helfordonsgodkännandet...
Dessutom har de flesta nya hojar inskrivet i regbeviset vilken ljudgräns som gäller.

Då är det i det läget helt OK på ett moraliskt plan att vägra skriva på en bot?

Detta är trots allt ett lagbrott som drabbar ganska många. Barn kan få hörselskador vid övergångsställen, äldre/hörselskadade med hörapparater får problem osv. Tycker det finns en naivitet kring vilka medicinska problem som för höga ljud kan ge. Det är inte bara en "tyckandefråga".

ps. jo JAG tycker själv också att det låter häftigt och maffigt, men det ger mig inte rätt att utsätta andra för skadligt buller.


Visst kan jag ändra uppfattning i frågan om jag får det förklarat för mig. Jag är inte så tjurig att jag påstår att jag har rätt. Det är trots allt kanske en fråga om vilken moral och hänsynsfullhet man besitter/har.


-
 
Last edited:

ezzo

New member
Jag har på några av mina hojar som har haft just den typ av ljuddämpare du beskriver.
Du får det att låta som om att dessa ljuddämpare hela tiden ligger över gränsvärden. Så är inte fallet. Oftast kliver de över när du ligger med fullt öppna spjäll, (enligt min erfarenhet) Visst det finns undantag med dessa är mycket få.

För att göra en jämförelse.
En hayabuysa är god för över 300 km/h. Du vet det när du köper den att den går mycket över våra hastighetsgränser.
Ska du då erkänna att du kört för fort och skriva under boten? Eller ska polisen kunna tala om hur fort du verkligen har kört?

Det är samma sak med en Ljudämpare. Du vet att den kan låta mer än gränserna om du vill... Dvs när du har höga varv på motorn..
Men jag skulle aldrig erkänna för högt buller utan en mätning.

När infördes heltypsgodkännade av fordon? Kommer inte i håg årtalet nu... Men det var inte många år sedan.
Så med andra ord är det då helt ok att blåneka om man kör en äldre hoj?
På min hoj idag kör jag med orginalljuddämpare. Trots det så har jag problem på våra kurser med att min hoj låter förmycket vid förbifart på banan.
Dvs 95 dB. Hur gör jag för att inte plockas av banan? Jo jag kör på en högre växel för att låta mindre...

Om du nu låter så pass mycket vid ett övergångställ som du beskriver ovan så har du säkerligen gjort större lagbrott än buller att brottas med... Alternativt att du står och frivarvar motorn vid övergånstället.
I det fallet kan en polis bötfälla dig för störande beteende, störande av allmänheten eller liknande.
Detta kan du bli bötfäld för om du tex poppar för hög musik i din bil mitt inne stan.
Poängterar att detta är mina personliga åsikter. Inte något officiellt uttalande från SMC.
Precis som ovan nämnda artikel är ett citat från en advokat. Alltså inte ett uttalande från SMC
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Men nu tror jag att jag har missuppfattat lagen:
Trodde man mätte för att kontrollera om ljuddämparen är godkänd eller ej. Inte om man överskred något värde vid en viss tidpunkt. Skall Polisen då åka efter motorcycklar och mäta "på rull"?

Har man inte begått ett lagbrott bara genom att montera denna?
(Därigenom brutit mot bullergränsen?)

Angående övergångsstället håller jag inte med, impulsljudet samt att det är nära mellan örat och avgasröret vid motorbelastningen räcker. Det är ett problem
 

ezzo

New member
Men nu tror jag att jag har missuppfattat lagen:
Trodde man mätte för att kontrollera om ljuddämparen är godkänd eller ej. Inte om man överskred något värde vid en viss tidpunkt. Skall Polisen då åka efter motorcycklar och mäta "på rull"?

Har man inte begått ett lagbrott bara genom att montera denna?
(Därigenom brutit mot bullergränsen?)

Angående övergångsstället håller jag inte med, impulsljudet samt att det är nära mellan örat och avgasröret vid motorbelastningen räcker. Det är ett problem

Vad jag förstått så är det inte olagligt att byta ljuddämpare så länge den nya ljuddämparen har samma funktion som den du byter ut på ett heltypsgodkänt fordon. Annars skulle du inte heller få byta backspeglar, byta fotpinnar och om man ska hårdra det riktigt byta till andra däck än de som hojen leveredas med.
Äldre hojar, dvs hojar tillverkade före heltyspgodkännadet, Tror det kan varit 2004 det infördes.. dock osäker. Finns det inga som helst restriktioner på vad du får byta. På dessa hojar behöver du inte ens ha en backspegel monterad då det inte finns någon lag om backspegel på mc.
På ett fordon som är heltypsgodkänt med backspegel måste det finnas backspegel.

Om du då har en heltyspgodkänd mc som är godkänd med en ljuddämpare som låter 88 dB vid ett visst varvtal, detta borde stå i regpappren. Så får du inte byta till ett avgassystem som låter mer än detta... (och om man hårddrar det inte till ett som låter mindre heller.. :) (egen spekulation) ))

Dvs blir du stoppad måste polisen kunna bevisa att du låter förmycket. Om det är det han tänker bötfälla dig för. Om han anser att du inte har ett godkänt avgassystem. Dvs ett system som inte överensstämmer med heltypsgodkännadet kan han ge dig en ombesiktning. Men ej fälla dig för buller utan att ha mätt upp det.

Angående övergånställ.
Hur många mc låter så mycket så du får problem med hörsel vid ett övergångställ? Vädligt få.
Nu pratar vi i princip raka rör. Dessa modifieringar hittar man till 95% på customhojar. Det ska ju mullra....
I princip alla övriga motorcyklar.. Vare sig de har eftermarknadsljuddämpare eller inte låter långt under gränsvärden när de kör i statstrafik.
Låter de mer än så.. Ja då är säkerligen hastigheten betydligt högre med...
Då pratar vi andra grövre trafikbrott än buller...

Man mäter inte på rull. Enligt svensk bilprovning så mäter du i en viss vinkel ett visst avstånd från utblåset vid ett visst varvtal. Ljudet får inte överstiga 103dB
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Den allmänna tolkningen av eu-direktiven, som jag har förstått det är att du får inte byta ljuddämparen på en heltypad hoj, oavsett funktionen eller ljudet.
Det skall sitta samma typ av ljuddämpare som det typades med.
Däremot får du byta backspeglar om dessa uppfyller lagkraven.

Givetvis är det grader i helvetet oxå, och det är närmast de öppna rören på stora hojar som jag anser vara en styggelse pga. problemen med impulsljudet. Radfyror ger inte samma problem. Men passerar man bebyggda trakter med barnfamiljer och hyreshus är det oförskämt att anse att bara för att jag gillar ljudet skall alla andra göra det.

Testa den logiken med att dra på Jonny Cash klockan 23:00 på högsta volym i en hyreslägenhet...
 

Spiff

New member
Det är väl ganska stor skillnad å att du och jag tycker det är åt helvete att folk låter långt över gränsvärdena när det åker förbi och att Polisen kan skicka dig till San Quentin för att HAN TYCKER att du låter för mycket...

Självklart är det bra om polisen kan styra upp så vi får bort de värsta ljudmarodörena men då måste vi ge dem verktyg så att det kan ske på ett rättssäkert sätt.


Såg på mässan en prototyp som riktar sig till alla kromsläde ägare som jag tycker va så bra så jag beställde en till Bosse Westermark.

Om jag fattar rätt så funkar det så att SIU snappar upp varvtal och ljudbild, denna information skickas sedan till CSEPU för behandling enligt den mappning som man har lagt på, det verkar som om friheten i stort sett var obegränsad så nu kan alla ni som vill men inte vågar kör runt med en hoj som låter som ett monster. Detta digitalbehandlade stimuli skickas sedan via bloutooth till det i hjälmen inbyggda headset.
Smart som fan tycker jag, föraren kan sitta men precis det ljudet han vill ha och vi andra kan njuta av fiskebåtens dunk dunk och fågelsång.


/spiff
 
Last edited:

Bo Westermark

New member
Såg på mässan en prototyp som riktar sig till alla kromsläde ägare som jag tycker va så bra så jag beställde en till Bosse Westermark.
/spiff


Spiff,
Du vet att när jag INTE åker HD har jag en "M3:a" i öronen för njuta av "kolvslagen."
När jag åker HD blir det dansband!
Snacka om det bästa av två världar.

PS. Du har med detta påhopp missat 2 cl Jäger. Men inte nog med det, jag håller just nu på och redigerar bilder från mässan. Var skall jag lägga in mina nidbilder på Dig? På singelträffen? Nej, då går jag för långt. Vi får se i veckan vad som kommer på bloggen.DS
 
Last edited:

Spiff

New member
Såg på mässan en prototyp som riktar sig till alla kromsläde ägare som jag tycker va så bra så jag beställde en till Bosse Westermark.
/spiff


Spiff,
Du vet att när jag INTE åker HD har jag en "M3:a" i öronen för njuta av "kolvslagen."
När jag åker HD blir det dansband!
Snacka om det bästa av två världar.

PS. Du har med detta påhopp missat 2 cl Jäger. Men inte nog med det, jag håller just nu på och redigerar bilder från mässan. Var skall jag lägga in mina nidbilder på Dig? På singelträffen? Nej, då går jag för långt. Vi får se i veckan vad som kommer på bloggen.DS

I den digitala världen är allt möjligt, du kan få motorljud som bygger på Sven-Bengts trumset.

Singelträffen blir kanon, då var jag ju där utan att kunna göra bort mig :D

/Spiff
 

Maru

New member
Men nu tror jag att jag har missuppfattat lagen:
Trodde man mätte för att kontrollera om ljuddämparen är godkänd eller ej. Inte om man överskred något värde vid en viss tidpunkt.

Det behöver du inte mäta för att se. Den är ju inte godkänd och saknar därmed e-märkningen.
 

P-O Noren

New member
Då blir ju frågan ännu enklare, om det är som du säger Maru...

Då finns det ju ingen anledning att stå och babbla om bevis hit eller dit. Det står ju på ljuddämparen om den är godkänd och orginal. Har gjort på mina hojar iaf.
 

Spiff

New member
så om jag gräver ur allt innehåll ur min orginaldämpare så är det ok fast den låter tuusen?
 

P-O Noren

New member
Nej, du får naturligtvis inte förändra en tygodkänd del.
Det finns angivet att du inte får förändra delar som har med funktionen på motorn eller ljudet.

iaf inte de delar som har med avgasemissioner eller buller att göra.

Ej typgodkända hojar blir det svårare med gissar jag.
 
Last edited:

Spiff

New member
Har du haft isär en orginalpipa nån gång?

Har bara tittat på vad Bengt har gjort med sin till en R1100S.
Men jag förstår fortfarande inte. Om jag bygger om min godkända ljuddämpare så ser inte polisen att den är ombyggd och då måste de mäta ljudnivån tycker jag för att bötfälla mig, att konstapeln tycker att jag låter för mycket duger inte i ett rättssamhälle.
 
Top