Uppmanig eller råd?

P-O Noren

New member
Om man står och bygger om en ljuddämpare man vet att man inte får ändra på, och sedan blir stoppad för att polisen tycker det låter för mycket....?

Ja, det har väl inte så mycket med rättsamhälle som sunt bondförnuft att göra. Att stå då på barrikaderna och skrika för ljudmätningar låter ju idiotiskt på många sätt...
 

Spiff

New member
Om man står och bygger om en ljuddämpare man vet att man inte får ändra på, och sedan blir stoppad för att polisen tycker det låter för mycket....?

Ja, det har väl inte så mycket med rättsamhälle som sunt bondförnuft att göra. Att stå då på barrikaderna och skrika för ljudmätningar låter ju idiotiskt på många sätt...

Jaha, men om ljuddämparen börjar bli gammal och det mesta av dämpmaterialet har åkt sin väg och den därför låter för mycket?
Vems sunda bondförnuft är det som skall styra ditt eller polisens?
Jag står inte på någon barrikad och skriker överhuvudtaget. Frågan börjar blir rätt ointressant.
 

Maru

New member
Har bara tittat på vad Bengt har gjort med sin till en R1100S.
Men jag förstår fortfarande inte. Om jag bygger om min godkända ljuddämpare så ser inte polisen att den är ombyggd och då måste de mäta ljudnivån tycker jag för att bötfälla mig, att konstapeln tycker att jag låter för mycket duger inte i ett rättssamhälle.

De är ju oftast helsvetsad så det borde synas om man modat den.

Håller med dig helt och fullt, en mätning ska vara på sin plats. Om det inte är helt uppenbart att den LÅTER åt helvete för mycket.
 

ezzo

New member
Om konstapeln tycker den låter för mycket men inte kan mäta det spelar inte någon roll.
Vi har lagar här i Sverige. Dessa lagar är till för att skydda oss medborgare.
De talar även om vad vi får och inte får göra.
Givetvis får vi inte bryta mot lagen och bullra för mycket. Detta ska vi straffas för. Men det ska klart bevisas att du facktist bullrar för mycket.
Att en myndighet skall kunna straffa någon för något utan bevis är hur åt helvete totalt.
Följderna av det kan bli större.. Dvs att det räcker med att en polis säger sig ha sett att du druckit ur en ölflaska. Och ska därför få 2 månaders fängelse mm.
Trots att det kanske bara var vatten i flaskan...
 

enhjuling

New member
Det är fel om man blir dömd mot sitt nekande utan bevis.
Att neka när man blir tagen med fingrarna i syltburken är inte bara löjligt, det är barnsligt också.
Detta alltså om det inte råder några tveksamheter. Har man ett rensat och kapat slipon på bara för att det skall låta mer eller raka rör på HDn så är det väl inget att tjafsa om.
Sträck på er och ta ert straff som män för f-n.
Har man däremot bytt ljuddämpare till nåt som liknar original för att den gamla rostade sönder eller det verkligen är så att dämparen är gammal och urblåst kan man väl kanske diskutera huruvida det är riktigt att man straffas.
Men hur många är det som straffas för det egentligen?
Polisen tar väl mest de förstnämnda gissar jag.
 
Last edited:
Top