Twinmuller :-D

Swedie

Administrator
Personal
Det här ska bli första året jag kör twin!

Några där ute som kör twin och kan berätta om egenskaperna hos sådana maskiner?
 

Salle

New member
Det här ska bli första året jag kör twin!

Några där ute som kör twin och kan berätta om egenskaperna hos sådana maskiner?
Starkt beroendeframkallande skulle jag säga, och då har jag ändå inte en lika ball twin som din. Fast i ärlighetens namn så är det inte alla som gillar det.
 

benkar

New member
Det här ska bli första året jag kör twin!

Några där ute som kör twin och kan berätta om egenskaperna hos sådana maskiner?

Om jag inte minns fel kommer du köra Aprilia och är väl 60-graders vinkel mellan cylindrarna som gäller där. HD mfl roar sig med 45-graders vinkel, och min egen VTR1000 har 90-graders vinkel, i samtliga fall pratar vi V-twin.

Har tidigare kört TRX850, en twin utan vinkel, men förskjuten/vriden placering av stakarna, samt även provkört äldre TDM utan denna "finjustering".

Alla varianter av twin skiljer sig från radfyror, men har i sin tur väldigt olika karraktär beroende på pararell/vinkel.

Tror du borde lyssna mer specifikt med folk som kört/kör 60-gradare vs radfyra för att få input kring skillnaderna/egenskaperna.

Men rent generellt har jag uppfattningen att man anitingen hatar eller älskar twin vs radfyra... :) (Kommer nog fortsätta med 90-graders v-twin så länge jag kan, trivs i det effektslöa men vridstarka träsket...)

/B
 

Swedie

Administrator
Personal
Jag har endast torrgasat i 10 sekunder och jag var nära att skita knäck :D

o nu när motorn och akra helsystemet åker på så .. daijmn...
 

Salle

New member
Jag har endast torrgasat i 10 sekunder och jag var nära att skita knäck :D

o nu när motorn och akra helsystemet åker på så .. daijmn...
När kör du på Knutstorp? SRW? Lovar att komma och heja. F-n grym hoj. Provat förra modellen - också fin men inte lika vacker.

Jag tror att du kommer uppleva draget som jämnare, vibrationerna har lägre frekvens än på en radfyra (de flesta vibrerar ju mer eller mindre). Ljudet tilltalar mig mycket.
 

Olsson

New member
Det här ska bli första året jag kör twin!

Några där ute som kör twin och kan berätta om egenskaperna hos sådana maskiner?

Jag reagerade (negativt) på att inga pulser känns (V990). Jag kom iofs från enstånka med tydliga sådana. Men men, man kanske ignorerar pulser på banan liksom.

F ö gissar jag att om man kommer från extrem literrad-4, till en litertwin så impas man kanske av det enorma vridet -- tills varvstoppet slår till (till synes några tusen varv för tidigt) och man inser genast att en litertwin har inte bara jämförelsevis låg effekt utan även lågt vridmoment.
 

Sad Glad

New member
Jupp, varvstoppet kommer lite för tidigt om man kommer från en radfyra, den känns särskilt tidig på min Mts där den slår i redan vid 8750 varv (eller nåt sånt).

Det är ju lite mer moppekänsla över en radfyra. Dvs man både växlar och varvar skiten ur dem! Det kan vara skoj vid buskörning men jag tycker man hittar flytet snabbare med twinnen. Det är inte lika stressigt att köra twin.

Btw, ingen av mina hojar har varit några värstinghojar som de du kommer köra :)
 

steFAN

New member
Du kommer att vara först ut ur böjarna Johnny,men japsen flåsar dej i nacken i slutet på rakorna.....Men vem bromsar sist???? ;) //Mr Falconetti
 

Taz

New member
Jag har endast torrgasat i 10 sekunder och jag var nära att skita knäck :D
o nu när motorn och akra helsystemet åker på så .. daijmn...

Du kommer nog att sakna toppeffekten från R1:an, i gengäld är en twin snällare och generellt snabbare ut ur kurvorna som tidigare nämnts i tråden.

När varvstoppet slår i så känns det lite mer abrupt än på en radfyra.

Motorbromsen är ett kapitel för dig, nu har du med stor sannolikhet slirkoppling på din, men att komma inför en böj, peta ner ett par, tre taggar och släppa ut bakänden som en motard i en hård inbromsning... är lite mys, i synnerhet med de hojar som låter mer på avslag än vid påslag. :D

Något värre vrid är det ju inte att snacka om, vridmomentet är ofta likvärdigt med radfyrorna... kommer lite olika i registret bara.

Jag tror inte du kommer ha något problem med att köra och traktera hojen väl. Kanske kommer du gilla den bättre än en radfyra, kanske inte... det beror nog lite på läggning och lyte.

Hursomhelst, vore roligt att höra din åsikt efter första svängen på banan med den. Lycka till!!:)
 

Olsson

New member
..Hursomhelst, vore roligt att höra din åsikt efter första svängen på banan med den...

Det tycker jag med. Den anses av många vara väldigt speciell. Den har ett ganska högt "perceived weight index" och hög tyngdpunkt. Många klagar också på just osmidighet och att den är tungjobbad (eller liknande) vid mycket låga hastigheter. (Och det är den enligt mig) Så det kan ju vara en liten varningsflagga, men som inte borde hindra att segrarna rasar in.

(Aprilia efter Masterbikesegern)

The Aprilia RSV 1000 R Factory was the fastest bike around ten out of twelve curves and the fastest in top speed at the end of six out of twelve straights.
 

Swedie

Administrator
Personal
Jajamen! Kommer en rapporten runt den 19e mars när jag kommer tillbaka från spanien! Den är iaf startad nu med Akrasystem och herrejösses vad det låter om den... och trycket på luften bakom hojen är aningen mäktigare än på fis-R1an :D
 

steFAN

New member
Jajamen! Kommer en rapporten runt den 19e mars när jag kommer tillbaka från spanien! Den är iaf startad nu med Akrasystem och herrejösses vad det låter om den... och trycket på luften bakom hojen är aningen mäktigare än på fis-R1an :D
Ja bara det gör ju att den går snabbare som typ jas gripen/viggen/draken mm:D
 

Swedie

Administrator
Personal
Bänkade hos AVA mc i stockholm i Fredags. Twinnen hade 129 hästar på bakhjulet... inte sååå mycket... men vi får ju se om inte den där bänken ljög. Min rumpdynobänk fungerar bättre :D
 

Josef

New member
Jag tycker just motorbromsen in i böjarna och känslan att odramatiskt leta fäste i utgångarna är vad som gör en twin så underbar på bana, när den väl är upprätt har den dock inte mycket att hämta mot en 4a. Som tur är så svänger det ju mest hela tiden på svenska banor...

Vad gäller (den gamla) factory Millen tycker jag motorn känns relativt högvarvig och vridsvag i botten, en ganska racig twin helt enkelt. Tyngdpunkten upplevde jag som irriterande hög och cyckeln ville gå på ett hjul mest hela tiden, kul kan tyckas men jobbigt om man vill åka fort. Det går säkert att skruva till den en del, jag hade inte möjlighet att labba med fjädringen under mitt korta test.

Kommer den klara bullerkraven med Akrat tror du?
Vet inte vad SBK-reglementet säger men vill minnas att BoTT har ganska hårda krav, man kör ju med ERF och den serien kör inte alltid på bullerdagar.
 

lime

Skriver inte
Bänkade hos AVA mc i stockholm i Fredags. Twinnen hade 129 hästar på bakhjulet... inte sååå mycket... men vi får ju se om inte den där bänken ljög. Min rumpdynobänk fungerar bättre :D

Och om du slutar släpa i fötterna när du kör så kommer det att gå ännu fortare. ;)
 
Top