@olsson:
Om man skall ta någon form av forskning i jämförelse så väljer jag den som utförd inom flyget. Här har forskning bedrivits i många år och man har kommit fram till att man övar på de farliga situationer man känner till. Människan är dålig på att fatta bra beslut under stress, där hjälper det med att man har övat och identifierat korrekta handlingar.
Du hänvisar till ekonomiska teorier som appliceras på stora ekonomisk system, detta är inte på något sätt jämförbart med en situation då man har 2 kanske 3 personer involverat i händelseförloppet. (trafikhaveri)
En farlig situation i en korsning är inte en börskrash med 2-3000 aktörer involverade som beslutar sig för saker baserade på okända faktorer.
Nej. jag syftar på principer för beslutsfattande under frihet att välja. Dessa är konsekvens av ovisshet och oberoende typ av aktivitet. (Det är ekonomiska principer du använder när du t ex äter eller går på muggen.) Det visar att risker varierar bl a som en konsekvens av okunskaper och kunskaper om bl a ens egna okunskaper/kunskaper om ämnet för den aktivitet man sysslar med. Man kan alltså med någon form av förändring nå två olika resultat (+/-) på en risknivåskala men det är naturligtvis extremt oförutsägbart. Om man ignorerar det, gör man samma misstag som gjorts i årtionden t ex att förutsätta att oönskade negativa händelser går att lära sig bort genom att lära sig mer om ämnet för aktiviteten. Ofta ”slår det” åt andra hållet. Ett exempel är stora mängder med körträningskurser (bil/mc) som bedömts leda till högre risktagning.
Jag kan förstå att man kan imponeras av detaljerade utredningar men syftet är inte att minska olycksrisk eller antal haverier. Syftet är att försöka reda ut enskilda olyckors händelseförlopp och förhindra att en liknande händelse ska inträffa igen. (Havkom och NTSB) Om det är det som är ditt syfte så har jag ingen invändning annat än att det blir omöjligt att reda ut i en djungel av detaljer.
Om det är i syfte att minska risk så blandas då två olika system ihop. I det ena tas beslut under fri vilja (mc, privatflyg). I det andra är det hårt styrt genom fastställda procedurer från myndigheter (t ex kommersiellt civilflyg, kärnkraft etc). Skillnaden är avgörande på så sätt att en operatör i en styrd miljö har som uppgift att följa procedurer. Det finns motiverande faktorer (produktionsmål) utanför en själv som driver individen att handla. En motorcyklist agerar under frihet att välja och skapar sina egna mål. Det kan vara allt från att slå rekord från stad till stad eller att stanna hojen vid första busshållplats för att det känns läskigt.
Forskningen du syftar till är inte användbar med mc-körning om målet är att minska risk. Konkret kan man säga att skälet är att vad som än kommer ut ur en utredning, kan det användas i två syften, det ena är att reducera farorna, det andra är att nyttja det för helt andra mål. Individen bestämmer detta under fria val. I styrda miljöer (ex flyg) är operatörerna förhindrade av operativa lagar att utveckla aktiviteten. Så kortsiktigt kan stora säkerhetsproblem åtgärdas. Det överensstämmer också med den forskning (du hänvisar till) som säger att misstag måste sättas i relation till operativa procedurer. Ett "fel" måste defineras i förhållande till "rätt". Vilka operativa procedurer ska vi använda som referens? Lagen? moralen? Vems moral? Jag kan bara se att en utredning för mc kan komma fram till liknande slutsatser som: Föraren körde över sin förmåga. Rekommendation: Kör inte över din förmåga.
Nej fram för mera "Dä ä bar å åk"
Håller med.