Två funderingar om olycksdebatten

P-O Noren

New member
Jag har funderat och delger nu 2 tankar:

1. tycker det har varit en stark fokusering på olyckor i debatt och ledare på mc-folket. Det är en viktigt fråga, men inte den enda frågan. Eftersom så mycket av hojåkningen för min egen del baseras på glädjen till livet så blir det lite antiklimax att läsa MC-folket. Jag tror inte det är någon som inbillar sig att det är ofarligt att köra hoj, men vi gör det iaf. Min fundering är närmast att jag kan tycka att fokuseringen på olyckor kan ändra innehåll och känslan för själva tidningen. Om det är syftet så är det väl ok...

2. Om man återför tankarna till hur man skulle kunna belysa farligheten i körningen så tror jag man måste vara mer specifik. Att exempelvis allmänt prata om den farliga vänstersvängen som något man ska se upp med, funkar inte tror jag. Jag skulle gärna se djupstudier med skisser och fotografier över en verklig olycka som representerar ev vanlig kollisions-situation. På det sättet kan ju läsaren själv på ett djupare plan verkligen förstå och identifiera faran med vänstersvängande fordon. Bara genom reflektioner som kan relateras till egna upplevelser så får man en känsla för vad "vänstersvängen" och när den kan uppkomma. Enkla texter med tecknade bilder alá alfons åberg kanske inte räcker. Ladda gärna ner en haverirapporter från statens haverikommision så ser ni hur jag menar:
http://www.havkom.se/

VARJE kollision/haveri har fysiska/psykiska orsaker, dom orsakas inte normalt av otur/misstag utan snarare av Kausaliteter eller med ett annat begrepp orsak och verkan.

Om man kan öka förståelsen för dessa samband så tror jag mer är vunnet än lösa frågan om att sänka antalet skadade/döda i trafiken på mc.
 

Ansod

New member
Jag har funderat och delger nu 2 tankar:

1. tycker det har varit en stark fokusering på olyckor i debatt och ledare på mc-folket. Det är en viktigt fråga, men inte den enda frågan. Eftersom så mycket av hojåkningen för min egen del baseras på glädjen till livet så blir det lite antiklimax att läsa MC-folket. Jag tror inte det är någon som inbillar sig att det är ofarligt att köra hoj, men vi gör det iaf. Min fundering är närmast att jag kan tycka att fokuseringen på olyckor kan ändra innehåll och känslan för själva tidningen. Om det är syftet så är det väl ok...

2. Om man återför tankarna till hur man skulle kunna belysa farligheten i körningen så tror jag man måste vara mer specifik. Att exempelvis allmänt prata om den farliga vänstersvängen som något man ska se upp med, funkar inte tror jag. Jag skulle gärna se djupstudier med skisser och fotografier över en verklig olycka som representerar ev vanlig kollisions-situation. På det sättet kan ju läsaren själv på ett djupare plan verkligen förstå och identifiera faran med vänstersvängande fordon. Bara genom reflektioner som kan relateras till egna upplevelser så får man en känsla för vad "vänstersvängen" och när den kan uppkomma. Enkla texter med tecknade bilder alá alfons åberg kanske inte räcker. Ladda gärna ner en haverirapporter från statens haverikommision så ser ni hur jag menar:
http://www.havkom.se/

VARJE kollision/haveri har fysiska/psykiska orsaker, dom orsakas inte normalt av otur/misstag utan snarare av Kausaliteter eller med ett annat begrepp orsak och verkan.

Om man kan öka förståelsen för dessa samband så tror jag mer är vunnet än lösa frågan om att sänka antalet skadade/döda i trafiken på mc.

Instämmer. Det är därför det borde vara mycket intressantare att prata med de som överlevt en olycka istället för att tjata om antalet dödsfall. Desutom tror jag att effekten av "tjatet" är mycket liten av enkla psykologiska skäl. Döden är något vi förtränger och avskärmar oss ifrån. Ett reportage med överlevande som berättar/intervjuas ser jag som pedagogiskt betydligt klokare. Tyvärr verkar ingen mc-tidning vara intresserad av detta och hittills har responsen för det förslaget här på forumet varot minst sagt sval (iofs kunde jag ha fört fram det oftare).

Jag älskar att åka hoj. Att läsa statistik gör mig inte till en bättre/säkrare förare. Däremot kan jag välja att bli det om det görs t ex djupstudier.
 

P-O Noren

New member
Själv tänkte jag nog mer analytiska rapporter så man förstår hur haveriet uppkommer. Själva skadorna är inte intressanta såvida inte skyddsutrustningen har ändrat eller kunde ändrat utgången. Men läs någon haverirapport så förstår ni hur jag tänker.

exempelvis:
http://www.havkom.se/virtupload/reports/1524594_rm2008_05.pdf
Som beskriver skjutolyckan i skövde 5 dec 2007.
Här räcker med att konstatera att en man har avlidit, samt vilka faktorer som ledde fram till detta. Men viktigast: Hur det kunde ha undvikits.
Tror anhöriga finner visst stöd i att händelsen har utretts noga och man har gjort ansträngningar om att ta reda på hur en liknande olycka kan undvikas.

Att det blir vidrigt/blodigt när man havererar i hög fart, får nog tyvärr ses som en självklarhet.

För övrigt så får man påpeka att vägverkets "djupstudier" har långt kvar till det "djup" som haverikomissionen sätter som kvalitetsmål. Man noterar bara det mest basala från vägverkets sida och räknar med statistik sedan. Jag menar att vi måste undersöka mer om vi ska nå nollvisionen.
 
Last edited:

StefanB

New member
Man undrar hur liv värderas i "världens största demokrati"

Denna artikel fanns i Aftonbladet idag 30/1 :

" Riskerade 40 års fängelse för porr i datorn
Lärarinnan hamnade i en mardröm. Räddades av datasäkerhetsexperter"


Jämfört med inslaget från en av länkarna ...


"Man gets 90 days in jail for fatal motorcycle accident
* Ethan Linnabary also will serve 5 years on probation, lose his license for 5 years, do 250 hours of community service and pay $6,100 in restitution and fines for causing the death of Brian L. Vincen
By BRET LIEBENDORFER
Published: Thursday, January 29, 2009 2:18 PM EST
Text Size
A 22-year-old Sunbury man was sentenced to 90 days in jail, followed by 90 days of house arrest, for causing the death of a motorcyclist last summer.

Ethan J. Linnabary was sentenced Friday, Jan. 23, after pleading guilty in December for negligent vehicular homicide in the death of motorcyclist Brian L. Vincent, a 52-year-old Westerville man.

"I think it was a fair sentence," said Assistant Delaware County Prosecutor Carol O'Brian.

"It was tough for the judge to craft a sentence ... that (was bound to) make no one happy."
"


Märkligt land....

/Stefan
 

Marie

Banned
Man undrar hur liv värderas i "världens största demokrati"

Det säger allt om den amerikanska kristna högerns förmåga att skuldbelägga allting som har med s-e-x att göra.
Egentligen borde USA vara helt hänvisat till invandring för sitt fortbestånd, för rimligen kan amerikaner väl inte fortplanta sig? :p
 
Last edited:

Olsson

New member
Jag tycker det är ett dåligt förslag med avancerade utredningar av havkom-typ. Tänkbart är att konsekvenserna blir att riskerna med mc-körning ökar.

Dessutom blir det stora kostnader för personal och annat och som skattebetalare (eller kanske motorcyklister) får stå för. Den enda vinnaren på förslaget är just denna personal, som kan tanka månadslön.
 

P-O Noren

New member
Jag tycker det är ett dåligt förslag med avancerade utredningar av havkom-typ. Tänkbart är att konsekvenserna blir att riskerna med mc-körning ökar.

Dessutom blir det stora kostnader för personal och annat och som skattebetalare (eller kanske motorcyklister) får stå för. Den enda vinnaren på förslaget är just denna personal, som kan tanka månadslön.

Intressant synvinkel

Hur tänker du att riskerna skulle öka, om man utreder orsakerna till mc-haverier?

Kostnaderna är enkla att hantera, precis som idag har vi en fungerande institution för haveriutredningar. Enda som behövs är at staten anser att motorcyklisters liv är värda att skydda likväl som bussresenärer och flygpassagerare. Haverikomissionen utreder även bilolyckor då de fått det i uppdrag.
 

Hasse

New member
Marginal

Vilka situationer som orsakar mest olyckor enligt MC OLA
1 Vänstersväng
2 Singelolyckor med felaktig bromsteknik mm
3 Oerfarna förare på ny hoj
4 Oförmåga att bedöma risker osv.

Vänstersvängen som sådan tränas ju inte på bana men kan beröras i riskbedomning
De övriga momenten är ju det SMC övar på och HUR man kan förutse och därmed undvika att hamna i farliga situationer

Det är vad som menas när det lite kryptiskt skrivs att föraren som tränar på bana ökar sina marginaler i trafiken.

Bara en sådan sak att en MC förare kör om en bil mycket hög hastighet
otillåtna kanske 150 på 90 väg. Har den föraren räknat med att få mötande i
90 ? Om det då kommer en från andra hållet 150 vad händer då ?

Jag ser sådana här samtal i banans depåvärld som konkret och mycket givande ur riskmedvetenhetsträning (puh)
Säkert inte fel med haveriutredningar men en smula tungrott att föra ut till de behövande.
Men visst, inte omöjligt men hur många skulle läsa det i vår
dataålder?
 

Olsson

New member
Intressant synvinkel

Hur tänker du att riskerna skulle öka, om man utreder orsakerna till mc-haverier?

Risker förändras med uppfattningar. Vilket håll kan man naturligtvis bara spekulera i. Jag spekulerar i att om förare förväntar sig en nytta (med avseende på risk) från sådana utredningar så bör det tendera till ökad risktagning. Någon annat orsak-verkan kan jag inte se.
 

P-O Noren

New member
Om man för tanken lite längre så tänkte jag att man kunde ge dessa rapporter i uppgift på teorin på körskolorna. Sedan kan eleverna diskutera händelseförloppen och analysera exakt vad föraren gjorde för misstag. behöver inte vara ett prov, man lär sig mycket när man diskuterar med andra. Gäller både de som ska ta A-kort såsom B-kort. Båda förargrupper behöver bli medvetna om exakt vilka faktorer som leder fram till haverier.

Riktiga haverier som har hänt sätter sig djupare i minnet än tecknade bilder är min åsikt. Man behöver inga namn på inblandade eller bilder på skadade. Däremot är det viktigt med bilder från haveriplatsen med bromsspår skador på fordonen osv.

Naturligtvis kan man även diskutera dessa frågor på forum på internet osv.

Men visst inte alla kommer att ta till sig denna kunskap, men det är ju egentligen inget bra motiv för att inte ta fram rapporter. Man tar ju fram dom för dom som läser dom.

.
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Risker förändras med uppfattningar. Vilket håll kan man naturligtvis bara spekulera i. Jag spekulerar i att om förare förväntar sig en nytta (med avseende på risk) från sådana utredningar så bör det tendera till ökad risktagning. Någon annat orsak-verkan kan jag inte se.

Om ditt resonemang var riktigt borde man då ta bort allt som handlar om risker i körkorts-utbildningen. Jag är ganska säker på att det finns begränsat med belägg för din teori om kunskaper om risker, relativt benägenhet att ta risker.
 

Olsson

New member
Jag är ganska säker på att det finns begränsat med belägg för din teori om kunskaper om risker, relativt benägenhet att ta risker.

Tack men det är inte min teori. Det är inte statistisk data som säger något om detta eftersom statistik är oanvändbart i sammanhanget. Det är principer som beskriver hur människor beslutfattar i ovisshet och under frihet att välja. Belägg för dessa principer har funnits sedan (minst) början av 1900-talet och är centralt för t ex den globala ekonomiska krisen. Det är m a o ganska "basic".
 

Ansod

New member
Tack men det är inte min teori. Det är inte statistisk data som säger något om detta eftersom statistik är oanvändbart i sammanhanget. Det är principer som beskriver hur människor beslutfattar i ovisshet och under frihet att välja. Belägg för dessa principer har funnits sedan (minst) början av 1900-talet och är centralt för t ex den globala ekonomiska krisen. Det är m a o ganska "basic".

Erfarenheter som omsätts i teori som sedan omsätts i praktik minskar ovissheten. Som jag ser det bört man - som i andra sammanhang - ta reda på vad som faktiskt har hänt helst berättat av den/de inblandade. På så sätt skpar man teori av praktiska erfarenheter. Denna teori/kunskap är i sig helt värdelös om den inte omsätts i någon form av kunskap i körkortsutbildning, smc-utbildningar m.m. Praktisk övning för att lära in andra reflexer än dom naturliga typ panikbromsning, spändhet, felaktig fokus m.m skulle påverka de automatiska beslut som idag i många fall leder till olyckor.
 

P-O Noren

New member
@olsson:
Om man skall ta någon form av forskning i jämförelse så väljer jag den som utförd inom flyget. Här har forskning bedrivits i många år och man har kommit fram till att man övar på de farliga situationer man känner till. Människan är dålig på att fatta bra beslut under stress, där hjälper det med att man har övat och identifierat korrekta handlingar.

Du hänvisar till ekonomiska teorier som appliceras på stora ekonomisk system, detta är inte på något sätt jämförbart med en situation då man har 2 kanske 3 personer involverat i händelseförloppet. (trafikhaveri)

En farlig situation i en korsning är inte en börskrash med 2-3000 aktörer involverade som beslutar sig för saker baserade på okända faktorer.

Sedan har ju begreppet djupstudie tyvärr förknippats med statistik. Jag pratar om enskilda haverier och djupstudier på dessa. Statistik har inget med mitt förslag att göra, för som jag säger är det enskilda haverier som är mer intressanta. Förutsatt att dom kan tänkas uppkomma igen med viss sannolikhet, med andra ord möjliga att undvika om man känner igen situationen.

Om någon undrar varför jag använder ordet haveri, så är det därför att sådana går att förebygga.
Olyckor sker av slumpen och kan inte förebyggas, därför är det fel att prata om trafikolyckor anser jag.
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag har inte läst hela tråden men har en spontan tanke som jag vet att det har varit en del diskussioner kring. Motorcyklister bör, om möjligt om en egen körfält samt att den rörliga trafiken borde bindas upp mer till fast trafik, dvs spårvagnar tycker jag iaf.

Hälsningar,

Amir
 

Marie

Banned
Hela den här tråden får mig bara att känna hur urtrist präktigt såssigt SMC har blivit.

Nej fram för mera "Dä ä bar å åk" och när det går åt skogen är det bara att börja lära sig plinka på harpan... ;)
Varför inte förebygga med några kurser i harpspelning? :D
 

P-O Noren

New member
Hela den här tråden får mig bara att känna hur urtrist präktigt såssigt SMC har blivit.

Nej fram för mera "Dä ä bar å åk" och när det går åt skogen är det bara att börja lära sig plinka på harpan... ;)
Varför inte förebygga med några kurser i harpspelning? :D

Min egen personliga åsikt är att SMC arbete för att påverka antalet skadade/dödade motorcyklister är väldigt viktigt. Sen gäller det kanske att hitta en balans mellan allvar och glädje i helheten för MC-folket. Men det är ju en annan fråga, där har vi alla olika uppfattningar.

Men om min tråd har uppfattas som onödig och stötande så ber jag om ursäkt för det, det var inte min avsikt
 
Last edited:
Top