Trist present

Esquire

New member
Någon som har testat OKQ8s kedjesmörja? Jag fick presentkortet men har inte orkat försöka hitta någonstans att lösa in det än.

I normala fall så använder jag enbart Castrol Chain Wax. Helt enkelt för att det är den bästa jag har testat hittills. Fast nu när man får något gratis så kan det ju vara läge att eventuellt vidga sina vyer lite...

En gång gjorde jag misstaget att köpa CRCs klisterolja. Det gör jag aldrig om. Den burken står fortfarande nästan full någonstans i garaget. :mad:
 

aRWe

Member
Någon som har testat OKQ8s kedjesmörja? Jag fick presentkortet men har inte orkat försöka hitta någonstans att lösa in det än.

I normala fall så använder jag enbart Castrol Chain Wax. Helt enkelt för att det är den bästa jag har testat hittills. Fast nu när man får något gratis så kan det ju vara läge att eventuellt vidga sina vyer lite...

En gång gjorde jag misstaget att köpa CRCs klisterolja. Det gör jag aldrig om. Den burken står fortfarande nästan full någonstans i garaget. :mad:

Det kommer nog OKQ8:s också att göra, vet inte vad jag skulle kalla den men det är varken olja eller vax (konsistensen alltså) fast någe nytta gör den väl, för något klägg är det.:p
 

Salle

New member
LT, Boss Hoss... En mc ska väl kunna svänga? En Mazda Miata förmedlar mer av det goda som mc-åkningen ger mig än sådana farkoster. Jag har iofs. inte provat en Boss Hoss, men jag har vält en LT.

Det enda riktiga försöket till motorcykel med någon form av automat är väl denna: http://www.aprilia.com/mana.asp?lin=eng
Jag har inte sett några tester på den, skulle vara intressant att veta hur det fungerar i praktiken. Växlingen borde vara snabb och draget väldigt jämnt för att jag skulle lite till den.

BTW: Jag har en automatväxlad trampcykel, en Skeppshult. Det ni!
 
Last edited:

Salle

New member
Ska villigt erkännas att det inte finns några riktigt roliga hojar med kardan.

Nästa steg om man nu ska titta på moderna kedjehojar, vad ser man då?
Toppmoderna hojar med häftiga material och ännu häftigare elektronik, åså kommer man till drivlinan vid bakhjulet och vad hittar man? Skruv och mutter? :eek: En gammal konstruktion från 40-talet!

Kawa HADE excenter, Honda, Triumph, Ducati och MV Agusta har det fortfarande, men resten har sina 40-talskontruktioner. Det är som om man skulle ta en supermodern bil och hänga i en Volvo B18 gjutjärnsspis = en enda lång stor besvikelse.
Att krypa runt bakhjulet och försöka få skiten centrerad slutade jag med någon gång på 80-talet och sa "aldrig mer", och det står jag för. Kom med lite modernare gjejer, sen ska jag överväga en ny hoj.
Man måste nog ha av hjulet många ggr per säsong, eller köra någon form av endurance-racing för att besväras av det. Endamålsenlig funktion och enkelt handhavande. Skårorna är mer än tillräckligt för mig att får hjulet rakt, busenkelt.

Vissa människor gillar gore-tex och kardan, andra läder och kedjor :)
 
Last edited:

Tyrannosaurus

New member
Man måste nog ha av hjulet många ggr per säsong, eller köra någon form av endurance-racing för att besväras av det. Endamålsenlig funktion och enkelt handhavande. Skårorna är mer än tillräckligt för mig att får hjulet rakt, busenkelt.
Klart att det fungerar och är ändamålsenligt, men det är en vedbotrimmad Amazon också. Så släng alla Mazda Miator, Hondor S2000 osv.
Men det är likt förbannat 40-tals konstruktioner år 2007 :p

Så alla som gnäller för att jag kör "gammal" 80-talshoj... Titta på en Royal Enfield så ska du få se, samma konstruktion som på de japanska och italjenska supersporthojarna.

Men som jag sa, det är en kostnadsfråga för fabriken eftersom det är dyrare att bygga excenter eller varför inte hydralisk kraftöverföring.

På tal om att ha av hjulet. T.ex. Blackbird räknas ju som sporttouring. Kör en regnig Europatouring på klistriga däck så lär du både få ha av hjulet och kedjan flera gånger. Sen när du kommer hem får du nästan blästra fälgen för att få den ren.
Kort sagt, gammal konstruktion på nya hojar. Nya kardaner är lätta, snygga och hissar inte, så det finns inga argument kvar om man ska köra touring och inte men inte vill ha ett sänke (buss)... Jo föresten, det finns ett argument, ett enda. Det byggs inga lätta och smidiga kardanhojar om man inte räknar BMW K/R1200S och Gussi MGS Corsa.
Så vad gör man om man vill ha en sportig kardanhoj som inte är någon av ovanstående? Svar: Man bygger en själv :)

Vissa människor gillar gore-tex och kardan, andra läder och kedjor :)
Jag kör med läder (tvådelat sportställ med fäste för knäpuckar) och kardan så var passar jag inte då? :rolleyes:
 

Salle

New member
Klart att det fungerar och är ändamålsenligt, men det är en vedbotrimmad Amazon också. Så släng alla Mazda Miator, Hondor S2000 osv. Men det är likt förbannat 40-tals konstruktioner år 2007 :p

Så alla som gnäller för att jag kör "gammal" 80-talshoj... Titta på en Royal Enfield så ska du få se, samma konstruktion som på de japanska och italjenska supersporthojarna.
Du ska inte passa på att beklaga dig över vajerstyrd gas, kolvmotor, bensindrivet och lite annat också? De gemensamma konstruktionsbitarna är fler än olikheterna.
På tal om att ha av hjulet. T.ex. Blackbird räknas ju som sporttouring. Kör en regnig Europatouring på klistriga däck så lär du både få ha av hjulet och kedjan flera gånger. Sen när du kommer hem får du nästan blästra fälgen för att få den ren.
Jag hade en VFR, den klarade Europatouring bra många ggr, men ta av hjul och kedja minns jag inte att jag behövde, varför skulle man behöva det? Inte ens Skottlandrundan då det regnade så att Gore-tex stället lämnade/lämnades in hade jag några problem med kedjan. Blästra??? Verkligen :confused:
Kort sagt, gammal konstruktion på nya hojar. Nya kardaner är lätta, snygga och hissar inte, så det finns inga argument kvar om man ska köra touring och inte men inte vill ha ett sänke (buss)... Jo föresten, det finns ett argument, ett enda. Det byggs inga lätta och smidiga kardanhojar om man inte räknar BMW K/R1200S och Gussi MGS Corsa.
Corsan är grym, men kostar väl 300 och är enbart för bana. Så bra banhoj är det inte i konkurrensen. R1200S har jag provat, fin - men modern insprutning på stor omodern boxertwin fungerade inte imponerande. K1200S är väl ändå inte lätt och smidig :confused:
Jag kör med läder (tvådelat sportställ med fäste för knäpuckar) och kardan så var passar jag inte då?
Ja vad kallar man de som inte bestämt sig ;)
 
Top