Trist present

Salle

New member
Fick ett presentkort på OKQ8 kedjeolja tillsammans med SMCs medlemskort. Snällt tyckte jag först. Så då körde jag glatt till den lokala OKQ8-macken för att hämta min present. De hade inte den i sortimentet, bara CRCs klisterolja och en annan produkt som de rekommenderade. Att ta hem OKQ8-varianten vill de inte (har redan motsvarnde, vill inte ta hem en hel kartong etc.). De ville inte heller byta in fribiljetten mot någon annan produkt.

For till OKQ8 i Lund, ganska stor och välsorterad butik - samma visa där också :(

Så nästa gång OKQ8 erbjuder så här fina grejer till SMC, be dem då om tillgängliga produkter!!! Nu fick jag en värdelös lapp.
Gnälligt? Otacksamt? Kanske, men jag tycker ändå att det verkar som att OKQ8a ska försöka använda SMC-medlemmar för att skapa ett sug efter produkten så att deras handlare tar hem den...
 
Last edited:

Marie

Banned
Fick du ett presentkort tillsammans med medlemskortet?????
Det fick minsann inte jag!
Nåväl, handlade det bara om kedjeolja, så kan det kvitta. Enligt min ödmjuka åsikt blev kedjedrift omodernt på bilar för cirka 100 år sedan, och det känns inte ett dugg mera vettigt på en motorcykel.
Jag har köpt EN kedjedriven hoj i mitt liv. Det misstaget kommer jag aldrig att göra om. Det finns ju kardanaxlar......
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag har talat med OKQ8. De har skickat information till alla sina butiker för att de ska beställa hem den aktuella kedjesprayen innan erbjudandet gick ut. Eftersom mc-säsongen inte kommit igång ännu kan det vara en orsak till att man inte har kedjespray i sortimentet. Därför gäller också kupongen t o m 31 maj. Prova igen på en större OKQ8-station, släng inte kupongen!

När inbetalningskortet skickades till våra medlemmar i december så stod det att de 3 000 första som betalade in medlemsavgiften för 2007 skulle få kupong. Får man ingen kupong så beror det på att man inte är en av de 3 000första betalande.
 

-ah

New member
Fick du ett presentkort tillsammans med medlemskortet?????
Det fick minsann inte jag!
Nåväl, handlade det bara om kedjeolja, så kan det kvitta. Enligt min ödmjuka åsikt blev kedjedrift omodernt på bilar för cirka 100 år sedan, och det känns inte ett dugg mera vettigt på en motorcykel.
Jag har köpt EN kedjedriven hoj i mitt liv. Det misstaget kommer jag aldrig att göra om. Det finns ju kardanaxlar......

Du borde betalat i tid, istället för att gnälla så länge och hålla så hårt på portmonnän. :p
Jag ska lösa in min kupong och använda sprajjen till den trampcykeln jag planerar att införskaffa om det blir vår på riktigt nångång ;)
 

Salle

New member
Jag har talat med OKQ8. De har skickat information till alla sina butiker för att de ska beställa hem den aktuella kedjesprayen innan erbjudandet gick ut. Eftersom mc-säsongen inte kommit igång ännu kan det vara en orsak till att man inte har kedjespray i sortimentet. Därför gäller också kupongen t o m 31 maj. Prova igen på en större OKQ8-station, släng inte kupongen!

Ok(Q8), jag ska jaga dem igen. Men OKQ8 i Lund, Kung Oscars bro är väl så stor och servicevänlig mack man kan hitta här. Märkligt att de på en direkt fråga nekade att ta hem den.
 

Salle

New member
Fick du ett presentkort tillsammans med medlemskortet?????
Det fick minsann inte jag!
Nåväl, handlade det bara om kedjeolja, så kan det kvitta. Enligt min ödmjuka åsikt blev kedjedrift omodernt på bilar för cirka 100 år sedan, och det känns inte ett dugg mera vettigt på en motorcykel.
Jag har köpt EN kedjedriven hoj i mitt liv. Det misstaget kommer jag aldrig att göra om. Det finns ju kardanaxlar......

Manuell växellåda är ju också omodernt. Hur kan en sk-ten amatör bättre veta vilken växel som ska vara i för att få rätt drag alt. förbrukning?

Nåja, du behöver inte gilla min hoj så slipper jag gilla dina lok.
 

Marie

Banned
Manuell växellåda är ju också omodernt. Hur kan en sk-ten amatör bättre veta vilken växel som ska vara i för att få rätt drag alt. förbrukning?

Nåja, du behöver inte gilla min hoj så slipper jag gilla dina lok.

Ja automatlåda har jag definitivt ingenting emot. I bilen kan jag absolut inte tänka mig en manuell låda. Tyvärr är automater förskräckligt sällsynt på hojar, i alla fall när man vill ha minst nittio kusar...
 

Salle

New member
Ja automatlåda har jag definitivt ingenting emot. I bilen kan jag absolut inte tänka mig en manuell låda. Tyvärr är automater förskräckligt sällsynt på hojar, i alla fall när man vill ha minst nittio kusar...
Själv har jag nog väldigt svårt att tänka mig köra en hoj med automat, jag älskar växlandet hur omodernt det än må vara. Hade jag hittat en rolig hoj med kardan hade jag kanske köpt en? Kedja känns för mig inte det minsta omodernt, det sitter på det stora flertalet av dagens modernaste hojar.
Liggande längsmonterad radfyra eller tvärställd luftkyld dito är konstruktioner som blivit så omoderna att de inte ens finns i produktion längre. Då känns min 10 år gamla konstrukion fräschare - trots kedja.
Eller som man brukar säga: Smaken är som baken - delad ;)
 

Marie

Banned
Själv har jag nog väldigt svårt att tänka mig köra en hoj med automat, jag älskar växlandet hur omodernt det än må vara. Hade jag hittat en rolig hoj med kardan hade jag kanske köpt en? Kedja känns för mig inte det minsta omodernt, det sitter på det stora flertalet av dagens modernaste hojar.
Liggande längsmonterad radfyra eller tvärställd luftkyld dito är konstruktioner som blivit så omoderna att de inte ens finns i produktion längre. Då känns min 10 år gamla konstrukion fräschare - trots kedja.
Eller som man brukar säga: Smaken är som baken - delad ;)

Liggande längsmonterad radfyra finns visst i produktion. BMW K1200LT är av den konstruktionen.
 

Salle

New member
Liggande längsmonterad radfyra finns visst i produktion. BMW K1200LT är av den konstruktionen.
Undantaget som bekräftar regeln?

Jag har provat både K100 och XJ900 (Diversion iofs.) och modern var inte ett ord som dök upp i huvudet. Störande motorvibrationer och tröga chassin bl.a. 90 hästar är heller inte så mycket längre. Jag står mer än gärna ut med kedjesmörja.
 
Last edited:

Katarina

Helt okej
Hupp, där ser man så omodern jag är ;)
Jag som har kedja på min motorcykel och manuell låda he he...
Nä, jag gillar att växla helt enkelt, kör bara manuellt som kompressormatad hundkoja och en Dodge med 575 hkr under huven, den är också manuell. :)
(...och så har jag tävlingslicens inom dragracing)

Vilka MC har automat och vilka inte? Och varför finns inga automatväxlade med + 90 hkr som jag läste om? Nog borde det väl finnas en MC med t ex 90 hkr och automat på..? Kanske man hittar kombinationen i ett okänt märke tro? Eller kanske det är så att det ligger begränsningar i själva tekniken som gör att man inte utvecklat en MC med automat och ca 90 hkr? Det finns annars en stor fet rackare med turbodiesel i Tyskland, visserligen 6-växlad manuell, se denna länk. Fast det där med ”världens första MC med turbodiesel” var väl att ta i? Royal Enfield var väl först med diesel vill jag minnas, kanske inte precis turbomatat men de utvecklade en MC med diesel som inte slog igenom riktigt. :)
 

Salle

New member
Katarina: Nya Aprilia Mana med en 850 V-twin är den enda moderna riktiga hojen jag känner till med automatlåda. Modern konstruktion med CVT-låda. FJR1300 har väl någon konstruktion för kopplingsfria växlingar också.

Jag menade inte att jag hade automat, försökte bara provocera lite för att peka på att hojarnas konstruktioner är för att roa oss. Att välja rätt växel och dra i rullen ut ur böj är sk-tskoj! Kedja finns för att det är kompakt och lätt. Kardan ökar på vikten, så tillkommer hisseffekt vid gaspådrag och vid motorbroms så motverkar den fjädringen.

Reagerade lite på det där med modern, det blev en onödig värdering. Att hävda att kardan passar vissa hojtyper och förare som inte orkar smörja en kedja skulle jag köpa. Att klassa kedja som omodern håller jag verkligen inte med om. Att det dessutom kommer ifrån en hojåkare som har hojar ifrån tiden då vi fortfarande handlade vinylskivor i skivbutik på stan gjorde att det i mina ögon tappade all trovärdighet.
 
Last edited:

honda-94

New member
Jag betalade direkt när inbet.kortet kom.. och jag har heller inte fått något presentkort.. vadandetta måntro.. kan någon svara på det !!!!!
 

Roma55

New member
Jag menade inte att jag hade automat, försökte bara provocera lite för att peka på att hojarnas konstruktioner är för att roa oss. Att välja rätt växel och dra i rullen ut ur böj är sk-tskoj! Kedja finns för att det är kompakt och lätt. Kardan ökar på vikten, så tillkommer hisseffekt vid gaspådrag och vid motorbroms så motverkar den fjädringen.


Hmmmm..... hisseffekt??? På en kardanhoj?? Nu snackar vi 80-tal. Skall kanske inte säga att det är så på alla, eftersom jag av naturliga skäl inte kört alla kardanhojar på marknaden.

Fast jag har inget emot kedja heller. Även om jag tycker det är jobbigt att smörja. Ytterligare en anledning att detta finns kvar är ju också kostnaden. Men kedjorna är av så bra kvalitet idag att det funkar betydligt bättre än på dom första hojarna jag hade i början på 70-talet.
 

Salle

New member
Hmmmm..... hisseffekt??? På en kardanhoj?? Nu snackar vi 80-tal. Skall kanske inte säga att det är så på alla, eftersom jag av naturliga skäl inte kört alla kardanhojar på marknaden.

Fast jag har inget emot kedja heller. Även om jag tycker det är jobbigt att smörja. Ytterligare en anledning att detta finns kvar är ju också kostnaden. Men kedjorna är av så bra kvalitet idag att det funkar betydligt bättre än på dom första hojarna jag hade i början på 70-talet.
De senaste och modernaste kardanhojarna jag provkört är R1200S, R1200GS och K 1200 R. Marie har en K100RS och en XJ 900 F.

Jag tror att de flesta struntar i om det är kedja eller kardan. Det gör iaf. jag. Kedja är väl snarare en konsekvens om man vill ha en effektiv, kompakt och billig/enkel konstruktion utan hjälpstag etc. Gäller än mer på hojar som inte har vevaxeln på längden. Jag tror helt enkelt att kedja/rem den bästa lösningen för pris/prestanda - vem ser inte till det?
Kladfritt borde man kunna få med ett heltäckande kedjeskydd som på försvarets gamla Javor som jag tog kortet på. Behövdes smörjas mera sällan.
 
Last edited:

Roma55

New member
Jag tror att de flesta struntar i om det är kedja eller kardan. Det gör iaf. jag. Kedja är väl snarare en konsekvens om man vill ha en effektiv, kompakt och billig/enkel konstruktion utan hjälpstag etc.

Sant, förmodligen är det också så att man inte gärna går ifrån något som man vet funkar, vare sig det är kedja eller kardan. Jaja vi kanske inte skall fördjupa oss i denna diskussion här och nu.
Det får bli över en pilsner nån gång :D .
 

Tyrannosaurus

New member
Kedja = 40-tal oavsett årsmodel på resten

Ska villigt erkännas att det inte finns några riktigt roliga hojar med kardan.

Jo jag kör kardan och har en hel del pulver... Men chassiet hade kunnat vara roligare.

Som jag ser det finns det två anledningar att ha kedja, för att spara vikt och kunna växla om på ett hyfast enkelt sätt.
Så visst, på rena sport- och racehojar är det absolut motiverat. Men hur motiverat är det på sporttouring-hojar? Hur ofta ligger man på bana och jagar hundradelar med en sån? T.ex. Blackbird, Hayabusa osv.

Bl.a. BMW har bevisat att det går att bygga kardanhojar som inte hissar, aå där försvann ett argument till.

Det är bara att konstatera att det är som med allt annat... En kostnadsfråga för fabriken och för att få sälja mer reservdelar. Jodå de flesta fabriker bygger kardanhojar, men det är två huvudtyper:
1. Paddelhojar (HD substitut).
2. Touringsänken med aphängarstyre (inkl. nya Kawan 1400 Concorse).

Nästa steg om man nu ska titta på moderna kedjehojar, vad ser man då?
Toppmoderna hojar med häftiga material och ännu häftigare elektronik, åså kommer man till drivlinan vid bakhjulet och vad hittar man? Skruv och mutter? :eek: En gammal konstruktion från 40-talet!

Kawa HADE excenter, Honda, Triumph, Ducati och MV Agusta har det fortfarande, men resten har sina 40-talskontruktioner. Det är som om man skulle ta en supermodern bil och hänga i en Volvo B18 gjutjärnsspis = en enda lång stor besvikelse.
Att krypa runt bakhjulet och försöka få skiten centrerad slutade jag med någon gång på 80-talet och sa "aldrig mer", och det står jag för. Kom med lite modernare gjejer, sen ska jag överväga en ny hoj.
 
Last edited:

Katarina

Helt okej
Tack Salle, jag började nästan tro att hojsidan möjligen låg efter tekniskt sett om det inte har utvecklats en hoj med automat och fler hästar än 90 stycken. :)
 
Top