Trike semester till Vladivostock Ryssland

Hampe

Skriver massor!
Härliga bilder! Att dom står okommenterade gör bara att man själv kan fantisera vidare kring vad som skedde.

Tack för att du delar med dig!


Hampe
 

Marie

Banned
Kul att även människor med funktionshinder kan komma ut och åka nånting som åtminstone flyktigt liknar en hoj.
 

påK-en

New member
Inte min typ av åkdon men jag är full av beundran för dom som ger sig ut på dylika äventyr!
Jag lyfter på hjälmen!
 

Chopperbyggarn

New member
Alltid trevligt om man kan glädja och inspirera människor med hjälp av bilder o filmer!!:):)

Själv hämtar jag mycket inspiration från andras bilder och filmer!!:):)

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Förmodar att flera som läser den här tråden är sugna på att korsa Ryssland med mc. Gör slag i saken redan nästa sommar tveka inte en sekund! Mer turistvänligt än vad Ryssland är nu kan det nog inte bli !!

Passa även på att lösa ut en tull Carnet för hojen som gäller för Japan. Det är bara några timmars bilfärja från Vladivostok till Japan som kan bli en exotisk avslutning på resan!!

Glöm inte att det krävs en mycket skicklig och välrenomerad tullklarerare i Vladivostok som hjälper till innan du kan lämna Ryssland för färjan till Japan!

Finns förslag om att höja bötesbelopp för trafikförseelser till astronomiska belopp i Ryssland och om detta går igenom så kan det drabba även turister. Det är mycket glest mellan trafikskyltar så man kan köra långa sträckor utan att veta vilken hastighetsbgränsning som gäller samtidigt som det finns mycket poliser efter vägarna. Poliserna som stoppade oss hade en mycket vänlig och avslappnad attityd till hoj turister!

Så passa på nu då det knappast kan bli bättre , möjligen kan det bli sämre om det vill sig illa.

Ta ut några veckors extra semester nästa sommar och ge er ut på ett oförglömligt hoj äventyr!!:tummenupp

Anders.J
 

BMW R90s

New member
Tack för tips men dåliga vägar kan man åka på i Sverige. Jag citerar TS första inlägg:

En mycket stor del av huvudvägnätet som vi höll oss till är dock i mycket o ibland extremt dåligt skick...både vi själva o hojarna fick ta mycket stryk

Detta och alla trafikolyckor med berusade förare gör att öst är ointressant för mig.
 

Chopperbyggarn

New member
Tack för tips men dåliga vägar kan man åka på i Sverige. Jag citerar TS första inlägg:

En mycket stor del av huvudvägnätet som vi höll oss till är dock i mycket o ibland extremt dåligt skick...både vi själva o hojarna fick ta mycket stryk

Detta och alla trafikolyckor med berusade förare gör att öst är ointressant för mig.

Inlägget var avsett att uppmuntra dom som är sugna och intresserade av att göra en sådan här äventyrs resa att göra slag i saken.:)

Vad övriga har för bild av Öst är väl ganska ovesäntligt i sammanhanget.

Anders.J
 

bubbla

New member
Liten information för resor till Japan:
Från Korsakov (Sakhalin/Ryssland) till Wakkanai (Hokkaido/Japan) går det utan Carnet.
Men en ren hoj (tullcontroll, tillfälliga import) och en internationellt körkort (japansk översettning) är nödvändigt.

:tummenupp
 

Chopperbyggarn

New member
Tittade på kartan. Ser verkligen ut som ett spännande alternativ!!

Är Japanerna lika rädda för smuts på hojarna som Australiensarna vid inresa?

Hur är vägstandarden?
Krävs det hoj av Off Road typ för att kunna ta sig till Korsakov?
Sista fråga: Var tar man färjan över till Sakhalin från?

Ja,det var flera frågor som jag är mycket nyfiken på om vi skulle hamna där igen i en framtida resa!

Grämer mig lite över att vi inte kunde fortsätta till Japan när vi var så nära!

Tack för inlägget!:tummenupp

Anders.J
 

bubbla

New member
Färjan går från Vanino till Kholmsk/Sakhalin. Från Khabarovsk kör du 65 mil, 40% grus. Bäst med aventyr-hoj, ok med en touring-mc om det regnar inte, men det är inte roligt att köra.

För Japan räcka en enkelt tvätt, en högtryckrenare finns även på färjan och personal är hjälpsam.
www.heartlandferry.jp

Tillbaka jag tog färjan från Sakaiminato till Busan/Sydkorea och Vladivostok (För inresa med denna färja är en Carnet
obligatorisk).

Ursäkta min dåligt svensk, det är inte min moderspråk.
 

Manne Lorentzon

New member
Jag har själv långt gångna planer på att göra en resa till Vladivostok och Japan.
Efter att ha läst igenom tråden så känner jag mig tryggare än någonsin!
Jag har mestadels skaffat info via advrider och Horizons unlimited så att se att 2 svenskar reser med chopper ger mig en hel del självförtroende.

Mitt val kommer dock att vara att sätta foten i Mongoliet och Khazakstan samt Japan, var det sistnämnda skulle varit med passagerarfärja utan hojen men efter tipset här tänker jag om.
Jag har dock i planen att skicka däck och drivpaket till en kille i Vladivostok som jag hittade via advrider för att sedan använda vid hemfärden. Tur och retur alltså!

En fråga man sällan nämner men som är högst väsentlig är vilken budget ni hade per person för resan och vad slutade den faktiska kostnaden på enkel till Vladivostok? Allt inkluderat utom skeppningen av hojarna?
PMa gärna om du inte vill prata öppet om ekonomi.
 

Chopperbyggarn

New member
En fråga man sällan nämner men som är högst väsentlig är vilken budget ni hade per person för resan och vad slutade den faktiska kostnaden på enkel till Vladivostok? Allt inkluderat utom skeppningen av hojarna?
PMa gärna om du inte vill prata öppet om ekonomi.

Kul att läsa om dina resplaner!! Du kommer inte att bli besviken, Ryssarna är mycket trevliga och hjälpsamma människor (gäller i och för sig i alla länder jag rest i hittills)!!

Ärligt så har vi överhuvudtaget inte räknat på kostnaderna utan bara konstaterat att det grävde ett kännbart hål i ekonomin. Personligen vill jag faktist inte ens veta exakt utan bara njuta av dessa minnen.

Denna resa var lite pressad tidsmässigt pga våra arbeten och det innebar om jag jämför med resor i unga år då man reste tills pengarna var slut helt utan tidspress så blev Rysslandsresan ganska dyr. Ju längre tid man är ute desto billigare lär man sig att leva per dag räknat. Dom dyraste posterna är nästan alltid under dom första och sista dagarna på respektive resa enligt min erfarenhet.

Lycka till och som sagt, du kommer inte att bli besviken!!:tummenupp

Anders.J
 

Manne Lorentzon

New member
Jag såg att båtbiljetten till Japan kostade 2600 SEK med dagens kurs och det var shysst pris för en returbiljett som är öppen i en månad! Sedan ska man nog inte stanna för länge i Japan rent ekonomiskt sett men för mig räcker det med att sätta ner foten på Japansk mark.
Och att det inte är gratis att göra den här resan är ju ingen hemlighet men i kontrast till att resa inom Europa så hamnar man likväl på under halva priset motsvarande då soppan är billigare, maten billigare och boendet billigare.
Vissa nätter åker ju tältet fram i befolkade byar.

Det mest otroliga är dock att ni körde med så små bränsletankar, själv kör jag med 23 liters Dakartank och 2 extratankar om 5 liter styck, soppa är det sista jag vill vara orolig över. Man snittar ju dock inte som hemma så jag planerar för att vara ute i 2 månader men gör troligen resan på kortare tid.
 

Chopperbyggarn

New member
Det mest otroliga är dock att ni körde med så små bränsletankar, själv kör jag med 23 liters Dakartank och 2 extratankar om 5 liter styck, soppa är det sista jag vill vara orolig över. Man snittar ju dock inte som hemma så jag planerar för att vara ute i 2 månader men gör troligen resan på kortare tid.

Hehe, ja tankarna var i minsta laget.. i alla fall på frugans hoj, så det blev många och täta tankstopp vilket i sig hade fördelen med sig att vi på ett naturligt sätt fick träffa och efter bästa möjliga förmåga prata med många ryssar som vi aldrig hade träffat annars!
Vi kunde inte köra speciellt fort med dessa hojar pga den ryska vägstandarden så det höll ner bränsleförbrukningen.

Ibland kom medhavd liten pet flaska och plastslang till användning för att slanga över bensin från min hoj till frugans i övrigt var det ganska tätt mellan bensinstationerna även i Sibirien med undantaget "Amur Highway" där det var riktigt nervigt... vi hängde på så många stora bensinfyllda pet flaskor som möjligt samt att vi svängde av till ett privathus med en massa skrot utanför och köpte lite bensin där, i övrigt klarade vi oss genom riktig snålkörning.
Det tog oss ganska exakt 5 veckor från Ljung till Vladivostok (inkluderat ett par dagar i Moskva , samt 3 dagar i Tjumen pga blåst toppackning).

Låter lite med 2månader tur o retur om du startar i sverige? Klart att du kan hålla betydligt högre hastighet och färre bensin stopp och det gör självfallet skillnad i dagar på dessa långa sträckor.:)


Anders.J
 

Manne Lorentzon

New member
Finns en Irländare som körde jorden runt på 95 dagar, startade hemifrån, körde i Ukraina, Mongoliet, ryssland osv och slutade i New York. http://m.youtube.com/watch?feature=plcp&v=_5cung076Jw

En dansk körde RTW på 4 månader osv så 2 månader är inga konstigheter som jag ser det. Jag ligger länge på milen och körde Nordkap-Smygehuk T/R 625 mil på åtta dagar sommaren 2012.
Exakt har jag inte planerat det än utan kommer att ta det lite som det faller, en sån här resa ska man inte ha ett tidsschema på och innan dess köper jag utrustning som jag inte redan har och sparar varenda krona jag kan.

Blir ju lite olika mil varje dag men man får passa på att nöta av när vägarna är bra och samtidigt lägga in lämpliga vilodagar.
Snittfarten blir aldrig mer än max 70 km/h på sådana här resor så man får planera lite efter det med.
Resan företar jag på en XT 660. Återstår bara och se om det blir i år eller nästa.

Jag är öppen för alla tips!
 

Chopperbyggarn

New member
Enligt mätaren på frugans hoj så blev det ca 1300 mil enkel väg till Vladivostok. L.A - New York tror jag är ca 500mil och där har du nog en hel del mil till godo för körning ända till Tokyo för att därifrån flyga dig själv och hojen till L.A korsa USA och åter igen flyg/flygfrakt till Sverige.

Detta blir givetvis mycket dyrare än tur och retur Vladivostok/Japan landvägen men ändå en tanke.

Amerikanska tulltjänstemän kan var riktigt jobbiga om man har otur och får fel gubbe...har erfarenhet av detta från andra gången jag tog över min hoj till USA 1991....långt före 9/11..

Lycka till i dina planer!!

Anders.J
 
Top