Trike semester till Vladivostock Ryssland

Chopperbyggarn

New member
Jag och frugan har precis kommit hem från en Trike semester över hela Ryssland till Vladivostock.
Ryssland är ett mäktigt o otroligt vackert land med mestadels mycket trevliga o hjälpsamma människor!

En mycket stor del av huvudvägnätet som vi höll oss till är dock i mycket o ibland extremt dåligt skick...både vi själva o hojarna fick ta mycket stryk.

Uppståndelsen var total när vi mullrade fram med våra Trikes och ett ständigt fotande, tutande o vinkande vid tankningar och vid deras vilda omkörningar...vi blev till och med stoppade av poliser som endast var intresserade av att ta kort.

När det var som jävligast att brottas med vägarna så var det alltid tummen upp, vinkande o fotande från omkörande o mötande bilar o lastbilar..o så kändes det lite lättare igen!

Av dom poliser som vi stötte på ville bara några enstaka se pappren o körkort medan dom flesta bara var nyfikna och intresserade och frågade vilka vi var o vart vi var på väg.

Hemskickandet av våra hojar från Vladivostock var dock en två veckor lång nervpressande mardröm då vi inte hittade rätt speditör för detta ...nu vet vi att man ska vända sig till "Yuri Melnikov Links Ltd"om man ska skicka fordon därifrån...och ingen annan...

Ja , nu är det bara att vila upp sig några dagar för att återgå till vardagen.

Fler bilder/filmsnutar kommer eventuellt senare när jag har fått igång den nya kraftfulla datorn o kan gå igenom alla mängder med GB bild o film o se om resultatet blev bra.:)

Bild1:Tankning Chelyabinsk Ryssland
Bild2:Hojarna i väntan på hemtranspot Vladivostock Ryssland

Anders.J
 
Last edited:

sannybo

Member
Väntar med spänning på en utförlig reserapport med många bilder så att även vi andra får vara med om ditt äventyr.:)
 
H

honda cbf 500

Guest
Instämmer med föregående skribent, väntar spänt på din reseberättelse.

//Amir


Jag och frugan har precis kommit hem från en Trike semester över hela Ryssland till Vladivostock.
Ryssland är ett mäktigt o otroligt vackert land med mestadels mycket trevliga o hjälpsamma människor!

En mycket stor del av huvudvägnätet som vi höll oss till är dock i mycket o ibland extremt dåligt skick...både vi själva o hojarna fick ta mycket stryk.

Uppståndelsen var total när vi mullrade fram med våra Trikes och ett ständigt fotande, tutande o vinkande vid tankningar och vid deras vilda omkörningar...vi blev till och med stoppade av poliser som endast var intresserade av att ta kort.

När det var som jävligast att brottas med vägarna så var det alltid tummen upp, vinkande o fotande från omkörande o mötande bilar o lastbilar..o så kändes det lite lättare igen!

Av dom poliser som vi stötte på ville bara några enstaka se pappren o körkort medan dom flesta bara var nyfikna och intresserade och frågade vilka vi var o vart vi var på väg.

Hemskickandet av våra hojar från Vladivostock var dock en två veckor lång nervpressande mardröm då vi inte hittade rätt speditör för detta ...nu vet vi att man ska vända sig till "Yuri Melnikov Links Ltd"om man ska skicka fordon därifrån...och ingen annan...

Ja , nu är det bara att vila upp sig några dagar för att återgå till vardagen.

Fler bilder/filmsnutar kommer eventuellt senare när jag har fått igång den nya kraftfulla datorn o kan gå igenom alla mängder med GB bild o film o se om resultatet blev bra.:)

Bild1:Tankning Chelyabinsk Ryssland
Bild2:Hojarna i väntan på hemtranspot Vladivostock Ryssland

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Tack för intresset!
Ska försöka skriva ihop något när jag har fått ordning på bilderna och bearbetat alla minnen som vi har...brukar ta tid för min del då jag inte för någon dagbok eller andra anteckningar under resor...så ha tålamod.:)

Anders.J
 

V Saarela

New member
Tummen upp! :)

Under tiden kan du väl berätta med några ord:
-antal mil
-haverier?(punka eller nåt sånt)
-nåt annat intressant
 

Chopperbyggarn

New member
Tummen upp! :)

Under tiden kan du väl berätta med några ord:
-antal mil
-haverier?(punka eller nåt sånt)
-nåt annat intressant

Antalet mil blev ca 1300...har inte kollat exakt och kommer inte kunna göra innan hojarna kommit hem om en o en halv månad...min hastighetsmätarkabel gick av i Sibirien så här får vi lita på frugans mätare.

Frugans hoj som har en begagnad motor från -94 och kan ha levt ett hårt liv innan och som jag inte haft isär och kollat upp började gå illa och till slut tog vi bogserlinan dom återstående ca 15 milen till Tyumen i västsibirien där vi hade turen att stöta Vladimir en fd isracing,crossåkare samt flygpilot som vi bodde hos under tiden vi letade fel.
Vi kollade tändnig, förgasare, kompression o allt verkade ok men den gick ändå illa...den läckte vid bakre avgasporten/avgasröret vilket vi inte tog någon större notis om förrän vid upptäckte att läckaget var från topp packningen på ett så lömskt ställe att vi tog det för avgasrörs läckage...så det var bara att skruva loss toppen och konstatera att en liten bit av packningen var blåst.
Ja, vad gör man i Väst Sibirien där det inte finns några delar att få tag på till denna typ av motor??

Jo Vladimir som har kontakter ordnade så att en firma som tillverkar packningar till dieselmotorer tillverkade en exakt kopia av den trasiga packningen fast i asbest o grafit med inpressad metallring precis som orginalet...sedan när vi väl fick ihop motorn gick den som en klocka resten av hela resan detta var det mest dramatiska problemet under resan :)

En dag upptäckte en skruv i mitt ena bakdäck av ren slump som hade gått rakt igenom däcket så vi svängde in i ett litet samhälle i västra Sibirien och hittade en liten däckfirma bestående av en gammal container och fick däcket lagat på några minuter innan luften ens hade börjat läcka ut...förövrigt tur att bakdäcken klarade sig utan skador från alla vassa stenar vid alla vägarbeten då dessa knappast finns att uppbringa i Ryssland överhuvudtaget (inte ens i Sverige utan special från England) :)

Sen har vi historien om pakethållar problemen o bla fästbultarna som klipptes rakt av som i en bultsax i dom hiskeliga studsen på dom dåliga vägarna som fick båda bakhjulen att gå i luften emellanåt...återkommande problem...som tillslut en smidesfirma i Sibiren fixade med förstärkning tillverkad av innanmätet av ett ryggstöd från gammal bilstol...inte vackerkt men funktionellt...

Tja det finns mer att berätta men det får vi ta en annan gång.:)

Bild.:1 Vadimir med trasiga toppackningen.
Bild:2 Hojen fixad .Utanför Vladimirs garage.
Bild:3 Vladimirs flygplans renovering.
Bild:4 Ortodox kyrka i Tyumen (väst Sibirien)
Bild:5 Vladimirs son och trevliga Ortodoxa munkar i Tyumen.


Anders.J
 
Last edited:

Yxan

Member
V-tecknet upp! ;-)

HÄFTIG resa, vicket jäla äventyr det måste ha varit - bara förnamnet - vajert gjort! Ser fram emot en utförligare reseberättelse...

Hälsningar Mange
http://beronius.eu/

ps. avser att kontakta dig lite längre fram under hösten/vintern då jag o en polare siktar mot Murmansk nästa sommar. I bästa fall kan vi förhoppningsvis undvika de värsta falluckorna...?! ;-)
 

Chopperbyggarn

New member
V-tecknet upp! ;-)

HÄFTIG resa, vicket jäla äventyr det måste ha varit - bara förnamnet - vajert gjort! Ser fram emot en utförligare reseberättelse...

Hälsningar Mange
http://beronius.eu/

ps. avser att kontakta dig lite längre fram under hösten/vintern då jag o en polare siktar mot Murmansk nästa sommar. I bästa fall kan vi förhoppningsvis undvika de värsta falluckorna...?! ;-)

Tack!:)
Var i Murmansk förra sommaren med min äventyrshoj och det är mycket enkelt i jämförelse med denna resan då du kör hojen in och ut ur landet själv och slipper anlita fraktfirmor för hemtransport...dessutom är du nära Finland/Norge hela tiden om något skulle hända...

Visum: fungerar bra att söka via Rysslandsresor.
Grönt kort från försäkringsbolaget:
Registreringsbevis i orginal:
Internationellt körkort:
Reseförsäkrings bevis: finns inbakat i hemförsäkringen 45 dagar och går att förlänga mot kostnad.

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
En episod ur resan

Öster om Novosibirsk så klipptes dom två bakre fästbultarna till min pakethållare av igen. Denna gången kunde jag inte knacka loss dom ur ramen som vid tidigare tillfälle i Uralbergen....samtidigt dök det upp tre offroad entusiaster som var på väg hem till Novosibirsk efter en tur i Mongoliet och dom hade lite fiffiga ideér på provisorisk lösng så vi skulle kunna ta oss vidare till nästa verkstad för att borra ur bultarna!

Dom gick helt sonika ut i buskaget och letade rätt på en lämplig björk som dom sågade till med multiverktyg och sedan med blöta band surra fast slanan i bygeln till min "sissybar" väska för att sedan dra två band i V form fram till styrhuvudet och på så vis kunde vi sakta ta oss till en skrotig smide/ bil o mc-verkstad där chefen insisterade på att få bjuda mig på en liten symbolisk skvätt välkomst konjak i sin barack...medan hans mekaniker i sakta mak började arbeta med att få ur skruvarna samt även tillverka ett par support stag till pakethållaren av innanmätet av ett gammalt bilsäte.

Vi fick även lagat det främre sadelbottenfästet som hade spruckit på frugans hoj.
Vad alla mekaniker gjorde på denna verkstad vet jag inte..en del verkade bara strosa omkring o dom som gjorde något arbetade korta stunder mellan deras långa rökpauser...6 timmar senare var allt klart o resultatet var inte vacket men funtionellt!:)

Anders.J
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Irkutsk o Baikal sjön

Mellan Kansk och Irkutsk var det åter igen mycket dålig väg som innebar mycket låg hastighet med snirklande runt hålor gupp stenar och studsande hit o dit ramskrap i backen.
Väl framme i Irkutsk hittade vi ett stort modernt shoppingcenter där vi kunde ta ut pengar,köpa fler minneskort till kamerorna, olja mm , ja sådant som vi behövde när vi senare skulle köra den ödsliga långa "Putins väg" som ryssarna kallar den.
Hade tidigare köpt en fettspruta för att smörja dfferensialerna som även fick tjänstgöra som kedjesmörjare då det var svårt att hitta kedjespray.

Det var lätt att komma in i Irkutsk men inte tusan hittade vi utfarten söderut som rundar Baikal sjöns sydspets...återigen hade vi turen att träffa på ett par trevliga ungdommar i bil som erbjöd sig att köra före och visa vägen...och dom körde som biltjuvar så det var bara att hänga på i full spetta och jag ger mig tusan på att dom ville visa hela stan för så många gator som vi körde innan vi kom ut har jag svårt att tänka mig vara nödvändigt.

Sen bar det av söderut för att runda sydspetsten av Baikal sjön...otroligt vackert och bra vägbeläggning...tyvärr kunde jag inte filma körningen på denna sträcka då det regnade o all skit från vägbannan skvätte upp både från egna hjul och andra fordon vi var ganska smutsiga när vi kom fram till hotellet denna eftermiddag....personalen skrattade och tyckte att jag skulle ta en titt i spegeln...jag förstod varför när jag väl såg spegeln...

Nästa dag körde vi ner till Baikal sjön och fotade lite innan vi fortsatte genom otroligt vackra landskap fram till Cita som var sista staden innan "Putins väg".

Anders.J
 
Last edited:

V Saarela

New member
keep on.....keep on ! :)

Jag är ju mest förundrar över:
Jag var ju för drygt en månad sedan i Ukraina. Vissa vägar var så illa att bilar(och långtradare) for zickzack över hela vägbanan för att ta sig fram.
Vissa potthål var så stora att körde man ner i dom så hade man definitivt inget runt hjul mer på hojen....

Med tanke på vägnätet i Ukraina så kan jag bara föreställa mig att den var definitivt inte bättre för er.
Nu hade jag ju bara ett spår att hålla koll på. Bilen har väl två, men triken?!?....tre! :eek: :)
 

Chopperbyggarn

New member
keep on.....keep on ! :)

Jag är ju mest förundrar över:
Jag var ju för drygt en månad sedan i Ukraina. Vissa vägar var så illa att bilar(och långtradare) for zickzack över hela vägbanan för att ta sig fram.
Vissa potthål var så stora att körde man ner i dom så hade man definitivt inget runt hjul mer på hojen....

Med tanke på vägnätet i Ukraina så kan jag bara föreställa mig att den var definitivt inte bättre för er.
Nu hade jag ju bara ett spår att hålla koll på. Bilen har väl två, men triken?!?....tre! :eek: :)

Låter som Ukraina o Ryssland har en sak gemensamt...vägarna:D

Mycket vägarbete i Ryssland och vid några tillfällen var vi tvugna att köra efter asfalt klister bilen i färskt asfalt klister....för att därefter köra nylagt grus/singel...gissa om det smattrade på hjälmen och knäppte på näsan när alla dessa småstenar for med däcken runt:D
Blir tufft att få hojarna rena o putsade igen när dom kommer hem:(

Ja, 3 hjulspår är knepigt på dessa dåliga vägar...igengälld har man inte några problem med att brottas med längsgående djupa spår i vägbanan:)

Är f.ö nyfiken på Ukraina o Vitryssland för framtida resor.

Anders.J
 

og900i

New member
Vilket underbart härligt äventyr!

Kan knappt vänta på fortsättningen.

Själv var jag till Murmansk i sommar men det är ju knappt ens värt att nämna i jämförelse med detta.
 

V Saarela

New member
Låter som Ukraina o Ryssland har en sak gemensamt...vägarna:D


Är f.ö nyfiken på Ukraina o Vitryssland för framtida resor.

Anders.J

Såg inga vägarbeten ens :)

Ang visum(vet att du är ganska klurig vad gäller sån....tänkte nu på ditt Kirkenäsvisum), men normalt så behöver man ju vad jag förstått ett visum för ryssland och ett för vitryssland.....dyrt blir det ju.

Träffade på turen en bilfamilj i Kuusankoski(norost om H-fors). Han hade varit i Ryssland ett antal gånger. Nu var han med hela familjen på väg till Ryssland och Vitryssland.
Han berättade nåt intressant, dvs kör man in i Vitryssland via Ryssland så räcker det med visum bara till Ryssland.


Jo.....mer bilder mm från din tur önska nu, gärna med lite text :)

Fråga: vad hände här? :)
attachment.php
 

Chopperbyggarn

New member
Såg inga vägarbeten ens :)

Ang visum(vet att du är ganska klurig vad gäller sån....tänkte nu på ditt Kirkenäsvisum), men normalt så behöver man ju vad jag förstått ett visum för ryssland och ett för vitryssland.....dyrt blir det ju.

Träffade på turen en bilfamilj i Kuusankoski(norost om H-fors). Han hade varit i Ryssland ett antal gånger. Nu var han med hela familjen på väg till Ryssland och Vitryssland.
Han berättade nåt intressant, dvs kör man in i Vitryssland via Ryssland så räcker det med visum bara till Ryssland.


Jo.....mer bilder mm från din tur önska nu, gärna med lite text :)

Fråga: vad hände här? :)
attachment.php

Intressant det här med att ryskt visum ska gälla även i Vitryssland....måste kolla detta när det bli aktuellt att resa dit.

"Kirkenes visumet" fick jag på ett par timmar sk snabbvisum via norsk-ryska resebyrån Privjet och om jag minns rätt så kostade det 700 NOK. Läste någonstan att man inte kan få snabbvisum lika snabbt längre..
I övrigt så är det samma krav på snabbvisum som andra upp till 3månaders visum och gäller hela ryssland om jag har förstått det hela rätt.

Om man vet med sig att man förmodligen kommer att korsa gränsen in till Ryssland under semestern så är det nog bättre att fixa detta i god tid innan och väl tilltaget i tid för eventuella utökade resplaner när man väl är inne i Ryssland eller om man råkar ut för strul som tar tid. Jag kommer för framtida eventuella resor att söka 3 månaders visum även om jag bara har tänkt resa där några dagar.:)

Ang bilden så hade vi regn söder om Baikalsjön o all skit som fanns på vägbanan skvätte upp både från egna hjul och baksuget från lastbilar etc...inget dramatiskt...bara lite väg smuts.:)

Väntar fortfarande på min nya dator som är upp skjutet till preliminärt slutet av nästa vecka så jag kan kolla igenom alla minneskort o få fram fler bilder...dom behövs för att trigga igån skrivandet

Anders.J
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Hoppar tillbaks lite till Moskva:
Moskva känndes som vilken modern storstad som helst så det gav mig inte några starka minnesvärda intryck. Kreml var dock ett måste att se.

Bild:1 Hojarna utanför Hotellet i centrala Moskva.
Bild:2 Hojarna utanför Hotellet i centrala Moskva
Bild:3 Trevlig Harley handlare i Moskva
Bild:4 Frugan framför Kreml
Bild:5 Jag själv framför Kreml
 

1300 cc

New member
Tack för en trevlig tråd med intressant läsning och nyfikenhetsväckande bilder. Blev lite fundersam då jag såg första bilden från bensinmacken, det står 95,92, och 80 på punpen. Är det de oktantal som finns att välja på i Ryssland? Om så är fallet frågar en dåligt motorkunnig, är 80 någon form av etanolinblandning som vårt E85?:confused:
 

Chopperbyggarn

New member
Tack för en trevlig tråd med intressant läsning och nyfikenhetsväckande bilder. Blev lite fundersam då jag såg första bilden från bensinmacken, det står 95,92, och 80 på punpen. Är det de oktantal som finns att välja på i Ryssland? Om så är fallet frågar en dåligt motorkunnig, är 80 någon form av etanolinblandning som vårt E85?:confused:

Vi tankade alltid högsta tillgängliga oktan och ibland fanns även 98. Längre österut var ofta 95 slut så vi fick tanka 92 o ibland 80 som fungerade då vi körde mycket lugnt (hade ofta inget val pga vägstandarden) utan att belasta motorena nämvärt men det fanns på dom lägsta oktanen tendenser till "spikningar" ibland. Jag funderade inte så mycket på vad bensinen innehöll då vi oftast var upptagana av nyfikna ryssar när vi tankade.

Jag tror att 80 samt eventuellt även 92 är blyad bensin....etanol kan jag inte minnas att jag såg överhuvudtaget....men som sagt så funderade jag inte över detta utan var glad varje gång vi hittade en bensinstation. Tanken på frugans hoj rymmer ca 8,5 liter o min tank ca 13,5 liter:)

Anders.j
 

Chopperbyggarn

New member
Fortsättning på tidigare Sibirien berättelse

Efter Baikal for vi vidare genom fina landskap mot Ulan-Udé där vi åter igen snurrade runt en bra stund för att hitta utfarten mot Cita ….när vi väl stannade och slog upp kartboken så dröjde det inte länge innan en man i en av alla högerstyrda bilar som finns österut stannade till o frågade ”vart ska ni?”…vi svarade Vladivostock varvid mannen omedelbart erbjöd sig att visa vägen !

Vidare mot Cita som är sista stad att räkna med innan ”Putins Väg” som många ryssar kallar den 220mil långa vägsträckan mellan Cita och Habarovsk , en vägsträcka i mycket gott skick bortsett från något mindre vägarbete…en vägsträcka där det är mycket glest mellan bensinstationer,mat o övernattningsställen vilket gjorde oss lite nervösa med tanke på att frugans tank rymmer ca 8,5 liter o min tank ca 13,5 liter..ej heller hade vi tält eller sovsäckar med oss..

Så vi armerade oss med 3stycken begagnade vattenflaskor med extra bensin samt min medhavda plastslang för att lätt kunna tanka över från min hoj till frugans tank.

Vägen var fin o hojarna rullade lätt och vi klarade precis avstånden mellan bensinstationerna . Vid ett tillfälle tog vi det säkra före det osäkra och svängde av vägen ner till en privat bostad med massa skrot utanför och lyckades få köpa bensin som ägaren slangade ur från sin egen bil.

Ca en tredjedel in på sträckan fick vi svänga av en mil från huvudvägen till ett ganska isolerat samhälle som tidigare vad jag vet bara haft järnvägsförbindelse med resten av landet innan Putin lät bygga den sista väglösa sträckan(sommartid på vintern plogades det upp vägar på tjälen)som Förbinder Vladivostock o södra stilla havssidan med resten av detta jättelika land…nåväl, i detta samhälle Moroya fanns bensin samt ett sunkigt , mögelluktande hotell med mycket satta o sneda golv som tre ungdomar i bil visade oss till…ägaren var dock mycket trevlig o lät oss att låsa in hojarna i ett skräpigt garage med takdropp.:)
Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Inför sista övernattningen på denna sträcka fick vi köra länge i mörker innan vi kom fram till ett lastbils hak där det skulle finnas rum enligt gubbarna utanför men vi fick ”nej” av personalen som hänvisade till ett ställe tre mil längre fram där vi fick svaret ”fullbelagt” o hänvisade vidare till nästa ställe där vi återigen fick svaret ”fullbelagt” och blev hänvisade tillbaks till mellanstället….nu började vi förstå att man inte var intresserade av smutsiga hojåkare här…en attityd som vi inte tidigare stött på någonstans i ryssland. Just när vi hade givit upp o var inställda på en sömnlös utomhusnatt i kalla öst Sibirien..så stannade en trevlig ryss med sin bil o vi förklarade situationen, så han gick in o pratade med personalen sedan fick jag tvätta ansiktet i ett av dom på mat/övernattnings ställen så vanliga handfaten precis innanför entrén dörren innan jag gick till disken för att betala för övernattningen.

Vi startade tidigt nästa dag något obekväma och funderande över gårdagens erfarenhet…. Kan det vara så att annan kultur råder i denna tidigare så isolerade del av landet eller börjar vi bli så slitna av resan att det gav negativ utstrålning från oss själva? Ja, vem vet..vi kände båda att något var annorlunda här än övriga delar av landet.

När vi väl var framme vid Habarovsk så blev vi givetvis stoppade av första polis vi såg (fanns knappt någon polis alls under dom 220 sista milen) och med gårdagen i minnet, så minns jag att jag hann att tänka ”fattas bara att det är samma attityd till smutsiga hojåkare här med” .

Kostapeln gick fram till oss med handen på batongen tittade lite och frågade var vi kom från och vart vi var på väg….. sedan berättar han att han själv är hojåkare med 3 stycken hojar i garaget, han gav oss sitt telefon nummer som vi fick ringa om vi behövde hjälp med något !!

Anders.J
 
Top