Att diskutera ljud är väl som att snacka om färg ,Var och en är lycklig med sitt val!
Att jag hivar orginalrören till förmån för både lägre vikt och I MITT tycke behagligare ljud men framför allt för en annan karaktär på motorns effekt.
Själv har jag inget emot de 103 Db som besiktningen godkänner, vare sig det är en stånka Lr en 4:a ,
Stånkan och sportstern går alldeles utmärkt med Supertrapp system,att köra S4:an utan öppnare rör är att häda (religon), de trecylindriga har jag fått bygga rör till själv ( förmodligen pga tändföljds förskjutningen) , o 4
rna har jag hittat en liten tillverkare som heter
Dutchman som bygger superlätta stepheaders med helt ok ljudämpare.
Jag gillar det låga men kraftfulla "thumpet" av stånkan på låga varv.
Precis som jag vill höra Hd'ns sång på +7000 över nejden Lr varför inte en fyra sjunga ut till +14000 ,Men det är jag det.
Ljud är subjektivt låt oss enas om detta
Ett rör ,måste gå att köras normalt utan störa.
Det viktiga är väl att man själv är nöjd och inte skrämmer skiten ur andra .
För övrigt är nivån på Bullernivån låg idag jämfört med 80 talet då det var regel med ett eftermarknads 4>1 rör på allt japanskt , Insatser vad var det ?
tack för mig.