Trender, vad gäller idag? Ljudrelaterat

Vad kör du med helst?

  • Kör helst original, tyst och behagligt.

    Votes: 63 45.3%
  • Gärna ett eftermarknadsrör för utseendets och funktion!

    Votes: 66 47.5%
  • Det ska låta SKITHÖGT!

    Votes: 10 7.2%

  • Total voters
    139

Swedie

Administrator
Personal
Vikt och sådant tillhör väl andra valet, utseende o funktion.. kan ändra till det iaf ;)

Jag kan möjligen tänka mig eftermarknadsrör för utseende, men då ska ljudet vara likt original. :)
 

Guzzi-Leif

New member
Att föredra den skärande dissonansen från en japan-fyra framför sången i en stånka eller twin antyder samma smaknivå som att hellre lyssna på en CD med Paris Hilton än att njuta en DG-inspelning av Beethowens nia. :p

För all del kan en riktigt rå tre-pip också duga för örat, särskilt om man behöver rycka upp sig och få lite fart på tanke, ord och handling. Den som hört någon av MV-Agustas GP-maskiner förstår vad jag menar...

Sedan är det ju en annan sak att just H-D och dess japanska kloner (brrrrr, så hemskt att härmas så!) har det sämsta ljudet bland V-twins. Kan aldrig komma i närheten av en 90-gradares välljud!
 

Bajen-Sam

New member
Valde Kör helst original, tyst och behagligt. Men ett efekt system skulle sitta fint om jag hade råd.
 

crv

New member
Att föredra den skärande dissonansen från en japan-fyra framför sången i en stånka eller twin antyder samma smaknivå som att hellre lyssna på en CD med Paris Hilton än att njuta en DG-inspelning av Beethowens nia. :p

För all del kan en riktigt rå tre-pip också duga för örat, särskilt om man behöver rycka upp sig och få lite fart på tanke, ord och handling. Den som hört någon av MV-Agustas GP-maskiner förstår vad jag menar...

Sedan är det ju en annan sak att just H-D och dess japanska kloner (brrrrr, så hemskt att härmas så!) har det sämsta ljudet bland V-twins. Kan aldrig komma i närheten av en 90-gradares välljud!
Titta här Guzzi-Leif nu får du någon som håller med dig två gånger på samma vecka, kunde inte ha uttryckt mig själv bättre så det räcker med citatet!:D
 

Guzzi-Leif

New member
Titta här Guzzi-Leif nu får du någon som håller med dig två gånger på samma vecka, kunde inte ha uttryckt mig själv bättre så det räcker med citatet!:D

Åååååååååh; jag mår så bra!!!!!!!!!!!!!!!
Och skojar inte heller, broder!

Kan vi vara överens om en sak till?
Töntigaste, bruppigaste ljudet av alla motorcyklar har mitt eget märke, BMW.
Å andra sidan är det värt otroligt mycket att få glada blickar av tanter, barn, ryttare och annat löst folk plus alla varma, uppskattande kommentarer om att den går så tyst och fint.
 

crv

New member
Kan inget annat än buga och hålla med efter egen erfarenhet med R1100S.
Kom ihåg första gången efter jag hade köpt den och skulle visa den för min Far som är över 80 och han suckade och förnimmade över en svunnen tid och sa … Ja… BMW…… och dom låter fortfarande lika fjolligt som jag minns. :rolleyes:

Leif det är alltid kul och plöja igenom det du har skrivit!
Hoppsan, nu blev det allt tre gånger denna vecka
God natt!
Önskar Johan t
 

SSDD

New member
Att diskutera ljud är väl som att snacka om färg ,Var och en är lycklig med sitt val!
Att jag hivar orginalrören till förmån för både lägre vikt och I MITT tycke behagligare ljud men framför allt för en annan karaktär på motorns effekt.

Själv har jag inget emot de 103 Db som besiktningen godkänner, vare sig det är en stånka Lr en 4:a ,

Stånkan och sportstern går alldeles utmärkt med Supertrapp system,att köra S4:an utan öppnare rör är att häda (religon), de trecylindriga har jag fått bygga rör till själv ( förmodligen pga tändföljds förskjutningen) , o 4:eek:rna har jag hittat en liten tillverkare som heter
Dutchman som bygger superlätta stepheaders med helt ok ljudämpare.

Jag gillar det låga men kraftfulla "thumpet" av stånkan på låga varv.
Precis som jag vill höra Hd'ns sång på +7000 över nejden Lr varför inte en fyra sjunga ut till +14000 ,Men det är jag det.

Ljud är subjektivt låt oss enas om detta
Ett rör ,måste gå att köras normalt utan störa.
Det viktiga är väl att man själv är nöjd och inte skrämmer skiten ur andra .
För övrigt är nivån på Bullernivån låg idag jämfört med 80 talet då det var regel med ett eftermarknads 4>1 rör på allt japanskt , Insatser vad var det ?
tack för mig.
 
Last edited:

Olle Å

New member
Tycker det verkar hellöjligt att plocka ur insatser och byta lill raka rör när man måste ha öronproppar för att det låter så jäkla illa. Fattar inte vederbörande att folk inte blir ett dugg imponerade av en jäkla massa oväsen. de blr ju bara förbannade, men det är väl det det trotsåldersmässiga förfarandet går ut på.
Om man vill höja effekten lite grann så låter det inte som brakskitar i ett avloppsrör
 

Kjell-Anders

New member
Ständigt dessa ljuddämpare - eller brist på sådana... Oavsett vad man kan tycka om originaldämpare tycker jag att begreppet hänsyn ska prioriteras. Hänsyn till alla de medmänniskor som inte uppskattar att bli störda. Just akustisk nedsmutsning har blivit ett enormt samhällsproblem, vilket påverkar hälsotillstånd och välbefinnande. Alla motorfordon orsakar buller, även bilarna (trots att dessa som regel har originalsystem vållar de allt bredare däcken massor av oljud). Att då prioritera sitt eget ego på bekostnad av andra tycker jag är oetiskt.

Effektaspekten är överdriven, man riskerar att sänka den eller att flytta effektkurvan (vilket endast i sällsynta fall är fördelaktigt). Jag hävdar att moderna motorcyklar "alltid" har tillräcklig effekt om man inte tävlar. Vid banåkning är det kurvorna som är viktigast och toppeffekten behövs möjligen för att köra om någon mindre skicklig förare som tokgasar på rakorna.

Slutligen har vi utseendet, där eftermarknadssystem ibland kanske är snyggare och eventuellt lättare. Välj då ett system som inte väsnas, finns inga sådana är det bättre att avstå.

Bäst effekt (nytta) får man om man i stället lägger pengarna på SMC:s förarutbildningar, det är dessutom garanterat roligare.
 
Last edited:

hamre

Member
Där har vi det igen. Det är ingen myt. De är fördjävliga.

HD med raka rör låter inte bara värst av allt men även sämst. Ingen "botten" alls bara högt hårt kallt äckligt smattrande och störande ljud. De vill helt enkellt störa.

Vad är det för fel på dessa HD-nissar?

Det är mycket som e fel med dom!!:D
 

Zopilote

New member
Måste erkänna att jag själv har lagt en löjlig summa pengar (över 10.000:) på ett avgassystem till min hoj... Tror inte att jag fått särskilt mycket extra effekt av det, men jag har fått ett ljud som får MIG lycklig varje gång jag startar hojen. Däremot har jag insett själv att det låter för mycket helt utan insatser, så jag har specialbeställt ett par insatser med precis lagom mycket ljud från Ungern.
Jag försöker däremot ändå visa så mycket hänsyn som möjligt, speciellt när det är hästar eller barn i närheten.
Inser själv att det för många kan låta som helt bortkastade pengar, men för mig är ljudet en avsevärd del av upplevelsen med hojen, så det är det värt...
 

Ove 60+

Active member
men för mig är ljudet en avsevärd del av upplevelsen med hojen, så det är det värt...

:confused: Fömodligen är det jag som är lite konstigt funtad, men att motorljud förhöjer känslan så att man vill "höja volymen"..... ?

Jag har vid några tillfällen haft det tveksamma nöjet att köra hojar med "gott ljud". Bara så att det låter lite bättre och dom klarar besikningens krav. Men f-n vad jag blir störd av att det bara väller ut decibel baktill. Försökt vara så diskret som möjligt men det låter lika förbajat och drar man på så låter det bara mer! :(

Nåja, det har bara varit några "måstekörningar" men den enda behållningen för mig har varit att stänga av och lämna ifrån mig hojarna. Skämmas för oväsen medan jag kör är inte min grej. ;)
 

Marie

Banned
Skämmas för oväsen medan jag kör är inte min grej. ;)

Håller med dig till 100%

De där som håller på med bullerburkar är nog samma stackare som inte fick smattra av sig som barn, där föräldrarna förbjöd att man använde en tvättklämma mot cykelhjulekrarna för att skapa oväsen....

Att använda bullerburk är ju ungefär lika infantilt...
 

Zopilote

New member
:confused: Fömodligen är det jag som är lite konstigt funtad, men att motorljud förhöjer känslan så att man vill "höja volymen"..... ?

Var och en har sina egna preferenser antar jag... Just ljudet av en MT-01 med öppna Akrapovic på tomgång, var en av anleningarna till att jag valde just den hojen :)
Även på min förra CB1300 brukade jag variera mellan orginalavgas och Akra, och det var betydligt roligare att köra hojen med det öppnare systemet. Däremot håller jag med om att "Raka Rör" låter för j--la illa... Det skall vara DOVT och lagom högt :cool:
 

SuperRetard

New member
Som svar på den egentliga frågan söker jag funktion. Alltså effekt, mjukt register och låg vikt.

Med många intressen och begränsad budget kör jag dock original, och har gjort det på de senaste hojarna. Jag har lagt pengarna på kraschpuckar, däck och fler bandagar istället.

De som kör ifrån mig hade gjort oavsett vilket system jag åkt med.

Om jag däremot gör slag i saken och kör 690-cupen 2011.. Då kan 2 extra hästar göra skillnaden på att hänga med / kunna köra om eller inte. Då blir det nästan garanterat akra, luft, bänkning, bantning och så mkt som möjligt annat som ger nån tiondel.

På gata?? För mig ligger det i fas med M3 E46 utanför kebaberiet att hänga på würstinggrejer på gathojar. Lägger hellre pengarna på att ha ny hoj jämt i så fall, men det är ju jag.
 

Robbie

New member
Lite kortfattat tror jag det blir +1 på Kjell-Anders för min del.

Men mera utförligt:
Jag måste ju säga att jag gillar ljudet från flera hojtyper. Ofta så kan ett eftermarknadssystem ge eller förtydliga det karaktäristiska ljudet för en viss motortyp. Jag tycker det kan kännas "rätt" ibland. Skulle nog gissa att många tycker ljudet är viktigt på en hoj. Det läggs nog ned ganska mycket jobb på att designa dessa aspekter vid tillverkningen skulle jag tro.

Samtidigt försöker jag ju vara lite försiktig med hur jag för mig om klockan är mycket. Det behöver man nog vara oavsett hur avgassystemet ser ut, i princip.

Sen är det ju inte speciellt bra att ta ut avgasreningen så att man inte uppfyller miljökraven för hojen.

Jag tror att det finns ett Termignioni till min hoj där avgasreningen sitter kvar, men som ändå ger ett lite mer "karaktäristiskt" och även lite högre ljud. Det skulle jag gärna ha tag på, om det inte kostade 15.000.

Jag tycker nog att det är en ganska bra lösning att man enkelt kan ändra någon liten pryl på systemet om man vill ha ett tystare ljud. Finns ju t.ex. dB-killers, men någon mer smidig lösning borde ju gå att finna. BMW hade en avgasventil som öppnades vid högre varvtal på k1300r t.ex.

Hela grejen med systemen är ju ganska skruvad egentligen. Man behöver ju inte något effekttilskott om man inte kör racing på hög nivå. Förändringen på momentkurvan kanske kan vara positiv ibland men jag kan inte tänka mig att man skulle betala så mycket för det. Viktförändringen är ju en ganska fånig sak om man inte kör racing också. I de flesta fall så blir det nog billigare och bättre lösning att byta ut 4 kg fett mot 2 kg muskler. Utseendet däremot är ju en väldigt påtaglig förbättring i många fall. Ljudförändringen har ju både positiva och negativa sidor men, som sagt, jag tror att många tycker ljudet på en hoj är viktigt så på det individuella planet kan det väl ses som ett lyft. Känns som att slutsatsen av mina resonemang blir att man betalar för en tonal förändring med ett par extra dB och ett snyggare utseende/status. Eller så är det bara jag...

Oj va långt det blev :)

/Robert
 

Moddan

New member
Jag gillar ju att det går någorlunda tyst,kör vinge och boxersexan mullrar lagom tycker jag,men vilken tur att vi är olika för fan va tråkigt om alla kört goldwing.
 

Axa

New member
vad gäller idag ljudrelaterat

Håller med dig till 100%

De där som håller på med bullerburkar är nog samma stackare som inte fick smattra av sig som barn, där föräldrarna förbjöd att man använde en tvättklämma mot cykelhjulekrarna för att skapa oväsen....

Att använda bullerburk är ju ungefär lika infantilt...


Tjena Marie och alla ni andra.
Förstår att det kan vara svårt att förså,men en mc som jag kör(vtx1800) är väldigt strypt om man inte öppnar upp den.Det gör man med hjälp av ett nytt avgassystem,luftburk och powercomander,sedan blir det skillnad.Om jag säger så här,nu är det samma drag på 5:an som det var förut på 4:an (man behöver inte växla ned, det sticker iväg direkt)För att klara
höjningen av vridmomentet så behöver man nya hårdare fjädrar till lamellerna.
Med mappning samt alla grejer kostar kalaset ca 20000kr,det är en personlig fråga om det är värt priset,men kör man en 1800:a ska den gå som en 1800:a.
Jag vet att det finns många som undrar hur mycket man ska kosta på då det gäller extrautrustning,för min del börjar det bli maxat,bara sadeln kostade en
mindre förmögenhet(mustang med förarryggstöd)men jag tycker den var värd sitt pris.Men glöm inte att det finns olika avgassystem och insatser,vissa bullrar mer än andra.:):)

mvh Axa
 
Top