Tragisk olycka med mitträcke

HåkanP

New member
Jag skrev inte ett ord om hastighetsgränser.

Jag bara konstaterade att eftersom det gick åt Lurås, så var hastigheten för hög i relation till den uppkomna situationen. Om sen "för fort" är 20, 50, 90, 180 eller 320 km/h är en helt annan fråga.....

OK missuppfattade dig. Sorry.
 

micke.r

New member
Kanske det. Du är medveten om att det i just denna olyckan finns indikationer på tekniskt fel med okontrollerad hjullåsning bak innan du kläcker en sådan kommentar...?

Hampe

Jag är nog lite kluven...

Det är ju inte direkt favoritkurvigavägen som förses vajerräcke. På bilderna ovan, får man nog klanta till sig lite för att fara in i vajerräcket :rolleyes:

Oops...

Det var inte meningen att hänga ut olycksplatsen och den aktuella olyckan i sig... :eek: Sorry !!

Jag har heller inte läst artikeln samt relaterade artiklar tillräckligt noga utan hade nog mest snappat det där med "förmodligen hög fart..."

Vad jag egentligen menade var mer att på vägar likt de på bilden, dvs de som vanligtvis förses med mitträcke...

...där måste man nog ändå köra i minst warpspeed eller drabbas av tekniskt problem, eller kanske mest sannolikt nu för tiden - hal asfalt :mad

Det är självklart synd att vi har den lösningen som vi har, och kanske är det som du säger - det är en viss balsam att diskutera samt även försöka dra lärdom av andras öden, samt till sist hålla diskusionen vid liv.

I väntan på motorväg på de större vägarna, så är nog vajerräcken åtminstonde alltid något.

/ Micke
 

sporTlovER

New member
Min personliga ståndpunkt hur man än vrider och vänder på det hela är att vajerräcke RÄDDAR mer liv än väg utan vajer, sen om man kör mc och olyckan är framme så..sen kan man sia om hastigheten hit och dit, jag är nog villig att tro trots allt är farten varit högre, själv så håller jag, de få gånger jag kör sådan väg så har jag lite, som de flesta skulle jag tro, + hastighet när jag bara skall förflytta/transportera mig på sådan väg, trots vajerräcke. Vägarna är raka, fina , utan möten etc, och det är sån jäkla tråkig väg som man bara vill passera.

Fler liv räddas mer än utan vajerräcke. Alternativa väga som man kör, eller jag iaf är vägar HELT utan skyddsräcke, där man riskerar trots allt att få mötande trafik på sig.

Funderar man allt för mycket på säkerhetsfrågor angående räcken och vilken typ, då man är som jag ser det iaf utsatt för större risk att förolyckas på alla vägar utan skyddsräcken..ja då skall man nog lägga ner hojåkat helt.
 
Last edited:

HåkanP

New member
Min personliga ståndpunkt hur man än vrider och vänder på det hela är att vajerräcke RÄDDAR mer liv än väg utan vajer, sen om man kör mc och olyckan är framme så...

Det är ju just det. Varför vajerräcke när det finns andra alternativ. det handlar inte om räcke eller inte räcke... utan om bra räcke
 

erkagn

New member
I dagens tidning. Hittar tyvärr inte igen artikeln på nätet utan läste det i papperstidningen. Står det att motorcykeln inte var in i mitträcket. Kommer inte ihåg den exakta formuleringen, ska se om artikeln dyker upp. Det står också att de plockat ihop delarna av motorcykeln och hittar inget tekniskt fel.
 

Hampe

Skriver massor!
Tingvall uttalar sig om lite ditt o datt:

http://www.dalademokraten.se/Dalarna/2011/07/06/Sov-en-stund-om-du-blir-trott/

Han sladdar även in på det här med mitträcken:

Olyckor händer, men mitträcket minskar konsekvenserna. Ingen har dött i en bilolycka mot ett mitträcke. Däremot har det hänt dödsolyckor med motorcykel.

Amen till det!
Säkerhet för bilister på bekostnad av säkerhet för motorcyklister.

Så åtgärden för att råda bot på detta missförhållande blir...?



Hampe
 
Top