Tragisk olycka med mitträcke

Autolycus

New member
Ja, dessa mitträcken med vajrar och stora krokar som sticker ut gör ju nytta för att hindra en bil från att komma över i fel vägbana... MEN samma krokar och vajrar lämnar ju en MC åkare i strimlor... :mad:

Det är DJUPT tragiskt att vägmyndigheterna i Sverige inte inser detta och tar fram mitträcken som inte är rent dödliga i sig att komma i kontakt med, det finns andra konstruktioner som är betydligt bättre ur MC synpunkt.


Allt det här bevisar (iaf för mej) att vi som åker Motorcykel, vi ryms inte i "nollvisionen". Vi för skylla oss själva och dör vi så är det (alltid) vårt eget fel.

Ansvariga för denna typ av mitträcken skulle ställas inför rätta för vållande till annans död
 

erkagn

New member
Konstigt de inte tycker att nollvisionen ska omfatta motorcyklister eftersom de sätter upp sådana farliga räcken.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Har bett att få fakta om denna olycka av Trafikverket. En utredning ska publiceras i höst om skaderisk för MC-förare mellan olika räckestyper. Trafikverket och Vectura har studerat dödade, intervjuat skadade och tittat på statistik från hela landet. En nationell räckesstrategi ska tas fram av Trafikverket där risken för MC lyfts fram. SMC har ännu inte bjudits in till något möte.
Alla räcken är farliga för motorcyklister, det handlar om både hur de utformas och placeras i vägens mitt och på vägens sidor. Stolparna är det stora problemet liksom alla utskjutande delar. Motorcyklister är solklart överrepresenterade i räckesolyckor.
 

HåkanP

New member
Visst farligt, alternativ är ju att köra andra vägar än dessa "transport" vägar.
I detta fall så hade farten varit mycket, mycket hög, så jag vet inte om man kan skylla allt på vägräcket trots allt.

Det står väl inget i artikeln om mycket mycket hög hastighet? Hojen ser inte mycket värre ut än min och då gick det i 60 km/h

Skulle själv bra gärna vilja veta vilka argument som Kenneth Jonsson, vakthavande befäl i Västerbotten har och som inga andra i Sverige har, för att mitträcken inte skulle vara farliga för mc förare. Bör ju kunna kräva att poliser inte uttalar sig i falskt vittnesmål.
 

Hampe

Skriver massor!
Alldeles för ofta så ser man "biltänk" bland sådana som uttalar sig om räckenas förträfflighet - tillochmed hojåkare hörs ibland yttra att mitträcken oavsett utformning är bra för att man slipper fronta med bilar som kommit över på fel sida.

Och visst - om man kör MC som många kör bil; fantasilöst, semikatatoniskt sovande, och utan förmåga att styra undan när det behövs så är det säkert bra med mitträcken.

Men motorcyklar är mer manövrerbara och smalare än bilar!
Motorcyklister är (skall vara!) mer uppmärksamma, aktiva och misstänksamma i trafiken.

En motorcyklist har stora chanser att undvika en mottrafikant som inte vet sin plats.

Räcket däremot är en konstant livsfara, varje meter man färdas längs en sådan väg, oavsett trafikbelastning.

dustybutt050.jpg


Som här: inte en bil i sikte mitt på dagen, men stolparna står som spön i backen. Varje meter jag kör är en dödsfälla, trots att det går minuter mellan varje bil på dagen, och ibland timmar mellan bilarna på natten.
Faktum är att jag som nattmotorcyklist under vissa timmar på dygnet ser mer vilt på vägen än jag ser mötande bilar.
Viltet bryr sig inte om vajerräckena för 5 öre, däremot omöjliggör dessa räcken att jag gör en simpel undanmanöver.

Visst, jag fattar att mitträcken är här för att stanna, men då skall dom inte se ut så här:

dustybutt029.jpg


Vajerräcket är ren livsfara för oss hojåkare, medans högerräcket på enkelt vis kunde kompletteras med ytterligare en W-balk nedanför den befintliga och på så vis göras avsevärt mycket säkrare för oss oskyddade trafikanter.
Gör om och gör rätt!

Det är inte så att motorcyklisterna inte tas hänsyn till i Mollvisionen - det är faktiskt värre än så:
Säkerhet skapas åt bilisterna, dom redan vadderade, på bekostnad av oskyddade trafikanter!

Vi på MC är inte dom enda som drabbas - fråga dom som tvingas gå, skjuta barnvagn, cykla eller åka moped längs med dessa förödda vägar där inte ens den som vill lämna plats eller visa hänsyn har möjlighet till det, med mindre än att han eller hon skapar nya risksituationer genom att dramatiskt sänka sin hastighet.


Hampe
 
Last edited:

pceder

New member
Jag har bestämt mig att jag i fortsättningen av försiktighetskäl kommer köra max 40 km/h på ALLA dessa sträckor.

/P
 

sporTlovER

New member
Det står väl inget i artikeln om mycket mycket hög hastighet? Hojen ser inte mycket värre ut än min och då gick det i 60 km/h

Skulle själv bra gärna vilja veta vilka argument som Kenneth Jonsson, vakthavande befäl i Västerbotten har och som inga andra i Sverige har, för att mitträcken inte skulle vara farliga för mc förare. Bör ju kunna kräva att poliser inte uttalar sig i falskt vittnesmål.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13232426.ab

En hoj kan se mer skadad ut i 100 än 200 vid kullkörning, det beror helt på hur den studsar och far och glider.
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Visst farligt, alternativ är ju att köra andra vägar än dessa "transport" vägar.
I detta fall så hade farten varit mycket, mycket hög, så jag vet inte om man kan skylla allt på vägräcket trots allt.

:confused: Hur vet man att farten varit mycket hög? Finns det trovärdiga vittnen? Som hojen ser ut är det väl närmast konstigt att den inte skrotats mera med oskyddade stolpar för räcken på båda sidor. Fast det är klart att den KAN ha glidit mitt i filen en lång sträcka utan att börja tumla runt och träffa markfasta föremål.
 

micke.r

New member
Jag är nog lite kluven...

Det är ju inte direkt favoritkurvigavägen som förses vajerräcke. På bilderna ovan, får man nog klanta till sig lite för att fara in i vajerräcket :rolleyes:

Tvärt om, så passerar det inte ett möte, på favoritvägen utan att jag tänker - "undrar vad den bilisten tänker hitta på..."

Det känns dessutom trots allt ganska tryggt på de delar, som inte är motorväg, att ha ett mitträcke mellan sig, då man reser med bil. Detta fast att jag är en notorisk fortkörare och ibland stressas över att inte kunna köra om där jag vill...

SMC har drivit den här striden hårdare än ett världskrig och faktiskt nått flera framgångar. Det hjälper nog inte nämvärt att vi gnäller loss i den här tråden

/ Micke
 

RogerB

New member
Extrem otur, inte nödvändigtvis förarmiss..

Jag är nog lite kluven...

Det är ju inte direkt favoritkurvigavägen som förses vajerräcke. På bilderna ovan, får man nog klanta till sig lite för att fara in i vajerräcket :rolleyes:


/ Micke

Nu verkar det ju som något havererat i motorcykelns drivlina förmodligen med bakhjulslåsning som följd (vittnessuppgifter i olika forum). Stämmer detta så hade han en extrem otur då det hände på en sträcka med obefintlig felmarginal.

Låser bakhjulet och börjar studsa i 110 (har för mig att det är hastigheten som gäller på denna sträcka?) så är det inte lätt att hålla cykeln på den smala vägbanan mellan räckena.

/Roger
 

HåkanP

New member
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13232426.ab

En hoj kan se mer skadad ut i 100 än 200 vid kullkörning, det beror helt på hur den studsar och far och glider.

Ok den artikeln antyder att det gått fort.

Självklart beror hojens utseende efter krasch på hur den far runt. Vad jag bara menade var att den bild som fanns i Västerbottenskuriren inte styrkte nödvändigheten att det gått för fort.

Å andra sidan så har jag hört hastigheten som argument förr, utan att det nödvändigtvis blir belagt och när det så har varit sant tenderas antal km/h kraftigt överdrivas. När jag själv kraschade var den första frågan jag fick "hur fort gick det? 90, 100?" alltså ett per automatik antagande att jag överskridit hastighetsbegränsningen. Felet var dock mitt, då jag var ouppmärksam.

Att den här poliskonstapeln har konstaterat att det gått för fort, ger jag inte mycket för. Det är inget belägg och han saknar en del trovärdighet också efter påståendet att mitträcken inte är något problem för mc förare... Visst det kan nog ha gått för fort, men jag vill nog ha en teknisk dokumentation först.

Som Micke skriver har SMC jobbat stenhårt med frågan. Ett problem är dock att vi inte når fram till personal på ansvariga myndigheter utan att likartade attityder som konstapelns, är så pass vanliga. Vi får väl jobba vidare med frågan.

Ps. kan någon förstå varför man behöver vajerräcken utefter sidkanten på en rak motorväg genom Bohuslän? Helt omöjligt att undkomma en trafiksituation i fall man inte väljer att hoppa...
 

Marie

Banned
Att den här poliskonstapeln har konstaterat att det gått för fort, ger jag inte mycket för. Det är inget belägg och han saknar en del trovärdighet också efter påståendet att mitträcken inte är något problem för mc förare... Visst det kan nog ha gått för fort, men jag vill nog ha en teknisk dokumentation först.

Det är nog trots allt så, att det handlar om den enkla logiken, att eftersom det gick åt Lurås, så gick det uppenbarligen för fort....
 

HåkanP

New member
Det är nog trots allt så, att det handlar om den enkla logiken, att eftersom det gick åt Lurås, så gick det uppenbarligen för fort....

Intressant. Ergo: Vid alla olyckor som sker har föraren oavsett fordon överskridit hastighetsgränserna. Bara alla håller hastigheten får vi inga olyckor i trafiken.
 

Hampe

Skriver massor!
Intressant. Ergo: Vid alla olyckor som sker har föraren oavsett fordon överskridit hastighetsgränserna. Bara alla håller hastigheten får vi inga olyckor i trafiken.

Hoppsan - där träffade du (ofrivilligt?) pudelns kärna!
Nollvisionens "avtal" mellan bilisten (eftersom det bara omfattar vadderade trafikanter) säger:
Bilisten skall förbinda sig att använda säkerhetsbälte, följa trafikegler och hålla hastighetsgränser - samt vara hyfsat nykter när han är ute och "åker" bil.
Resten skall Staten ta hand om - bygga "system" som tex mötesseparerade vägar, rensa dikeskanter och sådant så kommer ingen att döden dö. Så enkelt, ba'!

Om folk sedan har fräckheten att fortsätta dö så är det just hastigheten det är fel på, och den kan man isåfall sänka ända tills nollvisionen verkligen uppnås.

Mer än så består inte den beramade nollvisionen av, och i mina ögon är den på en gång både utopisk, visionslös och infantil och man kan diskutera om den kan komma att uppnås utan ohyggliga kostnader för samhället - kostnader i reda pengar, förlorad konkurrenskraft mot omvärlden, sänkning av BNP och kraschad välfärd.

Visst, olyckor kostar också samhället pengar, och med en åldrande befolkning och en "befolkningspyramid" som mer liknar en äppelskrutt är det ur Statens synvinkel just nu extra intressant att hålla liv i dom som råkar befinna sig i produktiv ålder.
Men var går skärningspunkten? Hur mycket Mollvision klarar vi innan vi blir initiativlösa zombier? Vad är priset för en optimalt fungerande trafikapparat? Hur mycket spill skall man acceptera...?

Det är i sanning en annan diskussion, ursäkta att jag svävar iväg!


Hampe
 
Last edited:

Marie

Banned
Intressant. Ergo: Vid alla olyckor som sker har föraren oavsett fordon överskridit hastighetsgränserna. Bara alla håller hastigheten får vi inga olyckor i trafiken.

Jag skrev inte ett ord om hastighetsgränser.

Jag bara konstaterade att eftersom det gick åt Lurås, så var hastigheten för hög i relation till den uppkomna situationen. Om sen "för fort" är 20, 50, 90, 180 eller 320 km/h är en helt annan fråga.....
 

Hampe

Skriver massor!
SMC har drivit den här striden hårdare än ett världskrig och faktiskt nått flera framgångar. Det hjälper nog inte nämvärt att vi gnäller loss i den här tråden
/ Micke

Jo, det kan du ge dig på!
Dels är det ett rent terapeutiskt balsam att få diskutera en obehaglig olycka som skulle kunna drabba nästan vem som helst av oss.
Men framförallt är det en bra signal till SMCs ledning att medlemmarna fortfarande tycker att frågan med mördande mitträcken är viktig, kanske rent av viktigast av allt just nu!

Dessutom är det bra att olyckor stöts och blöts - det finns massa lärdom att dra av andras olycka, otur eller oförmåga. Intresserar vi oss för vad andra råkat ut för eller ådragit sig så står vi själva starkare.
Om vi förmår dra slutsatser och dessutom kan ta oss ut ur vår egen självfullkomlighet, vill säga...

Själv har jag aldrig lagt på så mycket remmar och stannat och tittat till min cirkuspackning så ofta som i år!
dustybutt026.jpg

Jag gör det självklart för min egen skull, men även lite, lite som en respektfull gest åt någon jag inte hann träffa, men som jag tror att jag kunde haft roligt tillsammans med.

Det är ju inte direkt favoritkurvigavägen som förses vajerräcke. På bilderna ovan, får man nog klanta till sig lite för att fara in i vajerräcket :rolleyes:

Kanske det. Du är medveten om att det i just denna olyckan finns indikationer på tekniskt fel med okontrollerad hjullåsning bak innan du kläcker en sådan kommentar...?

Det finns andra rapporter att det skulle gått fort som fan och att man hört killen krana ur på tre, fyra växlar innan det small.
Kanske...

Gick han ut på E4an från den närliggande påfarten så kan man kanske förstå att han ville snabbt därifrån - så här såg busskuren ut på platsen för 2-3 veckor sedan...
dustybutt038.jpg


Heavy neighbourhood, Sävar...

Jag vet inget om vad som verkligen hände, men har vittnen hört att killen dragit hårt uppför rampen så vet man ändå inte vilken fart han haft när det verkligen bar åstad - även jag gillar att acca uppför de första växlarna, men staplar snabbt resten av trissorna på varandra och rättar in mig i ledet.
Är dock säker på att "vän av ordning" kan vittna om att jag haft minst 200 blås uppför samma påfart när jag lämnade City of Sävar...

Lika säker är jag att en konstapel Klang av samma dignitet som uttalar sig i tidningen kommer att stega upp det bleka spåret från ett kanske, möjligen, eventuellt mekaniskt upplåst bakhjul och lika bergsäkert slå fast i sin egenpåhittade "haverikommission" att baserat på "bromsspåret" så färdades killen i minst warpspeed när det small.

Ingen vet, och ingen kommer att få veta hur det hade kunnat gå utan mördarräcke.


Dessutom är det nyttigt att läsa kommentarerna i tidningarna och på forum utanför MC-världen; där kan man se hur folk i sin anonymitet vräker ut sitt oförblomerade hat mot motorcyklister i samband med olika tragiska dödsolyckor. Det som några få sår får vi alla gemensamt skörda...

Jag är nog lite kluven...
Då är vi minst tre!
Jag läser också rapporter om påstått otillräcklig klädsel.
Inte för att det hade hjälpt killen i just denna olycka med ett mitträcke bara kan strimla oss motorcyklister i bitar, men det, tillsammans med utsagor om nyköpt hoj bildar konturerna av ännu en "onödig" olycka.

Jag är less på sådana!

Hampe
 
Last edited:
Top