Trötta fingrar

Dragon

New member
Hej,

Har läst någonstans om ett hjälpmedel som kan fästas runt handleden och som sedan ligger inuti handen och greppar runt handtaget. Förmodligen gjort av plast och är böjt neråt under fingrarna för att haka fast. Tänker inte på "semestergas eller PRO-hantag", som fästes i handtaget.
Kan tänka mig att det kan avlasta fingrarna under längre etapper. Någon som vet var man kan hitta något dylikt?
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag har klena fingrar och armar och axlar för övrigt med, med trötta fingrar menar du att du får krampliknande tillstånd när du har växlat en stund eller under en dags körning? För jag har det problemet. Där av ogillar jag att växla ofta. För närvarande försöker jag träna vänster hand med en sån där liten hård bad ring för att stärka fingrarna.

Till nästa hoj har jag två olika lösningar på problemet, om det blir en modern hoj så ska den ha automatlåda och blir det en äldre hoj så ser jag gärna att den har max 4 växlar.

Gillar att växla men inte så ofta som jag får göra med min 6 växlade låda.

Mvh

Amir
 

Hansi

Skrivit för mycket
Jag har klena fingrar och armar och axlar för övrigt med, med trötta fingrar menar du att du får krampliknande tillstånd när du har växlat en stund eller under en dags körning? För jag har det problemet. Där av ogillar jag att växla ofta. För närvarande försöker jag träna vänster hand med en sån där liten hård bad ring för att stärka fingrarna.

Till nästa hoj har jag två olika lösningar på problemet, om det blir en modern hoj så ska den ha automatlåda och blir det en äldre hoj så ser jag gärna att den har max 4 växlar.

Gillar att växla men inte så ofta som jag får göra med min 6 växlade låda.

Mvh

Amir


Man behöver ju inte koppla SÅ mycket, typ aldrig när man växlar upp och har man lite känsla brukar det gå bra att växla ner utan koppling med. Kör jag inte aktivt sitter jag nästan jämt med bara en hand på styret. Gashanden vore det ju skönt att få vila ibland däremot.
 

Mathias

Active member
Jag har klena fingrar och armar och axlar för övrigt med, med trötta fingrar menar du att du får krampliknande tillstånd när du har växlat en stund eller under en dags körning? För jag har det problemet. Där av ogillar jag att växla ofta. För närvarande försöker jag träna vänster hand med en sån där liten hård bad ring för att stärka fingrarna.

Till nästa hoj har jag två olika lösningar på problemet, om det blir en modern hoj så ska den ha automatlåda och blir det en äldre hoj så ser jag gärna att den har max 4 växlar.

Gillar att växla men inte så ofta som jag får göra med min 6 växlade låda.

Mvh

Amir
Då får du skaffa nya VFR´en med automatlåda.
 

Zopilote

New member
Tack Mathias men det är tyvärr ett "PRO-handtag". Dom plastbitarna jag tänker på fästes runt handleden och är sedan böjda runt handtagen och gör att hela handen, inklusive fingrar, avlastas. Kan användas på båda sidor.

Jag använde något liknande när jag tränade styrketräning och skulle köra med riktigt tunga vikter för t.ex. ryggträning. När det blev så tungt att fingrarna tog slut före ryggmusklerna, kunde man sätta fast ett par krokar med läderremmar runt handlederna som flyttade belastningen bort från handen.
Jag vet inte riktigt hur något sådant skulle kunna hjälpa vid mc-körning, men de kanske går att hitta på en sport- / gymbutik.
 

cub

New member
Jag förstår inte riktigt problemet eller principen för hjälpmedlet. Du har inte någon bild som kan förklara? Sedan kan jag tycka att är man för trött för att hålla i styret så är det kanske säkrare att ta flera pauser när man kör..?
 

jan-olovj

New member
Avståndet till styret och vinklen har även stor betydelse. På min Varadero köpte jag en höjningssatts som även flyttade tillbaka styret, mycket bättre körställning för mig.
Använder även det ni kallar PRO handtag, mycket bra när jag väl hade vant mig.
 

Dragon

New member
Jag förstår inte riktigt problemet eller principen för hjälpmedlet. Du har inte någon bild som kan förklara? Sedan kan jag tycka att är man för trött för att hålla i styret så är det kanske säkrare att ta flera pauser när man kör..?

Hej,
Tillhör kategorin som färdas lätt tillbakalutad och med framflyttade fotpinnar. Detta trivs jag med och tänker inte skola om mig. Eftersom fingrarna får hålla emot fartvinden så blir det lite tröttsamt efter 25 mil. Den typen av hjälpmedel som jag efterlyser, och som jag även sett i någon MC-tidning, påminner om det som vår styrketränande vän beskriver i sitt inlägg. Åker man långt och i relativt konstant hastighet borde det fungera bra.
 

Zopilote

New member
Hej,
Tillhör kategorin som färdas lätt tillbakalutad och med framflyttade fotpinnar. Detta trivs jag med och tänker inte skola om mig. Eftersom fingrarna får hålla emot fartvinden så blir det lite tröttsamt efter 25 mil. Den typen av hjälpmedel som jag efterlyser, och som jag även sett i någon MC-tidning, påminner om det som vår styrketränande vän beskriver i sitt inlägg. Åker man långt och i relativt konstant hastighet borde det fungera bra.

Du har inte funderat på någon form av vindruta för de längre turerna, just för att avlasta från vinden en del?
Kompisen kör en XV1900 och avverkar rätt skapligt med mil / säsong. Han har en stor vindruta som sitter med någon form av snabbfästen så han kan sätta på den för långturerna och lätt plocka bort den när han vill köra "naket".

Håller med dig om att vindtrycket är riktigt jobbigt med den körställningen man har på en kromsläde. Har provat både Rocket III, V-max och Nightrod, och hållit på att blåsa av när det börjat gå lite fortare... På MT:n däremot är en marschfart på 150 helt utan vindskydd inga bekymmer så länge det inte blåser sidvind :)
 

janric

New member
Trötta fingrar eller trött rygg?

Vill inte stöta mig med någon men undrar vad trötta fingrar egentligen beror på?

Har själv upplevt domningar i högerhandens fingrar men lyckats jobba bort detta med dels rygg/bukträning dels annan körställning:
- Istället för hårt grepp om styret får musklerna som omger det s.k. mellangärdet tjänstgöra. Detta minskar belastningen på armarna.
- MEN, och inte minst viktigt, det ger en betydligt bättre förankring i hojen och därmed säkrare körning.

Alltså - upp på tå, knip och spänn bålmuskulaturen. Styrketränarn känner säkert igen sig.

Sedan är ju platsflärpen från Biltema inte att förakta vid långvägskörning. En liten varning vid sakta manöverkörning dock - vrid undan den då.
 

Dragon

New member
Du har inte funderat på någon form av vindruta för de längre turerna, just för att avlasta från vinden en del?
Kompisen kör en XV1900 och avverkar rätt skapligt med mil / säsong. Han har en stor vindruta som sitter med någon form av snabbfästen så han kan sätta på den för långturerna och lätt plocka bort den när han vill köra "naket".

Håller med dig om att vindtrycket är riktigt jobbigt med den körställningen man har på en kromsläde. Har provat både Rocket III, V-max och Nightrod, och hållit på att blåsa av när det börjat gå lite fortare... På MT:n däremot är en marschfart på 150 helt utan vindskydd inga bekymmer så länge det inte blåser sidvind :)

Hej igen,
Har hittat något som heter "Gripstars dragrem" på nätet. Skall prova dessa. Funkar det inte får det bli ruta vid långfärder. Tack för tipset.
 

Triumph int

New member
Det största problemet med upprätt körställning är ju fartvinden.

Att hänga i armarna det orkar inte många så länge.

En vindruta i snabbfästen tycker jag låter som en snygg och bra lösning.
 

Marie

Banned
Ja vindruta är väl den självklara lösningen?
Jag skulle inte klara att köra Sverige-Österrike på en dag utan att ha kåpa och vindruta.
Och, Janric, att föreslå styrketräning????
Vill man nödvändigtvis motionera och träna muskler kör man väl inte motorcykel? Då cyklar man eller går... ;)
(huuuu, hemska tanke!!!!! Jag rör mig definitivt inte mer än absolut nödvändigt med muskelkraft.)
 

hjc

New member
Trøtte/numne fingrer og hender

Dette kan også skyldes vibrasjoner i styret som forplanter seg videre til fingrene og hånden. Det hjelper litt å skifte grep og ikke holde så hardt rundt håndtaket.
Sjekket www.barsnake.com og syntes det så greit ut. Det er en lang gummipølse som skal trekkes gjennom styret og dempe vibrasjonene. Bestilte på nett og fikk det i posten etter ca 10 dager. Har montert det i styret nå og venter spent på neste sesong for å få prøvd om det hjelper. Satte sykkelen på sidestøtten, satte "snake'en" i den laveste enden på styret slik at den tettet der og sprayet mye WD40 inn fra den høyeste enden av styret slik at det skulle renne ned og smøre hele veien foran "snake'en" da jeg trakk den gjennom styret. Sprayet "snake'en" også for at den skulle gli lettere. Brukte en tynn wire til å trekke med, ikke ståltråden som fulgte med (den var for svak og brast). Kanskje det hjelper på Bandit'en min - have to try to know...
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Hej,
Tillhör kategorin som färdas lätt tillbakalutad och med framflyttade fotpinnar. Detta trivs jag med och tänker inte skola om mig. Eftersom fingrarna får hålla emot fartvinden så blir det lite tröttsamt efter 25 mil. Den typen av hjälpmedel som jag efterlyser, och som jag även sett i någon MC-tidning, påminner om det som vår styrketränande vän beskriver i sitt inlägg. Åker man långt och i relativt konstant hastighet borde det fungera bra.

Har kört med "Aphängarstyre" i 27 år och avverkat riktigt långa resor med den hojen, en av mina andra hojar som jag även den har kört riktig långa resor med har upprätt körställning (aldrig vindruta eller kåpa) och upp till ca 120 (och även fortare korta sträckor )är det inte några som helst problem om man inte hamnar i mycket stark motvind. Lösningen för min del för att inte bli trött i fingrarna är att köra med ofodrade handskar med någorlunda strävt skinn som " klistrar sig" fast i handtagen samt att ha gummihandtag med bra grepp i och ha styret placerat så att man kan köra med raka armar och ej heller blir trött i armmusklerna.

Att köra med en del av dom fodrade mc-handskarna kan vara mycket tröttande i fingrarna då man måste klämma hårdare och ger sämre känsla i reglagen.

Anders.J
 
Top