Olsson, du är nog lite prillig!
Första gången jag själv var på en tjejkurs så ordnades den som en BKK av SMC Skåne. Det var 2003. Det kom fanastiska 33 tjejer/kvinnor/dameri varierande ålder och med alla möjliga olika hojar och uppslutningen var tillräckligt bra för att Skånegånget skulle våga sig på att försöka igen 2004, trots knackig ekonomi i arrangemanget. Tyvärr höll det inte, för få tjejer anmälde sig till kursen. Samma lika på Bike Events som också försökte sig på tjejbandag så tidigt.
Tjejkurser har arrangerats lite överallt både före och efter detta, men de har mer varit av karaktören "prova-på-allt-möjigt" för att frigöra dig från rädslan att hojen är tung, otuymplig och motsträvig och du kan själv, du behöver inte lyssna på gubben eller vända när det kommer en grusväg. (nu generaliserar jag grovt och är kanske lite elak, men jag har varit med själv och det har varit vansinnigt roligt).
Jag är inte den typen som har behövt tjejkurser för att våga, hade det varit så hade jag inte fått köra bana nästan alls sedan jag först fick smak 2001... men jag har så himla kul på tjejaktiveteter/-dagar, för stämningen är så avslappnad och härlig att det är dagar man bara inte vill missa. De ger så mycker mervärde, förutom själva körningen.
SMC Sthlm ordnade en tjejdag på Gelleråsen, som Maciej beskrev, 2007 och nu fanns det underlag för en tjejkurs på bana! SKITKUL! Antalet tjejer som kör hoj ökar hela tiden och framför allt vill tjejer just prova på i lugn och ro och eftersom målet med tjejaktiviteter är att få tjejerna att fatta att de inte behöver vara oroliga, är tanken att de ska bli onödiga så småningom.
Nu har vi ju det "problemet" att fler tjejer tycker som jag och vill ha tjejdagarna kvar för att det är roligt OCH köra på de "vanliga" dagarna. Jobbigt läge... Killarna blir avundsjuka.

Vi kör en tjejkurs på Gelleråsen igen i augusti, för er som är sugna.
Man har faktiskt provat att köra killkurs, likt tjejkurskonceptet med prova-på-alt, men det var inget som föll väl ut. Då. Kanske dags för någon att prova det igen?
Snart är det säsong igen, var rädda om varann och er själva,
/ Veronica