Tjejkurs

Mitra

New member
Kommer det en tjejkurs i skåne?

Har bara sett att de finns Stockholm, Uppsala området.

Skulle vara kul att vara med på en :)
 

pellehbg

New member
Kommer det en tjejkurs i skåne?

Har bara sett att de finns Stockholm, Uppsala området.

Skulle vara kul att vara med på en :)

Hej Mitra
Ja du är så välkommen att kontakta mig så skall vi diskutera det för det är sådana kurser som vi har frågat efter innan men ej fått ngt svar från ngn.
Du når mig på
pelle.r@smcskane.org

Pelle Randau
MCT ansvarig SMC Skåne
 

Marie

Banned
Ja Marie vad skall jag säga du har ju fått frågan av mig som är ansvarig för utbildningar i Skåne om du ville vara med men du avböjde det var ju inget för dig!!!!!!:confused: :confused:

Jag för min del är som du redan vet inte nämnvärt intresserad, inget nytt på den fronten.

Mitt svar var snarast ironi gentemot 'highside' som gav länk till de (i detta fall)geografiskt felplacerade kurser som 'Mitra' redan kände till.....
 

Mitra

New member
Kostigt att inte fler tjejer är intresserade, vad jag har hört av dom som har varit med så har det ju varit superkul.
 

fluffig

New member
Hej
Jag kan bara tala för mig själv och jag kör heller med de som håller samma hastighet eller brist på hastighet än jag kör med endast tjejer.
 

Mathias

Active member
Nej det blir ingen renodlad tjejdag om du tänker på Bättre körkunskap.

Valet av grupp beror på hur pass "bra" du är på att framföra ditt fordon (man kan faktiskt bli bättre även om man tror att man är fullbordad)

Jag har själv kört 2 bkk kurser, totalt 3 dagar, och jag körde i "lägsta divisionen" (bas) båda gångerna, jag fick ut så enormt mycket båda gångerna. Nästa blir bas fri.

Så även om du kör sport, kromsläde eller motard så kan jag garantera dig ett smil som nästan går runt hela huvudet och man bara längtar till "nästa gång".

Eller vad säger du fluffig?
 
Last edited:

Sb.

New member
Hej
Jag kan bara tala för mig själv och jag kör heller med de som håller samma hastighet eller brist på hastighet än jag kör med endast tjejer.

Jag håller med. Tjejkörningar är bra om det lockar tjejer som inte vågar köra med killar för att dom tror att alla killar kör fort och är störiga. Men tänk på alla stackars killar som inte vågar köra fort?!

Kanske kan man locka dessa tjejer (och killar) med en renodlad nybörjargrupp istället? Då blir det ju "legalt" att köra sakta i den gruppen och ingen behöver känna sig ivägen.

Jag var på en kursdag där man automatiskt hamnade i en "tjejgrupp" när man anmälde sig. Själva kursdagen var kanonbra men det var en otrolig hastighetsskillnad i vår grupp och rent spontant käns det som att olycksrisken måste öka när det råder stora skillnader i hastighet.
 

Marie

Banned
Jag inbillar mig att man börjar närma sig pudelns kärna här.
I grunden är problemet att det är för få tjejer som kör hoj.
Alltså finns det inte tillräckligt underlag för att göra tjejkurser med differentierade grupper? Rätta mig om jag har fel i antagandet.
Samtidigt finns det ett antal tjejer som har dålig erfarenhet av könsmixade kurser eftersom många killar är stöddiga och tar plats och gör att en del tjejer inte kan ställa de frågor de vill och visa vad de kan eller inte kan.
Å andra sidan kan jag tänka mig att för stora hastighetsskillnader också kan kännas som en riskfaktor (och kanske också är det)....
Moment 22 ungefär alltså.....
 

Mitra

New member
Jag håller med. Tjejkörningar är bra om det lockar tjejer som inte vågar köra med killar för att dom tror att alla killar kör fort och är störiga. Men tänk på alla stackars killar som inte vågar köra fort?!

Kanske kan man locka dessa tjejer (och killar) med en renodlad nybörjargrupp istället? Då blir det ju "legalt" att köra sakta i den gruppen och ingen behöver känna sig ivägen.

Jag var på en kursdag där man automatiskt hamnade i en "tjejgrupp" när man anmälde sig. Själva kursdagen var kanonbra men det var en otrolig hastighetsskillnad i vår grupp och rent spontant käns det som att olycksrisken måste öka när det råder stora skillnader i hastighet.


Jag trodde att man blev indelad i grupper efter hur bra man var och om man hade kört bana innan inte att alla skulle köra mot alla.

Alltså som en vanlig dag men med bara tjejer. (eller har jag missuppfattat hur vanliga dagar går till? )
 

Olsson

New member
(eller har jag missuppfattat hur vanliga dagar går till? )

De kurser jag har varit på, har det varit några enstaka tjejer med. Killarna är fruktansvärt snabba, stöddiga och för det mesta rent utav elaka mot tjejerna. Tjejer har fått erfara däck tömda på luft, urskruvade tändstift och snus-prillor på skinnställen. Men det här med tjejkurs har utvecklats främst för att sätta punkt för de gruppvåldtäckter som förekommit i depåerna.

Jag vet i och för sig inte hur en typisk "vanlig dag" ser ut, men en separation mellan kvinnor och män är i alla fall en absolut nödvändighet. Det medför troligen att det blir svårt att hitta tillräckligt stort underlag för att skapa ett flertal hastighetsanpassade grupper.
 

Monica

New member
De kurser jag har varit på, har det varit några enstaka tjejer med. Killarna är fruktansvärt snabba, stöddiga och för det mesta rent utav elaka mot tjejerna. Tjejer har fått erfara däck tömda på luft, urskruvade tändstift och snus-prillor på skinnställen. Men det här med tjejkurs har utvecklats främst för att sätta punkt för de gruppvåldtäckter som förekommit i depåerna.


Jag hoppas att det här är ett skämt :confused:
 

Maciej

New member
Jag inbillar mig att man börjar närma sig pudelns kärna här.
I grunden är problemet att det är för få tjejer som kör hoj.
Alltså finns det inte tillräckligt underlag för att göra tjejkurser med differentierade grupper? Rätta mig om jag har fel i antagandet.
ja det finns fler killar än tjejer som kör hoj men när jag var med och fotade tjejkursen som SMC Stockholm anordnade på gelleråsen så dök det upp massor med tjejer som hade skitkul, detta var första gången min fru körde bana och dagen efter körde hon mixat utan några problem men hon tyckte att det kändes bra att börja köra endast med tjejer.

Samtidigt finns det ett antal tjejer som har dålig erfarenhet av könsmixade kurser eftersom många killar är stöddiga och tar plats och gör att en del tjejer inte kan ställa de frågor de vill och visa vad de kan eller inte kan.
jag åkte ca 15 kursdagar förra året och märkte inte någon gång att killarna skulle vara stöddiga mot tjejer på något sätt, visst finns det stöddiga killar som tror att de kan allt redan när de kommer till kursen men de är lika stöddiga mot tjejer som killar.

Tjejerna ställde frågor under kursen och det kändes inte som att de kände sig speciellt hämmade av att det fanns killar där, gjorde de det så är det tyvärr endast deras eget huvud som stoppade dem för det fanns ingen tillstymmelse till att någon skulle fnissa eller tyckte att tjejerna skulle ha kommit med "dumma" frågor.

Tjejkurser är KANON men det är främst för att få in de tjejer som tycker just att de inte får ta den plats de behöver, efter den dagen är nog de flesta redo att köra mixat.
 

Yasha

New member
:D Olsson, du är nog lite prillig! :p

Första gången jag själv var på en tjejkurs så ordnades den som en BKK av SMC Skåne. Det var 2003. Det kom fanastiska 33 tjejer/kvinnor/dameri varierande ålder och med alla möjliga olika hojar och uppslutningen var tillräckligt bra för att Skånegånget skulle våga sig på att försöka igen 2004, trots knackig ekonomi i arrangemanget. Tyvärr höll det inte, för få tjejer anmälde sig till kursen. Samma lika på Bike Events som också försökte sig på tjejbandag så tidigt.

Tjejkurser har arrangerats lite överallt både före och efter detta, men de har mer varit av karaktören "prova-på-allt-möjigt" för att frigöra dig från rädslan att hojen är tung, otuymplig och motsträvig och du kan själv, du behöver inte lyssna på gubben eller vända när det kommer en grusväg. (nu generaliserar jag grovt och är kanske lite elak, men jag har varit med själv och det har varit vansinnigt roligt).

Jag är inte den typen som har behövt tjejkurser för att våga, hade det varit så hade jag inte fått köra bana nästan alls sedan jag först fick smak 2001... men jag har så himla kul på tjejaktiveteter/-dagar, för stämningen är så avslappnad och härlig att det är dagar man bara inte vill missa. De ger så mycker mervärde, förutom själva körningen.

SMC Sthlm ordnade en tjejdag på Gelleråsen, som Maciej beskrev, 2007 och nu fanns det underlag för en tjejkurs på bana! SKITKUL! Antalet tjejer som kör hoj ökar hela tiden och framför allt vill tjejer just prova på i lugn och ro och eftersom målet med tjejaktiviteter är att få tjejerna att fatta att de inte behöver vara oroliga, är tanken att de ska bli onödiga så småningom.

Nu har vi ju det "problemet" att fler tjejer tycker som jag och vill ha tjejdagarna kvar för att det är roligt OCH köra på de "vanliga" dagarna. Jobbigt läge... Killarna blir avundsjuka. :D Vi kör en tjejkurs på Gelleråsen igen i augusti, för er som är sugna. :rolleyes:

Man har faktiskt provat att köra killkurs, likt tjejkurskonceptet med prova-på-alt, men det var inget som föll väl ut. Då. Kanske dags för någon att prova det igen?

Snart är det säsong igen, var rädda om varann och er själva,
/ Veronica
 

Josefine

New member
JAAA!
Kommer vara som en hök när anmälningsdatumet till tjejkursen kommer
Och Yasha, jag har fortfarande kvar min snygga orange hoj, bara såru vet.. ;-)
 

Yasha

New member
JAAA!
Kommer vara som en hök när anmälningsdatumet till tjejkursen kommer
Och Yasha, jag har fortfarande kvar min snygga orange hoj, bara såru vet.. ;-)
Jaja, nu ska vi inte ta i. Snygg kan definitivt diskuteras. :p
Jag lovar att jag ska ha med mig min blå-gula best, så ska vi ta lite mer motardspecifik körning om vi hinner med. Om du inte får mig som instruktör, får väl den du får låna min best. Eller nå't. :cool:

Kul att du vill komma igen! Trots mobbingen. :D
 

-Chrille-

New member
Lite intressant ämne detta....:rolleyes:

Dock har jag några funderingar....
Av alla er tjejjer som gått "tjejjkurs" vad tycker ni...?
Eller för den delen killar som åker sin "första kurs"....

*Känns det bättre "första gången" att köra enbart med tjejjer?
*Var det de som fick er att boka kursen?
*Skulle det kanske gå lika bra om man körde mixat men "nybörjarkurser"?
*Tror ni fler skulle "våga" komma till en bandag om det var just "nybörjarkurs"

Problemet som finns och som sas tidigare är just att få ihop det hela ekonomiskt men samtidigt även "locka" nya deltagare att gå kurser, som många gånger kanske inte "vågar".

Vad säger ni gott folk???:)
 
Top