Tjejkurs 2011 i stockholmsområdet!!

phastas

New member
Detta är inte mitt första inlägg i SMC forumet men mina gamla uppgifter har jag tappat bort helt så jag ny reggade mig här.

Jag måste säga att det där med tjejgrupper förvånar mig.

Eftersom vi i detta landet strävar efter jämställdhet förvånar det mig ännu mera.

Herrklubbar har ju funnits i alla tider och det finns säkert några sådana kvar. Bl.a. Serafimeroerdern m.fl. vilka ses som skumma och inte helt rumsrena i ett modernt samhälle och därför försvinner liknande avarter vad jag känner till.

Numera växer istället kvinnoklubbar och verksamheter som svampar ur jorden.

Dels skall de av helt naturliga anledningar ha samma lön som män för lika arbete, men samtidigt skall de ta del av kurser inom alla verksamheter bl.a. SMC som är öppna för alla och dels egna verksamheter och få resurser för det.
Så jämställdheten verkar gälla på kvinnornas villkor alltmera.
De skall både äta kakan och ha den kvar så att säga.

Numera diskrimineras vi män i SMC med andra ord.

Mitt förslag är att vi antingen har verksamheter som är öppna för båda könen eller också delar vi upp oss helt, så det blir lite mera rättvist och jämställt.

Va, nu har du fått det hela runt bakfoten.
SMC's tjejkurser är ju till för oss killar. Då kan vi gå runt i depån och kolla på tjejer OCH motorcyklar. Vilken idiotkille man måste vara för att vilja stoppa det...

GuzziKungen

New member
Detta är inte mitt första inlägg i SMC forumet men mina gamla uppgifter har jag tappat bort helt så jag ny reggade mig här.

Jag måste säga att det där med tjejgrupper förvånar mig.

Eftersom vi i detta landet strävar efter jämställdhet förvånar det mig ännu mera.

Herrklubbar har ju funnits i alla tider och det finns säkert några sådana kvar. Bl.a. Serafimeroerdern m.fl. vilka ses som skumma och inte helt rumsrena i ett modernt samhälle och därför försvinner liknande avarter vad jag känner till.

Numera växer istället kvinnoklubbar och verksamheter som svampar ur jorden.

Dels skall de av helt naturliga anledningar ha samma lön som män för lika arbete, men samtidigt skall de ta del av kurser inom alla verksamheter bl.a. SMC som är öppna för alla och dels egna verksamheter och få resurser för det.
Så jämställdheten verkar gälla på kvinnornas villkor alltmera.
De skall både äta kakan och ha den kvar så att säga.

Numera diskrimineras vi män i SMC med andra ord.

Mitt förslag är att vi antingen har verksamheter som är öppna för båda könen eller också delar vi upp oss helt, så det blir lite mera rättvist och jämställt.

Om man bara lägger jämstäldshetssnacket åt sidan , så är det faktiskt en
tanke som slagit mig ett flertal ggr.
I dagsläge så är det bara avrostningarna som är till för alla som är de enda instruktörledda kurserna för grundutbildning i mc-hantering ,men tyvärr så skulle det behövas mer än så även för herrar.
Konceptet för tjejkurserna är ju helt kanon och skulle säkert funka även för
vetgiriga killar.
Ban /knix-körning är bra kurser ,men skulle bli än bättre om folk kunde balansövningar i grunden.
För den bästa blickträningen är just i krypkörning (rätta mig gärna).
Men som det ser ut i dag så är det redan svårt att få ihop instruktörer till det utbudet som vi redan har.
Kanske en tanke att ha med sig i bagaget.
Ha dé
//Leif

Cicci

New member
Jag svarar upp på detta en gång. Jag vill inte att detta skall bli en tråd som handlar om tjejkurs varande eller icke varande. Meningen är att de tjejer som är nyfikna på kursen kan ta del av info i tråden och ha möjlighet att ställa frågor här. Vill ni diskutera jämlikhet- öppna en annan tråd!

Det finns flera skäl att driva en tjejkurs och det har ingenting med jämlikhet att göra. Man väljer själv ifall man kör hoj eller inte. Det råkar vara så att denna hobby är mansdominerad och det kommer den förmodligen alltid att vara. So what!

Jag har varit aktiv deltagare i 6 säsonger på SMC:s kurser och f ö BMW klubbens kurser tidigare också. Från slutet av förra säsongen grundkursinstruktör och aspirant på storbana. Det jag märker och hör är att många tjejer inte vågar ta sig till de vanliga kurserna. Vissa som väl tagit sig till kurserna, har känt sig obekväma med prestigefyllda killar på banan, vars största syfte är att hålla ett högt tempo och inte koncentrera sig på övningarna i samma utsträckning. Många kommer BARA om körningarna enbart riktar sig till tjejer. Det märks t ex när vi haft tjejdagar på Rörken.

Vårt syfte är att hjälpa tjejer att skaffa bättre självförtroende med sin hojkörning på ett tryggt och säkert sätt, utan att uppleva "press" ifrån killar som annars dominerar kurserna. Om vi kan få tjejer att känna sig mer trygga med sig själva och tro på sin egen förmåga, så kanske fler vill komma på de vanliga kurserna sen ju.

Kursen kommer läggas upp efter det som vi upplever är de generellt största hindren för tjejer och försöka komma runt de efter bästa förmåga.

Det finns ju hur många andra kurser som helst som riktar sig till alla att välja på! Så vad spelar det för roll om en kurs på hela säsongen enbart riktar sig till tjejer?? Om denna specialkurs faller ut väl, så kanske en motsvarande kurs tages fram till nästa säsong, som är öppen för alla..vem vet...

Vänligen

/Cicci Walton

Last edited:

lime

Skriver inte

Förlåt i förtid, men jag kan inte låta bli...

Serafimerordern en herrklubb? Gör om, gör rätt. Serafimerordern är en UTMÄRKELSE. Det är den högsta utmärkelse som kan Sverige har och kan tilldelas personer som är av stor betydelse för Sverige.

Några av de som innehar Serafimerordern är vår drottning och vår kronprinsessa.

Att Riddare, Kommendör eller Ledamot av Serafimerordern sedan äger rätt att vara med på festligheter som vi andra dödliga inte blir inbjudna till... So what. Det är massor av fester jag inte är välkommen på. BMW-klubbens årsmöte t.ex. Inte medlem så jag får inte komma.

Lite mer allvar.

Styrelsen för SMC Stockholm står till 100% bakom den här kursen. Vi ser den som ett stort led i att öka jämställdheten inom motorcykelutövandet. Att använda den här kursen som verktyg för att få igång en debatt är tråkigt och inget som varken debatten, debattörerna, forumet eller SMC vinner något på.

Alla våra arrangemang är öppna för alla oavsett kön eller motorcykel. Vissa av våra kurser är lämpligare för en viss typ av motorcykel. Ett exempel är våra gruskurser. De flesta som deltar har en grusbetonad mc men vi kommer aldrig att stänga ute någon. Vill du köra med en Intruder så ser vi till att du får ut något av kursen.

GuzziKungen

New member
Jag svarar upp på detta en gång. Jag vill inte att detta skall bli en tråd som handlar om tjejkurs varande eller icke varande. Meningen är att de tjejer som är nyfikna på kursen kan ta del av info i tråden och ha möjlighet att ställa frågor här. Vill ni diskutera jämlikhet- öppna en annan tråd!

Det finns flera skäl att driva en tjejkurs och det har ingenting med jämlikhet att göra. Man väljer själv ifall man kör hoj eller inte. Det råkar vara så att denna hobby är mansdominerad och det kommer den förmodligen alltid att vara. So what!

Jag har varit aktiv deltagare i 6 säsonger på SMC:s kurser och f ö BMW klubbens kurser tidigare också. Från slutet av förra säsongen grundkursinstruktör och aspirant på storbana. Det jag märker och hör är att många tjejer inte vågar ta sig till de vanliga kurserna. Vissa som väl tagit sig till kurserna, har känt sig obekväma med prestigefyllda killar på banan, vars största syfte är att hålla ett högt tempo och inte koncentrera sig på övningarna i samma utsträckning. Många kommer BARA om körningarna enbart riktar sig till tjejer. Det märks t ex när vi haft tjejdagar på Rörken.

Vårt syfte är att hjälpa tjejer att skaffa bättre självförtroende med sin hojkörning på ett tryggt och säkert sätt, utan att uppleva "press" ifrån killar som annars dominerar kurserna. Om vi kan få tjejer att känna sig mer trygga med sig själva och tro på sin egen förmåga, så kanske fler vill komma på de vanliga kurserna sen ju.

Kursen kommer läggas upp efter det som vi upplever är de generellt största hindren för tjejer och försöka komma runt de efter bästa förmåga.

Det finns ju hur många andra kurser som helst som riktar sig till alla att välja på! Så vad spelar det för roll om en kurs på hela säsongen enbart riktar sig till tjejer?? Om denna specialkurs faller ut väl, så kanske en motsvarande kurs tages fram till nästa säsong, som är öppen för alla..vem vet...

Vänligen

/Cicci Walton

Hoppas att du förstod att jag inte ville ta bort tjejkurserna , tvärt om.
Jag har själv varit med som instruktör på en sådan kurs i Grängesberg och
sett hur tjejerna vuxit i sin mc-åkning efter bara en helg.

Det jag ville få fram att konceptet skulle även vara bra killar och självklart så behöver man inte ha "killkurser" för det , blandat vore det bästa för dom tjejerna som vill och inte känner sig obekväma med det motsatt könet i körgården.

Forum är bra men också lätt att misstolka i :rolleyes:

Ha dé
//Leif

P.s Vill inte kidnappa tråden ,utan bara förklara mig närmare :eek:

Cicci

New member
Hoppas att du förstod att jag inte ville ta bort tjejkurserna , tvärt om.
Jag har själv varit med som instruktör på en sådan kurs i Grängesberg och
sett hur tjejerna vuxit i sin mc-åkning efter bara en helg.

Det jag ville få fram att konceptet skulle även vara bra killar och självklart så behöver man inte ha "killkurser" för det , blandat vore det bästa för dom tjejerna som vill och inte känner sig obekväma med det motsatt könet i körgården.

Nej då, jag misstolkade inte dig. Snarare så att jag helt och fullt håller med om att liknande koncept borde tas fram för alla kursdeltagare, om detta som sagt faller ut väl, vilket jag tror.

Vi som planerar kursen kommer iaf se till att denna kurs blir en oförglömlig upplevelse för de som deltar :D... så visst har ni killar något att vara avundsjuk över ;).

ezzo

New member
Denna tråd handlar om en speciell kurs.
Andra diskussioner får tas i egna trådar.
Jag kommer att se till att inlägg som inte berör kurser tas bort helt och hållet.

swischmc

New member
Så, tillbaka till tråden.
Hur går det med anmälningar?
Har man tid att fundera några dagar till?

Även om jag vill köra hoj - NU - så ligger snön fortfarande kvar, plus denna hemska is! Kan inte riktigt planera för sommaren redan nu. Den är ju så långt bort! Grrr...

lime

Skriver inte
Så, tillbaka till tråden.
Hur går det med anmälningar?
Har man tid att fundera några dagar till?

Även om jag vill köra hoj - NU - så ligger snön fortfarande kvar, plus denna hemska is! Kan inte riktigt planera för sommaren redan nu. Den är ju så långt bort! Grrr...

Anmälningssystemet är online igen och det jobbas på att få upp Tjejkursen så fort som möjligt.

lime

Skriver inte
Anmälningarna tickar in i jämn takt. Det gillar vi. Det förvånar mig inte. Kursen är unik och den är mycket prisvärd.

Passa på att anmäla er för jag har en känsla av att den här kursen kommer att bli fulltecknad.

lime

Skriver inte
Vad är det för kurs?

Dragläge/GK/BKK?

Du kan läsa hela kurspresentationen här https://www2.svmc.se/school?courseType=school&courseId=312

Den korta sammanfattningen:
Tvådagarskurs där lördagen hålls på Gillinge Trafiksäkerhetscenter. Sammarbete mellan Gillinge och SMC Stockholm, mer tänker jag inte säga om dagen.

Lördagskvällen kommer att innehålla en del överraskningar.

Söndagen är en BKK som hålls på Arlanda Test Track. Den följer SMCs normala kursupplägg.

Cicci

New member
Snart är våren här och det kändes i Stockholm idag :). Bar några veckor kvar tills det är dax att plocka fram hojen igen :D!

Kolla in kursinbjudan till tjejkursen, som kommer att bidra till att din hojsäsong blir en ännu roligare upplevelse ;)

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=8937

Boka dig här: https://www2.svmc.se/mittkonto

Ditt medlemsnummer och sen ditt fullständiga personnummer utan mellanslag eller bindestreck är ditt lösenord.

Vi ses :)

//Tjejkursplaneringsgruppen genom arr. Cicci Walton

Cicci

New member
Byte av hotell

Lite info om boendet!

Vi kommer att bo på Quality hotel Arlanda i 4-bäddsrum, istället för Scandic Upplands Väsby.

Det betyder att vi har en mycket kort färd på söndag morgon till banan :D.

/arr. Cicci Walton

Frågor om kursen? Skriv din fråga här eller maila till tjejkurs2011@smcstockholm.se

Frågor om ditt medlemsskap eller själva bokningen? Kontakta SMC kansliet direkt, så hjälper de till!

Cicci

New member
Dax att boka nu!

Dax att boka Din plats nu!

Nu har bokningen kommit igång på allvar när våren äntligen börjar kännas i luften. Drygt 20 platser kvar och hojsäsongen har knappt börjat!

Bara klicka på länken så kommer du direkt till bokningen

https://www2.svmc.se/mittkonto

Peter1980

New member
Kul och bra initiativ med tjejkurs! Förhoppningsvis lockar det mer tjejer även till de andra kurserna när de väl provat på..

Undrar om man hinner med ett snabbt tillfälligt könsbyte innan det är dags för denna..?