Tips på första hoj

gundj

New member
Inte ett tips på en modell men en varning i samband med provkörningar.
Fråga alltid vad som gäller försäkringsmässigt om du råkar ställa till något.
Det är inte ovanligt att självrisker upp mot 10KKR avkrävs.
 
Inte ett tips på en modell men en varning i samband med provkörningar.
Fråga alltid vad som gäller försäkringsmässigt om du råkar ställa till något.
Det är inte ovanligt att självrisker upp mot 10KKR avkrävs.

Tack, det skall jag definitivt ha med mig. [emoji106]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Alexander76

Member
Inte ett tips på en modell men en varning i samband med provkörningar.
Fråga alltid vad som gäller försäkringsmässigt om du råkar ställa till något.
Det är inte ovanligt att självrisker upp mot 10KKR avkrävs.

Provkörde en street triple hos hojcenter och det var 14000kr självrisk :)

Triumph Street Triple
Hojen i sig kändes helt OK, om än extremt liten jämfört med min Versys 650. Inte direkt obekväm men en mer aktiv och framåtlutad ställning som säkerligen känns i i kroppen efter någon timme. Noll skydd mot vinden men det var bara bra för det blir ett jämnare behagligare vindsus runt hjälmen än turbulenshelvetet jag får med Versysens skärm (fast också mycket kallare). Den 675cl stora (lilla?) trean ger över 100 hästar och är smörigt mjuk och sådär härligt dragvillig även i för hög växel.

Däremot kändes den understyrd :p Alltså jag har väldigt begränsad erfarenhet av motorcyklar men jag tyckte att den behövde brottas ner i kurvorna på ett sätt som inte behövs med min höga 215kg Versys. Den obehagliga känslan försvann iofs efter 10 min när jag vant mig men det visar i alla fall att alla hojar inte är balanserade lika.

Jag skulle vilja påstå att street tripeln är en utomordentlig nybörjarhoj om man har kosingen, och en viss återhållsamhet i handleden i alla fall till en början. Inte så mycket långdistanshoj men det är nog svårt att hitta någonting bättre till landsvägarna och stadskörning, plus att det är ett solklart kvalitetsbygge med den pärlan till motor.
 
Last edited:

Triumph int

New member
Troligtvis var det för lite luft i framdäcket

Har jag 2,3 (enl boken) så är den lite trög att få ner

har jag 2,5 svänger den själv

Har åkt på två ggr Europa med min, har dock ett lägre styre
 
Provkörde en street triple hos hojcenter och det var 14000kr självrisk :)

Triumph Street Triple
Hojen i sig kändes helt OK, om än extremt liten jämfört med min Versys 650. Inte direkt obekväm men en mer aktiv och framåtlutad ställning som säkerligen känns i i kroppen efter någon timme. Noll skydd mot vinden men det var bara bra för det blir ett jämnare behagligare vindsus runt hjälmen än turbulenshelvetet jag får med Versysens skärm (fast också mycket kallare). Den 675cl stora (lilla?) fyran ger över 100 hästar och är smörigt mjuk och sådär härligt dragvillig även i för hög växel.

Däremot kändes den överstyrd :p Alltså jag har väldigt begränsad erfarenhet av motorcyklar men jag tyckte att den behövde brottas ner i kurvorna på ett sätt som inte behövs med min höga 215kg Versys. Den obehagliga känslan försvann iofs efter 10 min när jag vant mig men det visar i alla fall att alla hojar inte är balanserade lika.

Jag skulle vilja påstå att street tripeln är en utomordentlig nybörjarhoj om man har kosingen, och en viss återhållsamhet i handleden i alla fall till en början. Inte så mycket långdistanshoj men det är nog svårt att hitta någonting bättre till landsvägarna och stadskörning, plus att det är ett solklart kvalitetsbygge med den pärlan till motor.

Tack Alexander för att du tog dig tid att skriva ett par rader om Trajjan. Har verkligen bara hört gott om den cykeln. Hoppas på att kunna göra ett klipp i vinter - tror det blir en bra första hoj! [emoji106]
Tack för all hjälp alla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Lottafia

Member
Den 675cl stora (lilla?) fyran ger över 100 hästar och är smörigt mjuk och sådär härligt dragvillig även i för hög växel

100 hästar på 6,75 liter = 675 cl (centiliter) är en väldans låg trimningsgrad. En litereffekt ungefär i klass med sidventilfyran i Ford modell B 1932....

Jag tror inte att 675 har enheten centiliter som du skriver, utan kubikcentimeter som är samma sak som milliliter. Alltså 0,675 liter. Och DÅ är det ju en hyfsad litereffekt...


(fysikfröken kunde bara inte låta bli)
 
Last edited:
Hej

Då jag fick så bra respons på mitt inlägg känns det rätt att berätta vad det blev för hoj till slut.
Igår lade jag en handpenning på en Kawasaki Z900 performance edition. Nu längtar jag till våren! [emoji965][emoji3]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Alexander76

Member
Hej

Då jag fick så bra respons på mitt inlägg känns det rätt att berätta vad det blev för hoj till slut.
Igår lade jag en handpenning på en Kawasaki Z900 performance edition. Nu längtar jag till våren! [emoji965][emoji3]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nice, säkert en askul hoj! Tänkte provköra den sen när det går.
 

TMax500

Member
Grattis! Ser bra ut på bilderna! :) 91 900 kr är inte så illa för en 900:a med 125 hk. Du kommer säkert att bli helnöjd!
 
Tack! Eller hur? Nu blev det (såklart) lite dyrare då jag valde till performance paketet (Akra slipon, liten ruta etc) men det känns likväl som mycket NY hoj för pengarna. Har bestämt mig för att gå på så många fortbildningskurser med SMC som jag kan, sjukt laddad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Top