Tips på första hoj

Hej,

Idag är för mig den där dagen de flesta av er säkert kommer ihåg.
"-körningen är godkänd"
Otroligt skönt!

Skulle vilja ha lite köptips från er erfarna åkare. Jag planerar att använda MC till jobbet fina dagar (ca 5 mil enkel väg 80% motorväg) samt finåkning småvägar på kvällar och helger. Jag har varit inställd på en naken hoj, BMW R9T eller Triumph Speed triple, men insett att dessa gör sig sådär på motorväg...
Jag är inte intresserad av någon r-hoj men vill gärna undvika att köpa en så trött hoj att man ledsnar inom ett år. Budget helst under 100k. Vad skulle ni rekommendera? Tilläggas bör att ett krav är ABS.

Tack på förhand för tips!
 

bluewonk

New member
Jag vill ju slå ett slag för Yamaha mt serien. En 700 eller 900 kanske?
Är naket men hyfsat vindavvisande ändå. Tror dom ligger runt 100 för en helt ny men du kanske kan tänka dig en begagnad.
Har nog många fler att tipsa om egentligen men det har var första jag kom på.
Jag har också 5 mil till jobbet men jag åker tills det börjar bli risk för halka och i regn. Om du vill göra det skulle jag rekommendera lite mer kåpor för att inte få lika mycket vind och vatten på dig ?

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

bluewonk

New member
Grattis förresten!
Nu ligger världen öppen och jag hoppas du får många härliga bil på hojen

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

bluewonk

New member
Jag vet en kawasaki också som ska vara kul att köra men har ingen aning om pris och det är kawasaki z1000 (finns i mindre kubik ocksa). Som alla kawasakis har den ett uppkäftig uttryck som jag gillar

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 
Jag vet en kawasaki också som ska vara kul att köra men har ingen aning om pris och det är kawasaki z1000 (finns i mindre kubik ocksa). Som alla kawasakis har den ett uppkäftig uttryck som jag gillar

Skickat från min F8131 via Tapatalk

Ja, har faktiskt kikat lite på den, z1000sx Tourer. Tack!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bluewonk

New member
Sx har jag också tittat på. Ska provköra en på lördag

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

TMax500

Member
Ojoj...det finns så mycket att välja på! :) Och hoj köper man ju med hjärtat, och bara i liten utsträckning även med hjärnan.

Att du inte skall köra 4 + 4 mil motorväg med en nakenhoj är rätt tänkt. Det är mest blåsigt, bullrigt och småjobbigt.
Att du inte heller skall pendla med en r-hoj känns också rätt. Du skall nog ha något bekvämare till din pendling. Dessutom är försäkringarna ofta hiskeliga.

Jag tycker också att du skall sikta på en lagom stor hoj, kanske 800-900-1000 cc. Jag skulle inte välja en 600-700 cc med tanke på pendlingen. Det funkar visserligen utmärkt, men det är vilsammare att köra en lite större hoj längre sträckor i hög fart. Och inte heller välja en för stor hoj 1200-1300 cc. En sådan funkar i o f s kanonbra att pendla med. Men den väger kanske 20-30-50 kg mer än mindre hoj. Kilon som du som nybörjare kommer att vara glad att slippa.

Men det är ju jag det. Nu kommer det att regna in inlägg om att det går sk*tbra att köra en 1300 cc på 280 kg. Även för en nybörjare. Och det gör det. Men det är enklare att köra - och bli duktig - på en 200 kg-maskin än på en 250 kg dito. Sen kan du uppgradera om du vill ha mer komfort/pulver/vrid eller något annat.

Väderskydd tänker jag också på. Även om du bara kör fina dagar så kan dessa sluta med regn. Vi bor ju i Norden. I det perspektivet skulle du egentligen ha en stor scooter! :)

Modeller... Honda VFR 800? Yamaha 900 - Tracer heter den väl? Triumph Tiger 800 eller 1050? Kawa 1000 med kåpor? BMWs 800-modeller? Ja, det finns en himla massa! Åk runt överallt till alla handlare du hittar. Fråga, provsitt, provkör! Så finner du nog det du gillar och kommer till insikt om vilka egenskaper du prioriterar högst.

EDIT: vad kör jag då? Vilka är mina referensramar?
En Kawasaki J300 scooter för pendling (bara 1 + 1 mil), en Triumph Sprint 955 för "sportig touring", en Triumph Thruxton 900 för annat nöjesåka. Sen har jag en Piaggio X9 180 pendlarscooter som nog blir till salu inom kort.
 
Last edited:
Ojoj...det finns så mycket att välja på! :) Och hoj köper man ju med hjärtat, och bara i liten utsträckning även med hjärnan.

Att du inte skall köra 4 + 4 mil motorväg med en nakenhoj är rätt tänkt. Det är mest blåsigt, bullrigt och småjobbigt.
Att du inte heller skall pendla med en r-hoj känns också rätt. Du skall nog ha något bekvämare till din pendling. Dessutom är försäkringarna ofta hiskeliga.

Jag tycker också att du skall sikta på en lagom stor hoj, kanske 800-900-1000 cc. Jag skulle inte välja en 600-700 cc med tanke på pendlingen. Det funkar visserligen utmärkt, men det är vilsammare att köra en lite större hoj längre sträckor i hög fart. Och inte heller välja en för stor hoj 1200-1300 cc. En sådan funkar i o f s kanonbra att pendla med. Men den väger kanske 20-30-50 kg mer än mindre hoj. Kilon som du som nybörjare kommer att vara glad att slippa...

Men det är ju jag det. Nu kommer det att regna in inlägg om att det går sk*tbra att köra en 1300 cc på 280 kg. Även för en nybörjare. Och det gör det. Men det är enklare att köra - och bli duktig - på en 200 kg-maskin än på en 250 kg dito. Sen kan du uppgradera om du vill ha mer komfort/pulver/vrid eller något annat.

Väderskydd tänker jag också på. Även om du bara kör fina dagar så kan dessa sluta med regn. Vi bor ju i Norden... I det perspektivet skulle du egentligen ha en stor scooter! :)

Modeller... Honda VFR 800? Yamaha 900 - Tracer heter den väl? Triumph Tiger 800 eller 1050? Kawa 1000 med kåpor? BMWs 800-modeller? Ja, det finns en himla massa! Åk runt överallt till alla handlare du hittar. Fråga, provsitt, provkör! Så finner du nog det du gillar och kommer till insikt om vilka egenskaper du prioriterar högst.

EDIT: vad kör jag då? Vilka är mina referensramar?
En Kawasaki J300 scooter för pendling (bara 1 + 1 mil), en Triumph Sprint 955 för "sportig touring", en Triumph Thruxton 900 för annat nöjesåka. Sen har jag en Piaggio X9 180 pendlarscooter som nog blir till salu inom kort.

Det här var precis den typen av insikter som jag hade hoppats på. Erfarenheter från verkligheten.

Jag skall följa ditt råd och provsitta och provköra så många som möjligt, och börja med cyklar runt 800-1000cc.

[emoji106][emoji110]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Tommi

New member
Under mina år på motorcykel har jag kommit fram till att jag inte gillar hojar med kåpor för det blir så dryg turbulens på dem.
Oftast har de också en alldeles för framåtlutad körställning.
Inte gillar jag tunga hojar heller, allt över 200kg räknas som tunga.
Fler cylindrar än 1 är för mycket.
Kvarstår enduro och motard vilket är helt underbart oavsett vägtyp.
Du måste prova själv, för alla är vi olika.

/ Tommi
 

TMax500

Member
Klippt bort...
Men det är ju jag det. Nu kommer det att regna in inlägg om att det går sk*tbra att köra en 1300 cc på 280 kg. Även för en nybörjare. Klippt bort....
Jag hade fel! Istället för det jag trodde skulle komma, så kom motsatsen! :) "Köp en encylindrig enduro/motard".
Det illustrerar väldigt väl vad Tommi själv skrev, "alla är vi olika"! :)

Och visst, det blir ofta turbulens runt kåpor och vindrutor. Å andra sidan så skyddar de i regel bra mot regn och vinddrag. En icke obetydlig fördel för den som skall pendla på motorväg.
 
Last edited:
Under mina år på motorcykel har jag kommit fram till att jag inte gillar hojar med kåpor för det blir så dryg turbulens på dem.
Oftast har de också en alldeles för framåtlutad körställning.
Inte gillar jag tunga hojar heller, allt över 200kg räknas som tunga.
Fler cylindrar än 1 är för mycket.
Kvarstår enduro och motard vilket är helt underbart oavsett vägtyp.
Du måste prova själv, för alla är vi olika.

/ Tommi

Jag har hört mycket positivt om KTM Adventure 1190 & 1290 även om de kanske inte kvalar in till motard(?) men det är nog som du skriver, att jag måste prova mig fram.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Bansaie

New member
Åk på varenda provkörning du kan hitta och prova så många hojar som möjligt.
Själv har jag snöat in på Triumph Street Triple sen 2011 och fast jag följer mitt eget råd och åker provkörningar varje år så har jag ännu inte hittat hojen som är en värdig ersättare till min Trajja.
 
Hur upplever du Trajjan i 100km/h+? Jag tycker Street Triple är en av de snyggare hojarna och det är en klar kandidat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Bansaie

New member
Hur upplever du Trajjan i 100km/h+? Jag tycker Street Triple är en av de snyggare hojarna och det är en klar kandidat.
Vet inte riktigt vad du vill veta. Det är en naken hoj så fartvinden är så klart en faktor då du inte har mer än en liten fly-screen som bryter vinden, och andra sidan har du heller ingen vindruta som skapar extra turbulens runt hjälmen.
Jag tycker inte motorvägsfart är direkt jobbigt förutom att motorväg i sig är dödstråkigt. I farter över 130 börjar fartvinden pressa på och över 150 får du börja ligga över tanken för att orka hålla emot.
I alla farter jag testat hojen är den trygg och stabil.
Valet av däck påverkar så klart karaktären. Har haft touringdäcket Metzeler Z8 på. Går stabilt, suveränt våtgrepp, perfekt pendlardäck. Kör numera på ett sportigare däck Metzeler M7 RR. Hojen är betydligt mer lättsvängd och spårstabil när man pressar den i kurvor så det funkar suveränt på krokiga småvägar eller SMC:s kurser på bana.

Har provat MV Agusta Brutale 800 som jag trodde skulle vara som en ST3 på steroider. Visst är den den snygg och brutal, men väldigt obekväm jämfört med Street:en. Lite av en besvikelse faktiskt. Har inte provat nya Speed Triple ännu, kanske en kandidat, vi får se.
 
Vet inte riktigt vad du vill veta. Det är en naken hoj så fartvinden är så klart en faktor då du inte har mer än en liten fly-screen som bryter vinden, och andra sidan har du heller ingen vindruta som skapar extra turbulens runt hjälmen.
Jag tycker inte motorvägsfart är direkt jobbigt förutom att motorväg i sig är dödstråkigt. I farter över 130 börjar fartvinden pressa på och över 150 får du börja ligga över tanken för att orka hålla emot.
I alla farter jag testat hojen är den trygg och stabil.
Valet av däck påverkar så klart karaktären. Har haft touringdäcket Metzeler Z8 på. Går stabilt, suveränt våtgrepp, perfekt pendlardäck. Kör numera på ett sportigare däck Metzeler M7 RR. Hojen är betydligt mer lättsvängd och spårstabil när man pressar den i kurvor så det funkar suveränt på krokiga småvägar eller SMC:s kurser på bana.

Har provat MV Agusta Brutale 800 som jag trodde skulle vara som en ST3 på steroider. Visst är den den snygg och brutal, men väldigt obekväm jämfört med Street:en. Lite av en besvikelse faktiskt. Har inte provat nya Speed Triple ännu, kanske en kandidat, vi får se.

Hej

Det var precis svaret på min fråga och mer därtill. :)
Du får betänka att jag är så grön på detta område att jag säkerligen ställer en del konstiga frågor i era ögon. Men det var främst kring vind och stabilitet på motorväg jag var ute efter.
Skall provköra en asap!
 

TMax500

Member
Street Triple är jättekul. Lättkörd. Fin motor med bra register, trots bara 675 cc. En kalashoj till ett ok pris. Men som sades, naken, så att du får all vind och alla väder på dig. Har den en fly screen monterad så gör det förstås lite skillnad. Lite.

Storasyrran Speed Triple är ganska lik. Känns lite större, fast den knappt är det (förutom motorn, förstås). Och den har ett våldsamt drag. :) Grymt kul på kurviga småvägar.
 

bluewonk

New member
Jag provkörde en ktm 690 super duke r idag. Fan vad kul jag hade. Skitrolig att köra men jag skulle inte vilja åka 115 km/h och uppåt på motorväg. Då är det lite mycket vind.
Men satan vad roligt den var. Ska fundera på en som tredje hoj.

Som alla andra säger. Provkör. Det jag tycker är mycket vind kanske inte du bryr dig om.

Nu ska jag ut på blocket ?

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 
Top