tips på diverse utrustning

cub

New member
Jag köpte ett regnställ på Lidl MC-vecka för ganska många år sedan. Kanonbra ställ!

Jag har ett par "vattentäta" Dainese stövlar. De står emot vatten i säkert flera sekunder. Ett par Lidl-regnsockar inuti har hållt mig torr.

Triumph int

New member
Jag köpte ett regnställ på Lidl MC-vecka för ganska många år sedan. Kanonbra ställ!

Jag har ett par "vattentäta" Dainese stövlar. De står emot vatten i säkert flera sekunder. Ett par Lidl-regnsockar inuti har hållt mig torr.

Lidl-regnsockar :confused:

Är det plastpåsar från fruktavd :D

Avarage

New member
ok, det är min bilmek som får montera på dem och jag hoppas att han kan ta av dem utan att ha sönder dem:p:D

Jag antar att sannolikheten är stor att det går sönder eller?

//Amir

Nej, blås in lite tryckluft mellan gummihandtaget och gasrullen (som är i plats) så lossnar de lätt. Gör om samma manöver när de skall på så är det inga problem.

Vad gäller vattentäta stövlar kan jag rekommendera något som vandrana använder och som kallas "Mooseboots". Det är ett par överdragsstövlar som är mycket lätta att dra över och som man sedan snör åt både högst upp och över vristen. De används ex. när man skall gå över vattendrag och är inte till för att vandra eller gå några längre sträckor i, dvs. när du stannar och skall gå tar du av dig dem. Att köra i funkar de alldeles utmärkt till. Kostnaden minns jag inte men för flera år sedan kostade de runt 350-400kr/par om jag minns rätt. Garanterat vattentäta!

Mvh!
// Niklas

H

honda cbf 500

Guest
Hej Niklas!

Jag var igår och besökte en mcbutik i Lkpg och killen som stod i reservdelssidan sa samma sak som du att jag skulle köra med tryckluft mellan handtaget. I mitt fall blir det nog bilmeken som gör det:p

//Amir

Nej, blås in lite tryckluft mellan gummihandtaget och gasrullen (som är i plats) så lossnar de lätt. Gör om samma manöver när de skall på så är det inga problem.

Vad gäller vattentäta stövlar kan jag rekommendera något som vandrana använder och som kallas "Mooseboots". Det är ett par överdragsstövlar som är mycket lätta att dra över och som man sedan snör åt både högst upp och över vristen. De används ex. när man skall gå över vattendrag och är inte till för att vandra eller gå några längre sträckor i, dvs. när du stannar och skall gå tar du av dig dem. Att köra i funkar de alldeles utmärkt till. Kostnaden minns jag inte men för flera år sedan kostade de runt 350-400kr/par om jag minns rätt. Garanterat vattentäta!

Mvh!
// Niklas

dalis

New member
Håller med Marie och Veijo koppla INTE direkt på batteriet utan gå via något som bara har ström då tändningen är på.

Bandit1200S

New member
Köp ett delat ställ. Betydligt enklare att få på när man tagit skydd i en busskur i ösregnet. Även jag kör med "Lidl"-ställ.

H

honda cbf 500

Guest
Jag lyckades hitta en återförsäljare här i Lkpg men vilken skillnad det är i pris i jmf med den länk jag skickade. 250 kr gentemot 1400 kr:rolleyes: frågan är om kvalité och funktionen speglar sig i priset?

//Amir

XT600Z

New member
ett tips för styrström till ett relä (till t.ex. handtagsvärmare) kan ju vara tutan.

På de hojar jag har haft (bara japanska) så får de ström när du vrider på nyckeln .
Tror även polarens BMW 1150GS hade tutan kopplad på samma sätt.

Molgan

New member
Skaffa TCX Infinity på fötterna och biltemas tvådelade, komplettera med några vettiga handskar och kolla www.saarela.se för info om handtagsvärmare så kan tråden avslutas. :p

H

honda cbf 500

Guest
Ska besöka min bilmek imorgon angående konsultation om biltemas värmehandtag och klocka. Ska få det påmonterad snarast möjligt.

Sen ska jag testa olika regnställ, biltemas vs Lindstrand.

//Amir

Skaffa TCX Infinity på fötterna och biltemas tvådelade, komplettera med några vettiga handskar och kolla www.saarela.se för info om handtagsvärmare så kan tråden avslutas. :p

Sageland

New member
Angående regnställ så har jag kört med 4bikers 2-delade och har fungerar mycket bra för mig, haft det i 6månader och kört med det ungefär 2veckor totalt. köpt på handelsboden för 699:-.

Har testat harals Nyborgs innan och deras sprack i sömnen/limning mellan benen och efter en regnskur, kunde man tro man hade pissat ner sig, så blött som man blev.

cub

New member
Lidl-regnsockar :confused:

Är det plastpåsar från fruktavd :D
Hehe, nääädå det var ett riktigt kanonköp för min del. Det år nån slags membransockar. De har hållt i många år inklusive en 2 dagar lång musikfestival i konstant regn och jympastikskor. Jag var nog den enda där med torra fötter.

Triumph int

New member
Hehe, nääädå det var ett riktigt kanonköp för min del. Det år nån slags membransockar. De har hållt i många år inklusive en 2 dagar lång musikfestival i konstant regn och jympastikskor. Jag var nog den enda där med torra fötter.

Jag ska kolla upp dom, verkar vara bra.

H

honda cbf 500

Guest
Nu har jag köpt biltemas värmehandtag samt relä och har varit hos min bilmek. Något som jag och han är lite osäkra på är styrändarna. Dessa styrändar ska de återanvändas?

Om de ska återanvändas ska då man alltså pressa styret igenom handtagen för att sen montera styrändarna?

Någon som kan förklara det för mig?

Dessa styrändar, sitter de där för att balansera ut vibrationer?

//Amir