tips på diverse utrustning

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Efter att ha varit i Norge så har jag fått lära mig en del saker inför nästa års resa.

1)Det kan vara bra att ha med sig regnkläder:p:D:rolleyes: Finns ngt regnställ Ni kan rekommendera?

2)Byta ut biltemas mcstövlar mot stövlar som är regntäta! Har Ni några förslag så får Ni gärna skriva det.

3) Värmehandtag är också intressanta. Någon som kan dela med sig sina erfarenheter inom detta?


Mvh

Amir
 
Last edited:

NeXTer

New member
Biltemas tvådelade regnställ funkar bra och är gjort i hållbart material. Det endelade är billigare, gjort i svagare material och var dessutom knöligt att ta sig i och ur.

Jag kör med Lindstrands stövlar, har inte kört med annat men jag tycker de är sköna och torra oavsett väderlek. Vet inte om jag tycker de var alldedes prisvärda dock.

Värmehandtag är mycket trevliga att ha både när det är kallt och även när det regnar. Även om handskarna är genomblöta känns det fortfarande bra att köra tack vare värmen. Mina egna är Honda original, men det finns flera tillverkare.

En annan fördel är att den större diametern på värmehandtagen gör att det krävs mindre kraft för att hålla farten, samt att det även blir mindre vibrationer.
 

TheGungner

Member
Biltemas tvådelade regnställ funkar bra och är gjort i hållbart material. Det endelade är billigare, gjort i svagare material och var dessutom knöligt att ta sig i och ur.

Jag kör med Lindstrands stövlar, har inte kört med annat men jag tycker de är sköna och torra oavsett väderlek. Vet inte om jag tycker de var alldedes prisvärda dock.

Värmehandtag är mycket trevliga att ha både när det är kallt och även när det regnar. Även om handskarna är genomblöta känns det fortfarande bra att köra tack vare värmen. Mina egna är Honda original, men det finns flera tillverkare.

En annan fördel är att den större diametern på värmehandtagen gör att det krävs mindre kraft för att hålla farten, samt att det även blir mindre vibrationer.

Jag kör med ett regnställ från Harald Nyborg för 300 kr....Fungerar perfekt.

MC-stövlar har jag ett par Goretex. Helt vattentäta. Lite dyrare men bra både i regn och värme. Är ett par Dainese.

Värmehandtag är från Biltema. Har haft dom i två säsonger nu. Är guld värda. Fungerar bra. Var i Norge i mitten av April och då var de på nästan non-stop trots att vi huvudsak hade bra bra väder. Man upplever att det värmer hela kroppen om händerna är varma. Är gött med varma händer även när det regnar och handskarna är våta.
 
Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
Tror du att det är värt merkostnaden att satsa på värmehandtag med reglerbar värme för att jag antar att biltemas har endast två lägen?

//Amir

Jag kör med ett regnställ från Harald Nyborg för 300 kr....Fungerar perfekt.

MC-stövlar har jag ett par Goretex. Helt vattentäta. Lite dyrare men bra både i regn och värme. Är ett par Dainese.

Värmehandtag är från Biltema. Har haft dom i två säsonger nu. Är guld värda. Fungerar bra. Var i Norge i mitten av April och då var de på nästan non-stop trots att vi huvudsak hade bra bra väder. Man upplever att det värmer hela kroppen om händerna är varma. Är gött med varma händer även när det regnar och handskarna är våta.
 

Triumph int

New member
Jag har också Biltemas värmare och är det lite kallt så då är dom
på för fullt hela tiden.

Jag åker med tunna sporthandskar så länge temperaturen är högre
än 10 C och handtagen klarar alldeles utmärkt att värma.

Har du tjockare handskar så "försvinner" lite värme så det är inget
problem att det bara finns två lägen.
 

anders_69

New member
Stövlar: Lindstrands nånting för 1,5 lusentapp. Har hittills hållit tassarna torra/varma trots körning i både hällregn resp. nollgradigt. Bra köp.

Handtagsvärme: Har den som distribueras av Duells och kan köpas lite överallt, med steglös reglering. Suveränt att ha när det kryper neråt och/eller blött. Steglös reglering könns lite overkill, jag kör på antingen halv eller full så den där ratten är mest ivägen och svår att hitta lämplig montagepunkt till. Bra köp, men hade nog funkat lika bra med annan modell.

/Anders
 

NeXTer

New member
Beror lite på hur de fasta lägena ligger och hur kontrollen ser ut. Mina har sju lägen inklusive avstängt vill jag minnas, men när jag använder dem använder jag i princip endast lägena för fullt och 2/3. Eftersom det bara är en tryckknapp för att byta läge hade jag gärna sluppit de "onödiga" lägena man måste stega igenom.
 
H

honda cbf 500

Guest
Hur funkar det, måte man byta ut sina orginalhandtag eller går att ha dem kvar på något sätt?

//Amir

Beror lite på hur de fasta lägena ligger och hur kontrollen ser ut. Mina har sju lägen inklusive avstängt vill jag minnas, men när jag använder dem använder jag i princip endast lägena för fullt och 2/3. Eftersom det bara är en tryckknapp för att byta läge hade jag gärna sluppit de "onödiga" lägena man måste stega igenom.
 
H

honda cbf 500

Guest
ok, det är min bilmek som får montera på dem och jag hoppas att han kan ta av dem utan att ha sönder dem:p:D

Jag antar att sannolikheten är stor att det går sönder eller?

//Amir

Du måste ju ta av dem för att få på värmeslingorna och lyckas du med det utan att ha sönder dem så kan du sätta tillbaka dem igen.
 

NeXTer

New member
Vanligast är att man byter handtag helt till ett par med värmeslingor inne i materialet, även om det finns varianter där man trär handtagen över en folie med värmeslingor. Den lösningen är dock mycket jobbigare att få på samt att de inte värmer lika bra.

Att montera själv brukar inte vara några problem så länge man inte har tummen mitt i handen. Som klister är hårspray svårslaget, men tänk på kabeldragningen, speciellt på gashandtaget så man kan vrida hela vägen utan att kabeln fastnar i någonting.
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag har hört att man ska montera på en relä för att värmehandtagen ska stängas av när man stänger av tändningen så att batteriet laddas ur ifall man glömmer bort att stänga av värmen. Stämmer det?

//Amir


Vanligast är att man byter handtag helt till ett par med värmeslingor inne i materialet, även om det finns varianter där man trär handtagen över en folie med värmeslingor. Den lösningen är dock mycket jobbigare att få på samt att de inte värmer lika bra.

Att montera själv brukar inte vara några problem så länge man inte har tummen mitt i handen. Som klister är hårspray svårslaget, men tänk på kabeldragningen, speciellt på gashandtaget så man kan vrida hela vägen utan att kabeln fastnar i någonting.
 

jan-olovj

Active member
När jag monterade värmehandtag så tog jag ström från bakljuset till ett relä.
Från batteriet via en säkring över relät, då bryts stömmen när tändningen slås av och belastar inte tändningslåset. De värmehandtagen som jag köpte var Oxfords handtag, de var lite dyrare men vilken skilnad mot billigar som jag hade på förra hojen,.
På tal om tillbehör så är inte detta så dumt, kräver lite tillvänjning innan det käns bra, det är lätt att gasa oavsiktligt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Gashjalp-MC/#
 

anders_69

New member
Jag har hört att man ska montera på en relä för att värmehandtagen ska stängas av när man stänger av tändningen så att batteriet laddas ur ifall man glömmer bort att stänga av värmen. Stämmer det?

//Amir

Jag hade för bråttom när jag kopplade in mina sent i höstas och struntade då i reläet, kopplade direkt på batteriet. Har faktiskt bara glömt stänga av en enda gång, fast då fick jag svettas lite för att springa igång öket :(

Har nu ett relä liggande för inkoppling så snart jag får loss en eller båda tummarna :D

/Anders
 

TheGungner

Member
Tror du att det är värt merkostnaden att satsa på värmehandtag med reglerbar värme för att jag antar att biltemas har endast två lägen?

//Amir

Jag tror inte det är värt det. Jag håller med Triumph int, jag har inte upplevt det som "besvärande" att det bara är två lägen. Biltemas fungerar bra, enkelt att montera och bra grepp. Jag har kopplat mina direkt på batteriet, men det gäller att inte glömma bort att stänga av den när du stängt av MC:n.
 

Marie

Banned
Jag har kopplat mina direkt på batteriet, men det gäller att inte glömma bort att stänga av den när du stängt av MC:n.
... och att inte klåfingriga personer (barn?) slår på strömbrytaren när hojen står parkerad....:rolleyes::eek:

Därför har jag mina värmehandtag (Oxford på Yamahan) kopplade via relä styrt av tändlåset.
 

Triumph int

New member
Att lägga in ett relä om allt är kopplat är ju en snabb operation.

Man tar styrspänningen från bakljuset, kabeln till bakjuset går
väl förbi batteriet så det är nästan färdigt.
 

Chopperbyggarn

New member
Kör med 1" värmehandtag från Zodiac som har fungerat perfekt i flera år. Dom har bara On/off läge och tycker att det räcker. Har dom direktkopplade till ena automatsäkringen och det fungerar perfekt på mitt elsystem. Det bästa med värmehandtagen är att man kan köra med ganska tunna o smidiga handskar när det är kallt/regnigt. Nackdel, på vissa "cleana" hojar kan det störa utseendet (choppertänkande) så därför har jag bara dessa på en av hojarna.

Anders.J
 
Top