Tips på allroadhojjar?

Honda grusbus

New member
Allroad

Var inne en sväng på BMW idag, i tjänsten. Då slängde jag ett öga på 1200 GS, men hann inte kolla så noga eftersom jag hade väldigt bråttom. Den gav intryck av att vara en rejäl hojj. Men min första tanke när någon säger "BMW" är dyra reparationskostnader och onödigt avancerade lösningar, fast det kanske bara gäller gamla lyxbilar?

BMW är inte mycket dyrare än andra. Servickostnaderna är t ex lika som japanare. Däremot behöver du inte service lika ofta på BMW;n. Och det är ju sällan som något går sönder.
Som t ex Honda AT vars bensinpump går sönder stup i ett. På min fick jag byta 3 ggr. Varje gång kostade det en tusenlapp. Pump + relä. Visst man kan byta till en annan sorts bensinpump. Men så ska det väl inte vara att man måste montera piratgrejer för att det ska fungera.
Jag har dessutom en BMW Funduro 650 som jag kör i skogen med...lite typ enduro. Har bara bytt till andra däck och styvare gaffelfjädrar.
Jag lovar dig att den har blivit ordentligt plågad i skogen både sommar och vinter. Har aldrig varit något fel. Bara tanka och köra allt vad tygen håller.
Jag tycker du ska kolla lite närmare på BMW innan du bestämmer dig.
 

Hoke

New member
Jag har kört ett antal 1000 mil utan problem och vet många andra som gjort det samma med originalpumpen.

Aftica Twin-ens bensinpumpsproblem är enkla att lösa.
Kör på alltid reservern och kör inte slut på bensinen = problemet uppstår inte mer än på andra motorycklar ;)

Pumpen i fråga finns i många andra fordon utan problem, dock drar en mer luft än vanligt pga XRV750 RD07:ans konstruktion av tank och då slutar brytarspetsarna att fungera pga intensivt användande.

Alternativt gör en lösning som denna :D
http://home.swipnet.se/africatwin/Bensinpumpen.htm
 

Shovelhead

New member
Om jag vore som du så skulle jag satsa på att genomföra resan på Shovelheaden förutsatt mekkunskaper,reservdelar,verktyg och pengarna!

Anders.J

Du kommer med bra inspiration och idéer Anders, tack så mycket.
Ja, jag tycker också det skulle vara väldigt mycket roligare att ta Harleyn på resan. Mekkunskaper, reservdelar och verktyg finns, pengar finns också men jag är inte så sugen på att låna ut hundratusentals kronor till svenska myndigheter när jag behöver dom som bäst själv. Kan bli svårt att få råd att genomföra resan då eftersom jag inte vet om jag har råd med både depositionen, ha kvar HD´n och resa långt, samtidigt. Man får känslan av att det bara är dom som är snuskigt rika som har möjligheten att köra motorcykel jorden runt, speciellt på en HD. T.ex. 400% i deposition är ju närmare en halv miljon kronor för en HD. Visserligen får man tillbaka pengarna men vem har råd att ligga ute med så mycket pengar...

//Rickard W
 

Chopperbyggarn

New member
Du kommer med bra inspiration och idéer Anders, tack så mycket.
Ja, jag tycker också det skulle vara väldigt mycket roligare att ta Harleyn på resan. Mekkunskaper, reservdelar och verktyg finns, pengar finns också men jag är inte så sugen på att låna ut hundratusentals kronor till svenska myndigheter när jag behöver dom som bäst själv. Kan bli svårt att få råd att genomföra resan då eftersom jag inte vet om jag har råd med både depositionen, ha kvar HD´n och resa långt, samtidigt. Man får känslan av att det bara är dom som är snuskigt rika som har möjligheten att köra motorcykel jorden runt, speciellt på en HD. T.ex. 400% i deposition är ju närmare en halv miljon kronor för en HD. Visserligen får man tillbaka pengarna men vem har råd att ligga ute med så mycket pengar...

//Rickard W

Har du kollat upp tipsen i http://forum.svmc.se/showthread.php?t=6096 ? Det kan löna sig...det gjorde det i alla fall för mig...visserligen snart 10 år sedan jag senast behövde Carnet de Passages....den stora ekonomiska smällen hade då kommit i efterhand om jag inte hade haft med mig hojen tillbaks till sverige.
Klokast är givetvis att resa med så billig hoj som möjligt då blir även eventuell ekonomisk baksmälla betydligt lindrigare!
Jag har tagit kännbara ekonomiska risker i mina resor och det är jag glad för att jag vågade..jag kommer nog att göra det igen när ledighet o ekonomi tillåter!

Anders.J
 

Honda grusbus

New member
Alla pumpar går inte sönder. När jag sålde min -93:a Africa twin hade den rullat 9500 mil och det var fortfarande inget fel på originalpumpen.:D

Jodå...visst finns det pumpar som fungerar. Även en del exemplar av franska bilar går hur långt som helst utan problem. Men det är jämnheten som räknas.
Det går inte att blunda för att många AT haft problem med pumpen. Och det är inte alla som kört bränsletorrt. Jag gjorde det aldrig eftersom jag visste om problemet. Ändå uppstod det.
 
Top