Shovelhead
New member
Hej
Jag är inte så jättehajj på allroadhojjar. Kör just nu en HD-veteran men har planer på resor utanför EU och då känns det smidigare med en allroad touringhojj. Dels för driftsäkerheten/mångsidigheten och även för det som kallas "Carnet de passage" vilket man får betala en deposition för, på mellan 10 och 400 procent av hojjens värde, då kan det vara skönt med en hojj som inte är värd så mycket, men med högre bruksvärde.
Vad skall jag köpa, i vilken ände skall en nybörjare börja leta?
Min personliga smak är att det är bättre med enkla, driftsäkra, lättmekade lösningar (t.ex. luftkylning) än avancerad högteknologi vad gäller hojjens konstruktion. Effektmässigt behöver den inte vara extrem men kan vara gött med lite vrid så man slipper ligga och varva. Hellre 1500cc och 25hk än 500cc och 150hk.
Jag är 192cm lång (90kg) så vill ha en så stor hojj som möjligt.
Priset på hojjen vill jag hålla nere pga tidigare nämda deposition och är inte rädd för gammla grejjer, men då skall det vara välskött, dessutom brukar äldre hojjar vara enklare att skruva på längsmed vägen. Det kosmetiska har mindre betydelse, funktion före utséende.
Har kikat lite på Suzuki DR 750 big eftersom den verkar vara en rejäl och driftsäker hojj till överkomligt pris, men har tyvärr bara hittat risiga. Dessutom har jag hört att den har en skålning i tanken för benen som man slår knäna i om man har långa ben.
Tacksam för tips och åsikter/erfarenheter om fördelar och nackdelar o.s.v.
Jag är inte så jättehajj på allroadhojjar. Kör just nu en HD-veteran men har planer på resor utanför EU och då känns det smidigare med en allroad touringhojj. Dels för driftsäkerheten/mångsidigheten och även för det som kallas "Carnet de passage" vilket man får betala en deposition för, på mellan 10 och 400 procent av hojjens värde, då kan det vara skönt med en hojj som inte är värd så mycket, men med högre bruksvärde.
Vad skall jag köpa, i vilken ände skall en nybörjare börja leta?
Min personliga smak är att det är bättre med enkla, driftsäkra, lättmekade lösningar (t.ex. luftkylning) än avancerad högteknologi vad gäller hojjens konstruktion. Effektmässigt behöver den inte vara extrem men kan vara gött med lite vrid så man slipper ligga och varva. Hellre 1500cc och 25hk än 500cc och 150hk.
Jag är 192cm lång (90kg) så vill ha en så stor hojj som möjligt.
Priset på hojjen vill jag hålla nere pga tidigare nämda deposition och är inte rädd för gammla grejjer, men då skall det vara välskött, dessutom brukar äldre hojjar vara enklare att skruva på längsmed vägen. Det kosmetiska har mindre betydelse, funktion före utséende.
Har kikat lite på Suzuki DR 750 big eftersom den verkar vara en rejäl och driftsäker hojj till överkomligt pris, men har tyvärr bara hittat risiga. Dessutom har jag hört att den har en skålning i tanken för benen som man slår knäna i om man har långa ben.
Tacksam för tips och åsikter/erfarenheter om fördelar och nackdelar o.s.v.