Tips på allroadhojjar?

Shovelhead

New member
Hej
Jag är inte så jättehajj på allroadhojjar. Kör just nu en HD-veteran men har planer på resor utanför EU och då känns det smidigare med en allroad touringhojj. Dels för driftsäkerheten/mångsidigheten och även för det som kallas "Carnet de passage" vilket man får betala en deposition för, på mellan 10 och 400 procent av hojjens värde, då kan det vara skönt med en hojj som inte är värd så mycket, men med högre bruksvärde.
Vad skall jag köpa, i vilken ände skall en nybörjare börja leta?
Min personliga smak är att det är bättre med enkla, driftsäkra, lättmekade lösningar (t.ex. luftkylning) än avancerad högteknologi vad gäller hojjens konstruktion. Effektmässigt behöver den inte vara extrem men kan vara gött med lite vrid så man slipper ligga och varva. Hellre 1500cc och 25hk än 500cc och 150hk.
Jag är 192cm lång (90kg) så vill ha en så stor hojj som möjligt.
Priset på hojjen vill jag hålla nere pga tidigare nämda deposition och är inte rädd för gammla grejjer, men då skall det vara välskött, dessutom brukar äldre hojjar vara enklare att skruva på längsmed vägen. Det kosmetiska har mindre betydelse, funktion före utséende.
Har kikat lite på Suzuki DR 750 big eftersom den verkar vara en rejäl och driftsäker hojj till överkomligt pris, men har tyvärr bara hittat risiga. Dessutom har jag hört att den har en skålning i tanken för benen som man slår knäna i om man har långa ben.

Tacksam för tips och åsikter/erfarenheter om fördelar och nackdelar o.s.v.
 

Cawwa

New member
Har du kollat den här på blocket?

Fanns en DR 800 -92 tidigare för ungefär samma peng, men det var nog osedvanligt billigt.
 

Shovelhead

New member
Har du kollat den här på blocket?

Fanns en DR 800 -92 tidigare för ungefär samma peng, men det var nog osedvanligt billigt.

Ja, jag har sett den och tänkte åka och kolla till helgen. Det var den jag syftade på i mitt tidigare (första) inlägg. Men den verkar kanske lite väl risig för att ta på en tusenmilaresa, eller? Man kanske borde gå upp något i prisklass? Annars verkar det vara en grym hojjmodell, den och Africa Twin lockar mig mest för tillfället. Men AT verkar stå rätt högt i kurs?
 

mudder

Member
Jag har själv haft en AT tidigare som hade gått 9500 problemfria mil när jag sålde den. (jag körde ca 5000 mil av dessa) Efter AT'n köpte jag en KTM 990 Adventure och visst, de är betydligt vassare på alla sätt, men samtidigt mer komplicerade än en AT, så därför skulle jag välja en AT till långresan. I vart fall om jag åker långt från HiTech-MC verkstäder. Ventiljustering t.ex. på en AT fixas med några skruvmnejslar och en skiftnyckel. Det är vanliga vippor, som typ på en gammal Volvo B20.

Läs den här tråden. http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=407209

Kolla även in XRV750.net

De enda kända problemet med en AT är att brytarspetsarna bränns i soppapumpen. Detta tror jag beror på att vissa kör för länge utan att tanka, så att pumpen suger luft.
 

mudder

Member
Ja, jag har sett den och tänkte åka och kolla till helgen. Det var den jag syftade på i mitt tidigare (första) inlägg. Men den verkar kanske lite väl risig för att ta på en tusenmilaresa, eller? Man kanske borde gå upp något i prisklass? Annars verkar det vara en grym hojjmodell, den och Africa Twin lockar mig mest för tillfället. Men AT verkar stå rätt högt i kurs?

Utbudet är lite dåligt just nu och det beror väl på att nästan ingen kostar på en annons på vintern. Men om 4-5 vecker finns det säkert ett 20 tal Africa twin's på blocket. En annan sak är att det troligen inte finns någon annan hoj med bättre lyse. Dubbla runda H4, det är grejor det.:D

Kolla denna Africa twin på Blocket
 

Shovelhead

New member
Tack så mycket för ditt engagemang, mudder.
Jag tvekar inte på att en gammal hojj kan vara en bra hojj. Men det gäller ju att hitta en modell som inte har onödigt avancerade lösningar, t.ex. AT, fast främst gäller det att hitta en som är väl omhändertagen och inte sönderpillad av någon amatör.
 

og900i

New member
Titta även på Yamaha XTZ750 Super Tenere. Dom sitter du bra på som lång och de har en betydligt trevligare motor än dr-big och AT. Dessutom ligger de bra i pris och är enligt mig mycket snyggare än dessa.

Driftsäkerheten är mycket bra på ST, det är väl främst laddregulatorerna som kan ge sig framförallt på tidiga årsmodeller (vet ej vilket år de fick nya typen). Visst är ventiljusteringen krångligare än på AT men det behöver du bara göra var 4200:e mil och på min hade då endast två av tio ventiler aningen för tajt spel.

Nackdelen är att det är lite drygt att komma åt att t.ex. byta tändstift då du måste bort med sadel, kåpor och tank för att komma åt.
 

Skye

Kör Mycket!
Såg en Varadero idag på Ahlqvist Mc i Sisjön. Perfekt hoj för den åktur du ska göra
En -04 med 7000 mil på mätaren för 49.900:- och då var det utrustat med packväskor och centralstöd men utan ABS.

Så där har du en prisidé och tips för dig som är lite längre.
 

Shovelhead

New member
Titta även på Yamaha XTZ750 Super Tenere. Dom sitter du bra på som lång och de har en betydligt trevligare motor än dr-big och AT. Dessutom ligger de bra i pris och är enligt mig mycket snyggare än dessa.

Driftsäkerheten är mycket bra på ST, det är väl främst laddregulatorerna som kan ge sig framförallt på tidiga årsmodeller (vet ej vilket år de fick nya typen). Visst är ventiljusteringen krångligare än på AT men det behöver du bara göra var 4200:e mil och på min hade då endast två av tio ventiler aningen för tajt spel.

Nackdelen är att det är lite drygt att komma åt att t.ex. byta tändstift då du måste bort med sadel, kåpor och tank för att komma åt.


Nåt sånt här då kanske?
http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_XTZ_750_Super_Tenere_31674303.htm?ca=15&w=3&last=1

På vilket/vilka sätt är motorn "trevligare"? Jämnare gång? Mer kraft? Soppasnål?
Kan ju vara rätt segt å behöva montera av tanken för att kolla stiftet om hojjen går illa eller inte startar.
 

zxr750r

New member

og900i

New member
Nåt sånt här då kanske?
http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_XTZ_750_Super_Tenere_31674303.htm?ca=15&w=3&last=1

På vilket/vilka sätt är motorn "trevligare"? Jämnare gång? Mer kraft? Soppasnål?
Kan ju vara rätt segt å behöva montera av tanken för att kolla stiftet om hojjen går illa eller inte startar.

Parallelltwin med så jämn gång en tvåcylindrig motor kan ha. Mer kraft på alla varvtal än AT och dr-big samt betydligt varvvilligare och därmed högre effekt (70hk).

Soppasnål är den väl inte direkt utan det är väl ungefär samma nivå som de två andra. Dock är det vanligt att emulsionsrören i förgasarna slits p.g.a. att förgasarna pekar nedåt för att få så raka insugskanaler som möjligt. Detta innebär att nålarna ligger vågrätt och därmed sliter mer på rören. Är de slitna så drar hojen betydligt mer så dom bör bytas när man märker det vilket brukar vara mellan 3500-4500mil beroende på hur den är körd (sliter mer på låga varv då nålarna vibrerar mer då). Kostar inte mycket pengar och är lätt att göra om man inte har tummen mitt i handen.

Jag bytte mina nu i vinter mer i förebyggande syfte när jag bestyckade om fuggarna då hojen gått 4200mil och jag såg att ett av stiften var sotigt. Dock så drog den inte speciellt mycket innan utan jag låg på mellan 0,52-0,67l/mil.

Kanske man inte behöver ta av tanken när man kollar stiften, det var så länge sen jag gjorde det och då hade jag hojen nedplockad. Men du måste iaf av med sidokåporna och lossa kylaren för att komma åt om du inte har väldigt små händer.

Den på blocket ser riktigt fin ut. Det är första årsmodellen med de enligt mig snyggaste färgerna men även om den är fin så är priset väl högt, faktiskt det högsta jag nånsin sett på en ST. Jag köpte min fina 97:a (reggad då men slutade tillverkas 95) för 30kkr och den hade då gått 3800mil samt att den var utrustad med sidoväskor på 30 och 40l samt en 45l toppbox totalt värde 10kkr.
 

Shovelhead

New member
Har du funderat på att det finns gott om stora, billiga och driftsäkra äldre Japanska landsvägshojar?

http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_Goldwing_1100_32407250.htm?ca=16&w=1

endast 25000:- med väskor o allt!

Många som har kört jorden runt på hojar som denna!

Anders.J

Ja, det har jag funderat över lite. Dom är ju bra mycket mer prisvärda än HD och man åker gött o.s.v.
Men nu dyker en följdfråga upp.
Jag resonerar som så att med en allvägshojj behöver man inte riskera att komma till en situation där man inte kan köra eller det blir väldigt jobbigt att köra pga dåliga vägar o.s.v.
Eftersom jag inte har gjort någon liknande körning innan så vet jag inte vad jag har att förvänta mig angående vägstandard o.s.v. eller om det är nödvändigt med en hojj som man kan ta genvägar med? Därför känns det som att med en allvägshojj är jag på den säkra sidan.
Så frågan blir: Har man stor nytta av en allterränghojjs mångsidighet och terrängegenskaper på en jordenruntresa?
 

Honda grusbus

New member
Allroad

Ja, det har jag funderat över lite. Dom är ju bra mycket mer prisvärda än HD och man åker gött o.s.v.
Men nu dyker en följdfråga upp.
Jag resonerar som så att med en allvägshojj behöver man inte riskera att komma till en situation där man inte kan köra eller det blir väldigt jobbigt att köra pga dåliga vägar o.s.v.
Eftersom jag inte har gjort någon liknande körning innan så vet jag inte vad jag har att förvänta mig angående vägstandard o.s.v. eller om det är nödvändigt med en hojj som man kan ta genvägar med? Därför känns det som att med en allvägshojj är jag på den säkra sidan.
Så frågan blir: Har man stor nytta av en allterränghojjs mångsidighet och terrängegenskaper på en jordenruntresa?

Jag har provat och haft de flesta modeller av allroadhojar under årens lopp.
Till slut har jag hittat den mest optimala.
Det är BMW GS. Helst kanske 1200 GS men jag har också haft en 1150 GSA.
Allt från dom äldre 1100 GS till de nyare är hur bra som helst. Både driftmässigt och komfortmässigt. Går att köra allt från dåliga grusvägar till racerbana. Dessutom bra packningsmöjligheter. Bra vrid och styrka.
 

mudder

Member
Ja, det har jag funderat över lite. Dom är ju bra mycket mer prisvärda än HD och man åker gött o.s.v.
Men nu dyker en följdfråga upp.
Jag resonerar som så att med en allvägshojj behöver man inte riskera att komma till en situation där man inte kan köra eller det blir väldigt jobbigt att köra pga dåliga vägar o.s.v.
Eftersom jag inte har gjort någon liknande körning innan så vet jag inte vad jag har att förvänta mig angående vägstandard o.s.v. eller om det är nödvändigt med en hojj som man kan ta genvägar med? Därför känns det som att med en allvägshojj är jag på den säkra sidan.
Så frågan blir: Har man stor nytta av en allterränghojjs mångsidighet och terrängegenskaper på en jordenruntresa?

Lite fördelar med Africa twin:
Hasplåt som skyddar motorn från grussprut.
Högre markfrigång innebär också att du kan köra ner från en trottoar utan att få platta avgasrör.
Längre slaglängd på fjädringen sväljer stora gropar.
Ekerhjul som inte spricker om du kör på kanten av ett potthål.
21" framdäck går väl att hitta bakom varenda crossåkares lada.
17" bakdäck är lite svårare att hitta, men lätt att byta själv.
Gummibälgar som skyddar gaffeln.
Stor tank - räckvidd 35 - 40 mil.
Lättservad.
Lättåtkomligt luftfilter.
Högt luftintag = bra vid eventuell vattenpassage.
Inga fotpinnar i gjuten aluminium, som går av vid marksyning.

Finns väl några till fördelar, men fundera på dessa så länge.:D
 
Last edited:

mudder

Member
Gör ett test:

Släpp Guldvingen rakt åt sidan och kolla hur mycket silvertape det går åt innan det går att köra vidare.

Gör sen samma sak med en gammal Africa twin. Res upp den och du ser ingen skillnad = kör.
 
Last edited:

Shovelhead

New member
Jag har provat och haft de flesta modeller av allroadhojar under årens lopp.
Till slut har jag hittat den mest optimala.
Det är BMW GS. Helst kanske 1200 GS men jag har också haft en 1150 GSA.
Allt från dom äldre 1100 GS till de nyare är hur bra som helst. Både driftmässigt och komfortmässigt. Går att köra allt från dåliga grusvägar till racerbana. Dessutom bra packningsmöjligheter. Bra vrid och styrka.

Var inne en sväng på BMW idag, i tjänsten. Då slängde jag ett öga på 1200 GS, men hann inte kolla så noga eftersom jag hade väldigt bråttom. Den gav intryck av att vara en rejäl hojj. Men min första tanke när någon säger "BMW" är dyra reparationskostnader och onödigt avancerade lösningar, fast det kanske bara gäller gamla lyxbilar?
 

Chopperbyggarn

New member
Ja, det har jag funderat över lite. Dom är ju bra mycket mer prisvärda än HD och man åker gött o.s.v.
Men nu dyker en följdfråga upp.
Jag resonerar som så att med en allvägshojj behöver man inte riskera att komma till en situation där man inte kan köra eller det blir väldigt jobbigt att köra pga dåliga vägar o.s.v.
Eftersom jag inte har gjort någon liknande körning innan så vet jag inte vad jag har att förvänta mig angående vägstandard o.s.v. eller om det är nödvändigt med en hojj som man kan ta genvägar med? Därför känns det som att med en allvägshojj är jag på den säkra sidan.
Så frågan blir: Har man stor nytta av en allterränghojjs mångsidighet och terrängegenskaper på en jordenruntresa?

Lite om mina rese hojar jag har/har haft.

Jo, jag har tänkt lite som du och byggde en äventyrshoj-"off road typ" och hojen fungerar fint på alla underlag + XL motorn 1991-2003 är den bästa HD motorn ur service synpunkt enligt min mening. Nackdel Hög tyngdpunkt med full packning samt avsaknad av möjlighet att montera kick.

Shovelhead Super Glide: Kanonbra att åka långt på och fungerar bra på Australiens steniga tvättbräde grusvägar.

Stelbens Shovel med/utan kärra/Sidvagn: Min absoluta favorit hoj (där vägstandarden är bra).

Sportster 883: Kanon i storstad men mycket "tunn" på landsväg med passagerare.

HPD Shovel -71: Mycket bekväm, låg tyngdpunkt och klarar dåliga grusvägar utan problem. Underbar hoj för långkörning.

Det här är vad som för mig är hojar för långresor/äventyrsresor.

Om jag vore som du så skulle jag satsa på att genomföra resan på Shovelheaden förutsatt mekkunskaper,reservdelar,verktyg och pengarna!

Anders.J
 
Top